Forum » Allmänna diskussioner » Taskig bollkänsla?

Taskig bollkänsla?

111 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Jan Matsson
Bild för Jan Matsson

Petter Bengtsson skrev:


Tommy Andersson skrev:


Så resultatet ändrades till att man fick spela ut i 50% av fallen och med hjärter ut går man bet ungefär hälften av gångerna. Så det korrigerade resultatet blev att man fick straff i 3 NT i ~30% av fallen.

3NT med Nord som spelförare och med hjärterutspel spelades vid 17 bord. Kontraktet gick hem 15 gånger och bet 2 gånger.

Stämmer det här Tommy?
I ditt domslut sa du att 3NT gått bet 50% av fallen när man fått ♡ ut - om det inte var sant verkar det helt galet…

Givetvis har TL alltid lagen på sin sida att bedöma bestraffningar på en massa grunder och polls men varför skulle TL ljuga för spelarna för att försvara ett beslut?
Snälla säg att det inte stämmer.

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Utan att på något vis lägga mig i debatten så tänkte jag bara länka in själva given här! (mest för att jag fått ordning på hur jag använder LIN-datat från RealBridge för att visa handen på BBO:s handviewer - smidigt om man vill få med GIBs double dummy-analys. Smile )

LÄNK

Sidor

Erik Sjöstrand

Johan Säfsten:
Hej Erik!
Jag tycker faktiskt inte att det är särskild svårt att förklara mina bud så motståndarna förstår innebörden.

Hej Johan! Nej jag tycker inte heller att det är särskilt svårt för det mesta. Det som dock kan vara svårt är att som TL göra en bedömning om huruvida förklaringen var tillräcklig eller inte, samt om ett par lidit skada på grund av att motståndarnas förklaring inte var tillräckligt tydlig.

En väldigt vanlig självalerteringsförklaring på öppningsbudet 1 är ”2+” om man spelar 5542. Det säger ju egentligen väldigt lite om vad budet betyder, men givet resten av öppningsbuden brukar det vara rätt lätt att vilka handtyper budet innehåller. Säg att ÖH har 3-3-5-2 och budgivningen går 1-1; 1NT-3NT. I försvaret tror nu en av försvararna att ÖH kan ha max tre ruter i en balanserad hand (de spelar ju 5542 och har inte öppnat 1). Vilka krav på självalerting av 1 bör det vara för att vara en tillräcklig förklaring, givet att TL bedömer att det är relevant att ÖH kan ha fler än tre ruter? Hade det spelat roll om ÖH istället hade haft 3-5-3-2 och det var hjärtern man inte hade koll på? Spelar det roll om man har tillgång till parets deklaration, hur väl ifylld den är, eller om man gjort en ”pre-alert” som är vanligt vid onlinespel?

  1. 1 = 2+
  2. 1 = Naturligt eller sangkomplement.
  3. 1 = Naturligt eller 12-14 NT eller 18-19 NT.
  4. 1 = Naturligt eller 12-14 NT eller 18-19 NT. Kan ha 4+ även vid balans.
  5. 1 = Naturlig obalans med 4+, 11-23 hp eller (semi)balanserad hand med 12-14 eller 18-19 hp.
  6. 1 = Naturlig obalans med 4+ (5+ eller marmic, även marmic med 4-4 lå), 11-23 hp eller alla (semi)balanserade händer utan femkorts högfärg med 12-14 eller 18-19 hp.

Sidor

Castor Mann

Jaha det var den brickan, den minns jag. Jag fick hjärter ut mot 3NT men det är väl inga problem att gå hem i det kontraktet ändå. Konstigt att döma att kontraket skulle gå bet bara för att man får hjärter ut…

Sidor

Erik Sjöstrand

De gånger jag tycker det kan vara svårt att ge en fullständig förklaring är bud som betyder väldigt många olika saker. Ett exempel är ”Högfärgsfråga”, det säger ju väldigt lite om vilken handtyp vi har. I vårt system hade en mer korrekt beskrivning varit:

Högfärgsfråga med något av följande:
a) 4 och invit.
b) 4-korts högfärg och längre lågfärg. Svagt eller UK.
c) Minst 4-4 i hö, invit+.
d) Balanserad slaminvit utan femkorts hö.
e) Svag hand med minst 4-4 i hö, dock ej längre spader än hjärter.
f) Svag trefärgshand med kort klöver.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Castor Mann skrev:


Att först inte fråga om mer info om man nu verkligen är osäker på innebörden, och sedan i efterhand komma och klaga på dålig förklaring är bara dålig sportslighet.


Inte nödvändigtvis. För att man ska fråga måste man först reflektera över att förklaringen skulle kunna vara ofullständig. Om jag hade fått förklaringen ”krav” på ett bud som oalerterat skulle ha varit naturligt okrav, är det inte säkert att jag reflekterat över att budet dessutom skulle kunna vara onaturligt.

Sidor

Johan Säfsten

Erik

Jag håller med om att det kan vara svårt att veta hur TL kommer bedöma de situationer du beskriver(iallafall med 1klöver öppningen), så vad gör jag åt det?

Jo, jag förklarar mina bud så motståndarna förstår. Spelar jag att 1klöver kan vara 3-3-5-2 så skulle jag inte bara skriva 2+ eftersom jag då känner att motståndarna skulle kunna bli lurade och därmed få TL på mig.

Skillnaden som jag tycker mig se mellan mig och trådskaparen mfl är att jag tycker att det yttersta ansvaret ligger på den som ska förklara, framförallt när det gäller ovanliga/konventionella bud.

Om det ändå skulle ske att jag brister och motståndarna känner sig lurade så skulle jag i första hand tänka om jag kunde gjort mer för att undvika det. Inte att direkt tycka att motståndarna tog en fuling och utnyttjade lagen för att få dubbla chanser eller att TL behöver bättre bollsinne.

Förklaringar som att om 2hj hade varit naturligt och krav behövs ingen alertering, därför är det självklart att ”krav” har någon kryptisk betydelse som motståndarna måste fråga om är för mig ett obegripligt resonemang.

2hj visade dessutom en positiv hand (jag gissar att man kunde bjuda 2ru med junk så ÖH kan passa med 6+ru och min) så jag hade antagligen förklarat 2hj som ”konv krav 8+” eller liknande för att försäkra mig att motståndarna inte ska missförstå.

Sidor

Kjell Staffas

Johan Säfsten skrev:


Erik

Jag håller med om att det kan vara svårt att veta hur TL kommer bedöma de situationer du beskriver(iallafall med 1klöver öppningen), så vad gör jag åt det?

Jo, jag förklarar mina bud så motståndarna förstår. Spelar jag att 1klöver kan vara 3-3-5-2 så skulle jag inte bara skriva 2+ eftersom jag då känner att motståndarna skulle kunna bli lurade och därmed få TL på mig.

Skillnaden som jag tycker mig se mellan mig och trådskaparen mfl är att jag tycker att det yttersta ansvaret ligger på den som ska förklara, framförallt när det gäller ovanliga/konventionella bud.

Om det ändå skulle ske att jag brister och motståndarna känner sig lurade så skulle jag i första hand tänka om jag kunde gjort mer för att undvika det. Inte att direkt tycka att motståndarna tog en fuling och utnyttjade lagen för att få dubbla chanser eller att TL behöver bättre bollsinne.

Förklaringar som att om 2hj hade varit naturligt och krav behövs ingen alertering, därför är det självklart att ”krav” har någon kryptisk betydelse som motståndarna måste fråga om är för mig ett obegripligt resonemang.

2hj visade dessutom en positiv hand (jag gissar att man kunde bjuda 2ru med junk så ÖH kan passa med 6+ru och min) så jag hade antagligen förklarat 2hj som ”konv krav 8+” eller liknande för att försäkra mig att motståndarna inte ska missförstå.

Det är just det du beskriver som är bristen på bollsinne: vi spelade på en helt ny plattform i ett format som de allra flesta är ovana vid. Då kan jag tycka att det krävs lite givande och tagande från alla parter, även en TL.
Det är ju något helt annat att spela live, på alla möjliga sätt. Jag vet väl hur man förklarar ett bud, men i den här sekvensen är överenskommelsen inte mer diskuterad än att det är ett konventionellt krav, och äkta färg behöver inte alerteras, ERGO: budet är konventionellt krav. Om vi hade haft den minsta ambition att försöka dölja något så hade jag lagt mig platt, men nu blir det här bara jävligt konstigt för mig när vi efter våra överenskommelser och förståelse för alerteringar gör i princip rött, men ändå kanske inte tillräckligt bra.

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Jag får lite känslan av att det här med alerteringar och utdömda straff på grund av bristfällig info är lite samma grej som när någon blir påkörd.

Låt oss säga att jag står vid ett övergångsställe. Det är rött för bilarna och grönt för mig. Jag ser dock att bilen som närmar sig inte riktigt hinner stanna, men då kliver jag rakt ut i gatan och blir lite lagom påkörd, så jag kan ta chansen att anmäla bilisten till polisen. JAG HAR JU RÄTTEN PÅ MIN SIDA!

De allra flesta sunda människor brukar dock hejda sig när de ser bilen komma, och på så vis hjälpa bilföraren att undvika en olycka. Kanske hytta lite med näven, men no harm done.

Eller så kan man vara bilisten som ser att någon går mot rött. Då kan man sakta in, och kanske till och med stanna även om man har rätt att tuta och bete sig.

Det blir liksom sällan någon skada skedd om bägge parter försöker vara uppmärksamma och hjälpa varandra att undvika olyckor - men om bägge parterna bara hävdar sin ”rätt” så smäller det.

Sidor

Peter Swensson

Johan Grönkvist skrev:


Kjell Staffas skrev:

Jmin bridge. Jag och min partner spelar ett 5542-system med transfersvar på 1♣ och en del konventionella bud på vägen. Budgivningen gick:

p - p - 1♦ - p
1♠ - p - 2♣* - p
2♥* - p - 3nt - pass runt

Alert 2♣ förklarades med entydig ♦ eller starkt med ♣
Alert 2♥ förklarades med krav

Vi spelar så att 1nt från ÖH visar en minhand (max 14 hp) med ♦+♣. 2♥-budet visar en positiv hand från partnern. Efter budgivningen så spelades brickan och efter utspelet så var det en enkel sak att spela hem kontraktet. Motståndarna tyckte att 2♥ borde vara äkta färg och TL tillkallades och domslutet blev otillräcklig förklaring på 2♥ med korrigerad score.

Problemet är att detta inte är ett naturligt ”fjärde färg” läge.
Eran budgivning skulle kunna översättas till denna sekvens
pass- 1
1 - 2
2 ?

Och då är ju 2 naturligt (krav eller okrav) dvs ”tredje färg”.

Underbart exempel!
Är inte 2Hj naturligt i princip ospelbart i den sekvensen?

”Tredjefärg” som namn på ett artificiellt kravbud är en vanligt förekommande konvention. På min jättekorta checklista över överrenskommelser när jag spelar med någon för första gången har jag med just detta exempel på när 2Hj är ”naturligt eller bara krav”. Så olika man kan tänka!

Sidor

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Att resultate skall korrigeras råder det inga tvivel om för mig.

Sedan hur man viktar kan man mycket väl ha synpunkter om och när jag nu kollar på brickan (5 som gått bet, 15 som gått hem med ut) så borde nog viktningen varit annorlunda. Istället för 4 imp som nu dömdes kanske det bara skall vara 2-3 IMP.

Ni som anser att motståndaren i detta fallet tagit dubbla chanser kan ni motivera det?
* Anser ni att motståndaren hela tiden visste om att 2 inte behövde vissa och därmed kunde spela ut något annat och låta TL rätta till det?
* Motståndaren borde frågat mera och därmed har sig själv att skylla.

Andra motiveringar?

Första påståendet tror jag och hoppas ingen kommit fram till.

Det andra går lätt att slå hål på då när man frågat lite folk (även några i denna tråden) vad de anser den givna förklaringen visar och de säger . Om man nu har god tro att det visar (vilket fråga har visat) ska man nu behöva ställa en kontrollfråga för att bekräfta det man redan vet.

Till er som säger att krav eller konv krav är tillräckligt diffust så att man på så sätt ”tvingar” motståndaren att fråga igen. Är det inte bättre att vara tydlig från början istället för att motståndaren skall behöva fråga och man nu skall ge samma förklaring som man borde gett från början.

På tal om bollsinne. Menar ni på fullast allvar att bara för man spelar på en ny plattform så skall TL låta en spelare som känner sig lurad inte få någon rättelse? När TL efter frågor finner att man med en bättre förklaring hade haft en möjlighet att göra bättre ifrån sig.

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Jag känner mig ganska säker på att varken Kjell eller Jan på något sätt har velat förklara dåligt här.
Jag är också en stor motståndsman till ”dubbla chanser”.

Med det sagt så vill jag absolut hävda att TL har dömt helt rätt här.
Jag är nämligen lika allergiskt mot slarviga förklaringar som jag är mot dubbla chanser!

I den här tråden så diskuteras allt från att ändra i reglerna till var gränsen går i reglerna till att vi minsann skall ha helt andra regler när vi spelar online till att vi i alla fall kan ha andra regler för att sidan vi spelar på är ny för vissa???

Och allt detta hade kunnat lösas genom att förklara ett bud med
krav, lovar ej

Jag har i mitt långa bridgeliv aldrig fått en klagan på att jag allerterat dåligt eller otillräckligt. Det betyder dock inte att jag kan reglerna bättre än andra (snarare tvärt om kanske) utan jag hävdar att jag klarat mig så bra som jag gjort för att jag ALLTID försöker vara så behjälplig jag bara kan när jag allerterar.

En annan sak jag är mycket förvånad att ingen har nämnt är att jag som utspelare vill inte behöva fråga om det där kravbudet också visar färgen. Om jag har t.ex QT53 i så vill jag inte behöva ställa en fråga som kan ge spelföraren en hint om att jag har bra

På samma sätt vill jag inte fråga om jag har 95 i för att sedan må dåligt över att spelföraren satta mig med bra men att hen blev lurad av min fråga.

I det aktuella fallet hade jag inte ropat på TL efter brickan. Men jag hade talat om för den som allerterat 2 att jag tycker det är fruktansvärt dåligt och nonchalant att förklara ett bud så dåligt.

Om man klarar av att skriva Krav så finns helt enkelt inget försvar mot att inte skriva Krav men säger inget om

Jag förstår inte ens hur det kan bli en tråd av det här?
Har jag förklarat ett bud så dåligt så hade jag tagit min dåliga bricka och tänkt efter hur jag skall skriva nästa gång i stället.

Jag tycker att Johan Säfsten förklarar det väldigt bra.

Om allas inställning varje gång de allerterar ett bud är ”vad vet jag som det inte är säkert att motståndarna förstår?
Bra, då skriver jag ut detta!

Sedan så diskuteras det hej vilt om olika budsystem och budlägen?
Detta är för mig helt orelevant!
Jag vill inte behöva sätta mig in i alla system mina motståndare spelar och vad olika bud kan tänkas betyda i alla lägen!

Vi har redan hört två förklaringar till olika slutsatser man kan dra om det naturliga eller det onaturliga 2 skall allerteras eller inte.

Jag tycker det är ett förbannat ofog att man inte bara gör det så lätt man kan för motståndarna att förstå vad ett bud betyder.

Om man försöker svara så kort som lagen kan tänkas tillåta om vad ett bud betyder så har man helt enkelt inte fattat vad bridge är och man bör genast tänka om!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Peter Swensson

Jan Matsson skrev:


Med facit i hand skulle jag givetvis skrivit
”konv. krav” - även jag inser det; jag hoppas det är en tillräcklig förklaring.
eller…..?

Jag förstår er frustration till fullo. Speciellt road var jag av att du ringde Ryszard efter spelet och tackade speciellt för domslutet. Tror inte alla förstår din distans till spelet.

Ditt sätt att tänka i fall som detta kommer troligen bli nästa norm; om inte problemet byggts bort … vill säga.

Med det sagt, lät det som att ni kunde varit lite smidigare i kommunikationen med TL. Jag var i samma lokal och hörde TLs röst; dvs bara fragment av incidenten (den störningen var inte orsak till mitt usla spel … det hade andra skäl). När du var tränare i innebandy för några av de bästa lagen, blev inte du tillsagt att hålla käft någon gång då? (asså jag har ingen aning, men har väldigt svårt att tro att inte ditt munläder var välsmort även där). Acceptera domslut! Domaren dömer! Kritisera reglerna inte budbärarna! Bridgearbetare är i princip värda sin vikt i guld (EDIT: tog bort onödigt tillägg).

Du kan ha en väldigt bra poäng i att TL och andra kan bli bättre på att tala med upprörda spelare i en tävlingssituation. Ser mest på bandy, men där är det tydligt att de fåtal domare som klarar utbyta information med de spelarna som sprutar adrenalin och är mest upprörda är mest uppskattade av precis alla spelare. Värt att reflektera över!

Jag lyckades missförstå budläget när jag frågade TL om det senare på kvällen. I det läget ni bjöd kan inte 2Hj rimligtvis vara naturligt krav. Har svårt att tro att 1 av 10 hade tagit det som naturligt krav. Att inte skydda sig själv med att kontrollfråga under klargöringsfasen är speciellt dåligt…. Men det är förhoppningsvis bara en barnsjukdom i nätbridgen; det blir ingen bra klargöringsfas mellan budgivning och utspel. Tror man skall ta bort skärmen efterbudgivningen och be om förtydligande och sedan peta in den igen vid utspel. Live är det så lättare att bara be om repetetion och förtydligande.

Det andra du tar upp ovan är väldigt bra. Är ”konv.krav” en fullständig förklaring? Givetvis inte! Det borde vara en tillräcklig förklaring i alla fall för stunden; före klargöringsfasen. Jag ser framför mig en utveckling där alerteringar och förklaringar kan bli mycket bättre på nätbridge än vad den är dagens livebridge. Vi skall inte behöva sitta och plottra med tangenborden. Vi skall kunna nå en uttalad standard för vad som är tillräckligt och fullständigt. Checkrutor, systemuppladdningar, visualisering av förklaringar feån kompendierna med att hålla pekaren över buden, vi kan lämna livebridgens praktiska val när ni spelar på nätet där vi har bättre och fler tekniska möjligheter. Vi kan slippa all världens konventionsnamn och mycket av de onödiga språkliga vagheterna, som om ”krav” betyder ”kravbud” eller ”rondkrav”, som bara är en följd av att det är jobbigt att skriva samt att det är lätt att skriva exakt det man sagt och som står i en kompendium.

En informatör kan aldrig vara tillräckligt tydlig; när någon missförstår eller frågar om så sitter alltid informatören med Svarte Petter eller Maja (som vi fick säga när jag var ung). Kan vi bygga bort svårigheterna med förklaringar så blir det bara tävlingsledarna som kan göra fel efter det; även de kommer få mycket färre ”chanser”. Kommer bridge bli tråkigare då? Med färre känslor och mindre frustration… kanske

…nu blev jag så där onödigt kortfattade igen. sorry
Ni låg bra till länge Janne, du måste gjort något rätt också? När började du med det Cool

Sidor

Peter Swensson

dubblett

Sidor

Erik Sjöstrand

Johan:

Jag tycker också yttersta ansvaret ligger hos den som förklarar. I de flesta fall tror jag dock att den som förklarar tycker det är självklart vad budet betyder. Det är för många ganska svårt att sätta sig in i motståndarnas situation givet skillnader i kunskap om våra budmetoder. Kjell har upprepade gånger skrivit varför han anser att sättet som reglerna är utformade på borde göra det uppenbart att 2 är konventionellt. Jag förstår hans resonemang, men håller inte med om att förklaringen är tillräckligt tydlig.

Som TL funderar jag dock på när en förklaring är tillräcklig, även om den inte är fullständig. Jag tycker inte att förklaringen ”Krav” är tillräcklig i det givna exemplet. Dock finns det andra situationer där jag anser att en förklaring är tillräckligt bra även om den inte är fullständig (t.ex. att alertera en stark klöver som ”16+”). Jag försöker inte propagera för lata och ofullständiga förklaringar, men många självalerteringar är just det.

Sidor

Björn Sörling

Lars Adie skrev:


Och krav kan också vara en fullgod förklaring…

I det här fallet är förklaringen ”krav” alltid ofullständig. Antingen är det naturligt krav, eller konventionellt krav. Alltså har förklararen gjort fel - men det borde också utspelshanden förstått, och då får man fråga mer. Är det så att ett par ofta är klena/dåliga/usla med förklaringar får man ta en diskussion med TL närvarande.

Sidor

Carsten Kofoed

Hej.
När man spelar med multibud i en ej helt normal situation har paret extra höga krav på på att ge lämplig information. Om förklaringen är otillräcklig får man stå sitt kast, även när partnern har gjort något bra. Tråkigt Crying . Ingen skall behöva fråga mera om det alerterade budet (se Westerlund). Däremot borde öst ha frågat spelföraren, t.ex. om vad som har visats eller förnekats(inom rimliga gränser) Cool .

Jag tycker att i en SM-semi måste man utgå från förklaringen är tillräcklig - även från amatörer! Vem vet vem som är räv eller vem som är kalv?

Live- och Nätbridge är så olika att man inte kan jämföra alert situationerna. I detta fallet är den uppkomna situationen mentalt obehaglig för båda parter. Mycket få vill utsätta sig att bli misstänkta för att spela på dubbla chanser eller undanhålla info. Shit happens.

Antingen tillkallar man TD eller också låter man bli.

Angående 1NT-2Kl så räcker det med ”Högfärgsfråga” evt lovar (ej) Hö för tillfället. Alla vet det finns 100 olika NT-system.

Om 1Lå -1Sp på 3kort så anser jag det skall alerteras om ni har gjort det några gångar(även om det är ett bra bridgebud). Kommer din partner någonsin att hitta en höjning på t.ex. AJx/Qxx/AJTxx/xx? när han vet om din benägenhet. Jag vet att några tycker det är en del av spelet, men jag har sett 1 Sp på Jxx.

hälsning från Lag-blåbäret.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Erik Sjöstrand skrev:


De gånger jag tycker det kan vara svårt att ge en fullständig förklaring är bud som betyder väldigt många olika saker. Ett exempel är ”Högfärgsfråga”, det säger ju väldigt lite om vilken handtyp vi har. I vårt system hade en mer korrekt beskrivning varit:

Högfärgsfråga med något av följande:
a) 4 och invit.
b) 4-korts högfärg och längre lågfärg. Svagt eller UK.
c) Minst 4-4 i hö, invit+.
d) Balanserad slaminvit utan femkorts hö.
e) Svag hand med minst 4-4 i hö, dock ej längre spader än hjärter.
f) Svag trefärgshand med kort klöver.


Erik, du har en utmärkt ambition. Yes
I detta fallet och några till behöver du inte känna olust eller svårighet. Det beror på att dina motståndare inte kan lida skada om du alerterar och förklarar ”högfärgsfråga”. Lägger du dessutom till ”lovar ingen styrka” har du varit så hjälpsam som alla kan begära (hö-fråga, 0+ hp)
När du bjuder nästa bud kan du precisera vilken variant du visat för parnern.

Sidor

Björn Westling

Jan Matsson skrev:


@Mattias.A
?????

Du möter ett par. Ene öppnar med 1 spader, svarshanden bjuder 2 Hj, Öh passar. Det visar sig att 2 H är ett förslag till slutbud.
Du skulle nog uppskatta en alertering…

Sidor

Erik Sjöstrand

Lars-Göran Larsson skrev:


I detta fallet och några till behöver du inte känna olust eller svårighet. Det beror på att dina motståndare inte kan lida skada om du alerterar och förklarar ”högfärgsfråga”. Lägger du dessutom till ”lovar ingen styrka” har du varit så hjälpsam som alla kan begära (hö-fråga, 0+ hp)
När du bjuder nästa bud kan du precisera vilken variant du visat för parnern.

Min poäng är att det kan vara svårt att veta vad en tillräcklig förklaring är. Det kommer ta mycket tid och energi om man ska beskriva allt som ett bud visar (och inte visar pga andra sekvenser i systemet). Vissa tycker att det är självklart att högfärgsfråga kan bjudas på 0 hp, men kanske tycker det är konstigt att det kan bjudas utan att SH har en högfärg själv, någon tredje tycker det är underligt att 1NT-2; 2 kan innehålla 4-4 i hö. I vårt fall högfärgsfrågar vi t.ex. inte med invithand och 4-korts hjärter, och inte heller med en UK-hand under slaminvit som bara vill kolla av om vi har 4-4 i en av högfärgerna. Det gör att sekvensen 1NT-2; 2-3NT ganska ofta är 4-4 i hö, men det lovar inte det.

Ett mer realistiskt exempel från mitt eget system:

1 ”12-14 NT, stark hand (16+), eller 12+ 4414/(43)15” - 1 ”0-7 alla eller 8-10 NT utan 4+hö”

ÖH:s återbud 1 är nu rondkrav med någon av följande betydelser:

a) 12-14 NT med 3+. Om bara 3 så högst 3.
b) 17-19 4-4-1-4
c) Obalanserat UK, men inte med spader som längta färg och inte 5-5 med högfärg och inte enfärgshand som direkt vill sätta trumfen.
d) 25+ NT.
e) Acoltvåa i någon färg, men inte UK.

Jag brukar alertera det här som ”Rondkrav. 12-14 NT 3+ eller diverse starka händer”. Det är ett bud ingen motståndare kan förväntas förstå, men det känns inte praktiskt möjligt att skriva alla varianter.

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Erik

Det är ingen som anser att du skall skriva ut allting. Nöj dig med att skriva om det är krav och om det visar en specifik färg. Om Fi frågar så kan du förslagsvis svara att ”än så länge kan vi ha många olika varianter här, det får jag veta senare”

Varför är det då så viktigt att förklara kravtempot och om det visar en specifik färg. Jo för att då kan man utan problem utspelsdubbla utan att först fråga om det visar färgen och då kanske få veta att det visar färgen och man lägger upp sin passlapp. Nu kommer den spelaren du pratat med ha betydligt lättare att placera korten i försvaret.

Tänk bara: Min partners bud är inte naturligt. Så hur skall jag förklara bäst för mina motståndare så att dom inte blir drabbade på något sätt. Sedan så väljer du det här sättet så kommer alla alltid att vara glada!

Lycka till med Bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Lars-Göran Larsson

Erik, jag tänkte tidigare skrivit att även Westerlund skulle gilla din ambition. Nu skrev han det själv och lite bra till.
Min egen hjälp på vägen i samma bryderi är”kan min förklaring göra att motståndarna lider skada”.
Man bör vid budtillfället inte undanhålla sån information att MTV och MTH rimligtvis kan ta beslut att agera (eller förstå att han behöver fråga efter komplettering). Även fi förstår att du inte kan skriva av kompendiet i din förklaring.
Ditt problem tycks vara andra ytterligheten att att bara skriva ”krav”. Jag tror inte du behöver oroa dig.

Det krävs vissa saker för att en bridgespelare ska vara bra och framgångsrik. Förstår denne inte dina normala och hjälpsamma förklaringar, kan det ju bero på låg bridgekunskap. Nybörjaren/alla ska ha samma förutsättning men han kan kanske av oerfarenhet inte förstå allt indirekt, liksom att han inte kan spela korten lika skickligt som eliten - men ge denne** rimlig** möjlighet (att förstå dina bud utan tankeläsning).

Sidor

Jan Matsson
Bild för Jan Matsson

Björn Westling skrev:


Jan Matsson skrev:


@Mattias.A
?????

Du möter ett par. Ene öppnar med 1 spader, svarshanden bjuder 2 Hj, Öh passar. Det visar sig att 2 H är ett förslag till slutbud.
Du skulle nog uppskatta en alertering…

Jag förstod bara inte vad Mattias skrev, han förtydligade det senare - allt gott.
Vad du är ute efter med det här inlägget förstår jag inte heller Björn, men du behöver inte förklara.

Sidor

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Ett problem är ju att förklaringsrutan är så liten, händer lite då och då att min förklaring inte får plats. Borde finnas en lättillgänglig mall för ofta förekommande förklaringar så att alla använder samma förkortningar.

Har stött på följande sekvens: bud 1kl (Nat/11-13) - 1 hj (s), vilket jag inte förstod men nu mera vet jag! Samma bud kan få följande förklaringar: 5+ spader, spader, trsf, transfer, öf, överf, överföring. Men 8 varianter för samma sak, kanske fler!

Har man stött på den ett par gånger så lär man sig men om alla använde samma så vore det mycket bättre och skulle dessutom spara plats för fylligare förklaringar. Kanske lite sent påtänkt nu när vi alla hoppas och tror på live-bridge i höst!

V-ås-åsa

Sidor

Kjell Staffas

Försöker mig på en sammanfattning:
Naturliga bud behöver inte alerteras enligt reglerna såvida de inte avviker i bibetydelse gällande styrka, tempo etc…
Ett konventionellt bud skall också beskrivas med vad det visar i den bjudna färgen.
Domslutet är korrekt men med fel påföljd då TL hade fel uppgifter om utfallet med hjärter ut.
Det saknas tydliga regler eller en policy om vad som är en tillräcklig förklaring.

Något som helt missats i diskussionen är hur det är för oss glada amatörer när vi möter ”eliten” i Sverige. Jag är ändå utbildad i psykologi och kan därmed en hel del om beteenden och jag blir ständigt bemött med en attityd att jag ska sitta still i båten för det här är andras hemmaplan. Reglerna kan inte tolkas bokstav för bokstav och då måste även jag få ifrågasätta tolkningen utan att bli idiotförklarad eller klappad på huvudet nervärderande. Alla kommentarer likt ”jag har aldrig blivit neddömd därför att jag gör si eller så…” ”om du tänker så så har du inte förstått bridgens mening” är bara personliga tyckanden och förmodligen inte ens sanna. Här får man vara försiktig och inse att vad man tycker är inte ens nära facit, och upplevelsen av hur ni upplever er själva vid bordet är irrelevant.
Det finns oerhört mycket att göra runt stämningen runt bridgen men vem har stake nog att ta tag i frågan? Det är en tävling och då gäller samma regler för alla.

Avslutningsvis, för att ytterligare lägga fram ett argument för hur olika vi bemöts i bridgesverige är en annan tråd om huruvida man ska få bli svensk mästare som utlänning eller inte, så blev jag fullständigt sågad och beskylld för att kränka människor när jag uttryckte min åsikt för några år sedan att svensk mästare kan bara en svensk medborgare bli. Jämför med hur Dans inlägg möttes.

Det är inte ett dugg synd om mig och jag kommer fortsätta spela bridge, men intresset för sm-tävlingar har minskat betydligt genom åren just för att det är så jävla tråkigt och tröttsamt att ständigt bli betraktad som en mindre vetande. Jag gör så gott jag kan att följa regler och spela rent, och har sett så mycket småfuffens genom åren etablerade kommer undan med. Det är min åsikt!

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Kjell Staffas skrev:


Naturliga bud behöver inte alerteras enligt reglerna.


Jo, om budet har ett ovanligt tempo eller dessutom säger något oväntat om någon annan färg. Ett naturligt kravbud i ett förväntat okravsläge efter pass i förhand kan vara ett bud som man av hövlighet skulle kunna välja att alertera och förklara. Och det är uppenbarligen här missförståndet har uppstått då motståndarna, medvetet eller omedvetet, misstolkade situationen.
Kjell Staffas skrev:


Jag gör så gott jag kan att följa regler och spela rent


Det tycker jag har framgått tydligt, och det är hedervärt.

Sidor

Joakim Nordlindh

Kjell, du har bevisligen aldrig läst alerteringsreglerna. Dom finns här på sida 34. Läs dom inför varje tävling tills du kan dom, det är trots allt bara ett par rader. Det tycker jag inte är för mycket begärt av någon som ändå spelar så mycket tävlingsbridge som du gör. http://www.svenskbridge.se/sites/default/files/official_documents/20-21_general_coc_210223.pdf

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Att det ska vara så svårt att förstå när man ska alertera??
Du ska alertera när du inte är säker på att din motståndare till fullo förstår ditt bud. Det är hur enkelt som helst!

Sidor

Jan Matsson
Bild för Jan Matsson

Fast det här handlar väl inte om alerteringsregler som en del tycks tro.

Alerteringsformuleringen var otillräcklig - ingen tycker något annat.

Bedömningen av den otillräckliga alerteringen belönade utspelaren med 4 IMP - DET var inget bra sätt att lösa den uppkomna situationen med,
Det är bara det det handlar om.

Domslutet är accepterat och klart för länge sedan - behandlingen kommer aldrig att falla i god jord oavsett vad ”lagen” säger.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Jan Matsson skrev:


Fast det här handlar väl inte om alerteringsregler som en del tycks tro.

Alerteringsformuleringen var otillräcklig - ingen tycker något annat.

Bedömningen av den otillräckliga alerteringen belönade utspelaren med 4 IMP - DET var inget bra sätt att lösa den uppkomna situationen med,
Det är bara det det handlar om.

Domslutet är accepterat och klart för länge sedan - behandlingen kommer aldrig att falla i god jord oavsett vad ”lagen” säger.

Tänker inte älta detta mer men frågan i första inlägget såg ut så här och om inte det handlade om alerteringsregler vet jag inte vad:

”Så frågan blir: Varför skulle förklaringen ”krav” vara otillräcklig då det live enbart lagts fram en alertlapp utan förklaring och motståndarna hade tvingats att fråga om någon form av betydelse och fått samma svar: krav, och förmodligen följdfrågat om det visar ♥?”

Att sedan andra frågor uppkommit under trådens gång må vara hänt.

Sidor

Logga in för att kommentera