Forum » Allmänna diskussioner » Taskig bollkänsla?

Taskig bollkänsla?

111 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Nej, ursprungsfrågan var: ”Varför skulle förklaringen ”krav” vara otillräcklig?”. Det är det tråden handlar om och det är nu utrett. Att man sedan kan anse att motståndarna inte skulle ha rätt till kompensation för uppkommen skada är en annan fråga.
[Edit: Börje hann snäppet före.]

Sidor

Jan Matsson
Bild för Jan Matsson

Kul Börje kul Smile

Jag kan hjälpa dig att översätta även det första inlägget om du är renons på viljan att förstå den uppkomna situationen.

”Varför skulle förklaringen ”krav” TILLRÄCKLIGT otillräcklig att utspelaren ska belönas med 4 IMP……. ”

Så har jag på känn att trådskaparen menade

Lycka till med bridgen!

Sidor

Johan Säfsten

Jan Matsson skrev:


Fast det här handlar väl inte om alerteringsregler som en del tycks tro.

Som Börje och Torbjörn redan sagt så är detta påstående fel om man läser ursprungsinlägget.

Jan Matsson skrev:


Alerteringsformuleringen var otillräcklig - ingen tycker något annat.

Vad anser du skulle vara en rimlig kompensation för dina motståndare för den otillräckliga förklaringen? Jag är fullt medveten om att du tidigare i tråden har sagt att du tycker TL borde gett dig en varning/tillsägelse men att spelat resultat gäller. Det är från mitt perspektiv fullt möjligt att du och kanske Kjell också inser att det vilar ett större ansvar på den som förklarar än vad du tidigare kanske trott och ett mindre ansvar på utspelaren att behöva ställa följdfrågor, så det är inte säkert att svaret är densamma som tidigare.

Jan Matsson skrev:


Bedömningen av den otillräckliga alerteringen belönade utspelaren med 4 IMP - DET var inget bra sätt att lösa den uppkomna situationen med,
Det är bara det det handlar om.

Domslutet är accepterat och klart för länge sedan - behandlingen kommer aldrig att falla i god jord oavsett vad ”lagen” säger.

Är det här något som tagits upp i tråden tidigare? Vad var det för sätt att lösa situationen på och behandling som inte var bra?

Sidor

Philip Berggren

Jan Matsson skrev:


Bedömningen av den otillräckliga alerteringen belönade utspelaren med 4 IMP - DET var inget bra sätt att lösa den uppkomna situationen med,

Kan mycket väl redan skrivits i något inlägg, men vad anser du att man borde ha gjort då? I och med att reglerna nu är vad de är.

Sidor

Christer Edlund

Kjell Staffas skrev:


Christer Edlund skrev:


Jan Matsson skrev:


Niklas Warne skrev:

…….
TL måste dock döma enligt reglerna och inte på någon slags känsla. Allt annat vore fel och såvitt jag förstår är domslutet rätt.

Där tycker vi olika Niklas :)

I allra första inlägget skriver Kjell S så här:

”OBS! Jag accepterar domslutet och det är säkert korrekt i lagens mening och TL skötte detta på ett alldeles utmärkt sätt, så detta handlar inte om den delen av händelsen.”

Verkar som om ni inte tycker helt lika heller.

Hur kan du ens trycka ”Svara” med det här inlägget? Vad bidrar du med förutom ett personligt påhopp? Dessutom har du helt fel!

Jag tillät mig en stillsam reflektion vad gällde er syn på TL:s agerande, och fick ett svar som osade svavel lång väg. Ett svar som jag egentligen borde ignorera, men jag kan inte undgå att ställa ett par frågor.

Jan M skriver : ”Domslutet är accepterat och klart för länge sedan - behandlingen kommer aldrig att falla i god jord oavsett vad ”lagen” säger.”

Jämför det med vad du själv skrev, och som jag citerat. OBS! Jag har inga synpunkter i övrigt, utan det enda jag som sagt tillät mig att tycka, var att det verkade som om ni inte var helt överens.

Så mina frågor är:

a) Vari består det personliga påhoppet? Vem av er menar du att jag hoppat på?

b) Du skriver att jag har helt fel. Det är möjligt att min läsförmåga inte är vad den borde vara, men du menar alltså att er syn på TL:s agerande är helt samstämmig?

Sidor

Lars Adie

Jan Matsson skrev:


Kul Börje kul Smile

Jag kan hjälpa dig att översätta även det första inlägget om du är renons på viljan att förstå den uppkomna situationen.

”Varför skulle förklaringen ”krav” TILLRÄCKLIGT otillräcklig att utspelaren ska belönas med 4 IMP……. ”

Så har jag på känn att trådskaparen menade

Lycka till med bridgen!

3NT med bet hade gett -12 IMP (om vi antar att det andra bordet spelade hem det) 1/3 av fältet gick bet med hjärter ut alltså är -4 en rimlig kompensation.
Motståndarna fick inte full kompensation -12IMP utan vad fältet spelat, hur ni spelat med hjärter ut är en annan fråga.
(påhittade siffror, kan hålla med om att 2-3 IMP är mer rimligt med verkliga siffror)

Du verkar ju själv tycka att förklaringen är ofullständig och någon korrigering är rimlig att ge för det.

Sidor

Kjell Staffas

Joakim Nordlindh skrev:


Kjell, du har bevisligen aldrig läst alerteringsreglerna. Dom finns här på sida 34. Läs dom inför varje tävling tills du kan dom, det är trots allt bara ett par rader. Det tycker jag inte är för mycket begärt av någon som ändå spelar så mycket tävlingsbridge som du gör. http://www.svenskbridge.se/sites/default/files/official_documents/20-21_general_coc_210223.pdf

Det här inlägget får tre ”likes”…
1. Jo jag har läst alerteringsreglerna och jag alerterar när jag spelar efter hur jag tolkar reglerna. Det står inte ett skit om hur vi skall avvika vid en digital plattform och med skärmar på sidan 34.
2. Alerteringsreglerna är absolut inte ”bara ett par rader”.
3. Det var inte jag som alerterade det otillräckligt förklarade budet och för oss, som inte diskuterar alla möjliga budsekvenser, så är överenskommelsen ”Krav”, dvs. det visar en positiv hand utifrån omständigheterna. Jag vet precis lika lite som motståndarna om partnerns hjärter. Janne tycker att jag borde förstå att han har något i hjärter, men det gjorde jag inte vid detta tillfälle.

Sådana här inlägg med ljug och falska påståenden gör mig rent ut sagt förbannad! Hur skulle du själv reagera om jag började sprida lögner om dig och falskeligen påstå saker som du inte gjort?

Modererat för ovårdat språk Se till att hålla en saklig ton i debatten.

Sidor

Kjell Staffas

Christer Edlund skrev:

Jag tillät mig en stillsam reflektion vad gällde er syn på TL:s agerande, och fick ett svar som osade svavel lång väg. Ett svar som jag egentligen borde ignorera, men jag kan inte undgå att ställa ett par frågor.

Jan M skriver : ”Domslutet är accepterat och klart för länge sedan - behandlingen kommer aldrig att falla i god jord oavsett vad ”lagen” säger.”

Jämför det med vad du själv skrev, och som jag citerat. OBS! Jag har inga synpunkter i övrigt, utan det enda jag som sagt tillät mig att tycka, var att det verkade som om ni inte var helt överens.

Så mina frågor är:

a) Vari består det personliga påhoppet? Vem av er menar du att jag hoppat på?

b) Du skriver att jag har helt fel. Det är möjligt att min läsförmåga inte är vad den borde vara, men du menar alltså att er syn på TL:s agerande är helt samstämmig?

Du kanske inte tycker att du misskrediterar oss, men jag tar det som kritik med en underton, därför att det inte har ett dugg med sakfrågan att göra.

”Behandlingen” handlade inte om hur Tommy bemötte oss; olyckligt ordval som du tolkar fel. Det är domslutet vi tycker är alldeles för hårt. Dessutom spelar jag hem kontraktet 11 gånger av 10 vilket gör det än mer frusterande.
Men Christer, ingen anledning till någon missunlig argumentation mellan oss: om du tycker att jag var för hård mot dig så ber jag om ursäkt för det och hoppas att du godtar den.

Sidor

Johan Säfsten

Kjell Staffas skrev:

  1. Jo jag har läst alerteringsreglerna och jag alerterar när jag spelar efter hur jag tolkar reglerna. Det står inte ett skit om hur vi skall avvika vid en digital plattform och med skärmar på sidan 34.

Det här kommer från tilläggsbestämmelserna som gällde under SM-semin, dokumentet i sin helhet är lättfunnet om man går till minisajten för sm-semin.

ALERTERING
S k självalert tillämpas, vilket innebär att man
alerterar sina egna bud, inte partnerns.
SBF:s alerteringsregler gäller, men eftersom man
endast alerterar sina egna bud (något partnern inte
kan se), och därmed otillåten information till
partnern inte förekommer, uppmuntras spelare till
att alertera även annat som upplevs som hjälpsamt

att upplysa motståndarna om, t ex (re-)dubblingar
med särskild betydelse.
Observera att vid spel med skärmar ska även bud
fr o m 4 klöver och uppåt alerteras.
Man alerterar genom att skriva förklaringen i rutan
som finns under budlådan och först därefter trycka
på budet man tänker avge. Om man råkat bjuda
och först därefter upptäcker att man skulle ha
alerterat, klickar man på sitt avgivna bud och kan
nu skriva in förklaring till budet i efterhand.

Den fetstilta biten tycker jag gör att argumentet att om 2hj varit naturligt krav så hade det inte alerterats, därför innebär ”krav” att det finns någon ytterligare konventionell betydelse som man måste fråga för att veta spricker. Att på den här grunden flytta ansvaret till utspelaren från förklararen är för mig ett obegripligt resonemang, som jag dessutom försökte skriva i mitt tidigare inlägg men inser att det kanske kunde misstolkas.

Sidor

Lars Adie

Det är rimligt att använda samma alertregler vid datorn som du använder live om du inte läst dokumentet ( vilket säkert många inte gjort ).
Att det ska förklaras bättre vid datorn har tävlingsledaren gett korrigerade poäng för.

Sidor

Johan Säfsten

Lars Adie skrev:


2Hj alerterades alltså är det inte detta vi diskuterar.
För övrigt verkar du ha samma uppfattning som artikelförfattarena att eftersom 2Hj naturligt inte ska alerteras innebär det att 2Hj med alert kan vara oäkta Smile

Att 2HJ bör förklaras bättre stämmer bra, speciellt med självalert.

Kjell Staffas skrev:


2hj som äkta bud behöver inte alerteras. När det alerteras blir det automatiskt konventionellt och förklaras som det allmänna krav det är. Att detta inte ska vara tillräckligt är faktiskt obegripligt för mig.

Kjell Staffas skrev:


Så frågan blir: Varför skulle förklaringen ”krav” vara otillräcklig då det live enbart lagts fram en alertlapp utan förklaring och motståndarna hade tvingats att fråga om någon form av betydelse och fått samma svar: krav, och förmodligen följdfrågat om det visar ♥?

Kjells linje har varit att eftersom ”krav” måste innebära något annat än naturligt krav eftersom naturliga kravbud inte alerteras så borde det ligga på utspelaren att ställa följdfrågor vad 2hj är med tanke på att det är ”självklart” att det är konventionellt.

Min linje är att jag tycker att det är förklararen som har största ansvaret på att inte utspelaren missförstår betydelsen av 2hj, jag kan tänka mig att utspelaren slentrianmässigt uppfattade 2hj som naturligt (utspelshanden kanske trodde att krav bara innebar att ÖH inte får passa vilket man annars kanske kunnat tro var möjligt med tanke på pass i förhand) och jag anser detta missförstånd är mer på förklaren än utspelshanden och därmed har utspelshanden lidit skada av den ofullständiga förklaringen.

Lars: Man får läsa vad folk skriver innan man svarar

Sidor

Kjell Staffas

Edit: Något blev knas

Sidor

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Kjell Staffas skrev:


”Behandlingen” handlade inte om hur Tommy bemötte oss; olyckligt ordval som du tolkar fel. Det är domslutet vi tycker är alldeles för hårt. Dessutom spelar jag hem kontraktet 11 gånger av 10 vilket gör det än mer frusterande.

Tyvärr kan vi som TL inte veta vilka spelförare som klarar av att spela hem kontraktet 11 gånger av 10. Uppenbarligen var det ett problem på denna bricka då 5 lyckats på något ”märkligt” sätt gå bet.

Så när TL bestämmer sig för en viktning så är det en gissning på vad som hade hänt om inget konstig hade skett på given. Viktning är ingen precis vetenskap men man kan alltid konstatera att det alltid är lättare att spela hem kontrakt när man ser/vet hela sitsen.

Sidor

Christer Edlund

Kjell Staffas skrev:


Christer Edlund skrev:

Jag tillät mig en stillsam reflektion vad gällde er syn på TL:s agerande, och fick ett svar som osade svavel lång väg. Ett svar som jag egentligen borde ignorera, men jag kan inte undgå att ställa ett par frågor.

Jan M skriver : ”Domslutet är accepterat och klart för länge sedan - behandlingen kommer aldrig att falla i god jord oavsett vad ”lagen” säger.”

Jämför det med vad du själv skrev, och som jag citerat. OBS! Jag har inga synpunkter i övrigt, utan det enda jag som sagt tillät mig att tycka, var att det verkade som om ni inte var helt överens.

Så mina frågor är:

a) Vari består det personliga påhoppet? Vem av er menar du att jag hoppat på?

b) Du skriver att jag har helt fel. Det är möjligt att min läsförmåga inte är vad den borde vara, men du menar alltså att er syn på TL:s agerande är helt samstämmig?

Du kanske inte tycker att du misskrediterar oss, men jag tar det som kritik med en underton, därför att det inte har ett dugg med sakfrågan att göra.

”Behandlingen” handlade inte om hur Tommy bemötte oss; olyckligt ordval som du tolkar fel. Det är domslutet vi tycker är alldeles för hårt. Dessutom spelar jag hem kontraktet 11 gånger av 10 vilket gör det än mer frusterande.
Men Christer, ingen anledning till någon missunlig argumentation mellan oss: om du tycker att jag var för hård mot dig så ber jag om ursäkt för det och hoppas att du godtar den.

Jag tycker att du överreagerade kraftigt på mitt första inlägg, men jag godtar din ursäkt, så ’no hard feelings’ från min sida Smile

Sidor

Martin Lindfors
Bild för Martin Lindfors

Varför inte förklara trådskaparens 2 efter en ovanlig och artificiell sekvens som ”artificiellt krav” eller ”krav, säger inget om ”? Det kan knappast vara så jobbigt att skriva. Spelade trådskaparen på mobiltelefon?

Sedan är det fortfarande en rätt medioker förklaring. Jag skulle kunna förklara överföringssvaret 2 på 1NT som ”artificiellt krav”. Det är i teknisk bemärkelse korrekt, för 2 är artificiellt och öppningshanden får inte passa. Men de flesta skulle förhoppningsvis hålla med om att en tydligare och mer hjälpsam förklaring är ”5+”.

När man spelar ett ovanligt system med artificiella bud, så är det särskilt viktigt att vara tydlig i sina förklaringar. Låt mig ta ett exempel på ett system och hur jag förklarar.

1 - 2

1: 10-12 NT el 16+ de flesta händer

2: 5+, 8+ , säger inget om

Jag förväntar mig att ”alla” ska förstå från förklaringen att 1 är en kravöppning; denna typ av artificiell klöveröppning har de flesta stött på. Men transfersvaret 2 är ovanligt. Därför förklarar jag det så tydligt som möjligt, även om vissa kanske kan tycka att det är överflödigt att skriva ”säger inget om ”.

Sidor

Kjell Staffas

Martin Lindfors skrev:


Varför inte förklara trådskaparens 2 efter en ovanlig och artificiell sekvens som ”artificiellt krav” eller ”krav, säger inget om ”? Det kan knappast vara så jobbigt att skriva. Spelade trådskaparen på mobiltelefon?

Sedan är det fortfarande en rätt medioker förklaring. Jag skulle kunna förklara överföringssvaret 2 på 1NT som ”artificiellt krav”. Det är i teknisk bemärkelse korrekt, för 2 är artificiellt och öppningshanden får inte passa. Men de flesta skulle förhoppningsvis hålla med om att en tydligare och mer hjälpsam förklaring är ”5+”.

När man spelar ett ovanligt system med artificiella bud, så är det särskilt viktigt att vara tydlig i sina förklaringar. Låt mig ta ett exempel på ett system och hur jag förklarar.

1 - 2

1: 10-12 NT el 16+ de flesta händer

2: 5+, 8+ , säger inget om

Jag förväntar mig att ”alla” ska förstå från förklaringen att 1 är en kravöppning; denna typ av artificiell klöveröppning har de flesta stött på. Men transfersvaret 2 är ovanligt. Därför förklarar jag det så tydligt som möjligt, även om vissa kanske kan tycka att det är överflödigt att skriva ”säger inget om ”.

Hej Martin!
Nej, trådskaparen spelade inte på en mobiltelefon.
Trådskaparen var heller inte den som alerterade budet.
Varken trådskaparen eller min partner (som avgav budet ifråga) ifrågasätter att förklaringen är bristfällig, även om det är vår överenskommelse att det är just bara ett allmänt krav. Vi diskuterar inte bridgebudgivning djupare än så då vi är glada amatörer som ändå är hyfsade på att spela bridge.
Vi förstår reglerna och accepterade domslutet men inte påföljden som vi tycker är för hård. I efterhand har det dessutom visat sig att den grundades på felaktiga fakta om resultatet med ♥ ut.
Rubriken om bollsinne handlar om att ibland måste en domare ha lite förståelse för uppkomna situationer. Vi spelade på en ny plattform med anpassade regler, ergo det uppkommer nya situationer som ingen domare/TL/spelare från början kan förutsäga, delvis på grund av det obekanta forumet, men också för att reglerna är inte absoluta utan kräver en tolkning utifrån den aktuella situationen.

Sidor

Martin Lindfors
Bild för Martin Lindfors

Jo, jag kan hålla med om att domslutet möjligen var något för hårt. Men i slutändan har ni valt att spela ett ovanligt och artificiellt system. Ni har naturligtvis den friheten. Men med frihet kommer ansvar att korrekt informera motståndarna om betydelsen av dessa bud. Det tycker jag inte att ni gjorde. ”Krav” och ”allmänt krav” är inte samma sak.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Jag tycker Kjell på ett utmärkt sätt sammanfattat bakgrunden till tråden och skälet till frustrationen. Vi är många som har ansett att domslutet är principiellt korrekt, men att korrigeringen möjligen skulle varit lite mindre. Allt detta är genomtröskat, förklarat och accepterat.

En väsentlig aspekt som jag tycker ligger under ytan i Kjells och Jans inlägg, men som inte riktigt kommit fram, är hur motståndare, TL och vi andra som yttrar oss kan agera bättre. När man får ett domslut emot sig är det förståeligt att man blir besviken och kanske även lite bitter - särskilt när man faktiskt tycker att man ansträngt sig att göra så rätt som möjligt. Så hur kan vi andra göra bättre ifrån oss för att inte förstärka bitterheten? Att vi ska argumentera sakligt utan personangrepp är ju en självklarhet, men vad mer? Vi kanske ska tänka på att bättre uttrycka vår förståelse. Ingen gillar att bli nedsablad i ett forum när man ärligt försökt fråga vad som gick snett. Fler tankar?

Sidor

Lars-Göran Larsson

Inte enbart ”vi andra”. Trådskapare och sen partner satte mycket av tonen i sin frustration och ingen ska ta ut den på TL-kåren generellt eller kalla underbyggda domslut patetiska.
Ställa frågan var bra, liksom många andra resonemang här på forum kan leda till större förståelse, mer kunskap och förbättringar.

Sidor

Kjell Staffas

Edit: lägger ner nu. Orkar inte mer. Lever ett gott liv trots allt… Och blir glad när jag läser inlägget från Torbjörn.

Sidor

Logga in för att kommentera