Forum » Allmänna diskussioner » Nya alerteringsreglerna - diskussionstråd

Nya alerteringsreglerna - diskussionstråd

319 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Joakim Nordlindh

Mikael Westerlund skrev:


om dem kan ha 5-korts hö eller inte
/Mikael Westerlund

Detta har dom löst åt dig med de nya reglerna Micke. 1NT som förnekar vissa fördelningar (5332 med 5k hö t.ex) ska alerteras.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Joakim Nordlindh skrev:


Mikael Westerlund skrev:


om dem kan ha 5-korts hö eller inte
/Mikael Westerlund

Detta har dom löst åt dig med de nya reglerna Micke. 1NT som förnekar vissa fördelningar (5332 med 5k hö t.ex) ska alerteras.

Lysande, alla NT bud som förnekar 6-korts hö måste alltså också alerteras, klockren regel.

Sidor

Joakim Nordlindh

Henrik Johansson skrev:


Lysande, alla bud skall alltså alerteras.

Ja ju mer man läser dess nya regler ju mer paff blir man. Helt naturliga bud ska alerteras och konventionella bud ska inte alerteras.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Jag vill ge beröm till dem som har tagit fram förslaget till nya alerteringsregler. Att skapa regler som uppfyller allt av att vara till nytta, att vara exakta och att vara lätta att lära sig är helt enkelt inte möjligt - det måste alltid bli en kompromiss. Därmed är det inte heller förvånande att det blir en diskussion om konsekvenserna.

Nu är utkastet ute till diskussion, och naturligtvis hittar man alltid något som blir ”konstigt”. Jag skulle önska att de som hittar något som verkar märkligt inte bara klagar på det, utan också visar på hur man kan formulera om förslaget så att märkligheten försvinner utan att någon annan märklighet uppkommer och utan att det blir en kilometerlång lista med regler som ingen klarar av att lära sig.

Inom juridiken lär man skilja på föreskrifter och allmänna råd. En föreskrift måste man följa, annars kan man bestraffas. Ett allmänt råd är precis vad det låter som - en rekommendation, men det finns inget straff om man inte följer det allmänna rådet. Jag ser införandet av pre-alert som ett allmänt råd. Det är en fråga om att införa en attityd och visa på ett exempel på gott uppförande.

Sidor

Ola Brandborn

Den här delen förstår jag inte:

På öppningsbud, ett svarsbud i ny färg under utgång – även om motståndarna bjudit annat än pass – som är okrav (utom av förhandspassad hand)

”Under utgång” borde väl kunna strykas (bud över 3 NT XX ska ju ändå inte alerteras) (alternativt så innebär detta att 1 H - (3 S) - 4 D ändå borde alerteras, om 4D är okrav).

Sidor

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Den ena regeln utesluter inte den andra (dvs. inga bud över 3 NT skall alerteras). Troligen har man garderat 3 NT, som är utgång och fortfarande på alerteringsnivå.

Ett försök till tolkning
V-ås-åsa

Sidor

Ola Brandborn

Åsa Andersson skrev:


Den ena regeln utesluter inte den andra (dvs. inga bud över 3 NT skall alerteras). Troligen har man garderat 3 NT, som är utgång och fortfarande på alerteringsnivå.

Ett försök till tolkning
V-ås-åsa

På öppningsbud, ett svarsbud i ny färg under utgång – även om motståndarna bjudit annat än pass – som är okrav (utom av förhandspassad hand)

Så tänkte jag med först, men regeln gäller bara färgbud, inte sangbud.

Sidor

Petter Bengtsson

Joakim Nordlindh skrev:

1NT som förnekar vissa fördelningar (5332 med 5k hö t.ex) ska alerteras.

Var i de nya alerteringreglerna hittar du att 1NT ska alerteras om det förnekar femkorts högfärg?

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Petter Bengtsson skrev:


Joakim Nordlindh skrev:

1NT som förnekar vissa fördelningar (5332 med 5k hö t.ex) ska alerteras.

Var i de nya alerteringreglerna hittar du att 1NT ska alerteras om det förnekar femkorts högfärg?

En färgöppning som lovar sidofärg, eller en sangöppning som lovar alternativt förnekar vissa färglängder utöver begreppet (semi)balanserad hand.

Sidor

Lars Adie

Henrik Johansson skrev:


Petter Bengtsson skrev:


Joakim Nordlindh skrev:

1NT som förnekar vissa fördelningar (5332 med 5k hö t.ex) ska alerteras.

Var i de nya alerteringreglerna hittar du att 1NT ska alerteras om det förnekar femkorts högfärg?

En färgöppning som lovar sidofärg, eller en sangöppning som lovar alternativt förnekar vissa färglängder utöver begreppet (semi)balanserad hand.

5332 går in i begreppet balanserad eller semibalanserad hand…, alertera sangöppning om den (systemmässigt) kan innehålla singel, renons eller 7222.

Ola Brandborn skrev:

”Under utgång” borde väl kunna strykas (bud över 3 NT XX ska ju ändå inte alerteras) (alternativt så innebär detta att 1 H - (3 S) - 4 D ändå borde alerteras, om 4D är okrav).

Stämmer, alla bud över 3NT ska inte inte alerteras vid spel utan skärmar. Skadar inte att upprepas.

För övrigt anser jag att diskussionerna i tråden har fastnat på detaljfrågor för mycket.

Men håller med om att texten bör omformuleras.

Sidor

Petter Bengtsson

”… eller en sangöppning som lovar alternativt förnekar vissa färglängder utöver begreppet (semi)balanserad hand.”

Joakim N och Henrik J tolkar det där som att 1NT ska alerteras om det förnekar femkorts högfärg, Lars A har en helt annan tolkning, och jag själv har ingen tolkning alls eftersom jag inte tycker att det går att förstå vad som menas med ”utöver begreppet (semi)balanserad hand”.

Den där regeln behöver omformuleras.

Sidor

Ola Brandborn

Petter Bengtsson skrev:


”… eller en sangöppning som lovar alternativt förnekar vissa färglängder utöver begreppet (semi)balanserad hand.”

Joakim N och Henrik J tolkar det där som att 1NT ska alerteras om det förnekar femkorts högfärg, Lars A har en helt annan tolkning, och jag själv har ingen tolkning alls eftersom jag inte tycker att det går att förstå vad som menas med ”utöver begreppet (semi)balanserad hand”.

Den där regeln behöver omformuleras.

Ja, det är uppenbart att man förstår vad man önskat reglera, men tyvärr så har (imho) skrivningen blivit sådan att man ska allertera 1 NT som inte innehåller 5-korts hö (och som Henrik också skrev, man ska alertera 1 NT som inte innehåller 6-korts hö i 6322 (dvs då måste nära nog alla spelare alertera 1 NT). Så ja, den texten måste omarbetas.

Sidor

Ola Brandborn

Lars Adie skrev:


Stämmer, alla bud över 3NT ska inte inte alerteras vid spel utan skärmar. Skadar inte att upprepas.

Bra poäng, då var det mysteriet löst! 3 hj - (3 Sp) - 4 Kl ska alerteras vid spel med skärmar (om naturligt okrav), men inte spel utan skärmar.

Sidor

Carl Ragnarsson
Bild för Carl Ragnarsson

Tävlingskommittén (TK) följer diskussionen i såväl denna som parallella trådar kring Utkast till nya alerteringsregler, utan att för den skull kommentera själva inläggen.

Många kloka synpunkter och inspel har framförts, vilket TK naturligtvis tackar för. Dessa kommer att tas i beaktande i översynen av nämnda utkast och en uppdaterad version beräknas kunna publiceras i början av juli månad.

För SBF:s TK
Carl Ragnarsson, ordf.

Sidor

Johan Wahlberg

Henrik Johansson skrev:


Petter Bengtsson skrev:


Joakim Nordlindh skrev:

1NT som förnekar vissa fördelningar (5332 med 5k hö t.ex) ska alerteras.

Var i de nya alerteringreglerna hittar du att 1NT ska alerteras om det förnekar femkorts högfärg?

En färgöppning som lovar sidofärg, eller en sangöppning som lovar alternativt förnekar vissa färglängder utöver begreppet (semi)balanserad hand.

Henrik, du verkar tycka att det är dåligt att 1NT som förnekar 5-k Hö ska alerteras, varför då? Jag vågar påstå att det idag är väldigt ovanligt och då är det väl alldeles utmärkt att budet ska alerteras?

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Johan Wahlberg skrev:


Henrik Johansson skrev:


Petter Bengtsson skrev:


Joakim Nordlindh skrev:

1NT som förnekar vissa fördelningar (5332 med 5k hö t.ex) ska alerteras.

Var i de nya alerteringreglerna hittar du att 1NT ska alerteras om det förnekar femkorts högfärg?

En färgöppning som lovar sidofärg, eller en sangöppning som lovar alternativt förnekar vissa färglängder utöver begreppet (semi)balanserad hand.

Henrik, du verkar tycka att det är dåligt att 1NT som förnekar 5-k Hö ska alerteras, varför då? Jag vågar påstå att det idag är väldigt ovanligt och då är det väl alldeles utmärkt att budet ska alerteras?

Ja jag tycker det är genomkorkat. Spelar du annorlunda NT-försvar beroende på om 1NT förnekar 5-korts högförg eller inte? För om du inte gör det så har du ingen som helst nytta av den informationen när det är din tur att bjuda.

Alerteringar är inte till för att ge fullständig information om ett buds betydelse, Alerteringar är till för att varna motståndarna för att det här budet har en betydelse som kan påverka din budgivning över budet.

Sidor

Bengt-Göran Olofsson

Inte påverka försvaret i ett senare skede? Eller ska man fråga innan man spelar ut?

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Jag är inte petimeter eller paragrafryttare, men det finns ett uttryck som en del har använt sig av ovan och som min mage vänder sig ut och in av, när det ramlar in genom örat och vidare ner genom blodkärlen dit.

”Alla bud över 3nt får inte alerteras”…..

I min lilla värld, betyder det att vissa bud ändå får alteras…
Ska naturligtvis vara ”Inga bud över 3nt får alteras”…

Annars håller jag med de som tidigare föreslagit att de som hittar, som de tycker, felaktigheter i alertförslaget, även i möjligaste mål bör föreslå en bättre eller tydligare skrivelse.

Bra jobb överlag, ni som jobbat med detta.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Bengt-Göran Olofsson skrev:


Inte påverka försvaret i ett senare skede? Eller ska man fråga innan man spelar ut?

Det är klart att det kan påverka försvaret i ett senare skede, och gör det det så ställer du frågan då, alternativt frågar du innan du spelar ut, likaväl som du frågar eller tittar på deklarationen om 1NT visar 15-17 eller 14-16 eller något annat starkare än 14hp. Eller struntar du i att ta reda på det också?

Återigen, en alert ger dig inte fullständig information om ett bud, för att få den informationen måste du fråga. När du frågar om ”Vad är 1NT” så skall det framgå av svaret om det förnekar 5-korts hö eller något annat, men lika lite som du behöver en alert av en 15-18NT för att det inte är 15-17NT så behöver du inte en alert av 1NT för att det förnekar 5-korts hö eller kan innehålla 5-korts hö.

Finns det verkligen bridgespelare som inte frågar spelförande sidan eller tittar på deras deklaration om vad de har visat innan ni spelar ut? Vad pysslar ni med egentligen? Sitter ni och gissar istället för att få fakta?

Sidor

Dan Bylund

Henrik sätter som vanligt huvudet på spiken. Samma resonemang som för 1NT med eller utan 5-korts hö kan föras om regeln att 1 i ett 5542-system nu tydligen ska alerteras (vilket redan har ifrågasatts av Nordlindh). På vilket sätt skulle agerandet över naturliga 1 påverkas av om det kan eller inte kan vara en balanserad hand? Och har vi helt tappat tron på förmågan att läsa en systemdeklaration, eller?

Sidor

Ola Brandborn

Johan Wahlberg skrev:


Henrik, du verkar tycka att det är dåligt att 1NT som förnekar 5-k Hö ska alerteras, varför då? Jag vågar påstå att det idag är väldigt ovanligt och då är det väl alldeles utmärkt att budet ska alerteras?


Framför allt är det väl superduperkorkat att alla sangöppningar som förnekar 6hö332 ska alerteras, vi kommer slita ut spelborden i så fall med alla våra knackningar.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Dan Bylund skrev:


Henrik sätter som vanligt huvudet på spiken. Samma resonemang som för 1NT med eller utan 5-korts hö kan föras om regeln att 1 i ett 5542-system nu tydligen ska alerteras (vilket redan har ifrågasatts av Nordlindh). På vilket sätt skulle agerandet över naturliga 1 påverkas av om det kan eller inte kan vara en balanserad hand? Och har vi helt tappat tron på förmågan att läsa en systemdeklaration, eller?

Tror inte 1 i ett 5542 behöver alerteras eftersom den kan vara semibalans. Det kan väl ändå inte finnas någon som tycker att xx xx AKQxx KQJx är något som alltid bör öppnas med 1NT och inte 1

Dessutom innebär ju nya skrivelsen att 1NT skall alerteras om man inte öppnar AKQxx KQJx xx xx med 1NT.

Sidor

Thomas Ålander

Henrik Johansson skrev:

Finns det verkligen bridgespelare som inte frågar spelförande sidan eller tittar på deras deklaration om vad de har visat innan ni spelar ut? Vad pysslar ni med egentligen? Sitter ni och gissar istället för att få fakta?

Ja, det är vanligt i vardagligt klubbspel att i n t e fråga före första utspel. Men det kanske inte anses vara bridge?

Sidor

Lars Andersson

I exempelsamlingen saknar jag:
1Lå-1Hj; 1Sp Om det kan vara 4333/4432/obal, vad ska alerteras?
1Lå-1Hj; 1NT Om det kan/inte kan innehålla spader, vad ska alerteras?

1Kl-1Ru om man spelar ”Walsh” dvs bara 4Hö med invit+
1Kl-1Hö som kan vara längre Ru enl ”Walsh”
1Kl-1NT vilken styrka ska alerteras?

1X-1Y; 1NT när är det alerterbart baserat på fördelning?

1Lå-1X; 3Lå som krav/invit/okrav?

Häxan är det en pre-alert?
Finns det markeringar som är pre-alert?
1X-1Y; 3Lägre som 55/54 alternativt krav/invit/14-16(Häxan)

Sidor

Dan Bylund

Lars Andersson skrev:


I exempelsamlingen saknar jag:
1Lå-1Hj; 1Sp Om det kan vara 4333/4432/obal, vad ska alerteras?
1Lå-1Hj; 1NT Om det kan/inte kan innehålla spader, vad ska alerteras?

1Kl-1Ru om man spelar ”Walsh” dvs bara 4Hö med invit+
1Kl-1Hö som kan vara längre Ru enl ”Walsh”
1Kl-1NT vilken styrka ska alerteras?

1X-1Y; 1NT när är det alerterbart baserat på fördelning?

1Lå-1X; 3Lå som krav/invit/okrav?

Häxan är det en pre-alert?
Finns det markeringar som är pre-alert?
1X-1Y; 3Lägre som 55/54 alternativt krav/invit/14-16(Häxan)

Jag gissar på inget utom möjligen 1 - 1 Walsh bland dina exempel Lars. Eller kanske i princip allt om man ser till skrivningen om artificiellt kontraktsbud: ”Kontraktsbud som innehåller information utöver önskan eller möjlighet att spela kontrakt i den bjudna benämningen (färg respektive sang)”. Styrkan är ju en sådan information…

Jag tror på en längre remissrunda TK, inte på att detta ska kunna införas den 1 september!

Sidor

Mikael Thulin

Henrik Johansson skrev:


Tror inte 1 i ett 5542 behöver alerteras eftersom den kan vara semibalans.


Det kan hända att du har rätt. Men så tolkar inte jag ”En färgöppning på entricksnivån som antingen klart förnekar eller klart lovar en (semi)balanserad hand.” Om inte ”(semi)balanserad” ska tolkas som ”semibalanserad eller balanserad”, så kanske det kan skrivas annorlunda. Varför skriva semi inom parentes och inte bara semibalanserad om det är det man menar. Som jag tolkar detta så ska 1R alerteras om det förnekar en balanserad hand.

Sen tycker jag som er andra att den alerten inte direkt gör någon nytta.

Sidor

Lennart Bylund

Håller med Dan . Längre remisstid , alldeles förtidigt med 1 september!Viktigt att det nu blir solklart vad som ska alerteras i fortsättningen !

Sidor

Mikael Thulin

Vad missar jag?
Varför behövs denna rad:
En färgöppning som lovar sidofärg
En sådan öppning fångas väl upp av:
Kontraktsbud som innehåller information utöver önskan eller möjlighet att spela kontrakt i den bjudna benämningen” För jag antar att artificiella kontraktsbud ska alerteras, enl ”Huvudregel är att artificiella bud ska alerteras

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Jag tror man skulle komma långt om man (med några enstaka tillägg) skulle ha följande alerteringsregler.

  1. Alertera aldrig bud över 3 NT xx
  2. Alertera alltid om du anser att du vet mer än vad motståndarna förväntas förstå. Minns att alerterning är till för att hjälpa motståndarna och inte partnern!!!

Sedan behöver ju inte motståndarna fråga (innan budgivningen är slut).

Blir det ett ärende där ett par ropar på TL så behöver bara TL ställa sig frågan; ”borde spelaren ha alerterat det där budet?”
Och när detta skall bedömas så följer man punkt 2 (till punkt och pricka).

Lätt att lära sig, ingen kommer att glömma vilka regler som gäller och alla får chansen att fråga när det är deras tur att bjuda.

Dock så vill jag ha klarare bestraffningar om regel nummer 2 bryts!

Hur man sedan gör angående budet Dbl så är jag helt okej med att ha det som nu. Nu till slut så har det väl sjunkit in och de flesta lärt sig att Dbl kan betyda lite vad som helst och att det bara är att fråga när det är ens egen tur eller när budgivningen är över.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Mats Nilsland

Oavsett att Henrik Johansson naturligtvis alltid verkar ha rätt undrar jag lite om alerteringsregler är för spelarna ska förstå vad motståndarna håller på med eller för att en TL ska kunna döma rätt om det blir nån protest?

Henrik skrev själv (med ironi): kanske vi ska skippa deklarationer som många gör på BBO: Bara köra en pre-alert? Inte en dum tanke och klimatvänligt också.

Om man som spelare inte kan bedöma vilka bud som behöver alerteras kanske man inte heller kan förstå alerteringsregler som inte alltid kan vara solklart formulerade.

Sidor

Logga in för att kommentera