Forum » Allmänna diskussioner » Nya alerteringsreglerna - diskussionstråd

Nya alerteringsreglerna - diskussionstråd

319 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Per-Ola Cullin

Detta har inget att göra med frågan om 3Hj skulle ha alerterats, utan jag har hängt upp mig på ordet ”utöver”.

Den engelska definitionen av artificiellt bud lyder:
1. A bid, double, or redouble that conveys information (not being
information taken for granted by players generally) other than
(or in addition to) a willingness to play in the denomination
named or last named […]

I den svenska översättningen saknas ”other than”, ”utöver” motsvarar ”in addition to”. Det innebär att den svenska översättningen inte täcker in renodlat artificiella bud som t.ex. överföringar eller reläbud.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Per-Ola Cullin skrev:


Detta har inget att göra med frågan om 3Hj skulle ha alerterats, utan jag har hängt upp mig på ordet ”utöver”.

Den engelska definitionen av artificiellt bud lyder:
1. A bid, double, or redouble that conveys information (not being
information taken for granted by players generally) other than
(or in addition to) a willingness to play in the denomination
named or last named […]

I den svenska översättningen saknas ”other than”, ”utöver” motsvarar ”in addition to”. Det innebär att den svenska översättningen inte täcker in renodlat artificiella bud som t.ex. överföringar eller reläbud.

Där kan du ha helt rätt…när förra översättningen av lagboken gjordes togs det av någon anledning ett beslut att göra texten mer som i talspråk än som lagtext (trots mina höga protester). Men är det någon jag inte behöver tala om hur fel det beslutet var så är det ju för dig Pocken. ”Utöver” skall rimligtvis tolkas som ”annat än eller i tillägg till”. Som tur(?) är gäller den engelska texten före den svenska. Får ändra mitt inlägg till den ”korrekta” definitionen Smile

Att ett reläbud eller en överföring inte föreslår att spela den bjudna benämningen tror jag dock inte någon har något problem att förstå.

Sidor

Fredrik Alfredsson

Du kan ju praxis Henrik.
Men den engelska lagtextens definition av articifiell som “..in addition to a willingness to play..” skulle jag tolka att ett inviterande bud i benämning på lägsta nivå är just articifiellt.
Det ger ingen styrka (Det är inte en intervallsfråga alls men uppfyller rekvisitet att vi förmedlas info utöver att detta inte är entydigt okrav).

Men jag ger mig att den läsningen är felaktig.

Sidor

Lars Adie

Ja du vill ju spela 3Hj om partnern passar.
Öppnar du med 2Kl enda krav vill du aldrig spela 2Klöver.

( det är alltså naturligt och artificiellt, alertering eller inte är något annat - tog bara det enklaste fallet men finns självklart krångligare )

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Henrik Johansson skrev:


Att ett reläbud eller en överföring inte föreslår att spela den bjudna benämningen tror jag dock inte någon har något problem att förstå.

Vad ni håller på!
Andemeningen, andemeningen! Tanken är ju att säga ”pass på” när jag kan räkna ut att fi kommer att räkna ut fel!

(1kl=nat)-2NT=röda-(pass)-3hj

För 9 av 10 svenskar är detta avlägg, inte invit. Således en självklar Alert när det är invit. Om man tänker på andemeningen och inte på eventuella saknade semikolon i lagtexten!

Sidor

Dan Bylund

I mångt och mycket håller jag med dig Max. Själv alerterar jag exempelvis i princip alla spärrhöjningar, detta eftersom jag vet att nere på klubben räknar 80% av spelarna annars med att det rör sig om seriösa inviter. Problemet är dock att det inte alltid är glasklart vad som sticker ut ur mängden. Det som är helt naturligt i vissa delar av landet eller för spelare av en viss klass är långt ifrån naturligt i andra grupperingar. Dessutom sker förändringar över tid kring vad som är gängse standard. Och som Henrik säger, TL kan i slutänden inte göra annat än att döma efter vad som med tydlighet framgår av regelverket, inte efter lullull om hjälpsamhet.

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Dan Bylund skrev:


Det som är helt naturligt i vissa delar av landet eller för spelare av en viss klass är långt ifrån naturligt i andra grupperingar.

Så är det verkligen. Och det blir än knepigare internationellt.

Jag var med som hejarklack när hustrun spelade dam-EM i Tyskland på 80-talet. I första omgången hände det vid två bord att folk blev straffade för utebliven alert. Följden blev att samtliga kvinnor resten av veckan alerterade samtliga bud! Hela grejen med alert blev alltså meningslös, och ledde bara till trams.

Sidor

Carsten Kofoed

Två enkla konkreta frågeställningar (Div 3 nivå, alla i riskzon):

(1Ru, 4k+ 11Hp+, 5542)-D-(1Sp)

A) Krav, 4k+ : Ska inte alerteras oavsedd styrka? (Du vet partnern har bjudit så tidigare med 0 Hp och 6k).
B) Anses det för allmän bridgekunskap på denna nivå att styrkan varierar?

Budgivningen fortsätter efter (1Sp): -2Kl; (2Sp)-
Dubblaren frågar nu om vad 1 Sp visar - Risk för OI?-
C) Vilket är det kortaste acceptabla svaret? (4k+ krav med ca 6+Hp, kan vara svagare med längre färg)?

D) Du vet att partner vid några tillfällen tidigare har bjudit 1 Hö på 3k och ruterstöd efter 1Ru-(P)-1Hö. Alerteras? (Du bjuder alltid som 1Hö är 4k+).

Sidor

Mats Axelsson

Jag tycker exempelsamlingen är vilseledande angående en betydelse som ska alerteras.
Bud: (1♣) – D vilket betyder 17 +
Jag tycker det är konstigt att minst 4 kort i ♣ & ♠ eller i ♦ & ♥ ska alerteras. Det är nog bara dålig svenska och förslagsvis ska det stå ”Minst 4 kort i både ♣ & ♠ eller i både ♦ & ♥”. Jämför raden ovanför där minst 4 kort i båda högfärgerna ska alerteras.

Sidor

Martin Norbäck Olivers

Mikael Westerlund skrev:


Jag och mina olika partners behandlar även Marmic (4-4-4-1) som en balans/semibalans-hand.
Varför nämns inte Marmic som väl normalt är den mest omdiskuterade balans eller semibalans-handen?
/Mikael Westerlund

Ja, det är lite konstigt. ”Alla” vet ju att åtminstone om man har 4-4-4-1 med singel-ess så är det oftast bättre att visa denna som balanserad.

Ska vi alltså behöva alertera alla våra NT-bud nu, och på fråga svara att ”ja, det kan ju vara 4-4-4-1 med singel-ess”?

Sidor

Peter Nohrén

Det behövde du väl även med de gamla reglerna?

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Peter Nohrén skrev:


Det behövde du väl även med de gamla reglerna?

Nej, 4441 räknades som sangliknande fördelning (liksom 5422 och 6322) så därför behövde man inte alertera 1NT som kunde vara Marmic.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

De gamla reglerna var formulerade så här:
Öppningsbud i sang ska innehålla en balanserad hand för att inte vara ett artificiellt bud. Om man på grund av handens specifika sangvänliga utseende i vissa fall väljer att behandla händer med fördelningen 6322 och 5422 som sangöppningar, bedöms dessa öppningar fortfarande vara naturliga sangöppningar.
Hur kan du tolka detta som inkluderande 4441?

Sidor

Björn Ohlsson

Henrik Johansson skrev:


Peter Nohrén skrev:


Det behövde du väl även med de gamla reglerna?

Nej, 4441 räknades som sangliknande fördelning (liksom 5422 och 6322) så därför behövde man inte alertera 1NT som kunde vara Marmic.

Nej, man får inga prickar:
Naturliga bud Bud i sang som visar antingen en balanserad hand eller en hand som i en klar majoritet av fallen är balanserad men även kan vara av ”liknande fördelning”.

/B

Sidor

Björn Ohlsson

Regler som ingen följer är inte bra. Hur länge skall vi ha kvar prealerter?

/B

Sidor

Mikael Thulin

Jag har frågat några frågor om de nya reglerna som jag aldrig fått svar på, men jag hoppas på bättre tur med denna.

1 klöver(2+) - 3 klöver
• ska alerteras om det inte är krav!?

Stämmer det?

Sidor

Leif Lundberg

Mikael Thulin skrev:


1 klöver(2+) - 3 klöver
• ska alerteras om det inte är krav!?


Om det kan vara svagare än 7 hp ska det alerteras om jag läser rätt.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Leif Lundberg skrev:


Mikael Thulin skrev:


1 klöver(2+) - 3 klöver
• ska alerteras om det inte är krav!?


Om det kan vara svagare än 7 hp ska det alerteras om jag läser rätt.

Utöver det Leif har helt rätt i ovan så saknas nödvändiga definitioner, men den ”naturliga” tolkningen är att det skall alerteras om det är okrav eftersom 2+ normalt sett inte räknas som längd och således inte visad färg. Alltså är det ny färg på partnerns 1 i färg (1 i ofärg kanske?) som är okrav och således skall det alerteras.

Å andra sidan skulle man kunna hävda att man alltid anses ha visat färgen man öppnat i, men det känns väldigt märkligt att 1Ru som visar spader skulle anses visa ruter, eller att 1Ru som kan vara renons med lång klöver också skulle anses visa ruter, men det är kanske bara jag som tycker så.

Sidor

Logga in för att kommentera