Forum » Allmänna diskussioner » Nya alerteringsreglerna - diskussionstråd

Nya alerteringsreglerna - diskussionstråd

319 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Joakim Nordlindh

Nu sitter jag på tåget och lyckas inte kopiera texten så du kanske kan kolla alerteringsreglerna själv.

Ett bud som uppfyller kraven på att vara naturligt och artificiellt. Jag trodde det var uppenbart. Får jag fråga vad du trodde det betydde?

Några exempel jag skulle kunna tänka mig.
2hj båda hö
1ru naturligt men krav
1nt 15-17 som förnekar 4k hö
2hj svagt men lovar 5+lå

Sidor

Björn Sörling

Det finns inget bud som (enligt reglementet) både är naturligt och artificiellt. Antingen är det naturligt:

”Bud i sang som föreslår att spela utan trumf.”
”Bud i färg som föreslår att spela med den färgen som trumf.”

Eller artificiellt:

”Ett kontraktsbud som innehåller information utöver önskan att spela kontrakt i den bjudna benämningen – färg eller sang – (när denna information inte är självklar för spelare i allmänhet). ”

Om t.ex. 1Hj visar 4+ men kan innehålla längre lågfärg är det inte längre naturligt, utan övergår till att vara artificiellt (även fast det visar den bjudna färgen).

Sidor

Björn Sörling

Joakim Nordlindh skrev:

Nu sitter jag på tåget och lyckas inte kopiera texten så du kanske kan kolla alerteringsreglerna själv.

Ett bud som uppfyller kraven på att vara naturligt och artificiellt. Jag trodde det var uppenbart. Får jag fråga vad du trodde det betydde?

Några exempel jag skulle kunna tänka mig.
2hj båda hö
1ru naturligt men krav
2hj svagt men lovar 5+lå

”Därutöver ska naturliga bud med särskild bibetydelse alerteras” (sida 3)

Sidor

Joakim Nordlindh

Det är en rubrik Björn. Inte en regel. Under den rubriken finns ett flertal uppräknade situationer där det gäller

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Men fortfarande Joakim kan ett bud inte vara både naturlig och artificellt samtidigt. Det är helt omöjligt. Ett bud är antingen det ena eller det andra. Är det artificiellt och inte finns med på undantagslistan skall det alerteras, är det naturligt och inte finns med på undantagslustan skall det inte alerteras. Svårare än så är det inte.

Sidor

Erik Sjöstrand

Björn Sörling skrev:

Det finns inget bud som (enligt reglementet) både är naturligt och artificiellt. Antingen är det naturligt:

”Bud i sang som föreslår att spela utan trumf.”
”Bud i färg som föreslår att spela med den färgen som trumf.”

Eller artificiellt:

”Ett kontraktsbud som innehåller information utöver önskan att spela kontrakt i den bjudna benämningen – färg eller sang – (när denna information inte är självklar för spelare i allmänhet). ”

Om t.ex. 1Hj visar 4+ men kan innehålla längre lågfärg är det inte längre naturligt, utan övergår till att vara artificiellt (även fast det visar den bjudna färgen).

Ja det är klart att det är så reglerna ska tolkas! Jag tyckte (liksom Nordlindh också är inne på) att ett bud kunde vara både naturligt och artificiellt. Men regeln om artificiellt bud ”trumfar” den om naturliga bud.

Exemplet med 1Hj som 4+ och eventuellt längre lågfärg är dock ett naturligt bud (tolkar jag det som), eftersom det faktiskt inte innehåller information utöver hjärtern (det kan bara vara så att det råkar ha det). Det finns ju med på listan över undantag på naturliga bud som ska alerteras.

Sidor

Erik Sjöstrand

Joakim Nordlindh skrev:

2hj båda hö
1ru naturligt men krav
2hj svagt men lovar 5+lå

2hj båda hö innehåller information om att vi har spaderlängd, och är därför artificiellt. Vi har en önskan att spela spader, om partnern föredrar det.

1ru naturligt men krav borde inte behöva alerteras. Än så länge har vi inte visat någon önskan att spela någon annan benämning än ruter.

1NT 15-17 som förnekar 4-korts hö är lite intressant. Om det ska alerteras så borde det vara för att det lovar minst fyra kort i minst en av lågfärgerna. Om det förnekar 4-korts hö, men kan innehålla 5-korts hö, borde det inte vara någon alert.

2hj svagt men lovar 5+lå lovar också något utöver önskan om hjärterkontrakt.

Som jag tolkar det: om ett bud LOVAR längd i en (potentiellt okänd) färg utöver den man öppnat ska man alertera. Om ett bud FÖRNEKAR längd i en annan färg ska det inte alerteras. Om ett bud POTENTIELLT kan ha längd i en annan färg ska det inte alerteras.

För sangbud är det ju lite krångligare eftersom man inte bjudit någon färg, men man har ju alltid en färg på minst fyra kort. Om jag själv hade varit tvungen att döma efter reglerna hade jag nog tänkt att sangbuden bara ”innehåller information utöver önskan att spela kontrakt i den bjudna benämningen” om de lovar minst fyra kort i en känd färg. Dvs om 1NT förnekar fyrkorts högfärg borde det inte behövas en alert, men om det visar en jämn hand med minst fyra ruter borde det behöva alerteras. Jag hade dock tyckt att det kändes ganska konstigt om någon öppnade med 1NT som lovade en (semi)balanserad hand med en 5(+) högfärg, och inte alerterade. I båda dessa fall tycker jag dock regelverket ”uppmuntrar” till alert av dessa sangöppningar (fokus på hjälpsamhet).

Sidor

Joakim Nordlindh

Eftersom ingen verkar ta till sig det jag skriver trots att jag bara citerar de nya reglerna så drar jag mig tillbaka med ett till citat som både Henrik och Björn glömt att läsa i de nya reglerna.

”Naturligt bud  Bud i sang som föreslår att spela utan trumf.
 Bud i färg som föreslår att spela med den färgen som trumf.
 Pass som visar ovilja att, för tillfället, delta i budgivningen. ”

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Om man öppnar med 1 NT som förnekar 4-korts högfärg och inte alerterar detta på grund av att man tycker sig ha funnit ett kryphål i reglerna som gör att man inte behöver alertera så kommer man av mig alltid i alla år framöver att betraktas som en FUSKARE!

Finns det då ett kryphål i reglerna så kommer ni säkert att få rätt om det blir ett TL-ärende. Men i min svarta bok kommer ert namn att för alltid stå klart och tydligt!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Mattias Andersson

Henrik Johansson skrev:

Men fortfarande Joakim kan ett bud inte vara både naturlig och artificellt samtidigt. Det är helt omöjligt.

Jag förstår inte det här Henrik. Läser vi samma definitioner?

Det enklaste exemplet jag kan komma på över om man spelar 1kl - 2kl som trumfstöd med 10+ hp och rondkrav. Jag hoppas att vi är överens om följande två faktum:

1. Budet föreslår att vi spelar med klöver som trumf.

2. Budet innehåller information utöver förslaget att vi spelar med klöver som trumf, och den information är inte självklar för spelare i allmänhet.

Faktum nummer 1 innebär att budet är naturligt. Faktum nummer 2 innebär att budet är artificiellt. Det här är vanlig enkel mängdlära.

Om föresatsen är att artificiella bud inte samtidigt ska kunna vara naturliga så måste definitionen på naturliga bud skrivas om. Ett exempel på en sådan definition för färgbud skulle kunna vara:

Ett bud i färg som föreslår att spela med den färgen som trumf och som inte innehåller information utöver önskan att spela med den färgen som trumf, om den informationen inte är självklar för spelare i allmänhet.

Jag förstår att föresatsen är att man vill att ett bud inte kan vara både naturligt och artificiellt samtidigt, och det är en föresats som jag håller med om. Problemet är att definitionerna som de är skrivna nu inte medför detta.

Sidor

Lars Adie

Mattias Andersson skrev:

Fakta 2 betyder inte artificiellt, det är ett naturligt bud som ska alerteras. Vilken annan färg vill du spela som trumf ?

Om du med ett färgbud visar den bjudna färgen och enbart den färgen är det ett naturligt färgbud.

Vet inte om jag håller med om att jag alltid vill ha färgen som trumf när jag bjuder ett naturligt bud som det står i reglerna däremot.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Mattias Andersson skrev:

Jag förstår att föresatsen är att man vill att ett bud inte kan vara både naturligt och artificiellt samtidigt, och det är en föresats som jag håller med om. Problemet är att definitionerna som de är skrivna nu inte medför detta.

En alternativlösning är att se att reglerna är skrivna på ett sådant sätt att 98.7% av alla bridgespelare ska förstå avsedd innebörd, dvs att NATURLIGT BUD = !(ARTIFICIELLT BUD)

Visst kan man knåpa ihop ett regelverk av samma dignitet som Svea Rikes Lag med ca 5000 sidor och täppa till alla kryphål med finurliga formuleringar som ingen orkar bry sig om, men är det så vi vill ha det? Eller ska vi förlita oss på att bridgespelare i allmänhet vill förstå vad som avses?

! läses som ”icke”, dvs allt som inte är ART är NAT. Det finns inget mellanting.

Sidor

Henrik Johansson

Mattias

Vilken styrka ett bud har har ingen påverkan på om det är artificiellt eller inte, så i ditt exempel ovan har du helt enkelt fel om fakta två. Fakta två är helt ovidkommande.

Om ett bud är artificiellt eller inte avgörs bara på vilka fördelningar det visar.

Joakim, det hjälper inte att du läser definitionerna om du inte förstår dem. Naturligt = ej artificellt. Ett bud kan inte vara artificellt samtidigt som det inte är artificiellt. Nej det kanske inte står i regelverket men allt går faktiskt inte att läsa sig till. Mig veterligt står det inte definierat i alerteringsreglerna vad t.ex. Lågfärg är för något och ändå verkar de flesta fatta, iallafall de som vill fatta…

Sidor

Joakim Nordlindh

Var bara tvungen att kommentera detta en snabbis.

Björn Sörling skrev:

Nu står det ju faktiskt ordagrant i reglerna att EXAKT det budet är naturligt. Så jag ger inte så mycket för att du säger motsatsen.

Sidor

Mats Nilsland

Det känns som det behövs ett ord till: ett bud kan vara naturligt eller artificiellt. Om ett naturligt bud ingår i en konvention (konventionellt?) kan det behöva alerteras.
Jag förstår att reglerna täcker detta, men kanske svårt för många bridgespelare att förstå vad ”artificiellt” i reglerna innebär? Särskilt de 90+% som aldrig kommer att läsa reglerna.

Sidor

Lars Adie

Joakim Nordlindh skrev:

Var bara tvungen att kommentera detta en snabbis.

Björn Sörling skrev:

Nu står det ju faktiskt ordagrant i reglerna att EXAKT det budet är naturligt. Så jag ger inte så mycket för att du säger motsatsen.

Varje bud är antingen naturligt eller artificiellt med den info du visar.

Med canape visar du färgen du bjuder, men färglängden är svår att förstå utan alert.

Sidor

Björn Ohlsson

Om jag bjuder 1NT, efter partnerns 1, med xx/x/KKnxxxxx/Kxx, är det då ett förslag att spela utan trumf?

/B

Sidor

Tobias Bende

Enligt de nya reglerna ska 1lå-(1)-dbl alerteras om man spelar det som att visa exakt fyra spader och 1 visar 5+. Det står med som ett av exemplen.

Hur är det med 1lå-(1)-dbl om man spelar att detta visar fyrkorts hjärter, eller minst fem hjärter om handen inte är stark nog för 2 (rondkrav)? Min gissning är att det då ska alerteras enligt samma princip som ovan?

Sidor

Lars Adie

Tobias Bende skrev:

Enligt de nya reglerna ska 1lå-(1)-dbl alerteras om man spelar det som att visa exakt fyra spader och 1 visar 5+. Det står med som ett av exemplen.

Hur är det med 1lå-(1)-dbl om man spelar att detta visar fyrkorts hjärter, eller minst fem hjärter om handen inte är stark nog för 2 (rondkrav)? Min gissning är att det då ska alerteras enligt samma princip som ovan?

Ska alerteras, det är en särskild dubbling.
visar/förnekar minst 4 kort i annan färg

Sidor

Thomas Ålander

Björn Ohlsson skrev:

Om jag bjuder 1NT, efter partnerns 1, med xx/x/KKnxxxxx/Kxx, är det då ett förslag att spela utan trumf?

/B

Nä, det är väl en helt vanlig ”uppehållande sang”, tycker jag. Men den kan passas av och så får man göra så gott man kan!

Sidor

Henrik Johansson

Björn Ohlsson skrev:

/B

Om partnern förväntas passa med en balanserad minimihand så ja. Att det kan finnas bättre kontrakt har inget med saken att göra.

Sidor

Dan Bylund

Låt oss först och främst enas om att distinktionen mellan vad som är naturligt och vad som är artificiellt inte är helt glasklar, men definitionen av artificiella bud kommer alltså från lagboken och jag har svårt att se hur den kortfattat skulle kunna skrivas annorlunda.

För mig är hursomhelst ett naturligt färgbud ett bud som lovar längd i den bjudna färgen (i förhållande till vad som kan förväntas utifrån tidigare budgivning) och inte samtidigt utlovar längd i tidigare av spelaren ej bjudna färger. Naturliga sangbud är helt enkelt sangbud som inte entydigt utlovar längd i någon specifik färg (och som typiskt är okrav om inte tidigare budgivning har fastställt annat kravtempo).

Vidare gäller att naturliga artificiella bud ej förekommer, däremot alerteringspliktiga naturliga bud. Dessa är bud som avviker i styrka, kravtempo eller möjliga fördelningar på ett sätt som inte var bridgespelare bör kunna förvänta sig. Vilka dessa avvikelser är finns hyfsat väl beskrivet i regelverket (dock saknar jag, som tidigare påpekat, definitioner av exakt vad som menas med visad färg och ny färg).

I ivern att förenkla regeldokumentet har tyvärr punktlistorna blivit ofullständiga, åtminstone om de är tänkta att vara heltäckande. Exempelvis framgår det nu inte tydligt att ett inkliv över 1NT med 2 som lovar hjärter + en lågfärg är artificiellt och därför ska alerteras. Jag kan också tycka att en sangöppning som är okrav, men kan innehålla obalanserade händer, snarare bör sortera in under alerteringspliktiga naturliga bud än under artificiella bud.

Vidare undrar jag om man helt tänkt på konsekvenserna av att man nu inte ska alertera lågfärgsbud som kan göras på tre kort. Åtminstone jag skulle då bli överraskad om ett par systemenligt kan bjuda exempelvis 1-2 på trekortsfärg.

Hursomhelst, hur mycket vi än nagelfar dessa regler så kommer det att finnas kryphål för annars blir det i slutänden ett dokument som ingen orkar läsa. Då faller det tillbaka på spelarnas etik och förmåga att inse vad som menas med hjälpsamhet.

Sidor

Björn Ohlsson

Henrik Johansson skrev:

Björn Ohlsson skrev:

Om partnern förväntas passa med en balanserad minimihand så ja.

Om jag öppnar med 1 11-16 0+ och partnern förväntas passa med en balanserad minimihand (0hp) så är 1 ett förslag att spela

/B

Sidor

Henrik Johansson

Björn Ohlsson skrev:

Henrik Johansson skrev:

Björn Ohlsson skrev:

Om partnern förväntas passa med en balanserad minimihand så ja.

Om jag öppnar med 1 11-16 0+ och partnern förväntas passa med en balanserad minimihand (0hp) så är 1 ett förslag att spela

/B

Ja men eftersom det inte lovar längd i färgen så är det artificiellt.

Sidor

Ola Brandborn

I går (första speltillfället för mig efter nya reglerna) kom följande upp, och även om jag lustläst reglerna så är jag tveksam:

Undantag
Förutom naturliga bud (om ej nämnda under Alerteringspliktiga bud), ska följande inte alerteras:

• Svarsbudet 2 ♣ på 1 NT och 3 ♣ på 2 NT (förutsatt att sangbudet är naturligt), som frågar efter högfärg.
    o Efter dessa klöverbud: återbuden 2 ♦ respektive 3 ♦ som förnekar 4-korts eller längre högfärg

Första frågan, gäller detta även efter partnerns inkliv med 1 NT (jag gissar det)? Samtidigt så är det väl inte helt ovanligt att spela 2 kl naturligt efter inklivet?

Andra frågan: 2 klöver frågar hos oss efter femkorts högfärg (inte fem eller fyra, utan bara efter fem)? Jag tycker att det borde alerteras, men blir inte klok på formuleringen ”frågar efter högfärg”.

Svaret två ruter = ingen femkorts högfärg är i alla fall aleretringspliktigt.

Sidor

Johan Bjurström

Inkliv med 1Hö som lovar exakt 4, kan ev ha längre sidofärg. Alerteras?

(1Hj) 1NT (P) 2K = Slutbudsförslag. Alerteras?

Sidor

Erik Sjöstrand

Jag är fortfarande lite fundersam över vad ”ny färg” innebär i reglerna. Som jag ser det finns fyra alternativ:

1. Ingen i paret har tidigare bjudit benämningen.
  2. Ingen i paret har tidigare visat naturlig längd i benämningen.
  3. Spelaren som bjuder har inte tidigare bjudit benämningen.
  4. Spelaren som bjuder har inte tidigare visat längd i benämningen.

Det skuller också t.ex. kunna vara en kombination av 1 och 2: ”ingen i paret har tidigare varken bjudit benämningen eller visat naturlig längd i benämningen”. Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara 3 eller 4 som är rätt, eftersom det skulle innebära att preferenser behöver alerteras.

Oklarheten är främst för slaskbud (typ 1 2+) och färgpekarbud (t.ex. överföringar).

1. 1*-2;
  2. 1NT-2*; 2
  3. 2NT*-3; (2NT visar båda lågfärgerna)

Låt oss säga att 2 är okrav i det första exemplet (där 1 är 2+). Isf ska det alerteras ifall klöver räknas som en ny färg. Om det är krav (typ omvända höjningar) ska det inte alerteras. Om däremot 1 räknas som en redan bjuden färg är det tvärtom.

Sidor

Johan Bjurström

Johan Bjurström skrev:

Inkliv med 1Hö som lovar exakt 4, kan ev ha längre sidofärg. Alerteras?

(1Hj) 1NT (P) 2K = Slutbudsförslag. Alerteras?

Ingen som vet?

Sidor

Fredrik Alfredsson

Som TL ser jag som huvudproblemet något som, så Gott som samtliga, anför som en stöttepelare och mantra (med det sagt: Gott så):
-“Hjälpsamhet” skall alltid vara den röda tråden.

Nu finns det två linjer för avsteg:
- göteborgstagningen: ‘FUSK!’ . Dvs det var avsiktligt.
- de förvirrades som vill göra rätt (att alltid alertera förtar syftet).

Kvar står jag med frågan: vilken underlåtenhet till hjälpsamhet motiverar korrigering?

Sidor

Joakim Nordlindh

Fredrik Alfredsson skrev:

Kvar står jag med frågan: vilken underlåtenhet till hjälpsamhet motiverar korrigering?

Den som bryter mot reglerna. Som tur är har vi nu nya tydliga alerteringsregler som man enkelt kan läsa sig till svaret i.

Sidor

Logga in för att kommentera