Tips från Åhus – Lyckas med Rekrytering!

Att delta i Rekryteringskedjan har gjort stor skillnad för Åhus BK, läs nedan om hur de har arbetat för att stärka sin generella verksamhet samt öka medlemsantalet!

Rune Veneke möter mig med utsträckta armar, trots att vi aldrig förr har träffats. En varm och vänlig själ som bryr sig om sin klubb. Rune började spela bridge när han var 70+, och är nu, 6 år senare, engagerad både i styrelse och som tävlingsledare samt två olika rekryteringsprojekt (Rekryteringskedjan, SOS Junior). Till sin hjälp har han projektgruppen Susanne Andersson, Mats Mohlin, Håkan Rydberg, Åke Johansson och tillsammans har de gjort diverse insatser för sin klubb i Åhus. De har faktiskt ett av den moderna bridgetidens lyxigaste problem – de får ibland inte plats med alla sina spelare! Hur kommer det sig att Åhus BK har fortsatt öka sitt medlemsantal när många andra klubbar tappat rejält under pandemin?

”Vi vet du och jag att klubbar under pandemin har tappat 30% av medlemmarna, medan vi har gått åt andra hållet, och det är tack vare arbetet vi har gjort med Rekryteringskedjan.”

Rune berättar att de följt stegen i Rekryteringskedjan och att det verkligen har gjort en stor skillnad för klubben. Det kan vara svårt i början att se betydelsen av att göra alla stegen och i ordning, men en viktig del har varit att se helheten i Rekryteringskedjan, att förstå att det inte bara handlar om att annonsera en kurs och sedan genomföra den, utan att det handlar om att arbeta grundligt med hela sin klubb och sin verksamhet. Till exempel är ett av stegen att göra en konkret beskrivning av vad klubben faktiskt gör och står för, dels för sig själva men det är också något som Åhus BK har kunnat använda i samband med information och rekrytering.

Utöver specifikt material för Åhus BK så använder de även bilder och information som redan finns i Svenska Bridgeförbundet, och Mats säger att ”Det är ett tips till andra klubbar – använd det material som finns!” De har bland annat kunnat använda bilder till en annons som de har i en gratistidning som går ut till alla hushåll i Åhus, ett fantastiskt sätt att nå ut till en stor mängd på ett enkelt sätt.

”Vi är inte unika i Åhus som har den här tidningen, det finns ju på flera orter.”

En annan sak som Åhus BK har tagit vara på är samarbete med inte bara andra bridgeklubbar, utan även andra föreningar i närområdet. Till exempel har de ett samarbete med Tennisklubben där de har gjort ett projekt som heter ”Kropp och Knopp” som marknadsför bridge som träning för hjärnan (knoppen), och har bland annat fått vara med i Tennisklubbens nyhetsbrev med en insändare om bridge som gått ut till alla deras ca 400 medlemmar.

Det är dock inte alltid helt tydligt vad som genererar nya medlemmar, Mats säger att ”man måste göra flera aktiviteter, och det är svårt att säga vilken som ger resultat.” Något som Rune instämmer i, och även tillägger att en viktig faktor även är den upprepade synligheten, kanske ser någon en affisch om bridge en gång och är lite intresserad men gör inget åt det och glömmer det, men om personen sen kanske blir påmind om bridge en andra och tredje gång, ja, då kanske de dyker upp. ”Droppen urholkar stenen,” menar Rune.

När de väl har hittat nya spelare är det just nu Rune som leder kurserna, och han använder sedan 4 år tillbaka ”det gröna materialet” som utgår ifrån femkorts högfärg och börjar utbildningen med Minibridge.

”Varför jag har fullkomligt förälskat mig i med detta material är för att du kan köra 7-8 lektioner utan att besvära hjärnan med budgivning. Du kan hamna i vilket kontrakt som helst, men kan du inte spela korten kan du lika gärna vara hemma.”

Rune tycker att upplägget att lära sig spela och att kunna börja spela så snabbt som 20 minuter in på första lektionen är en extrem fördel när det kommer till att lära ut bridge. Han är även mycket stolt över sina elever, då det sedan i juni 2021 inte gått en vecka utan att någon från hans kurser varit på prisplats under klubbens Hcp-tävlingar. Det, tycker Rune, är ett tydligt tecken på att utbildningen och det ”nya materialet” fungerar.

”När det först togs fram var det till för juniorer, men det fungerar minst lika bra för 70-åringar.”

Rune har även varit ute i skolan i Åhus, och hade under en period 22 unga elever i sin bridgeklass. Det bygger på ett gott samarbete mellan högstadiet,rektorn och bridgeklubben, och de hoppas på att inom en snar framtid kunna göra något liknande. Men Åhus BK har många planer, först vill de satsa på gym och företag, och att lösa lokalfrågan.

En annan sak som Åhus BK lägger stor fokus vid är den personliga kontakten med medlemmarna. Ett av sätten de gör det på är att medlemmarna betalar medlemsavgiften till klubben, som sedan sköter inbetalningen till förbundet. På det viset har de bättre koll på vilka av medlemmarna som faktiskt är aktiva, och kan snappa upp (på) om det är någon som inte längre dyker upp, och kan höra av sig och kolla läget. Rune poängterar skillnaden av att det kommer en kontakt från Åhus bridgeklubb jämfört med ett påminnelsebrev från Bridgeförbundet. Sedan har de i samband med det även möjlighet att ge rabatt till de spelare som spelar mycket, vilket blir ett positivt incitament (till) att komma till klubben ofta.

Trots att Åhus BK har gjort mycket arbete som gett goda resultat ser de fortfarande vikten i ett kontinuerligt arbete och har många planer för framtiden. Utöver sina rekryteringsprojekt jobbar de även med kulturen inom klubben, och funderar på hur de kan tillgodose sina medlemmars behov och önskemål. Bland annat har de märkt att många av deras spelare gillar hemmabridge, och har nu börjat fundera på olika varianter av klubbspel. De kanske testar att då och då köra en hybrid av hemma och klubb, till exempel lite längre rondtider och lite mer avslappnad attityd till snack under spelet, och kanske en paus för mat? Vem vet vad för något roligt och spännande som göms i framtiden!

Rune är absolut en framstående person för Åhus BK, men det är viktigt att komma ihåg att allt det här arbetet är inte gjort av en person. Åhus BK har en väldig fördel i sin starka projektgrupp, där de hjälps åt och stöttar varandra. Det är riktigt härligt att se hur ansvar kan fördelas och idéer bollas, så att energin att utföra projekt kan växa mellan individer!

Kan du, eller vet du någon som kan hjälpa din klubbs rekryteringsarbete? Det kommer verkligen att vara en bra insats!

Avslutande kommer lite kort sammanfattande tips från Åhus BK och Rekryteringskedjan till alla andra klubbar!

  • Först och främst; såklart – engagera er i Rekryteringskedjan! Arbeta med hela processen, det gör skillnad.
  • Skapa en grupp som kan arbeta tillsammans.
  • Uppfinn inte hjulet, använd de stora mängder material som redan finns att tillgå. Om ni inte vet vad som finns, fråga gärna!
  • Upprätthåll personlig kontakt och interaktion med medlemmar.
  • Lyssna på både era nya och era tidigare medlemmar, vad behövs för att de ska kunna trivas och utvecklas på klubben?
  • Samarbeta med andra klubbar, både inom och utanför bridgevärlden.

Och till slut - fortsätt kämpa; även när det ser mörkt ut!