Forum » Allmänna diskussioner » Cuebids - Budträning online

Cuebids - Budträning online

149 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Emanuel Unge

Martin Lindfors skrev:


Det är lite tvivelaktigt att man kan ”ångra” efter motbudgivning. Exempelvis kan man pröva 2hj - då kliver MTV in med 2sp. Då kan man ångra och istället bjuda 3hj - så kliver MTV in med 3sp.

Ännu värre - man öppnar med 1ru, så kliver MTV in med 1hj. Prövar 2ru istället - då passar MTV, så har man information att den inte har en öppningshand.

Angående sista meningen, stämmer faktiskt inte. Jag har byggt in så det finns en slump i deras budgivning, du får i princip ingen info av ett pass. (förtydligande, den tar samma beslut mot alla )

Angående principen om man ska få ångra eller inte - mja, Cuebids är ju i första hand ett träningsredskap. Du kan ju också be partner om vilka kort han har så klarar du nog brickorna också. Jag försöker säga att det inte är så svårt att fuska om man nu vill det. Visst - vi kör även ”tävlingar”, men kommer vi på att någon meckar för mycket med Undo eller kikar i korten för att vinna tävlingen, får vi väl stänga av det konto från vidare tävlan Smile

Men som sagt, vi tillåter Undo för att om man klicka fel, kan man få ångra sig. Det är lätt hänt, speciellt på mobil om man har stora tummar Smile

Sidor

Emanuel Unge

Emanuel Unge skrev:

Men som sagt, vi tillåter Undo för att om man klicka fel, kan man få ångra sig. Det är lätt hänt, speciellt på mobil om man har stora tummar :)

Med det sagt, en variant skulle kunna vara att begränsa antal undo till typ 3 under en tävling.

Sidor

Joakim Nordlindh

Jag och Louise spelade iaf en bricka där alla andra fått öppning 1kl mot sig i 1a hand och vi fick öppna själva i andra hand.

Sidor

Martin Lindfors
Bild för Martin Lindfors

Quote:

Men som sagt, vi tillåter Undo för att om man klicka fel, kan man få ångra sig. Det är lätt hänt, speciellt på mobil om man har stora tummar :)

Håller med - men en enkel lösning skulle vara att jag inte får se vad MTV har bjudit innan partner också har bjudit!

Sidor

Stefan Olausson

Joakim Nordlindh skrev:


Jag och Louise spelade iaf en bricka där alla andra fått öppning 1kl mot sig i 1a hand och vi fick öppna själva i andra hand.

Låter som ni missat att klicka i
”Compete” när ni startat serien.

Sidor

Emanuel Unge

Smart Martin. Tänkte inte på det…

Sidor

Emanuel Unge

Martin Lindfors skrev:


Quote:

Men som sagt, vi tillåter Undo för att om man klicka fel, kan man få ångra sig. Det är lätt hänt, speciellt på mobil om man har stora tummar :)

Håller med - men en enkel lösning skulle vara att jag inte får se vad MTV har bjudit innan partner också har bjudit!

Sidor

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Hej!

Cuebids är ett mycket trevligt redskap för budträning.
Stjärnsättningen försöker vi inte att bry oss om Devil Devil Devil

Däremot tycker jag följande - när det inte gäller ”weekly”
Joakim N framförde liknnde önskemål - så nu har du en enhällig opinion.

1/ Man skall få göra ”undo” efter avslutad budgivning, främst för att kunna pröva varianter med partnern - alltså bara i träning.

2/ När man har bjudit, skall man definitivt inte få se MTV:s bud förrän det är ens tur att bjuda.

Peter

Sidor

Daniel Gullberg

Peter Backlund skrev:


Hej!

Cuebids är ett mycket trevligt redskap för budträning.
Stjärnsättningen försöker vi inte att bry oss om Devil Devil Devil

Däremot tycker jag följande - när det inte gäller ”weekly”
Joakim N framförde liknnde önskemål - så nu har du en enhällig opinion.

1/ Man skall få göra ”undo” efter avslutad budgivning, främst för att kunna pröva varianter med partnern - alltså bara i träning.

2/ När man har bjudit, skall man definitivt inte få se MTV:s bud förrän det är ens tur att bjuda.

Peter

Tack för feedback! Punkt 2 har vi på listan att fixa, men senaste tiden har gått åt till nya spännande funktioner vi hoppas kunna släppa snart!

Punkt 1 får vi fundera på. Det finns en social aspekt i nuläget i att man kan se hur andra bjudit och jämföra sig och lära sig, det blir lite skevt om en del par har gjort om efter att man sett alla kort. Samtidigt ska det så klart vara ett så bra verktyg som möjligt för att träna, och då kan man tänka sig att få ångra sig som du skriver. I nuläget kan man åtminstone ställa in så att man måste bekräfta slutbud, så att man inte råkar passa.

//Daniel

Sidor

Emanuel Unge

Daniel Gullberg skrev:


Peter Backlund skrev:

1/ Man skall få göra ”undo” efter avslutad budgivning, främst för att kunna pröva varianter med partnern - alltså bara i träning.

Peter

Tack för feedback! Punkt 2 har vi på listan att fixa, men senaste tiden har gått åt till nya spännande funktioner vi hoppas kunna släppa snart!

Punkt 1 får vi fundera på.
//Daniel

Kan man få höra lite hur ni tänkte använda undo efter att ni sett korten? En variant kan ju vara att man får göra det- men för resultatets och jämförelsers räkning står det tidigare resultatet.

Sidor

Stefan Olausson

Emanuel Unge skrev:


Kan man få höra lite hur ni tänkte använda undo efter att ni sett korten? En variant kan ju vara att man får göra det- men för resultatets och jämförelsers räkning står det tidigare resultatet.

Utmärkt förslag! Smile

Sidor

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Emanuel Unge skrev:


Daniel Gullberg skrev:


Peter Backlund skrev:

1/ Man skall få göra ”undo” efter avslutad budgivning, främst för att kunna pröva varianter med partnern - alltså bara i träning.

Peter

Tack för feedback! Punkt 2 har vi på listan att fixa, men senaste tiden har gått åt till nya spännande funktioner vi hoppas kunna släppa snart!

Punkt 1 får vi fundera på.
//Daniel

Kan man få höra lite hur ni tänkte använda undo efter att ni sett korten? En variant kan ju vara att man får göra det- men för resultatets och jämförelsers räkning står det tidigare resultatet.

Jag är bara ute efter mera träningshjälp.
Häromdagen bjöd jag ett helt felaktigt bud enligt vårt system.
Börje kommenterade det efter avslutad budgivning.
Det skulle vara intressant att få bjuda om brickan - givetvis utan påverkan på resultat eller jämförelser.
Bara för vår träning - alltså.

En annan sak - det vore trevligt att få information om betydelsen av eventuella motståndarbud; det kanske finns någonstans som jag har missat.

Bra jobbat i alla fall!

Peter

Sidor

Stefan Olausson

Peter Backlund skrev:


En annan sak - det vore trevligt att få information om betydelsen av eventuella motståndarbud; det kanske finns någonstans som jag har missat.

Robotarnas bud är alltid helt naturliga, även överbud i opps färg, etc.

Har inte sett det dokumenterat nånstans, men ställde samma fråga till Emanuel för ett tag sen.

Har aldrig heller sett robotarna bjuda nåt annat än en färg på brickan. Har dom klivit in i en färg, så verkar det enbart kunna komma
- höjningar,
- ombud av färgen eller
- PASS.

NT-bud, dubblingar och redubblingar verkar också vara helt okända verktyg i robot-arsenalen Smile

Sidor

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson

Har nu bjudit några set.
Instämmer i hyllningarna
För en första release är det utmärkt

Sidor

Emanuel Unge

PG Eliasson skrev:


Har nu bjudit några set.
Instämmer i hyllningarna
För en första release är det utmärkt

Tack PG!

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Min enda invändning mot Cuebids är att det är alldeles för beroendeframkallande! Snyggt, intuitivt och väldigt bra på alla sätt och vis! Gillar verkligen nya funktionen för utmaningar.

Sidor

Johnny Östberg

Nu har även de gamla stötarna Östberg -Bjäring bjudit 24 brickor. Mycket imponerade!

Sidor

Emanuel Unge

Johnny Östberg skrev:


Nu har även de gamla stötarna Östberg -Bjäring bjudit 24 brickor. Mycket imponerade!

Kul! Tack Smile
Får vi se er i weekly-tävling då!

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Emanuel Unge skrev:

Jag har byggt in så det finns en slump i deras budgivning, du får i princip ingen info av ett pass. (förtydligande, den tar samma beslut mot alla )

Har nu för första gången testat programmet och vid en första anblick ser det utmärkt och användbart ut.

Dock var det en situation som direkt irriterade mig - och det är att robotornas ageranden inte är deterministiska, dvs två olika par, vars resultat alltså jämförs med varandra, har robotar som agerar olika i ett identiskt budläge.

Dessutom roteras givarna, såtillvida att ett par exempelvis har suttit i första hand, ett annat par har suttit i andra hand. Om man ska ha någon slags ”tävlingsmoment” genom att jämföras med andra, är det IMO ytterst väsentligt att förutsättningarna är identiska.

För att ta ett exempel: Om jag öppnar med 1 så hoppar min motståndare in med 2. För ett annat par, som också öppnade med 1, sa motståndarna pass! Och ett tredje par har på samma hand, haft ett annat väderstreck som giv. Grundförutsättningarna är alltså inte desamma och därmed blir jämförelser skeva.

Sidor

Stefan Olausson

Dublett pga forum-buggen borttagen
Doh

Sidor

Stefan Olausson

Thomas Andersson skrev:


Dock var det en situation som direkt irriterade mig - och det är att robotornas ageranden inte är deterministiska, dvs två olika par, vars resultat alltså jämförs med varandra, har robotar som agerar olika i ett identiskt budläge.

Finns såvitt jag förstått, två olika anledningar att robotornas agerande skiljer sig.

  1. När man startar en ny serie, kan man välja om opps-robotarna ska va med i budgivningen eller ej. Men båda alternativen visas i samma resultat-lista.

  2. Programmet är ganska nytt och under utvecklingen, och algoritmerna har justerats över tid, så par som bjöd mot en tidigare version kan ha annan motbudgivning än den nuvarande versionen.

Ändå användbart att man kan kolla hur andra bjudit, trots att det kan skilja sig (när man förstår varför).
Alt. vore att man fick radera alla gamla budgivningar varje gång algoritmen ändras, vilket jag tycker vore sämre.

Det är ju främst ett vertyg för budträning och bli samspelt med partnern, och som sådant helt utmärkt, tycker jag.

I weekly och daily-”tävlingarna” får man väl dock förutsätta att alla bjuder mot samma algoritm. Där har jag heller inte noterat några ex på att det skiljer sig.

Sidor

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson

Snart fast i cuebidträsket.
Noteringar so far

  1. Robotarna bjuder extremt hårt om man har trumfstöd.
    Modern bridge? Gillar det. Skulle dock ibland vara roligt att se motståndarnas händerna.

  2. Känns som beräkningsformeln premierar hårda slammar

  3. Urvalet av händer är väldigt bra

Önskar möjlighet att sätta kriterier för händer för mer specifik träning.
Använder Dealmaster ett urgammalt prg för att generera givar för uppladdning till BBO. Programmet är besvärligt och hanteringen via BBO är inte bra.

Cuebids har en ljus framtid.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

PG Eliasson skrev:


2. Känns som beräkningsformeln premierar hårda slammar

Så är det. Beräkningsformen är såvitt jag förstår baserad på DD-analyserade givar, vilket exempelvis innebär att en storslam som exakt hänger på att lösa AJTxx mot K987 kommer att vara 100%.

Sidor

Ola Brandborn

Thomas Andersson skrev:


PG Eliasson skrev:


2. Känns som beräkningsformeln premierar hårda slammar

Så är det. Beräkningsformen är såvitt jag förstår baserad på DD-analyserade givar, vilket exempelvis innebär att en storslam som exakt hänger på att lösa AJTxx mot K987 kommer att vara 100%.

Eller lösa AJT mot Kxx i tre-fyra färger

Sidor

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson

Misstänkte det.
Kul att programmet har förtroende för min spelföring.
Skall börja bjuda hårdare.
Fortfarande väldigt bra för så tidigt i utvecklingen.

Sidor

Ola Brandborn

PG Eliasson skrev:


Misstänkte det.
Kul att programmet har förtroende för min spelföring.
Skall börja bjuda hårdare.
Fortfarande väldigt bra för så tidigt i utvecklingen.


Ja, så länge man är medveten om ”bristerna” så är det ett utmärkt verktyg, som säkert kan bli ännu bättre vad det lider.

Sidor

Emanuel Unge

Thomas Andersson skrev:


Emanuel Unge skrev:

Jag har byggt in så det finns en slump i deras budgivning, du får i princip ingen info av ett pass. (förtydligande, den tar samma beslut mot alla )

Har nu för första gången testat programmet och vid en första anblick ser det utmärkt och användbart ut.

Dock var det en situation som direkt irriterade mig - och det är att robotornas ageranden inte är deterministiska, dvs två olika par, vars resultat alltså jämförs med varandra, har robotar som agerar olika i ett identiskt budläge.

Dessutom roteras givarna, såtillvida att ett par exempelvis har suttit i första hand, ett annat par har suttit i andra hand. Om man ska ha någon slags ”tävlingsmoment” genom att jämföras med andra, är det IMO ytterst väsentligt att förutsättningarna är identiska.

För att ta ett exempel: Om jag öppnar med 1 så hoppar min motståndare in med 2. För ett annat par, som också öppnade med 1, sa motståndarna pass! Och ett tredje par har på samma hand, haft ett annat väderstreck som giv. Grundförutsättningarna är alltså inte desamma och därmed blir jämförelser skeva.

Tjena!

Som Stefan sa är robotarna helt deterministiska MEN har funnits i olika versioner över tid.

Nästa release kommer filtrera dessa versioner när man jämför med andra. Det kommer innebära färre jämförelser på äldre givar, men mer relevanta Smile

Kul att du gillar appen!

Sidor

Niklas Warne

Instämmer i hyllningarna. Vore trevligt om man kunde styra händerna så man kunde träna på vissa specifika handtyper. Keep it up!

Sidor

Emanuel Unge

Niklas Warne skrev:


Instämmer i hyllningarna. Vore trevligt om man kunde styra händerna så man kunde träna på vissa specifika handtyper. Keep it up!

Tack!

Det ligger i roadmap, vågar inte lova när vi släpper funktionen dock Smile

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Tips på förbättring som borde gå att genomföra:

Vid DD-analys (och utvärdering) borde viss hänsyn kunna tagas till motståndarnas budgivning. Samma modul som ni använt för att avgöra om ÖV ska bjuda eller ej, borde gå att lägga in som parametrar i givgeneringen för DD-analysen.

Som det nu är verkar ingen hänsyn tagas till placering av honnörskort baserat på HP-fördelningen hos motståndarna. En motståndare som öppnat budgivningen är ju t.ex. storfavorit till att ha en kung som ska maskas ut - men på cuebids verkar den vara 50/50.


Tips på förbättring som antagligen är ytterst komplicerat att genomföra:
Att låta analysen välja ett spelsätt för alla givar, så att cuebids inte kan välja vilken av maskarna DD vill slå - eller skvisa när båda satt fel. Häromdagen fanns en 7NT som var exakt 100% enligt DD. Men man ska välja mellan -mask, -mask eller skvis i det fall både K och Q satt fel Smile

Sidor

Logga in för att kommentera