Forum » Allmänna diskussioner » Cuebids - Budträning online

Cuebids - Budträning online

149 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Emanuel Unge
Cuebids - Budträning online

Hej alla glada bridgespelare!

Även jag tänkte skylta lite med nya digitala finesser för Bridge.

Jag och Daniel Gullberg har jobbat med ett sidoprojekt.
Det har resulterat i denna sida: http://www.cuebids.com

Inspirerad av Eriks sida correctcontract.com, har vi skapat ett liknande koncept och finslipat detaljerna. Det är en sida som erbjuder gratis asynkron budträning. Här kan man bjuda när det passar - man behöver alltså inte vänta på sin partner. Vidare får partnerskapet en score baserad på hur bra man bjudit varje giv. Slutligen kan man även se hur andra har bjudit samma bricka i en jämförelsevy.

Finns även som app för iPhone (App Store).
Android-app finns också på Google Play Store.

Lite detaljer:
Skapa konto
Man skapar konto genom att logga in med Google, Apple eller på egen hand med mail/lösen.

Lägg till vän
Man blir tilldelad en vän-kod som du skickar till din partner, så kan ni lägga till varandra enkelt innan ni skapar en session.

Skapa session
En session består av 1-24 brickor där man budtränar.
I varje giv finns tillgång till chat om man vill prata om budgivningen.

Bedömning
Bedömningen sker genom simulering och DD-spel. För varje giv ni blir tilldelade slumpas motståndarnas kort ca 1000 ggr för att sedan bedöma det bästa kontraktet Double Dummy. Man jämför sedan hur bra ert kontrakt var jämfört med det bästa kontaktet och får 0-3 stjärnor baserat på EV (Expected Value).
Det är ett konsekvent men stundtals orättvist system. Då ett kontrakt kan vara betydligt sämre i verkligheten än för DD även vid många simuleringar. Men i slutändan är det bara en indikation om ni är i rätt kontrakt eller inte.

Hoppas ni vill prova, det är gratis.
Skicka gärna feedback, buggrapporter och förslag på nya funktioner om ni har lust!

Gå gärna in på discord: Discord

/Emanuel & Gullberg

Sidor

Micke Melander

Erbjuder appen mothandsbudgivning också?

Sidor

Emanuel Unge

Micke Melander skrev:


Erbjuder appen mothandsbudgivning också?

Ja!

Sidor

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Vore bra om man kunde kommentera budgivningen under tiden så man har noteringar på vad man vill diskutera med partnern när man är färdig.

Sidor

Ola Brandborn

Emanuel Unge skrev:


Micke Melander skrev:


Erbjuder appen mothandsbudgivning också?

Hej! Nej inte än tyvärr. Men det är något vi vill få till och vi har förberett lite för det… men det finns lite olika varianter man skulle kunna tänka sig:

  • 4-manna på riktigt

  • Robot med AI

  • Att man själv ställer in exakt va de ska bjuda

Fler förslag?


Försvar mot öppningsbud räcker långt (tex 1 NT eller 2 Ru Multi av fienden, och sedan ska vi hamna rätt)

Sidor

Emanuel Unge

Tommy-Det finns en chat vid varje giv, men du menar att kommentarerna ska vara dolda/privata?

En annan relaterad grej är att vi vill kunna markera givar för diskussion.

Sidor

Stefan Olausson

Emanuel Unge skrev:


Micke Melander skrev:


Erbjuder appen mothandsbudgivning också?

Hej! Nej inte än tyvärr. Men det är något vi vill få till och vi har förberett lite för det… men det finns lite olika varianter man skulle kunna tänka sig:

  • 4-manna på riktigt

  • Robot med AI

  • Att man själv ställer in exakt va de ska bjuda

Fler förslag?

Jag gjorde för några år sen denna:

https://bridgehub.github.io/bridgehub/systrainer/static/systrainer.html

där man kan ”själv-träna” budsekvenser Smile

Där finns en simpel funktion för att tvinga
in fi med ”Overcall” o ”Takeout-X”.

Tanken är att man då t ex kan öva ”transfers i störd budgivning”.

Vid inkliv tittar den helt enkelt vilka kort som blir över till opps, och väljer en färg där dom har minst 7kort tillsammans.

Byggde nån slumpfunktion, så att när det finns flera möjliga färger slumpar den lite, med högre sannolikhet för längre färger.

Om dom har minst 8 kort i färgen, kommer även 4e man att ibland göra en höjning.

Kan vara så att man även får hoppande inkliv ibland, baserat på färglängder… kommer inte ihåg exakt…det va ett tag sen, som sagt… Smile

Sidor

Emanuel Unge

Stefan Olausson skrev:


Emanuel Unge skrev:


Micke Melander skrev:


Erbjuder appen mothandsbudgivning också?

Hej! Nej inte än tyvärr. Men det är något vi vill få till och vi har förberett lite för det… men det finns lite olika varianter man skulle kunna tänka sig:

  • 4-manna på riktigt

  • Robot med AI

  • Att man själv ställer in exakt va de ska bjuda

Fler förslag?

Vid inkliv tittar den helt enkelt vilka kort som blir över till opps, och väljer en färg där dom har minst 7kort tillsammans.

Det är en bra idé. Med det bedömningssytem vi kör kommer det bli lite (mer) missvisande i dessa fall, men det kanske är värt det.
Dvs %-att gå hem kommer inte påverkas av någons inkliv.

Sidor

Eric Arvidsson

Jag tycker det är ett otyg när fi kliver in. mycket roligare att få bjuda ostört och komma till ett välavvägt slutbud. Stödjer ert program enmansbudgivning (dvs att jag bjuder med mig själv) I så fall inväntar timmar av bekräftelse på hur fantastiskt jag värderar korten.

En lekman som inte kan något om programmering (kan man inte låta ”användare” stå för försvarsinkliven. D.v.s par xyz bjuder NS A,B,C bjuder ÖV kopierar bud från hur XYZ bjöd.. (när mängden budgivningar blir stor) borde man kunna välja den mothandsbudgivning som gett ”sämst” resultat för motståndarsidan (efter ert bedömningssystem)

på sikt har man således byggt upp en databank med mothandsbudgivning

Sidor

Emanuel Unge

Eric Arvidsson skrev:


Stödjer ert program enmansbudgivning (dvs att jag bjuder med mig själv) I så fall inväntar timmar av bekräftelse på hur fantastiskt jag värderar korten.

Du får skapa två konton, och köra i olika devices… eller hitta en pd Wink

Sidor

Emanuel Unge

Eric Arvidsson skrev:


En lekman som inte kan något om programmering (kan man inte låta ”användare” stå för försvarsinkliven. D.v.s par xyz bjuder NS A,B,C bjuder ÖV kopierar bud från hur XYZ bjöd.. (när mängden budgivningar blir stor) borde man kunna välja den mothandsbudgivning som gett ”sämst” resultat för motståndarsidan (efter ert bedömningssystem)

på sikt har man således byggt upp en databank med mothandsbudgivning

Det är en smart idé. Problemet är att givarna är justerade så att N/S alltid har något delkontrakt tillgängligt, minst. Så att N/S alltid får en intressant budgivning. Därav följer att man spelar aldrig Ö/V kort, då de har sämre händer.

Sidor

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Emanuel Unge skrev:


Tommy-Det finns en chat vid varje giv, men du menar att kommentarerna ska vara dolda/privata?

Precis, något som man kan skriva medan man bjuder eller så för att komma ihåg att denna måste man diskutera.

Sidor

Emanuel Unge

Tommy Andersson skrev:


Emanuel Unge skrev:


Tommy-Det finns en chat vid varje giv, men du menar att kommentarerna ska vara dolda/privata?

Precis, något som man kan skriva medan man bjuder eller så för att komma ihåg att denna måste man diskutera.

Skriver upp det på önskelistan Smile

Sidor

Castor Mann

Snyggt och bra jobbat Emanuel och Daniel!

Sidor

Leif Malvefors
Bild för Leif Malvefors

Får bara en svart sida.
Är det 1.a april…

Sidor

Emanuel Unge

Leif Malvefors skrev:


Får bara en svart sida.
Är det 1.a april…

Jag såg att du försökte lägga till dig själv som vän, du verkar ha hittat en bugg Smile Jag förstår att det lockar att spela med en så bra partner. Ska försöka fixa det åt dig.

Sidor

Emanuel Unge

Emanuel Unge skrev:


Leif Malvefors skrev:


Får bara en svart sida.
Är det 1.a april…

Jag såg att du försökte lägga till dig själv som vän, du verkar ha hittat en bugg Smile Jag förstår att det lockar att spela med en så bra partner. Ska försöka fixa det åt dig.

Sådär, nu har jag rensat åt dig. Kommer du åt sidan?

Sidor

Lars-Göran Larsson

En spontan idé (snarare för er att värdera än förslag eftersom ni verkar vara väldigt kreativa). Skulle kunna bjudas/användas av två nybörjare eller adepter och ”övervakas” av en mentor/lärare som kan kommentera.

Sidor

Emanuel Unge

Lars-Göran Larsson skrev:


En spontan idé (snarare för er att värdera än förslag eftersom ni verkar vara väldigt kreativa). Skulle kunna bjudas/användas av två nybörjare eller adepter och ”övervakas” av en mentor/lärare som kan kommentera.

Bra förslag! Har liknande idéer för coaching. Jag lägger in i önskelistan!

Har lagt upp en discord-server som ni kan ansluta till om ni vill diskutera eller hittar buggar: Klicka här

Sidor

Tomas Brenning

Riktigt snyggt gjort, och listigt att kvalitetssätta budgivningarna via dubbeldummy. Det vore naturligtvis roligt om ni kan få till (valfri) rudimentär mothandsbudgivning, men det är mycket bra även utan.

För drygt 20 år sedan tillverkade jag Magic Bidding som användes av landslagstruppen och lite andra hugade spekulanter. Orsaken var naturligtvis att komma ifrån fax (ja…) och kluddig handstil, alternativt långa email-trådar där man vinglade bort sig efterhand.

Magic Bidding var (och är, det finns faktiskt några som fortfarande använder det) ett offline-program med mycket liknande funktionalitet som cuebids.com, men det krävde att man bjöd klart samtliga givar och sedan mailade filer fram och tillbaka. Det fungerade som avsett, men allt var verkligen inte bättre förr…

Det var effektivt att testa cuebids.com med två browsers med olika inloggningar. Här kommer några förslag på funktionalitet som fanns i Magic Bidding som ni kanske vill inkludera:

  1. Eftersom människor är lata och därför inte orkar räkna skulle man kunna visa antal hp direkt på skärmen. Jag kommer faktiskt inte ihåg om det fanns i MB eller ej.

  2. Om man bjuder 7N med ett ess borta ska motståndarna automatiskt dubbla. Lite kul ska man ju ha som programmerare Smile

  3. Låt oss säga att man essfrågar och har ett antal möjliga bud beroende på partners svar. Då skulle det snabba på den totala gemensamma budgivningstiden om ni kan implementera conditional-bud som ”om du bjuder 5D bjuder jag 5S; om du bjuder 5H så bjuder jag 5N”. Jag vet ärligt talat inte om hur många som använde den funktionaliteten i MB, och jag vet inte hur man bäst kombinerar det med auto-next-funktionen.

  4. Om auto-next är aktiverat och man avslutar budgivningen med Pass går man automatiskt till nästa giv. Jag tycker att man just vid avslutad budgivning ska stanna kvar i given för att i lugn och ro kunna se partnerns hand och analysera vad som gick fel.

  5. Jag förstår varför ni tagit bort Undo efter ett avslutande pass. Jag tycker ändå att det finns ett case för att tillåta Undo även om man har sett partnerns hand (man kan ju tycka så illa om missförståndet att man vill backa och fortsätta budgivningen), men då ska partnern få upp ett rött meddelande att du har fuskat Smile

  6. Chatten fungerar bra. Jag håller också med tidigare förslag om privata kommentarer för framtida diskussioner. En sak jag saknar är att översikten med alla givar just nu inte har någon markering på given om det finns oläst chat, samt vilka som har chat alls.

  7. Jag skulle vilja ha sticky chat som alternativ så att jag kan stega genom alla givar för att leta efter en specifik chat utan att behöva klicka på chat-knappen för varje giv. Naturligtvis får den inte dölja giv-stegaren i så fall, vilket den gör på min bärbara.

  8. Jag skulle vilja ha möjligheten att klarmarkera vissa givar. När man sedan stegar igenom alla givar hoppar man över de klarmarkerade och ser endast de kvarvarande intressanta eller oavslutade samt deras chattar. Efter tillräckligt många klarmarkerade givar är man nöjd.

  9. Om ni nappar på klarmarkeringen ska den naturligtvis låsas upp om partnern skriver ytterligare kommentarer alternativt gör en ”fusk-Undo” på sitt avslutande pass för att bjuda mer.

  10. När man har läst ett nytt meddelande försvinner markören om nya meddelanden. Jag tänker att det kan kan finnas önskemål att se om det finns även lästa meddelanden, kanske med en boll i en annan färg.

  11. Det är snyggt med kort men tydligare med diagram (tycker jag, och, hoppas jag, många med mig). Jag föreslår att göra diagram default.

  12. Det är effektivt med auto-next option. Förslag: Gör det default. Jag tror inte att alla hittar till inställningarna. Gissningsvis är det ingen som kommer att ha synpunkter på en så bra inställning.

  13. Om jag står på en giv som har en chat jag har läst, och partnern chattar med mig, då får jag upp siffran 1 utan att göra något. Om jag sedan utan att läsa klickar ur given och klickar tillbaka så får jag en annan siffra = totalt antal inlägg i chatten.

  14. Om given trots allt visas som en giv med kort och inte som diagram föreslår jag att byta plats på ruter och klöver så att man får svart-rött-svart-rött.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Tomas Brenning skrev:


(…många bra tips, men…)

  1. Det är snyggt med kort men tydligare med diagram (tycker jag, och, hoppas jag, många med mig). Jag föreslår att göra diagram default.

Håller verkligen inte med om detta.

Har faktiskt ännu inte tittat på appen/sidan pga tidsbrist, men ett av kriterierna för min egen del är just att UNDVIKA diagram. Jag hatar det. Det är också en anledning till att jag tycker RealBridge är rätt kass för kibitzing.

Men - smaken är ju som bekant som baken Smile

Sidor

Tomas Brenning

Thomas Andersson skrev:


Tomas Brenning skrev:


(…många bra tips, men…)

  1. Det är snyggt med kort men tydligare med diagram (tycker jag, och, hoppas jag, många med mig). Jag föreslår att göra diagram default.

Håller verkligen inte med om detta.
Men - smaken är ju som bekant som baken :)

Visst är det roligt att vi så sällan är överens. Inte ens förnamnet kan du stava rätt Smile

Jag vet inte hur EBL och WBF gör numera, men för 10+ år sedan när jag jobbade i organisationen var det diagram som var den rådande sanningen i vugraph-teatern, självklart för att det är tydligare.

Sidor

Daniel Gullberg

Tomas Brenning skrev:

  1. Om man bjuder 7N med ett ess borta ska motståndarna automatiskt dubbla. Lite kul ska man ju ha som programmerare Smile

Hur blir det om utspelshanden är renons i färgen esset sitter i, och man har 13 stick utanför den färgen? Smile

Sidor

Leif Malvefors
Bild för Leif Malvefors

Emanuel Unge skrev:


Emanuel Unge skrev:


Leif Malvefors skrev:


Får bara en svart sida.
Är det 1.a april…

Jag såg att du försökte lägga till dig själv som vän, du verkar ha hittat en bugg Smile Jag förstår att det lockar att spela med en så bra partner. Ska försöka fixa det åt dig.

Sådär, nu har jag rensat åt dig. Kommer du åt sidan?

Nej tyvärr. Skall vännen vara ett MID eller? Funkar inte med mig själv.
Tyvärr där också.

Sidor

Tomas Brenning

Daniel Gullberg skrev:


Tomas Brenning skrev:

  1. Om man bjuder 7N med ett ess borta ska motståndarna automatiskt dubbla. Lite kul ska man ju ha som programmerare Smile

Hur blir det om utspelshanden är renons i färgen esset sitter i, och man har 13 stick utanför den färgen? Smile

Jag gillar hur du tänker. Det var tur för mig att försvarets fördelning ska slumpas 1000 gånger för DD-analysen Smile

Sidor

Emanuel Unge

Leif Malvefors skrev:


Emanuel Unge skrev:


Emanuel Unge skrev:


Leif Malvefors skrev:


Får bara en svart sida.
Är det 1.a april…

Jag såg att du försökte lägga till dig själv som vän, du verkar ha hittat en bugg Smile Jag förstår att det lockar att spela med en så bra partner. Ska försöka fixa det åt dig.

Sådär, nu har jag rensat åt dig. Kommer du åt sidan?

Nej tyvärr. Skall vännen vara ett MID eller? Funkar inte med mig själv.
Tyvärr där också.

Du lägger till vän genom vänkod. Du ser din egen vänkod i rutan ovan. Dela den med din vän så hen kan lägga till dig, eller begär hens vänkod.

Sidor

Emanuel Unge

Dubbletter

Sidor

Emanuel Unge

Dubbel

Sidor

Leif Malvefors
Bild för Leif Malvefors

Emanuel Unge skrev:


Leif Malvefors skrev:


Emanuel Unge skrev:


Emanuel Unge skrev:


Leif Malvefors skrev:


Får bara en svart sida.
Är det 1.a april…

Jag såg att du försökte lägga till dig själv som vän, du verkar ha hittat en bugg Smile Jag förstår att det lockar att spela med en så bra partner. Ska försöka fixa det åt dig.

Sådär, nu har jag rensat åt dig. Kommer du åt sidan?

Nej tyvärr. Skall vännen vara ett MID eller? Funkar inte med mig själv.
Tyvärr där också.

Du lägger till vän genom vänkod. Du ser din egen vänkod i rutan ovan. Dela den med din vän så hen kan lägga till dig, eller begär hens vänkod.


Ok. Tack.

Sidor

Emanuel Unge

Tomas Brenning skrev:


  1. Eftersom människor är lata och därför inte orkar räkna skulle man kunna visa antal hp direkt på skärmen. Jag kommer faktiskt inte ihåg om det fanns i MB eller ej.


.

Fixat!

Och i dagens uppdatering kommer även pushnotiser för web och android.

En ny notis kommer skapas när din partner bjudit alla sina givar och väntar på dig.

iPhone får vänta på Apple några dagar.

Sidor

Tomas Brenning

Emanuel Unge skrev:


Tomas Brenning skrev:

1. … antal hp


a. Fixat!
b. En ny notis kommer skapas när din partner bjudit alla sina givar och väntar på dig.

a. Snyggt och b. Snyggt.

Sidor

Logga in för att kommentera