Anspråk

78 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

En mycket lång och delvis intressant diskussion om ”normalt spelsätt” kan egentligen bäst sammanfattas med: Ange alltid en spelplan i samband med att du claimar, slarva inte med detta…

Sidor

Björn Andersson

Claus Röhnisch skrev:


Apropå Henriks senaste (kanske sista?) inlägg - här hade jag nog överklagat! Och detta är ett typexempel på två saker: - 1. normalt spelsätt (med ”underförstådd spelplan”) - 2. en del motspelares fräcka (och osmakliga) sätt att försöka få ej förtjänta stick


Spelföraren har trott att han har 14 lätta spel på brickan och glömt att identifiera ett eventuellt problem på brickan.

Testa att dra rutern först och sen upptäcka att klövern satt 3-0. Tycker du fortfarande att det är fräckt och osmakligt av motspelarna att inte låta spelföraren gå hem i sitt kontrakt?

Sidor

Claus Röhnisch
Bild för Claus Röhnisch

Intressant Björn - någon försöker få mig i fällan. För mig personligen är det självklart (underförstått) att man går på klövern först. Men vad hjälper det när man inte får chansen att redogöra för spelplanen.

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Om du börjar med att ange spelplanen innan du visar korten, slipper du problemen…

Sidor

Lars Adie

Claus Röhnisch skrev:


Intressant Björn - någon försöker få mig i fällan. För mig personligen är det självklart (underförstått) att man går på klövern först. Men vad hjälper det när man inte får chansen att redogöra för spelplanen.

Det har väl hänt de flesta av oss att vi bara spelar på med höga kort och så har vi plötsligt blockerat träkarlen eller något och då sitter vi där.

Varför ska du få chansen att tänka efter en gång till vid anspråk när du kanske inte gjort det annars. Du har för övrigt redogjort för spelplanen, du tänker ta för dina höga kort.

Jag säger inte att alla spelat så tanklöst men har sett och gjort det så många gånger att jag vet att det förekommer.

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Henrik.

Jag skulle vilja veta hur din sista bricka hade dömts om det varit K ut i stället?
Rent principiellt så spelar ju inte detta någon roll då ju spelföraren lika gärna kan ta för A i andra stick. Men sannolikheten minskar ju förblockering. Hur hade det dömts?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

På samma sätt, det hade varit slarvigt att vänta med klövern till sist, men har man inte ork nog att påpeka att man sett problematiken med klöverblockeringen så får man skylla sig själv.

Man kanske lär sig att säga jag tar ”6 klöver, 5 ruter och 2 ess, i den ordningen.” när man betalt ut 16/20 imp några gånger

Sidor

Ole J Jensen
Bild för Ole J Jensen

Henrik Johansson skrev:


I transnationals i Indien förekom följande (på ett ungefär, jag kommer inte ihåg sitsen exakt men den poängen finns kvar)

[giv=Deal”N:A53.32.A5.AQ7652 …. 8.A7.KQJT92.KT98”]

Du spelar 7NT och får spader kung ut. Enkelt eller hur, 2 ess, 6 ruter och 6 klöver…14 takstick och du claimar utan spelplan i stick ett. Resultat en bet.

Spännande, varför en bet?

Sidor

Ola Brandborn

Ole J Jensen skrev:

Spännande, varför en bet?


Om du i stick 2 tar ruter ess så kan du inte längre spela hem kontraktet när klövern sitter 3-0 (men du klarar 0-3) (spaderess i stick ett slet bort din ena ingång till bordet, ruteress sliter bort den andra, och klövern är blockad).

Sidor

Ola Brandborn

Jag håller med, varför EN bet? Borde vara två bet…

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

2 ess, 6 ruter och till och med du klarar nog av att ta fyra klöverstick Ola klöver 8 är ju irriterande hög.

Sidor

Ola Brandborn

Henrik Johansson skrev:


2 ess, 6 ruter och till och med du klarar nog av att ta fyra klöverstick Ola klöver 8 är ju irriterande hög.


Jag får nog panik när jag skäms över min klantighet och claimar -2…

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Ja, då blir det - 2.

Sidor

Jan Lagerman

Ola Brandborn skrev:


Jag håller med, varför EN bet? Borde vara två bet…


Kanske det ska gå massor med bet?

Någon Syd spelar ruter först.
Upptäcker att klövern kanske är blockerad.
Så spelar man lite mot oddsen och släpper runt klöver tian för att gardera 3-0….
En sits Jxx - mot två sitsar x-xJ eller xx-J.
Det finns ju de som spelar på sving så här borde nog lagarna skydda ÖV och det blir många bet. Kanske ska man tvinga Syd att ha ut höga hjärter först också. Han tror ju ’allt är högt’. Smile

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Nä han tror inte att allt är högt, då hade han inte släppt runt 10:an i klöver för att komma förbi eventuell blockad. Hade han trott att allt var högt hade han spelat korten uppifrån som du själv hävdar i inlägg efter inlägg. Bytt religion? Smile

Sidor

Jan Lagerman

Henrik Johansson skrev:


Bytt religion? :)

Javisst!
Jag försöker numera med ’sätt dit de som slarvclaimar maximalt’ oavsett om det verkar rimligt att spelet skulle fortgå så, eller ej. Smile

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Anders Lundqvist skrev:


En mycket lång och delvis intressant diskussion om ”normalt spelsätt” kan egentligen bäst sammanfattas med: Ange alltid en spelplan i samband med att du claimar, slarva inte med detta…

Det är faktiskt ett regelbrott att inte avge en förklaring…så det enklaste vore ju om folk bara höll sig till reglerna Smile

Sidor

Logga in för att kommentera