BK S:t Erik startar upp partävlingar - barometer - onsdagen den 10 juni. Spel både dag 12.00 och kväll 18.30.
Obligatorisk föranmälan och initialt begränsat till 12 bord. En rad försiktighetsåtgärder vidtages. Mer info på www.sterik.se
Styrelsen för klubben har också erbjudit sig att arrangera SM-parfinaler om Bridgeveckan i Örebro inte blir av. Ett sådant event är inte en ”offentlig sammankomst”.

Sidor
Suveränt att St Erik kan ”ta över” SM par-finalerna. Problemet är kanske att distrikten inte kunnat ha DM, dvs. uttagningar. Det gäller åtminstone för Dalarna.
Sidor
Bra försiktighetsåtgärder som vidtagits, och säkert har man efter ett par spelomgångar mer erfarenheter och kanske kan vässa till det ytterligare.
Trots allt detta tycker jag fortfarande det känns lite skakigt. Särskilt med 70+:ares deltagande, vilket väl får sägas gå emot Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Svårt att hålla alla borden ”rena”, och att alla håller två meters avstånd i samband med byten.
Men visst, det blir ju också svårt (kanske rent av diskriminerande, i juridisk mening?) att neka alla över 70 att spela.
Sidor
Hej, eftersom jag bor i Norge kommer jag med lite underrättelser härifrån vad man driver med här. Landet börjar sakta öppna upp igen. Såg att man gjorde reklam för ”troligen” den första Live tävlingen här efter COVID 19 nedstängningen. I inbjudan står lite om hur de ska hantera ”social distans” mm, jag kopierar in nedan som tips att tänka på när andra planerar uppstart;
Ved 50 par 1 premien kr 9000.-, 1/4 får premie
Det blir en spesiell ramme rundt årets turnering, med koronavirusets alle konsekvenser. Vi forsikrer at alle smittevernshensyn blir ivaretatt – ved fulltegning vil vi ha 12 kvm gulvflate pr bord – det møter kravet om 1 meters avstand mellom hver spiller med god margin. Hvert bord er 120 cm x120 cm. Vi fulldublerer kortene, og alle vil få sin personlige meldeboks som de bruker hele turneringen. Alle bord blir utstyrt med Antibac som benyttes for å holde bridgematene smittefrie. Vi er opptatt av at dette skal være et arrangement som oppleves trygt for alle spillere, og vi tar veldig gjerne imot innspill som kan øke tryggheten ytterligere!
Sidor
SBFs styrelse är tacksamma för S:t Eriks initiativ, men har fattat beslut om att tacka nej:
https://www.svenskbridge.se/nyheter/72846
Sidor
Tråkigt att man redan nu ställer in SM-par finalerna utan att avvakta kommande utveckling och Folkhälsomyndigheten och Regeringens direktiv för resor senare i sommar. Ett beslut om SM finalerna åtminstone merparten av dessa hade kunnat anstå upp till två veckor med förhandsavisering av ett eventuellt sådant beslut.
Sidor
Fast då förutsätter du väl att distrikten har klarat av att ha ordnat SM-kvalen?
Sidor
Ja det gör jag. Stockholm kör sin DM final tillika SM-kval den 14 juni enligt plan. Alla distrikt som inte spelat kval borde ha planerat för det nu i juni
Sidor
Polisens definitition av offentliga tillställningar som alltså ej får innehålla mer än 50 personer.
Offentlig tillställning
Med offentlig tillställning avses:
• tävlingar och uppvisningar i sport, idrott och flygning
• danstillställningar
• tivolinöjen och festtåg
• marknader och mässor
Hur man kan tolka första raden som att bridge inte skulle ingå är för mig en gåta.
Sidor
Det är skillnad på offentlig tillställning tillgänglig för ”allmänheten” och en subskriberad/sluten sammankomst. En SM-par final med 52 par namngivna par (104 personer) som är inbjudna att spela är ingen offentlig sammankomst. Det viktiga är att andra mått och åtgärder vidtages.
BK S:t Erik startar upp sin partävlingsverksamhet den 10 juni med obligatorisk föranmälan.
Vi spelar med genomskinliga bridgekryss i polycarbonat vid varje bord som avdelar varje väderstreck för att förhindra smittspridning genom nysning/hostning.
Obligatoriskt med handtvätt vid ankomst och efter fikapaus, beröringsfria kranar på toaletterna, handsprit vid varje bord, egen budlåda som du använder hela kvällen, barometer med ett brickset per bord osv. Genom vår storlek kan vi sätta både brickor och budlådor i karantän i minst 72 tim.
Att vi har en stor lokal (113 bridgebord) gör att vi kan glesa ut mellan borden för att hålla rekommenderad social distans.
Givetvis bygger allt på att de enskilda medlemmarna använder eget förnuft och inte kommer till klubben om de har minsta tecken på att vara sjuka eller anser sig ha underliggande sjukdomar och tillhörande riskgrupper (typ 70+). Vi ska självfallet vare sig få in Covid-19 smitta på klubben eller medverka till någon form av smittspridning.
Sidor
Lagligt sett kanske, men moraliskt tveksamt.
Nu har jag inte spelat så många SM semi för jag är inte tillräckligt bra. Min sambo har ännu färre för hon, är en i bridgesammanhang nybörjare, började lära sig det här 2014. Vi vann överraskande DM här i Mälardalen. Så vi är inkvalade till SM semi. Problemet är att jag opererade pumpen för ett kort tag sedan. Är det rimligt att spela och därmed locka oss med vår kanske enda SM semi tillsammans. Spelas det kommer vi att ställas inför ett mycket svårt val så jag är tacksam att SBF tackat nej.
Sidor
Det finns inget bättre ord att beskriva BK St:Eriks erbjudande att anordna SM-finalerna än skamligt. Man försöker gömma sig bakom en teknikalitet när det är uppenbart att finalerna på ett flertal sätt skulle strida mot Folkhälsomyndighetens rekommendationer och inte minst mot det ansvar vi alla har för att försöka minska spridningen av Covid-19.
I fjol spelade bara för öppna SM-par 2200 bridgespelare runt om i landet kval först på klubbarna och sedan i finaler i distrikten och av dessa gick sedan 52 par till finalen i Örebro. Allt detta tycker alltså BK St:Erik är en bra idé att göra om i år mitt i en epidemi?
Dessutom skulle alltså finalen istället gå i Stockholm som är den delen av landet som har i särklass störst smittspridning? Och efter spel och övernattning i ett par dagar skulle alltså finalisterna sprida sig över hela Sverige?
Ett annat ord man kommer att tänka på är idioti.
Sidor
Bra där Torbjörn.
Inte alltid jag håller med dig men här håller jag helt med.
Sidor
Att späda på landsbygdens fördomar om 08-or känns korkat.
Sidor
Jönssons reaktion var väntad. Den rädsla som han uppenbarligen känner kan vi inte göra något åt. Det vi kan göra är att försöka skapa så bra förutsättningar för våra bridgespelande medlemmar att komma tillbaka till de gröna borden. Det gäller att skapa trygghet i bridgespelet så långt det är möjligt.
Vad gäller SM-par finaler så har avsikten inte varit att anordna en SM-par semifinal med 170 par utan bara en ren parfinal (om ens det mht att för få distrikt kunnat/hunnit genomföra sina DM-finaler innan Coronan slog till).
Det jag tyckte var tråkigt var att styrelsen redan nu tog beslut om att ställa in alla SM-finaler.
Min personliga prognos är att Sv Cupen inte kommer att kunna genomföras som planerat. Frilägger åtminstone en långhelg som alternativ spelhelg i nov om förbundet har vilja att genomföra finaler vid senare tidpunkt. Det är kanske inte för sent att tänka i nya banor.
Sidor
Allsvenskan tex borde kunna genomföras: Med tänk i lite nya banor (dvs duplicerade brickor och egen budlåda samt bridgekryss som St Erik har på sina partävlingar, att man inte byter motståndarpar i halvlek och att man planerar matcherna så att det blir så lite motståndarbyten som möjligt (tex skulle fyra lag kunna spela tre matcher mot varandra en omgång) så skulle man komma ner i att ett träffat endast 3 motståndarpar (plus vinarna) på en dag.
Sidor
Folkhälsomyndigheten har ett riskbedömningsverktyg med 8 frågor. Om samtliga 8 frågor besvaras med Nej är det okej att genomföra evenemanget, om någon enstaka besvaras med ja måste man vidta åtgärder för att lösa dessa, om flera besvaras med ja bör evenemanget ställas in.
Utan åtgärder skulle en SM-final i bridge få 6 eller 7 ja av 8 möjliga, efter åtgärder återstår 4 ja som vi inte kan komma bort ifrån. Att ens då fundera på att genomföra evenemanget tyder på sällsynt dåligt omdöme.
Internationellt deltagande - Nej.
Deltagare med samhällsviktiga arbeten (t.ex. personal från vård och omsorg), Ja, det kommer det med stor sannolikhet att vara.
Deltagare som riskerar allvarligare sjukdom (äldre) - Ja det kommer det med stor sannolikhet att vara.
Inomhusevenemang Ja, garanterat.
Förutsättningarna för evenemanget leder till nära kontakt mellan deltagarna (storlek på lokal, typ av aktivet etc.) - Efter åtgärder Nej.
Hygienåtgärder är inte tillräckliga (tillgång till handtvätt, handdesinfektion och städning) - Efter åtgärder Nej.
Antalet toaletter är inte tillräckliga - Vet inte vad tillräckligt innebär, vi är snälla och säger Nej.
Långvarigt (mer än några timmar) evenemang - Ja, defentitivt.
Sidor
Vad är en allmän sammankomst? Vad är en offentlig tillställning?
Dessa begrepp definieras i 2 kap. 1–3 § ordningslagen.
Som allmänna sammankomster räknas bland annat demonstrationer, föreläsningar, sammankomster för religionsutövning, teater- och biografföreställningar samt konserter.
Som offentliga tillställningar räknas bland annat idrottsevenemang, danstillställningar, marknader och mässor.
Håller med dem som anser st Eriks erbjudande vara vilset o felaktigt.
Vad är det för j.a tolkning att detta inte faller under ordningslagen?
Förbundets beslut måste i rådande läge anses som riktigt o vi får se vad de återkommer med för alla oss som skulle önskat njuta bridgefestivalen.
Kom ihåg att det vi håller på med ett spel o detta falskspel för att hitta kryphål är ovärdigt.
Sidor
Det är inte lönt att förklara för den som inte begriper.
Men, jag ska ändå göra ett försök.
Gunnar skriver ”Tråkigt att man redan nu ställer in SM-par finalerna utan att avvakta kommande utveckling och Folkhälsomyndigheten och Regeringens direktiv för resor senare i sommar.”
Även om det inte är så troligt att de kommer att kunna genomföras så är det väl dumt att stänga dörren helt. Man kanske kan genomföra finalerna i höst.
Det är väl jättebra att S:t Erik försöker göra vad de kan för att få igång bridgespel igen. Att de håller alla möjligheter öppna och redo så snart tillfälle ges.
Det är inga lätta beslut att fatta men jag kan garantera att de beslut som fattas görs för medlemmarnas bästa. Notera att man även försöker fatta beslut som kan gynna övriga bridgesverige.
Viktigt att förstå är att det inte finns någon ekonomisk vinning för S:t Erik att komma igång med liten verksamhet. Snarare tvärtom.
Själv driver jag caféet på S:t Erik. Inte heller för oss finns någon vinning i att hålla caféet öppet vid den begränsade verksamhet som det beslutats om. Men även vi finns för medlemmarna så naturligtvis kommer vi att hålla öppet ändå men med begränsat utbud.
Torbjörn, varför detta agg mot S:t Erik? Det är som att du ständigt ska leta efter något att hacka på. Snälla, tänk om, tänk rätt! Lite ödmjukhet skulle inte heller skada.
Sidor
Sidor
Jag förstår inte varför du tror att jag hyser något agg mot S:t Erik. Tvärtom tycker jag det verkar som om ni bedriver en fantastisk verksamhet och är en förebild för andra klubbar i Sverige. Jag är avundsjuk på de som kan spela i ert ligaspel och samarbetet med den professionella Nya Bridgeskolan måste vara en stor tillgång.
Däremot var jag i tre inlägg i en tråd om Covid-19 kritisk till att ni fortsatte bedriva när det var uppenbart att det var emot Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Till slut var vi också överens om det kloka i att i försöka minska spridningen och i det fjärde inläget skrev jag det här:
”BK S:t Eriks ordförande Mårten Gustawsson svarar föredömligt att de följer andemeningen i beslutet (att förbjuda folksamlingar med fler än 50 personer) när han får frågan i P4 Stockholm varför man lagt ner all verksamhet trots att det bara krävs fyra för att spela bridge”.
På tal om Björn Gustawsson skickade jag ett mail till honom (han svarade aldrig) för drygt ett år sedan om han var intresserad av att bli ordförande i Bridgeförbundet vilket bör säga vad jag tycker om honom.
Tyvärr verkar nu S:t Erik återigen kommit på sämre tankar när det gäller bridge och Covid-19 och jag tar mig då ödmjukt friheten att återigen kritisera er.
Sidor
Tack för ditt svar. Bra att du förtydligar att du inte hyser agg. Ber om ursäkt för att jag, och fler med mig om jag får gissa, har missförstått dig.
Låt oss bara konstatera att vi tycker olika om hur man ska behandla Coronasituationen. Det är som sagt inga lätta beslut som ska fattas. Att stänga dörrar tror jag är helt fel.
Jag uppskattar S:t Eriks modell som inte stänger några dörrar och som är beredda att testa sig fram för att få igång livebridgen igen.
Sidor
Edit
Sidor
Johan Wahlberg #23
En högst väntad reaktion. Jag talar med bönder på bönders sätt och med lärde män på latin
Sidor
Lite trött på att höra ord som ”skamligt”, ”Idioti”, skrivas här när någon i positiv anda försöker få igång vår kära sysselsättning igen. Nämner inga namn, men när samma person även påstår att han inte alls tycker illa om ”någon”, rimmar det inte så lite falskt, snarare avundsjukt kanske.
Orkar inte hamna i en ordbajserilångbänk varför jag inte tänker kommentera ytterligare i tråden, vill bara nämna min önskan att, istället för att negga trådens ämne, se inlägg som stärker bridgen efter en alltför lång period av jävl-gt trista stop-lappar….
Sidor
Vi skulle ju kunna vänta med att öppna upp bridgen till något annat land har högre dödssiffror/capita än Sverige. Det är för övrigt Stockholm som har extremt höga dödstal.
Sidor
Under studietiden i Göteborg hade jag en lärare som under en föreläsning ”tutade i oss” att det fanns tre sorters lögner:
Lögn, förbannad lögn och statistik
Sidor
När fakta är obehagliga brukar man antingen förneka dom (”Fake News”) eller skämta bort det. Gunnar, är det logiskt att den region i världen som har högst dödlighet i Covid-19 är först med att ta bort restriktionerna?
Sidor
Jag tror du missar poängen Lasse. Dom vill ju spela bridge.
Sidor
Jag tänkte fel, ursäkta. Det finns ju absolut ingen annan möjlighet att spela bridge än att besöka en offentlig lokal, i en svårt drabbad region, där majoriteten av besökarna är i den värsta riskgruppen att antingen dö av Covid-19 eller smitta sina medmänniskor.
Sidor
Kan man inte hålla sig hemma om man tillhör riskgrupp?
Sidor