Forum » Allmänna diskussioner » Äntligen live bridge

Äntligen live bridge

69 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Tomas Brenning

Nils Andersson skrev:

Västmanland rapporterar döda två dagar i veckan. När de gör det så landar de givetvis på rätt dag. Skulle tro att flera regioner gör på liknande sätt. Detta för ju med sig att eftersläpningen är stor och det tar ett bra tag innan siffrorna stämmer med verkligheten.

Att faktiskt datum rapporteras korrekt tvivlar jag inte ett ögonblick på. Att rapporteringen endast sker två av sju dagar framstår som lite märkligt, men det kan ju vara rimligt att faktiskt läkarvård ses som viktigare än att hålla oss nyfikna stången. Jag tycker att FHM borde ha köpt 21 stora röda knappar och skickat till de ansvariga, men det är en annan historia.

På tal om annan historia (ja, det var ett billigt sätt att lägga upp bollen på, men jag skrev faktiskt först om knapparna och sedan kom jag på att jag ännu inte hade förgyllt Jönssons tillvaro i dag).

Jag hade landat på Florens flygplats och hyrt en bil. När det var dags att lämna flygplatsparkeringen kom vi fram till en bom. Det var allt. Nåja, inte allt. Till vänster, när man vevade ned rutan, fanns en stor röd knapp på en ännu större aluminiumvägg. Tänk Karl Johan-svamp eller atombombsmoln. Tänk basketspelares hand. Nu börjar vi närma oss pudelns kärna och knappens storlek. Väggen var 4x2 meter och helt blank. Ingen liten vit knapp för att anropa kundservice, ingen display, ingenting. Förutom den röda knappen, då.

Vad gör man när man domedagsknappen har landat i ens knä, och nej, jag är inte färgblind.

Det tog några minuter, sedan tröttnade jag och tryckte på knappen, och förstås gick bommen upp och vi släpptes ut, men bekväm kände jag mig inte. Kunde den inte ha varit grön?

Det kan i och för sig ha att göra med diverse bagage från barndomen. Pappa och jag var på Tekniska museet i Stockholm. Där har de en fantastiskt lång pendel som hänger i ett rum med högt i tak. På golvet finns gradmarkeringar, och efter tillräckligt många pendlingar får man en indikation på jordens rotation.

Läs om Focaults pendel

Till min stora besvikelse var pendeln inte igång. Vad göra, som desperat 10-åring. Jo, det måste ju finnas en knapp. Jag hittade en röd, som jag förstås tryckte på. Pendeln gick inte igång, men däremot hände lite annat. Först och främst krossades en liten glasruta, men, ni behöver inte oroa er, jag är oskadd. Sedan började det låta betänkligt i huset. Till sist sprang Pappa ned till entrén och avstyrde brandkårsutryckningen. Så kan det gå.

På tal det, en annan pendel

Det var dagens utsvävning. Jorå, jag klarar mig bra i isoleringen. Märks inte alls. Helt normal.

Sidor

Per Jephson

Skulle tro att vi är ganska många som uppskattar en dos Brenning då och då….

Sidor

Mårten Gustawsson

Hur får man Jönsson att lugna ner sig? Är det någon annan som känner honom bättre än vad jag gör som har något tips?

Undrar om Jönssons föräldrar gav honom en egen sandlåda att leka i när han var liten? Annars har jag svårt att se att han inte var i slagsmål med de andra barnen nästan varje dag.

BK S:t Erik erbjöd det Svenska Bridgeförbundet att arrangera SM-parfinalerna i S:t Eriks lokaler om bridgeveckan i Örebro ställdes in.
+) Visst vore det roligt om om möjligt SM-parfinalerna blev av?
+) BK S:t Erik har en betydligt kortare startsträcka för att anordna tävlingar i sina lokaler än vad SBf har för veckan i Örebro.
+) BK S:t Erik betalar hyra för sin lokal oavsett om det spelas SM-parfinaler där eller inte. Kostnaderna som arrangör för SM-parfinalerna skulle därmed inte bli särskilt stora.

Om det skulle bli möjligt att hålla SM-parfinalerna i Stockholm visste vi inte. Någon detaljerad planering gjorde vi inte. Kanske skulle vi kunna anordna alla SM-parfinaler utom i öppen klass? Eller skulle det gå att skala ner startfältet i öppen klass? Vad vi erbjöd var en möjlighet att skjuta på beslutet om det skulle ordnas några SM-parfinaler i år.

Torbjörn Jönsson skrev:

Det finns inget bättre ord att beskriva BK St:Eriks erbjudande att anordna SM-finalerna än skamligt. Man försöker gömma sig bakom en teknikalitet när det är uppenbart att finalerna på ett flertal sätt skulle strida mot Folkhälsomyndighetens rekommendationer och inte minst mot det ansvar vi alla har för att försöka minska spridningen av Covid-19.

Ett annat ord man kommer att tänka på är idioti.

Tyvärr verkar nu S:t Erik återigen kommit på sämre tankar när det gäller bridge och Covid-19 och jag tar mig då ödmjukt friheten att återigen kritisera er.

Löfven talar om ansvar och St Erik vill i Stockholm genom ett kryphål anordna olika SM-finaler under flera helger med flera hundra deltagare och kvalificeringar för flera tusen där många kommer att vara från riskgrupper?!

Kom därför inte och säg att S:t Erik företräder den svenska linjen för det är en ren förolämpning mot de som verkligen gör det.

Sidor

Nils Andersson

Hade ni börjat med detta inlägg istället hade det nog sluppits en hel del missförstånd.

Sidor

Lars Andersson

Enligt SR P4 Uppland ökar nu antalet smittade där. Smittskyddsdoktor Johan Nöjd hävdar att det beror på sommaren och att många ”tröttnat” på restriktionerna. Effekten av ökningen är bland annat att vårdresurser för de som är verkligen är i riskzonen blir sämre.

Antalet registrerade nya fall i dag är drygt 2100, antalet dödsfall 65. Det löpande 7-dagars medelvärdet för antalet döda är 49, så 65 är en varningssignal.

Sidor

Arne Larsson

Jag tycker Jönsson resonerar mycket klokt.
Situationen är ett lagarbete.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Faktum är att jag var i slagsmål nästan varje dag i skolan tills jag började högstadiet men sedan lärde jag mig att argumentera i sak istället för att attackera personen som utrycker åsikten.

Carl-Henrik Nauclér skrev:

Vad kul att du följer St Eriks verksamhet så noga Torbjörn!

Jag tror vi alla har förstått vad du tycker om bridgeklubbar som har någon form av verksamhet igång nu, så kanske dags att tagga ner, eller är du beroende av att starta drev på forum?

Om en länk till en video med Hitler:

Börje Rudenstål skrev:

Jo, polemiken från vissa här på forumet är slående likt… :)

Johan Wahlberg skrev:

Nu kan jag inte hålla tyst längre. Jag är sjukt trött på alla dessa allvetare allt från alla ledarskribenter till den största allvetaren av alla - läs herr Jönsson.

Så snälla herr Jönsson sätt dig själv gärna i forumkarantän. Hur länge? Tja, tills dess att Coronakrisen är över tror jag nog kan vara en lämplig tidsram.

Om ovanstående:

Börje Rudenstål skrev:

Önskar jag kunde formulera mig lika vist som du, Fjupp, mitt på spikhuvudet.

Gunnar Andersson skrev:

Jönssons reaktion var väntad. Den rädsla som han uppenbarligen känner kan vi inte göra något åt.

Johan Wahlberg skrev:

Torbjörn, varför detta agg mot S:t Erik? Det är som att du ständigt ska leta efter något att hacka på. Snälla, tänk om, tänk rätt! Lite ödmjukhet skulle inte heller skada.

Johan Wahlberg skrev:

Jag talar med bönder på bönders sätt och med lärde män på latin (wink)

Börje Rudenstål skrev:

Nämner inga namn, men när samma person även påstår att han inte alls tycker illa om ”någon”, rimmar det inte så lite falskt, snarare avundsjukt kanske.

Mårten Gustawsson skrev:

Hur får man Jönsson att lugna ner sig? Är det någon annan som känner honom bättre än vad jag gör som har något tips?

Undrar om Jönssons föräldrar gav honom en egen sandlåda att leka i när han var liten? Annars har jag svårt att se att han inte var i slagsmål med de andra barnen nästan varje dag.

Sidor

Carl-Henrik Nauclér

Det ska bli otroligt kul att spela bridge igen på onsdag! Stort tack till S:t Erik som startar upp spel i liten skala igen, med betydligt större skyddsåtgärder än vad restauranger etc har.

Sidor

Logga in för att kommentera