Forum » Allmänna diskussioner » Jönsson förklarar

Jönsson förklarar

648 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Lars-Göran Larsson

Bra försvar då Ola! Fyra klöver, en hjärter och en spader troligen, med ett utmärkt utspel (så jag tar gladeligen tillbaka min uppmaning om skärpt spel).
(budgivningen har jag efter noggrann fundering kommit underfund med)

Sidor

Per Jephson

Tomas Brenning skrev:

Torbjörn Jönsson skrev:

Men visst har du rätt, det gör ont i mig varje gång problemhanden inte är Syd. Har klagat till Brenning att händer inte går att rotera men det ligger väl som 576 på åtgärdslistan.

Ligger som ärende 2008 i den sedan 7 september nyskapade ärendelistan. Vi började räkna på 2001. Prio 3 på skala 1-3 där 1 är högprioriterat.

Var hittar man ärendelistan?

Sidor

Stefan Olausson

Ola Brandborn skrev:

Ni kan också notera bricka 12 i samma halvlek, där vi minsann lyckades bjuda oss till utgång med 15 takstick (16 eller 17 stick i ett ruterkontrakt). En riktig systemframgång. Önskar jag kunde skylla på att vi blivit bortpsykade eller bortspärrade, men vi fick bjuda ostört…

Det är korrekt bjudet, Ola, bara 32 hp.
Med 33 kan man bjuda 6NT,
med 37 7NT.

Sidor

Tomas Brenning

Per Jephson skrev:

Tomas Brenning skrev:

Ligger som ärende 2008 i den sedan 7 september nyskapade ärendelistan. Vi började räkna på 2001. Prio 3 på skala 1-3 där 1 är högprioriterat.

Var hittar man ärendelistan?

Det är för närvarande ett internt projektstyrningsdokument. Jag vet inte om IT-kommittén avser att publicera det.

Vi har precis avslutat överföringen av kanslisystemen från det 20+ år gamla Klöver till det sprillans nya Masken (vi fick slut på färger i kortleken…). Det gick enligt plan och gav upphov till ytterst få brandkårsutryckningar.

När röken har skingrats är jag övertygad om att ITK kommer att publicera en plan med sådant som finns på både lång- och kortsiktiga agendan.

Sidor

Björn Westling

Ola Brandborn skrev:

Noterar också att alla varit smarta nog att inte fråga hur budgivningen gick (det finns ju faktiskt flera möjliga varianter).

Förra gången vi spelade 1 kl (odubblat med jämn hemgång) så visade nämligen en av våra vingar prov på sin genialitet genom att fråga hur budgivningen gick…

Jag bjöd en gång 1 spader på vilket följde tre pass. Och blev därmed träkarl .

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Förmodligen en fuskare från Indien som ligger före (fyra brickor kvar …).

Sidor

Per Jephson

Tack Tomas, dina distinkta och eleganta redovisningar står i njutbar kontrast till övriga förbunds-litanior..
Kan inte påstå att jag är insatt i ITK:s verksamhet men det finns uppenbarligen någon grad av värdering av allmänintresset för hur olika aspekter av utvecklingsarbetet fortskrider (prio 1-3)…. därav följer att det finns principer för det interna dokumentstyrningsprojektet som ändå inte behöver redovisas för finansiärerna/medlemmarna?

Sidor

Leif Lundberg

Torbjörn Jönsson skrev:

(Om det nu verkligen var Väst som spelade ut får han pluspoäng efterson han i trumf föredömligt spelade ut tredje kortet från fyra enligt 10-12).

Alls som spelar ut tredje uppifrån spelar föredömligt. Jag gillar inte 11-regeln då det oftast går på tok med den utspelsregeln. Man har inte alltid 4 kort i färgen och då faller den platt. Mfl orsaker.

Igår på imptävlingen skulle man spela ut spader från QT75 mot 3N.
Jag spelade ut en självklar och föredömlig sjua. Många spelade ut femman vilket släppte hem kontraktet då partnern hade A6432 i färgen och inga ingångar.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Leif Lundberg skrev:

Torbjörn Jönsson skrev:

(Om det nu verkligen var Väst som spelade ut får han pluspoäng efterson han i trumf föredömligt spelade ut tredje kortet från fyra enligt 10-12).

Alls som spelar ut tredje uppifrån spelar föredömligt. Jag gillar inte 11-regeln då det oftast går på tok med den utspelsregeln. Man har inte alltid 4 kort i färgen och då faller den platt. Mfl orsaker.

Igår på imptävlingen skulle man spela ut spader från QT74 mot 3N.
Jag spelade ut en självklar och föredömlig sjua. Många (inkl glasmask=TJ) spelade ut fyran vilket släppte hem kontraktet då partnern hade A6532 i färgen och inga ingångar. Varför frångick du det föredömliga utspelet Torbjörn?

10-12 mot NT kostar stick betydligt oftare än 11-regeln. Dessutom innebär utspelsregler inte att man är bunden till det ena eller det andra. Om du med en viss kombination vill avblockera för att ta bet - gör det. Jag vågar dessutom påstå att 7an från QT74 kostar stick oftare än 4an. Att det råkade vara tvärtom denna gången förändrar inte det långsiktiga utfallet.

Men visst, på ett sätt håller jag med dig. Om TJ spelade ut 4an måste det a priori vara fel.

Sidor

Leif Lundberg

Vad snabb du var på att svara, hann inte ändra. Nej TJ spelade ut hjärter vilket också släppte hem kontraktet. 11-regeln hjälper spelföraren mest tycker jag. Som spelförare möter jag helst 11-reglare. Själv spelar jag varken eller om jag får välja.

Nå, +11 lättförtjänta imp i alla fall

Sidor

Thomas Andersson

Leif Lundberg skrev:

Vad snabb du var på att svara, hann inte ändra. Nej TJ spelade ut hjärter vilket också släppte hem kontraktet. 11-regeln hjälper spelföraren mest tycker jag. Som spelförare möter jag helst 11-reglare. Själv spelar jag varken eller om jag får välja.

Sanningshalten i det påståendet skulle jag vilja syna Smile

Leif Lundberg skrev:

Nå, +11 lättförtjänta imp i alla fall

Att något är vinnande i längden innebär inte att det är vinnande vid varje tillfälle. 72 vinner mot AA i NLHE ibland, och Veberöd (div 2) slog ut svenska mästarna IFK Göteborg 1993. Och ibland är 10/12-regeln bättre än 11-regeln mot NT…

Sidor

Stefan Olausson

Thomas Andersson skrev:

10-12 mot NT kostar stick betydligt oftare än 11-regeln.

Finns det nån evidens för detta?
Vore intressant att ta del av, i så fall.

(Enstaka exempel går givetvis konstruera både för och emot…. but in the long run?)

Själv föredrar jag 10-12 främst för att jag väldigt ofta spelar ut från 3, och det blir då många ”luddiga” lägen för pd med 11-regeln. Även med 5kortsfärg blir det oftast tydligare för pd — lättare skilja 3vs5 mot 4vs5 — eller 3vs5 mot 3vs4 som det väl också tenderar bli om överenskommelsen bara är ”11-regeln” (snarare än 2a/4e).

Självklart kan man oavsett överenskommelse spela ut precis vilket kort som helst — men bör väl deklareras då om man inte sällan avviker.

Själv lyckas jag ändå aldrig inse att jag borde avvikit (om så är fallet) förrän brickan redan är över….
Surprised

Sidor

Stefan Olausson

Och om man nån gång ändå får för sig att avvika, så är det väl praktiskt bombsäkert att det visade sig fel på just den brickan.

Fick nyligen ett belysande exempel från en bekant där en spelare i paret ”avvek” från 10-12-regeln genom att mot ett normalt sett hopplöst 3NT-kontrakt starta med knekten från AJx i en objuden färg – kan förstås se viss logik i detta….

You guessed it…

Utspel av Knekten (eller Ässet) i färgen var enda hemspelande. Utspel av hackan, eller vilket annat kort i vilken annan färg som helst, så finns det fortfarande bet Smile

Sidor

Thomas Andersson

Stefan Olausson skrev:

Thomas Andersson skrev:

10-12 mot NT kostar stick betydligt oftare än 11-regeln.

Finns det nån evidens för detta?

Troligen inte eftersom det väl skulle krävas många och långa beräkningar, men behövs det verkligen? Tycker det ter sig rätt logiskt.

(a) Att tredje kortet från fyrkortsfärg oftare rullar upp färgen än fjärde kortet säger sig självt (är partnern tom i färgen är det normalt likgiltigt, och har partnern 2-3 kort i färgen inklusive något ”intressant” så växer ofta spelförarens fjärde kort till att vara högre än vårt om vi spelade ut enligt 10-12)

(b) Risken för block är högre med fjärde kortet uppifrån (vilket, förutom ogynnsam placering av låga valörer, dessutom kräver att partnern har femkortsfärg)

Viss credd för 10-12 från femkortsfärg ges, av samma skäl. Men i ärlighetens namn tror jag inte du behöver särskilt stort urval av givar för att få ett statistiskt säkerställt svar på frågan vilket som är störst av (a) eller (b).

Sidor

Lars-Göran Larsson

Stefan, jag tror att Thomas avser främst att när man spelar ut tredje kortet uppifrån från en fyrkortsfärg är det betydligt oftare stickbortgivande (rent korttekniskt) - och det är jag nästan säker på att han har rätt i.
Jag tror man kan förklara det (mycket summariskt och förenklat) med att om man täcker ”kort med kort” växer hackorna. Sitter färger 4-3-3-3 spelar det ingen roll. Men sitter det 4-4-3-2 med fyra hos fi finns definitivt risken att sista hackan vinns av motståndaren.
Det är väl känt att man inte bör spela ut åttan från K1083, utan välja trean. Detsamma torde gälla för 9:an, 8;an och 7:an (som inte har en jämteliggande hacka [välj gärna åttan från K1087]).
.
Det var den matematiska sidan av och när det gäller det taktiska eller ”lättast läst” av kan det finnas saker som väger över - jag vet eller tror inget där. Vem har mest nytta av tydlighet i längd av utspelaren? Osäkert. Observar att spelproblem ofta börjar med orden ”utpelet är regel x, hur går du hem säkrast?”. Alltså, även spelföraren har nytta av att läsa utspelskortet.
.
Så - bästa utspelsregel vågar jag inte ta ställning till.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Ser att Thomas kan tala för sig själv (inlägg #585). Dessutom kvickare än jag, men rörande överens. Gissar att vi både emotser motargument. Smile

Sidor

Stefan Olausson

Intressant.
Måste faktiskt erkänna att jag aldrig ens hört argumentet förut…

Talar då för att man alltid bör köra lägsta, oavsett 3,4,5….

Vilket jag händelsevis(?) sett på sistone att en del också gör.
Endast ”attityd”, inget specifikt om längden….

Sidor

Stefan Olausson

Iofs… jag är ju själv så extremt inkörd på passiva utspel mot ostörd budgivning till NT kontrakt, att jag inte ens kan minnas när jag senast spelade ut fr typ Hxxx om inte pd bjudit färgen….

Kanske va 1900 talet nån gång….
Väljer hellre nån annan färg, typ 7xx(x)… Wink

Hxxxx är ju klart mer attraktivt+frekvent.

Möjligen därför jag inte ens haft anledning fundera över detta Smile

Sidor

Ola Brandborn

Vad jag läser av ovanstående (och framför allt Thomas punkt B), är att om vi planerar att ”ställa vår hand” så ska vi spela ut fjärde kortet (eller femte) men om vi ska ställa sticken på partnerns hand (när han har femkortsfärg) så ska vi spela ut tredje kortet från fyra (dvs en liten avblockering i utspelet). Kanske mittenkortet också då om vi spelar ut från trekortsfärg (Hxx) av samma skäl?

”Näst lägsta i partnerns (förmodade) färg, 11-regel i egen färg” alltså som utspelsregel mot sang…

Sidor

Torbjörn Gustavsson

I en lagtävling på 1980-talet skulle Linda Långström spela ut mot budgivningen 2NT-3NT. Hennes ”självklara” utspel var från K982. Regeln var 10-12, men Linda ansåg att här var det stor risk att utspelet skulle kosta stick, så det fick bli tvåan.

När bordet kom upp med dam singel, och Lindas partner Mårten Gustawsson visade sig ha A76543, blev instruktionen därefter ALLTID 10-12.

Brickan var ändå vinst eftersom vingarna hittade lättspelade 6ru.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Torbjörn Gustavsson skrev:

I en lagtävling på 1980-talet skulle Linda Långström spela ut mot budgivningen 2NT-3NT. Hennes ”självklara” utspel var från K982. Regeln var 10-12, men Linda ansåg att här var det stor risk att utspelet skulle kosta stick, så det fick bli tvåan.

När bordet kom upp med dam singel, och Lindas partner Mårten Gustawsson visade sig ha A76543, blev instruktionen därefter ALLTID 10-12.

Brickan var ändå vinst eftersom vingarna hittade lättspelade 6ru.

Vad sa jag om intilliggande kort?

Sidor

Lars-Göran Larsson

Ola,
Övertygad om att det var en bra sammanfattning/generalisering av korttekniskt rätt utspelskort.
Vad man måste ta hänsyn till är partnerns förmåga att läsa korten. Har han samma tankesätt som du och inte låser sig vid exakta regler utan undantag funkar det troligen (bättre i längden, inte enstaka). Det där med mittenkorter från tre kan vara lurigt, men har man spelförståelse och lite erfarenhet/samspelthet tror jag på det. Skulle man också vara så lyckligt lottad att man har en tendens till ”fredinnäsa” så tror jag även högsta från Hxx (typ D9x, kn8x, Kxx) kan funka när man anser att spelföraren är kort (fälla väsentligt mellankort) och trolig styrka finns på bordet. Stefan exempel med J från AJx som misslyckades i objuden färg lär var bra om partnern bjudit färgen eller antas ha fyra-fem stycken, inklusive att man tror spelföraren är svagare i färgen än träkarlen.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Att köra ”Mikael Westerlundstil” kan avgjort var det bästa. Att aldrig avvika från sina regler undviker psykologiska nederlag och undviker osäkerhet, vilket mycket väl kan vara vinnande.

Sidor

Tore Mattsson

Påminner om en händelse i en SM par final för många år sedan.
Ett par som just gått över från 11 regeln till 10-12, lyckades med konststycket att ge spelföraren 2 stick på D 10 till xx.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Visst, visst Tore. Det är Stefan Olausson som testar sin ”fredinnäsa” och spelar ut J från EJx mot 1NT, partnern med Kxxxxx duckar (xx på bordet och damen tar häpet och näpet stick). P kommer in och vänder med hacka till spelförarens 10. När Stefan vill bryta förbindelsen så duckar även han!
Dock sänks inte moralen för Stefan och hans P har humor. Smile
.
(obs! sensmoralen att 12-regelutspelet, hacka, hade förhindrat sex direktspel)

Sidor

Tore Mattsson

Fantastiskt, det har tydligen inträffat åtminstone 2 gånger.

Det jag tänkte på var en bricka där utspelaren spelade ut 9:an från KJ9x
till partnerns Exxxx. Aha dubbelton tänkte partnern och lade liten till tian.
Sedan kom utspelshanden in på nytt och vände med hackan, fortfarande övertygad om det var dubbelton duckade partnern en gång till.

Sidor

Ola Brandborn

Jag fick två stick på QT mot xxx på bridgefestivalen för några år sedan, men då var jag förvisso tvungen att spela färgen själv…

Sidor

Björn Ohlsson

Anders Wirgren skrev några artiklar om Skånska utspel och Skånska markeringar i Europeisk bridge i mitten av 90-talet. Jag tror han kommer närmre sanningen (det optimala) än någon annan skribent gjort både före och efter.

Vad gäller markeringar, och då styrkemarkering i första stick i synnerhet, konstaterade han att ibland så är Culbertsons bättre än omvända markeringar och i andra fall så är det tvärt om. Han gav ett antal regler för när man skulle spela med vanliga resp omvända markeringar.

När det gäller utspel vill jag minnas att han bla rekommenderade 11-regeln i NT och 10-12 i färgspel. 9, T och kn var kodade. Det var antingen högsta kortet eller honnören två steg över. I träkarlens färg spelade man ut högre än normalt (högsta).

I praktiken visade det sig att det fanns så lite att vinna att det inte var lönt att lära sig reglerna för när man spelade det ena eller det andra. Wirgren och Bennet övergick dock till att spela Culbertsons markeringar genomgående.

/B

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

EK2
D1032
EK5
743
kn73
EK94
10
Dkn985
26
Nord
Öst
Syd
Väst
Öst giv
Alla i zon

Du spelar 3NT som NORD efter att VÄST varit inne med ett tvåfärgsvisande bud (högsta + en annan färg) och ÖST spelar ut spaderåtta enligt 11-regeln. Du har åtta spel om hjärtern löser sig och måste spela klöver för att få fler, något att tänka på innan dess?

(Funbridge 20/8, partävling).

Sidor

Per Jephson

Du måste ju ta in 660 eller åtminstone 630 (och hoppas på snusksits i fyra hjärter…), det duger inte att ducka första spadern (ruterskift), därför är du beroende av att V har båda klöverhonnörerna, således spaderhacka från bordet och vinn på hand, klöver till nian och vips har du näpsat alla 4-4-puritaner….vänd dig därefter till Valle Valross och tacka för det sedvanliga torskutspelet….

Sidor

Logga in för att kommentera