Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Sidor
N-S i zonen
Vad öppnar du med (15-17 NT, bästa lågfärg)?
(Funbridge, långa partävlingen, 2/8)
Sidor
1 kl. För många hp för 1 NT.
Sidor
1Ru slipper gärna Ru ut.
Partnern PIF så 3NT/4Hj blir nästan alltid slutbud
Sidor
De här händerna är alltid lite gissningstävlan, mer på funbridge än ”live”.
Detta eftersom mänskliga spelare nästan aldrig släpper 1 Lå.
Jag tycker det har hänt flera gånger att man landat i 1 Lå på 42 istället för en bra 1 Nt.
Så jag väljer nog 1 Nt
Sidor
Kan inte svara på alternativ 1 eller 3 då jag av principiella skäl aldrig spelar mot bra motståndare….
Valle Valross (my kind of player….) högg spader ess och slog först som sist rutermasken och min partner Kalle Kanin (som just hade mumsat i sig en sticky toffee pudding) var kladdig om fingrarna och råkade få fatt i ru Kn och gjorde sitt bästa för att dölja den begynnande rodnaden, eftersom VV var helt absorberad av sin egen genialitet gick han ut på bordet för en ny ruter till nian… vid det laget hade KK dock hittat en servett i västfickan och lapade i sig beten…. ”Puuuh… tur att det inte kostade någonting!”
Sidor
EM Budapest 2016, jag och Österrike mötte Sverige (Sylvan/Wrang). Öppnade med 1Hj på Jxx AKQxxxx A xx, partner 1Sp och jag hoppade till 4Hj. ”Det var inte särskilt modigt” sa Sylvan och jag svarade att jag aldrig gillat singeless.
Jag tycker ännu sämre om AK-punkt och öppnade därför med 1NT på brickan. Alla passar, en övertick och 88% när nästan alla spelat 3NT.
”Saliga äro de saktmodiga, ty de skola besitta jorden”.
N-S i zonen
Sidor
Var det den du förlorade en 11 på i Budapest?
Sidor
Så nästan alla Argine la på till 3NT efter 1Kl-1Sp-2NT(18-19) med 6 och 4333????
Sidor
Vid närmre eftertanke måste det gått 1Hj-1Sp-3Hj om Sylvan sa det där (har jobba hårt för att glömma brickan). Partnern hade AKQxx Jx xx QJxx och vi stannade i 4Hj. Vid andra bordet hamnade Upmark/Nyström i 6Hj där ovanstående hand var anonym (och som dessutom var spelförare). Våra lagkamrater missade utspelet annars hade vi vunnit matchen och jag hade slutat spela bridge (för det kunde inte blivit bättre).
Sidor
Ja, hon försökte väl lära folk en läxa.
Sidor
Spelar argine ett system där återbudet 1 Nt visar 18-19?
Sidor
Nej ska vara 1Kl-1Sp-2NT förstås
Sidor
Idag gratulerar vi Kenneth Wallin från Örebro som igår vann både imp- och partävlingen.
Vi gratulerar också mig själv som vann månadstävlingen för juli. Ja, förutom Cullin då men han och Rimstedt är utom tävlan. Och så var det visst en norrbagge också men han var säkert dopad.
Tack, tack!
Sidor
Vad är det här för trams, det måste väl vara poängen och inte procenten som räknas?!
Sidor
hcp?
Sidor
Om det beror på olika antal resultat på olika brickor(?) så är det väl ändå procenten som bör räknas….
Sidor
Nåt å skriva om i Tur-tråden kanske…?
Sidor
Aha, så om jag fick 25 poäng för en medelbricka som min Nemesis inte spelade och han fick 24 för sin (som jag inte spelade) är det mer rättvist att räkna procent. Ser ändå sjukt ut.
Sidor
Jag fick 100 % på den här brickan och vill gärna höra om verkligen ingen tänker likadant.
Funbridge 12/9
Alla i zon
Öst spelar ut spaderknekt och Väst lägger nian (vanliga markeringar). Hur spelar ni?
Sidor
Oerhört lyhört utspel av Valle Valross, hur bär du dig åt för att ständigt ha honom i försvaret?
Spader Kn från Knx i denna budgivning är ju otänkbart, ergo spader D, erforderligt antal trumf med bordet inne, spader till åttan, två ruterfimp på EK i spader och sex trick om hjärtern satt 2-2….(eller om Väst hade 6-5 i lå)
Skönt att denna omistliga tråd återupptas!
Sidor
Har ingen aning om hur TJ spelade men jag hade definitivt spelat annorlunda.
Sidor
Skulle nog föreslå handen inne,
om jag tänkte fortsätta m sp till 8an…
Sidor
Skulle jag också men jag uppskattar alla som ändå lyckas ta sig över denna nästan oöverstigliga intellektuella barriär…
Sidor
Ja, när 9an kommer så verkar stalltipset vara utspel fr jtxxx.
Känns som korkat utspel förvisso, men ”AI’n” tänker ju inte som vi…..
Enda möjl alt är väl J singel, men 9an talar ju emot…

Kan väl åtm klämma i m tian om nu måste markera så högt…
Sidor
Syn. Du spelar alltså hur?
Sidor
Vore väl korkat inte spela som du, TJ,
särskilt när man vet att det ger 100%..
Sidor
Kollade brickan ….
Håller med, väldigt lätt förtjänta points…
Sidor
Förmodligen, han är inte bättre. Det var visst någon elitträning i helgen där många var kallade men få var utvalda.
Sidor
Jag har saknat dig också!
Sidor
Error. Not enough information to process the request. Please try again.
Sidor