Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Sidor
Fin dag i Argentina - vi gled om USA på de sista brickorna och vann gruppen. Det gjorde att vi fick välja åttondelsmotståndare mellan Frankrike, Norge, Korea och Danmark.
Vi valde Korea.
Åttondelsfinalerna som spelas över 60 brickor (4x15) ser ut enligt följande - på ena halvan återfinns:
Kina-Rumänien
Polen-Irland
Schweiz-Nederländerna
USA-Danmark
Och på den andra:
Italien-Tyskland
Israel-Norge
Argentina-Frankrike
Sverige-Korea
Skulle vi gå vidare väntar kvartsfinal över två dagar (120 brickor) mot endera Argentina eller Frankrike.
Alltid kul att vinna givetvis men nu börjar allvaret.
Sidor
Om någon undrar var Sverige - Korea tog vägen så visas den på Lovebridge, inte på BBO.
Sidor
Här är vugraph-länken på Lovebridge!
Det är 96 brickor (3 segment a 16 brickor per dag) som gäller från kvartsfinal och framåt - nån klåpare hade lagt ut fel info på hemsidan om formatet. Jag dubbelkollade med tävlingsledningen och det var bara ändrat antal segment för åttondelsfinalen - i övrigt intakt.
Så idag spelas 60 brickor - om man går vidare är det 48 brickor per dag som gäller.
Sidor
Förlåt en ungdom, men 15 brickor per ”kvartslek”… är inte det ett jäkla konstigt val av brickantal? 16 vore ju betydligt mer logiskt. Dvs 64 i en match. I alla fall i ett VM…
Sidor
Är det verkligen möjligt att man på LoveBridge inte kan se själva spelet utan enbart budgivningen?
Spännande nu! 121 - 121 med 2 brickor kvar! KÄMPA!!!
Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Sidor
Stryk på sista brickan mot Korea och tävlingen är över. Att åka ut i åttondelsfinal är inget annat än ett fiasko. Spelar liksom inte så stor roll om man vinner gruppen och tycker att det finns ljusglimtar att ta med hem.
Blir ändå en överkorsad geting i betyg.
Lycka till nu de svensklag som är kvar i tävlingen!!!!
Sidor
Förstår er besvikelse! Vill ändå säga att det har varit både spännande och roligt att följa er; i synnerhet dina fantastiska inlägg här på forumet! Kram!! Jenny och Linnéa
Sidor
Allt såg så bra ut. Vi vann gruppen efter en stark spurt. Vi fick välja vilket lag vi ville möta i åttondelen, vilket skulle visa sig vara en riktig nitlott! Varför blev det så? Är man inte riktigt taggade? Sänker man garden när man på förhand möter enklare lag? Ser vi till gruppspelet förlorade vi två matcher mot ”svagare” lag. Rannsakning efter det här är väl en självklarhet? eller sparkar man det bara under mattan?
Sidor
Surt, jag lider med laget
Sidor
I know the feeling
Vi veteraner kom 2a i kvalet i Wroclaw 2016?
Valde Hong kong kina och torskade direkt.
Surt men bara att konstatera att det är ont om ’lätta’ lag.
Synd dock när känslan var god, rapporterna kanon och
åtminstone min uppfattning var att laget var harmoniskt.
Bara att komma igen.
Sidor
En aspekt jag aldrig sett någon diskutera är hur lagen spelar över tiden i en så här lång tävling. När det gäller ett lag som Korea, relativt oprövade i hårt motstånd men talangfulla, så kommer de att ha det lite tungt i början. När de spelat ett par dagar så växer spelstyrkan genom ständigt spelande mot bra lag. Det kommer en svacka så småningom men om de har bra ork och bra ledare eller attityd så kan det hålla långt! Koreanen som Nord hittade ju det vinnande klöverutspelet mot 6N i sista matchen, mycket bra gjort!
Sidor
Var det inte bet med alla utspel utom spaderknekt? Saknas förbindelse för skvis.
Edit!
Sorry såg fel! Det är ju bara klöver ut och klöverfortsättning inne på spader som dödar skvisen.
Sidor
Alla utspel utom sp knekt är väl vinnande??
Såg inte föregående inlägg. Man var rätt ensamma om att bjuda 6 Nt. Kanske där problemet ligger.
Sidor
/B
Sidor
En hel del besvikelse efter öppna lagets uttåg, som sig bör. Kanske lite perspektiv på prestationen kan vara på sin plats?
Under två veckors spel i VM/OS mot tuffast möjliga motstånd finns det ingen möjlighet att Sverige konstant kan prestera ett spel som räcker till säg final, något som för övrigt gäller i princip alla lag, kanske med något undantag. Tänker ni också på Schweiz nu?
Det kommer således toppar och dalar under en turnering och det som gäller är att vara så bra som möjligt när det går dåligt och att då kanske även möta ett lag som inte heller spelar på absolut topp. För att göra en analogi till friidrotten: det gäller bara att hoppa över ribban hela tiden.
Låt oss kort jämföra Buenos Aires med Lille 2012 (guld) och Chennai 2015 (silver). I Lille var det fyra grupper där de fyra bästa lagen gick vidare och Sverige kom trea i sin grupp. I Chennai var det samma upplägg som nu och Sverige kom åtta i sin grupp efter ett sjukt drama i sista omgången. Därefter vann Sverige i båda fallen sina utslagsmatcher ända fram till finalen.
Gör man bara en sammanvägning av spelet i gruppspel och knockoutfas var årets prestation knappast signifikant sämre än Lille respektive Chennai. Sverige presterade nu världsmästarbridge i gruppspelet, men fick sedan en liten svacka i åttondelen. I Lille och Chennai var vi hela tiden över ribban, men med (mycket) darr i vissa fall. Visst, man kan alltid hävda att räknar man så har man inte fattat själva upplägget, men återigen: att som lag spela exakt lika bra hela tiden (och ha en del flyt) är extremt svårt och lyckas man inte med det åker man ut.
Så enkelt är det och så små är marginalerna.
Sidor
Korea har vunnit varje set i kvarten mot Argentina. Vi kan konstatera att det inte är ett lag man ska möta just nu.
Som syns hade Korea i gruppspelet en bra trend efter en svagare start, gick på proppar mot Schweiz och Brasilien för att sedan avsluta starkt.
Sidor
Bra analyserat och skrivet Niklas. Jämfört med förväntningarna förstår jag Fredriks kommentar om ”fiasko” och ”överkorsad geting”. Objektivt sett är helheten en annan. Klart godkänt!! På denna nivå kan vilket lag som helst slå ett annat lag om man har en bra dag och flytet är ”med oss”, Ta 6NT-brickan som exempel. 3-3 eller J10 till xxxx i hj och Sverige vidare med typ 20 imp.
Korea har ju visat efter halva Q-final att de inte är några duvungar.
Med facit i handen skulle vi kanske valt någon av våra nordiska grannar som vi har bättre koll på.
Sidor
Förlusten mot Korea kommer svida under lång tid. Tittar man lite nyktert på det och med en viss distans till matchen var det elaka marginaler som fällde oss. Det ingår dock i det här spelet och tittar man på de olika sessionerna i åttondelen borde vi haft med oss en större lucka in till sista segmentet. Då hade vi inte ens behövt diskutera/må dåligt över 6NT och 4 spader. Vad gäller Korea så är det väldigt imponerande att se deras framfart - dessutom bara med fyra spelare.
Tycker att era kommentarer är kloka så pratar gärna mer om vårt resonemang inför valet. När alla spelare hade tagit fram sin egen ranking över motståndare (poäng 1-10) så skiljde det en poäng mellan Danmark och Korea. Det som var ganska skönt i det läget var att konstatera att Korea hade fått stryk mot de bättre rankade lagen (Frankrike, Norge, Schweiz, Polen, Italien och Brasilien). Den enda matchen de hade vunnit mot bättre motstånd var mot Kina.
USA kom dessutom undan med att vinna en appeal i sista sessionen mot Danmark i åttondelen för att säkra segern så det var hårfint där också.
Tittar vi enbart på prestation i mästerskapet tycker jag att spelarna gjort det fantastiskt bra. Av 17 matcher förlorade vi fyra (Argentina, Taiwan, Chile och Korea). Alla tre paren levererade dessutom och jag tycker att de med råge lyckades leva upp till målsättningen att vara en 10% bättre partner och lagkamrat.
Tittar vi däremot på resultatet (vilket faktiskt är vad vi håller på med - det går inte att komma undan) så kvarstår faktum att det är ett fiasko att åka ut i åttondelsfinalen.
Vi får slicka såren helt enkelt och nu ser jag fram emot VM-uttagningarna om drygt två månader. Oavsett vilka som blir uttagna åker vi till VM i Herning med målsättning om medalj. Nu hoppas vi att damerna och seniorerna ser till att det blir ett bra mästerskap för svensk del!
Sidor
Håller inte med: Fiasko hade varit att inte komma till slutspel. i följande knock-outmatcher kan sedan allt hända.
Stor besvikelse är nog orden du söker, inte fiasko.
Sidor
Det hade varit en stor besvikelse om vi förlorade finalen. Om man är rankad att komma till kvart/semi så är det förstås värdelöst att åka ut i 1/16 delsfinalen. Vi ställer högre krav på oss själva. Men vi är på rätt väg. Vi får ta med oss det. Vägrar dock se detta som en framgång. Vi åkte ut - lag som vi tycker är sämre spelar vidare. Det är det som räknas.
Sidor
På rätt väg? Betyder? Betyder det att Sverige skall spela VM,EM osv med de bästa spelarna i Sverige eller med de spelarna som du tar ut? Du är tyvärr bara en bricka i ett politiskt patetiskt spel. Svensk bridge vet ingenting tyvärr.
Ni är INTE på på rätt väg mr Kronmarker!
Ett svenskt bridgelag skall ( nu när fusk inte är i fokus)
vara bland de bästa i Världen. Tyvärr är inte så fallet.
Rätt väg är att ta ut de bästa spelarna!
Sidor
Jag är inte bitter…..
Sidor
Jag är nyfiken på hur man matchade laget mot Korea.
Nyström/Upmark och Rimstedts vinner klart första segmentet, Berthau/Hult och Rimstedts förlorar andra, Berthau/Hult och Nyström/Upmark förlorar tredje (och fjärde).
Om man inte är på plats i Argentina verkar det helt självklart att låta Nyström/Upmark och Rimstedts spela fjärde segmentet.
Är inte Rimstedts ankarparet (om inte, vad tycker pappsen om det?).
Varför låta ett par spela (förlora …) tre segment i rad?
Hur såg butlern ut för de svenska paren i gruppspelet?
Sidor
Hej Torbjörn,
det var långt ifrån givet hur man skulle göra.
Butlern från gruppen: Rimstedts 0,77, Bertheau/Hult 0,57, Nyström/Upmark 0,34.
Ola och Mikael var inte nöjda med spelet i åttondelsfinalen och Ola var tveksam till spel i fjärde segmentet. Vi tog ett snabbt lagmöte och kom fram till att köra samma uppställning. Rätt eller fel - vem fasen vet.
Sidor
Se bulletin måndag sid 25.
http://championships.worldbridge.org/buenosaires24-files/bulletins/Bul_07.pdf
Den visar att det inte är som Du eventuellt antyder!
Sidor
Via kvalspel såg Kronmarker till att bästa laget togs ut. Sverige har ju närmat sig formen för uttagningstävlingarna i USA. Kanske kan kännas surt för de som inte lyckades i kvalet, men godtycklig uttagning undviks.
Sidor
Om du menar uttagningstävling (och inte kvalspel) så var väl den för EM och inte WBG?
Jag har missat det men du får gärna berätta på vilka grunder laget till WBG togs ut.
Sidor
Torbjörn!
Du har alldeles rätt. Jag blev upprörd när någon nattsuddare insinuerade att fel lag var uttagat
Ola
Sidor