Forum » Allmänna diskussioner » Diskussionstråd, öppna EM

Diskussionstråd, öppna EM

76 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Mats Nilsland
Diskussionstråd, öppna EM

Idag och 2 veckor framåt spelas öppna EM. Att det är öppet betyder att par och lag inte behöver vara spelare från samma land eller ens från ett europeiskt land. Första veckan spelas lag och sedan par i mixed och seniorer och därefter blir det öppen och damklass.

Många svenska spelare deltar i olika lag, många, men långt ifrån alla, av våra elitspelare spelar i s.k. proffslag med en sponsor som betalar startavgift och en viss summa till spelarna. Någon länk som enkelt visar vilka som spelar i olika lag finns inte än men kommer nog sedan.

Det brukar vara så att man först spelar en Swiss (typ Gröna Hissen) med 5 matcher par dag i två eller tre dagar och därefter går de bästa vidare till slutspel i KO form. Detta år verkar kvalet i mixeden endast vara 2 dagar (10 matcher). I seniorklassen deltar inga svenskar denna gång.

En nyhet är att budgivningen inte sker med budlådor utan med ”tablets”. Detta är en åtgärd som redan provats och avsikten är att undvika medvetet och omedvetet fusk med tempo och hur man lägger budkorten. I vissa tävlingar i USA har man till och med satt spelarna i olika rum så man sitter med endast en av motståndarna. Här tror jag dock inte det är fallet utan efter budgivningens slut så går spelet som vanligt (med skärmar).

Edit: På bilderna syns budlådor så den informationen var fel! Tablets används från och med KO delen börjar.

Det finns givetvis olika meningar om detta men i elitens tävlingar är rättvisa det viktiga, inte det sociala.

Många matcher, det är sagt 8 bord per dag, visas på BBO. Det är troligen 10 brickor per match. Jag har tillfrågats om jag vill vara med och kommentera och eftersom jag inte kan delta denna gång kan jag göra det vissa dagar.

Jag vet i förväg inte vilka matcher som visas så om ni vill hänga med vid mitt bord får ni leta upp ”nilsland” på BBO, klicka på namnet och ”Ta plats” vid mitt bord. Jag kommer att försöka hitta ett bord med åtmnistone någon svensk spelare om det går.

Det går att skriva till mig när jag kommenterar och ni får gärna göra det. Jag tycker det är kul men hinner inte ofta svara privat. Och har du inte namnet på din profil så svarar jag inte, jag vill veta vem jag pratar med.

Välkommen till BBO, klockan 10 idag är första matchen. Har ni kommentarer, frågor eller synpunkter så skriv här!

En länk till resultat och för att följa alla matcher:
Running scores

Sidor

Po Sundelin

Hur fasen hittar man info om annat än mixed? Trevlig info annars, Mats.

Sidor

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

På SBFs hemsida finns på startsidan en länk till tävlingen, längst ner så finns det länkar till alla klasser där det finns svenskar med. Tyvärr dålig på att vidarebefordra länkar.

/V-ås-åsa

Sidor

Po Sundelin

Tack, Åsa.

Sidor

Mats Nilsland

Just nu 16.00 Simon Hult, Maya Lo, Andrea på BBO. Heja!

Sidor

Martin Lindfors
Bild för Martin Lindfors

Ser fram emot dina kommentarer Mats, det är alltid ett nöje att följa dem.

Sidor

Peter Swensson

Vidare till K. O. är

Cilla
Andra, Maya Lo och Simon H
Kathrine

Sedan är det decimaler som avgör på sista brickan huruvida det bli mer blå gult i Mixed slutspelet

Sidor

Peter Swensson

Peter Swensson skrev:

Vidare till K. O. är

Cilla
Andra, Mayalo och Simon H
Kathrine

Sedan är det decimaler som avgör på sista brickan huruvida det bli mer blå gult i Mixed slutspelet

Med 0.18 vps marginal fick Sanna och Fredrik behålla 32 och sista platsen till KO. Vackert spurt i dag Party

Sidor

Peter Swensson

Får man ha synpunkter på U21 uttagningen nu (även om jag vet en del om orsakerna så ).

Är så glad för juniortjejernas skull. För när det var klart att sverige inte skulle skicka ett U21 lag till VM i augusti, så ringde Simon Hult och frågade om Andrea och Maya Lo om de ville spela mixed i Strasbourg med honom och Palma ”i stället”. Som många vet är Simon lika snäll och klok som han ser ut (obs: det är menat som en komplimang).

Tuffa K. O. matcher väntar, men detta resultat i kvalet har gjort min dag. Fan va bäst. Kämpa alla blågula nu

Sidor

Mats Nilsland

Peter Swensson skrev:

Tuffa K. O. matcher väntar, men detta resultat i kvalet har gjort min dag. Fan va bäst. Kämpa alla blågula nu

Simon hälsar att de tyvärr blev valda av det proffslag där ”Cilla” Rimstedt spelar (Med bl a Alfredo Versace). Han tror att det kan bli för tufft men tillägger ”Vi ska kämpa!” Bigsmile

Vi vet inte vilka matcher som visas på BBO idag.

Blir de utslagna, spelar de i BAM turneringen.

Sidor

Mats Nilsland

Till alla er som tycker det är kul att följa tävlingarna på BBO: Tyvärr är många av operatörerna i stort sett värdelösa. Det blir fel i budgivningar, ibland inga alerter, de hänger inte med i spelet och till och med så inte ens resultatet rätt. Jag har skrivit till Marc Horton som ansvarar för bulletinen och han medger att det inte finns kunnigt folk. Jag hoppas att de hellre drar ner till 2 bord med personer som kan sköta det.

För min del som kommentator är det besvärligt. Vi vet inte vilka matcher som ska visas, vi har ingen tillgång till system och kan inte heller veta vid vilka bord det sitter en kunnig operatör.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Mats Nilsland skrev:

Peter Swensson skrev:

Simon hälsar att de tyvärr blev valda av det proffslag där ”Cilla” Rimstedt spelar (Med bl a Alfredo Versace). Han tror att det kan bli för tufft men tillägger ”Vi ska kämpa!” Bigsmile

Vi vet inte vilka matcher som visas på BBO idag.

Blir de utslagna, spelar de i BAM turneringen.

Om scorerna stämmer blir det italienskt i BAM. Tjejerna, Simon och Palma vände 37 imps underläge till vinst med totalt 12 i sista segmentet.

Sidor

Peter Swensson

Henrik Johansson skrev:

Om scorerna stämmer blir det italienskt i BAM. Tjejerna, Simon och Palma vände 37 imps underläge till vinst med totalt tolv i sista segmentet.

Andrea meddelade - ”Nu är vi nöjda”.
Så det verkar stämma. Gött mos!

Sidor

Peter Swensson

Både Kathrines och Fredrik och Sannas lag vidare

Sidor

Peter Swensson

Edit: Blev dubbla inlägg

Sidor

Mats Nilsland

Fantastiskt kul Smile Och bra spelat!

Sidor

Peter Swensson

Nu i raman 12.20 6e

Edit: nyss i raman. Serverproblem?

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Den officiella resultatservicen är, precis som vanligt, under all kritik. Det är mer än 1½ timme sedan andra segmentet av Ro16 avslutades och det finns fortfarande inga resultat presenterade därifrån.

Sidor

Peter Swensson

Stämmer alla poäng är det bara Andrea, Maya Lo, Hult och Palma kvar efter denna omgång. Matematiskt klart! Cool

Nu är det ingen skräll längre! Det måste finnas begränsningar i hur många gånger det får heta så.

Sidor

Peter Swensson

Thomas Andersson skrev:

Den officiella resultatservicen är, precis som vanligt, under all kritik. Det är mer än 1½ timme sedan andra segmentet av Ro16 avslutades och det finns fortfarande inga resultat presenterade därifrån.

Lunchrast. Runningscores verkar funka något sånär.
Anmälde du dig just till ett enklare knackuppdrag?

Sidor

Johan Grönkvist
Bild för Johan Grönkvist

Grymt bra av dom att vinna. Stort grattis och kör på hårt imorgon.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Peter Swensson skrev:

Thomas Andersson skrev:

Lunchrast. Runningscores verkar funka något sånär.
Anmälde du dig just till ett enklare knackuppdrag?

Dom var halvvägs igenom S3 innan det hände något. Och det är ju inte mycket handpåläggning som krävs, om ens något. Det är helt enkelt en usel organisation, tyvärr.

Sidor

Johan Sylvan

Ja på Hults bord spelade de svenska spelarna klart bättre än Fi åtminstone på de brickor jag såg. Tror de har bra vinstchans imorgon oavsett motstånd Smile
Redan en mer än godkänd insats oavsett!!

Mvh Joppe

Sidor

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Härligt att se Hult och Palma ta hand om flickorna…

Sidor

Magnus Eriksson

Fantastisk insats. Kul att följa.
Och dessutom hålla koll på Hult och Palma är inte det lättaste Bigsmile .

Kör hårt i morgon. Håller tummarna!

Sidor

Mats Nilsland

Och vi är i semifinal Smile

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

FANTASTISKT roligt att följa sista segmentet idag!

Jag frågade Mats hur gamla dessa tjejer är? Mats gissade på ca: 20 år!!!???
Det är ju världselit dom slår i den här matchen!

Efter ett par mindre bra brickor mitt i sista segmentet så var det obehagligt spännande och ledningen (inför sista segmentet) på 35 IMP var nere i en ledning på 3 IMP.
Detta kan knäcka vilket rutinerat par som helst!

Men inte dessa stenhårda juniorer som bara sitter lugna i båten och tar tillbaka nästan allt och vinner KLART!

Jag är sjukt imponerad och önskar lycka till (med bridgen) i morgon och jag kommer att sitta klistrad framför datorn och hoppas att BBO har vett att sända denna matchen också.

/Mikael Westerlund

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Dom har precis fyllt 18 båda två…

Sidor

Mats Nilsland

Henrik Johansson skrev:

Lite deras eget fel att man tror de är äldre när de spelar så bra Smile

Sidor

Peter Swensson

Mats Nilsland skrev:

Henrik Johansson skrev:

Lite deras eget fel att man tror de är äldre när de spelar så bra :)

De är orädda och kämpar, gott gry! Verkar vara bra på att släppa brickor, det är viktigt

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Henrik Johansson skrev:

Det är faktiskt häpnadsväckande att se!
Och lika häpnadsväckande roligt!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Logga in för att kommentera