Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Sidor
Grattis till en fantastisk prestation!
En eloge till Varberg och deras ungdomsverksamhet.
Sidor
Stort Grattis till Laget från Urskogen
Sidor
Stort grattis till alla 4.
Fantastiskt att 2 unga lovande tjejer får uppleva denna framgång. Bra spelat tjejer.
Men var ärliga helt ärligt!!!!
Simon Hult drog upp detta lag till denna framgång.
Utan Simon hade laget troligtvis inte ens varit i slutspel. Utan Simon hade laget inte vinnit en enda match i K-O.
Tycker faktiskt att det är på tiden att Simon får den credit som han faktiskt förtjänar.
Jag är superimponerad av Simon och jag är övertygad om att tjejerna är tacksamma över hur han har spelat och hur han har fått sin partner att spela.
Som jag ser det så har tjejerna spelat fantastiskt för sin förmåga, men utan Simon hade vi inte haft denna tråd.
Fan vad bra du är Simon.
Med vänlig hälsning,
Fredin
Sidor
Svårt att förstå om inte MayaLo, Andrea, Ivar, Harry, Klara, Andreas, Isis, Filip och Matteo är tillräckligt bra underlag för självklart U21 deltagande framöver
Sidor
Kan bara instämma i hyllningskören.
Tjejerna gjorde en fantastisk insats
men deras stöttning från Hult och Palma skall
inte underskattas
Kanon
Grattis till hela laget
Sidor
Kanske det viktigaste att ta med sig för framtiden för juniortjejerna tror jag är erfarenheten att man duger att spela även utanför juniorsammanhang.
Simons initiativ påminner mig om gamla tider då jag några gånger tog med juniorer till den danska festivalen och vi spelade i Vinoble Cup. Den kanske hette något annat då men är deras motsvarighet till vår Chairmans Cup.
En gång hämtade jag upp tvillingna. Mikael och Ola, utanför Ängelholm dit pappa Magnus levererade dem, och tillsammans med mig o Hult tog vi oss till Danmark. Vi kom ganska långt i tävlingen men inte ända fram till seger. Vi blev intervjuade för bulletinen och det frågades om ålder, det var under 20 men jag fick erkänna: över 20.
Redan på den tiden var grabbarna framgångrika i juniorsammanhang men märkte ju snart att de även dög i större sammanhang och det är ju i sig ett viktigt steg att ta.
Hoppas denna framgång blir en början och inspration för Andrea och MayaLo på en resa till högre höjder.
Sidor
Här skall ni få en underbar bricka.
Alla som känner mig vet att jag anser att Peter Fredin spelar i en egen division. Här kommer ett litet exempel på detta så håll till godo.
Ingen i zonen
Vad bjuder ni nu?
Jag vet att ni säger Pass, men nu skall vi resonera lite.
Motståndarna har alltså inviterat sig till utgång så ni vet och motståndarna förfogar över ca: 24-25 (26) HP
Vad kommer vår partner att spela ut på brickan?
Ja, självklart kommer partnern att spela ut ♥
Detta vet vi är riktigt illa för försvaret då det är troligt att det är en av färgerna som är en potentiell stickkälla för spelföraren.
Dessutom så kan vi inte ens returnera färgen om vi kommer in på vår enda ingång (♠ A)
Kan vi då hindra partnern från att dra i ♥ ?
JA, vi kan i alla fall hjälpa partnern om hur det ser ut.
Om vi väljer att säga Dubbelt nu i sista hand så spelar ju de flesta att man vill ha partnerns kortaste (sämsta) högfärg som utspel.
Typhanden för detta är ju om man har t.ex
KQJTxx, xx, Axx, xx
När partnern spelar ut sin sämsta högfärg så vet vi att det kommer en ♠
Läget vi har i den aktuella handen är ju inte riktigt samma, men heller inte så långt ifrån.
Någon är livrädd att det kommer bli några övertrick om vi dubblar här men jag vill påstå det motsatta faktiskt. Glöm inte av att de HP som spelföraren inte har har din partner!
Det är inte troligt att ♠ utspel kommer vara en fördel för spelföraren medans vi vet att ett ♥ utspel väldigt ofta kommer vara det.
Då tänker någon, ja men om vår partner har QJT9x (x) i ♥ då?
Ja då får vi ha större tilltro till vår partner! Vår partner har ju ca: 11-12 HP och kan naturligtvis se på sin hand att du inte har någon genomgående färg på din hand och partnern kommer naturligtvis att spela ut ♥ Q med handen jag tog som ett exempel.
Det enda ni (indirekt) talar om för er partner om ni väljer att dubbla 3 NT med vår hand är:
”Partner, jag är ganska säker på vad du kommer att spela ut efter den här budgivningen och i den färgen har jag väldigt dåligt (förmodligen singel eller renons)”. Däremot så har jag en hyfsad högfärg här som jag både tål och tror kan generera stick i försvaret.
Skulle det senare visa sig att kontraktet hänger på lite gissar här och där så är det verkligen ingen nackdel att vi straffdubblat 3 NT med den här sörjan. Om vår partner har Qx, Qx i lågfärgerna t.ex så är det nästan säkra 2 stick till försvaret efter vår straffdubbling.
Med detta resonemanget så borde det vara närmast självklart att dubbla 3 NT.
På nästan alla 46 borden så spelades 3 NT med några enstaka undantag. På ETT bord var det straffdubblat!!!
Att det var Peter Fredin som gjort det tror jag inte förvånar någon av er som läser detta! Men Peter var också ensam i startfältet att få skriva in 800 i protokollet efter att Sinom spelat ut ♠ Q från QJ ensamma i stället för ♥ utspel från JTxxx
Hela given
Ingen i zonen
Många elitspelare som läser detta nu kommer tänka ”Ja men det här hade jag nog också kunnat göra”
Men det skall göras vid bordet i skarpt läge mot väldigt bra motstånd i EM (öppna EM).
Hoppas ni inte tycker att detta var ett alldeles för långt inlägg men jag tycker att den här brickan är väldigt läcker samt att den så tydligt visar vad Peter Fredin är för typ av spelare (och bara bäst!)
Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Sidor
Mycket bra och intressant skrift Mikael!
Det är just sånt här jag vill läsa om när ett EM/VM pågår.
Du skrev att det kanske vara för långt, det visst jag ju att det skulle vara när jag började läsa efter att ha sett vem som är avsändare
Go Sweden!
Sidor
Så vaket, logiskt och vackert!
Sidor
Kan nämna lite kul Kuriosa om denna brickan också
Efter ♠ Q ut och sedan ♠ J efter att spelföraren duckat båda två så slutade det med att Fredin dubblat 3 NT och tagit in 800 utan att själv ta ett enda stick, partner Simon tog alla 7 sticken i försvaret
Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Sidor
Stort grattis till Kathrine som vann EM damlag. Törs man ödmjukt tippa på tredje raka VM-guldet i Marrakesh för vår damvärldsetta?
Heja Sverige!
Sidor
Stort grattis Kathrine!
Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Sidor
Kathrine är grym på att dra fram sina lagkompisar till seger.
Stort grattis!
Sidor
Öppna EM är slut för denna gång. För svensk del var den första veckan en höjdare i mina ögon med Hult och tjejernas medalj. Att Kathrine tar guld igen är fantstiskt, men vi är ju lite bortskämda med det liksom
Jag har jobbat som frivillig kommentator många dagar och vill tacka alla som hjälpt mig med lite synpunkter, tyvärr hinner man inte alltid svara. Sen tycker jag inte att ni ska vara anonyma på BBO, man vill ju veta vem man pratar eller spelar med!
Lite kul är också att min senaste artikel på Bridgewinners har fått en ”hedersplats”. Vill ni läsa så följ länken
Vi ses kanske på Öland!
Sidor
Fint skrivet Mats och lika fina (och välförtjänta) ord från Anders. Sedan Hasse (Hallén) dog är du nu ensam på toppen av de som personifierar bridge för mig!
Sidor