Vi antar att MTH öppnar med 1 klöver utom tur.
Man godkänner inte öppningen, varvid MTV blir avstängd.
Är man nu tvungen att använda stopp-lapp?
MTV måste ju passa, oavsett vad, och MTH kan ju inte ge någon information till sin partner i budgivningen som denna kan utnyttja.
Nej du måste inte använda stopp när personen måste passa. Personens tempo kommer inte säga någonting om hans/hennes hand. Avsikten med stopp är att ge rätt till betänketid utan att överföra information. Och det finns ingen information att överföra.
Strängt taget blir du ju inte bestraffad om du glömmer stopp, även när MTV inte är avstängd. Stoppet är ju bara till för att påminna nästa spelare om att vänta och tänka, i stället för att kasta ner ett blixtpass. Men jag skulle nog rekommendera att alltid använda stopp när man hoppar. Varför inte?
/B
Generella regelverket föreskriver:
Näste spelare skall därefter avvakta i cirka 10 sekunder innan han bjuder, oavsett vilka kort han har på handen.
Borde det dock inte vara att nästa ej tvingande bud skall avvakta i 10s, dvs i detta fallet skulle det då vara partnern som skall vänta för att inte skapa OI? Partnern kan ju också få ett svårt läge pga hoppet även om det kan vara självförvållat inom paret
/B
Jag tänkte förstås mer på om det tvingande passet bjöds blixtsnabbt eftersom det var tvingande. Att då pausen skulle gå över till första icke tvingande budet så att om hen behöver tänka en stund inte med det överför OI till partnern
Eller menar du att även ett tvingande pass skall vänta 10s innan det bjuds för att skydda motståndarna.
Varför skulle den göra det? Man har redan fått fördel av att en motståndare tvingas passa och dennes partner måste gissa. Ska man nu får ännu mer fördel? Fullständigt orimligt i min värld.
Stoppregeln finns för att skydda den sida som inte gör det hoppande budet inte partnern till den som bjuder.
Men nu är ju bestämmelserna som de är. Det finns inget undantag från de tio sekunderna för någon som måste passa. Även om jag skulle tycka att ett blixtpass från MTV inte ger OI och är ett fel som inte bestraffas.
/B
Behövs det verkligen ett undantag? Situationer där någon är avstängd från budgivningen är väl så pass få att rondtiderna i allmänhet inte lär påverkas särskilt mycket?
Ja och det kan jag hålla med om. Problemet är om blixtpasset sedan gör att motståndarna får problem med överföring av OI pga tankepaus. Då borde man med blixtpasset ha förverkat sin rätt att klaga i den situationen.
Stoppregeln är till för att skydda motståndarna, och inte partnern.
Varför skall partnern undantas från OI-reglerna om jag väljer att avge ett hoppande bud, men inte annars?
/B
Ja, reglerna är där för att skydda motståndarna, men inte kan det väl vara så att de ska kunna skaffa sig fördelar genom att inte följa denna lag? (även om de inte blir bestraffade för det?)
Så om lagen föreskriver att de ska vänta 10s och de inte gör det så har de ju försämrat situationen för partnern till hoppbjudaren. Detta torde inte vara tillåtet att utnyttja för egen fördel? Kanske kan man hävda §10C är applicerbart här?