Forum » Tävlingsledare och domslut » Var finns sidan om alerteringar?

Var finns sidan om alerteringar?

3 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Magnus Gustafsson
Var finns sidan om alerteringar?

Jag fick frågan om hoppinkliv i lågfärg skulle alerteras om det var starkt (16+) och äkta färg. Jag svarade enligt minnet att det ska det inte. Däremot om det är spärr.
Nu är det ju så att jag inte alltid litar på minnet. Så, jag tänkte att jag skulle titta på den utmärkta hemsida som fanns på förbundets hemsida tidigare. Den hittade jag inte. Det enda som fanns var om de nya alerteringsreglerna.
1) Svarade jag rätt på frågan?
2) Finns sidan med alla alertingsregler kvar?
3) Om nej på 2, är det bara de nya alerteringsreglerna som gäller? Har de andra strukits helt? (Jag vet, en dumt ställd fråga)

mvh
Lars-Magnus Gustafsson


Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson
  1. Nej. Mig veterligen skall naturliga hoppinkliv inte alerteras oavsett styrka., och definitivt inte om det är spärr.

2 och 3 Det är bara de nya alerteringsreglerna som gäller, inte gamla regler. De gamla reglerna kan säkert finnas någonstans men det som står i dem gäller inte.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

1) Nej. Naturliga bud i mothand alerteras inte om de inte har en bibetydelse, t.ex. längre sidofärg.

2) Om du refererat till ”den blåa sidan” (spader) så har den inte varit i officiellt bruk på minst 5 år och nedsläckning pågår så vitt jag förstår. Men det saknar egentlig relevans eftersom…

3) …de alerteringsregler som infördes 230901 är de som gäller. Äldre dokument gäller ej.

https://www.svenskbridge.se/sites/default/files/official_documents/alertregler_for_regelverk_230829.pdf

Logga in för att kommentera