Ändrat bud?

8 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Tage Ericsson
Ändrat bud?

V öppnar 2 Sp svagt. Innan N bjudit dubblar S. TL tillkallas och dömer bud utom tur och V godkänner inte. S informeras om att han måste bjuda ett likvärdigt bud för att det inte ska bli begränsningar.
Omstart ger 2 Sp - (pass) - pass - (3 Hj)
Ska inte det betraktas som ett ändrat bud då den första dubblingen inte lovar mer än 4-k Hj (och någon gång kanske t o m 3)? Nu visas ju förutom ÖH 5+ Hj. I detta läge fanns det ju ett exakt likvärdigt bud.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Den normala betydelsen av en upplysningsdubbling är typiskt:

antingen (a) en öppningshand med minst 3 kort i objudna färger, eller (b) en överstark hand med ca 17+ honnörspoäng.

3 kan därför, enligt mitt förmenande, inte vara ett jämförbart bud med Dubbelt eftersom dubblingen kan vara en hand med 22 honnörspoäng och 6-korts (bara för att ta ett exempel), dvs en hand för stark för ett inkliv med 3. Dubbelt garanterar INTE 3-korts .

Kan dock inte för mitt liv förstå varför Syd inte sa Dubbelt igen, efter korrigeringen av budet utom tur…


Däremot, om budet utom tur VISAR 4+ (eller t.o.m. 3+) i ett visst styrkeintervall, och det ändrade budet visar 5+ inom samma styrkeintervall, så vore det ett jämförbart bud eftersom det har en mer precis betydelse än det första budet (lag 23A2). Men då måste det verkligen vara 4+, dvs även 5-, 6- 7-korts osv.

Tage Ericsson

Budet utom tur var en vanlig UD

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Tage Ericsson skrev:


Budet utom tur var en vanlig UD

Just det. Därmed kan 3, visandes 5+, aldrig vara ett jämförbart bud enligt lag 23, och Nord måste passa nästa gång det är h*ns tur att bjuda (32B och 32A2(b)).

Lars Adie

Thomas Andersson skrev:


Tage Ericsson skrev:


Budet utom tur var en vanlig UD

Just det. Därmed kan 3, visandes 5+, aldrig vara ett jämförbart bud enligt lag 23, och Nord måste passa nästa gång det är h*ns tur att bjuda (32B och 32A2(b)).

Fast om bjudaren har överstark hand och 5hjärter är det ju en delmängd av den ursprungliga betydelsen, som står i lagboken.

Jag tycker ändå att partnern ska vara avstängd, annars får den som gjorde fel dubbla chanser.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Lars Adie skrev:


Thomas Andersson skrev:


Tage Ericsson skrev:


Budet utom tur var en vanlig UD

Just det. Därmed kan 3, visandes 5+, aldrig vara ett jämförbart bud enligt lag 23, och Nord måste passa nästa gång det är h*ns tur att bjuda (32B och 32A2(b)).

Fast om bjudaren har överstark hand och 5hjärter är det ju en delmängd av den ursprungliga betydelsen, som står i lagboken.

Jag tycker ändå att partnern ska vara avstängd, annars får den som gjorde fel dubbla chanser.

Ett 3hj inkliv i sista hand visar inte en överstark hand. Syd kunde däremot ha dubblat en gång till. Det hade varit jämförbart.

Tage Ericsson

Tack.
Det var det jag ville veta.

Ola Brandborn

”S informeras om att han måste bjuda ett likvärdigt bud för att det inte ska bli begränsningar.”
Spontant låter det här som dålig kommunikation mellan TL och spelarna. Jag skulle förstå om syd fått uppfattningen att han måste bjuda ett ”annat bud med likvärdig betydelse”, och inte förstått att X i det här fallet är ett likvärdigt bud med den förra felaktiga dubblingen.

Logga in för att kommentera