LK har precis publicerat domen från LK 2202.
I den här tråden kan eventuella kommentarer kring fallet publiceras.
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Jag uppfattar det som ett solklart domslut. Förnekandet av tankepaus, verkar vara en efterhandskonstruktion.
Vem förnekar tankepausen?
Men jag bjöd 6sp på att jag hade en renons som jag inte berättat om. Renons är väl lika bra som ett ess, eller?
Essfråga ska handla om antalet ess, inget annat. Om antalet ess är fel går man ner. Tänka och gå ner är något annat. Det är väl också därför man har svar som visar antalet ess OCH renonser, t ex 5NT jämnt antal och en renons. 6 i lägre udda och visad renons, 6 i färg udda med högre renons.
Hade din partner bjudit i vanligt tempo hade du fått bjuda vad du vill.
Nu var det en tankepaus (=OI) och då gäller inte riktigt samma regler längre.
Om en renons är lika bra som ett ess, då kan du väl lika gärna svara två ess på 4NT essfråga?
Nej, det är det inte. Du vet inte om partnern har ess i din renons eller inte. Om två ess saknas, och ett av de ess ni (partnern) har är i din renons, då saknas två ess utanför renonsen och slammen är förväntat bet från toppen.
Saknas två ess så bjuder partnern ”snabbt” 5sp, för då är slam inte längre tänkbart.
Bjuder partnern ett långsamt 5sp så kan det tyda på att det inte saknas två ess. Partnern tror inte det räcker till slam längre med ett ess borta och kanske någon annan förlorare på sidan.
Alltså kan slutsatsen dras p.g.a. tankepausen, vilket inte är tillåtet.
Jag förstår era synpunkter. Det jag ville framhäva var att jag inte bjöd på hennes tankepaus (jag tillhör verkligen dem som passar efter partners tankepaus) utan på att jag hade en renons. Att det kanske inte var genomtänkt eller bra, må så vara. Nu har jag sett ovanför att man kan lägga in renons i sitt svar. Tack för det.
Det mesta är redan sagt, men på frågan om en renons inte är lika bra som ett ess kan tilläggas att ett ess på ett helt annat sätt kan lyfta partnerns eventuella honnörer i färgen, i aktuellt fall kanske för att försörja handens klöverförlorare.
Ett pålägg efter ”hesitation Blackwood” blir man nästan alltid neddömd för och det beror helt enkelt på att det är essfrågaren som sitter på initiativet. Tankepausen i aktuellt fall antyder starkt att det endast saknas ett nyckelkort och då blir det genast mycket mindre av en chanstagning att lyfta med en renons.
Tipset blir därför att aldrig använda Blackwood om du inte har för avsikt att gå till slam så snart nyckelkorten räcker till. I aktuellt fall hade jag själv förvisso bara haft hopp om utgångsbonus med den svarshanden, men med andra krav på 4-spärrarna i grönt mot rött kan man väl tänka sig kontrollbudet 5C för att kunna få koll på rutern och samtidigt involvera partnern i beslutsfattandet.
En utveckling från Dans synpunkter är att om du ska essfråga - tänk igenom vad du kommer att bjuda på partnerns olika svar innan du faktiskt bjuder essfrågan.
Det har egentligen ingen betydelse om du gjorde det eller inte det viktiga är att det förekom en tankepaus och då ser lagarna ut som de gör.
Mitt tips är att skaffa er verktyg för att visa renonsen redan på essfrågan eller tidigare.
Resultat blir ändå ganska bra för er, slammen går ju att beta också.
Har inget med domslutet att göra, men är det inte självklart att spela ut ruter Ess?
Det är absolut irrelevant för domslutet.
Jag kan se fördelar med både ♦A (aktuell sits) och klöversingel i utspel. Om höjningen är baserad på en renons (troligast enligt mig) är den ju mest sannolikt i ruter baserat på våra kort. Om partnern då har ♣A eller ♠A blir det ingen succé att lyfta på ♦A. Att då säga att ett utspel är ”självklart” är lite magstarkt![Smile](https://svenskbridge.se/sites/all/modules/contrib/smiley/packs/skype/emoticon-0100-smile.gif)
Först skriver Claes att det inte har med domslutet att göra och får svaret ”Det är absolut irrelevant för domslutet” ehhh ja det skrev han ju, sedan ställer han en fråga och då får han ett syrligt svar. Tycker det är sorgligt att läsa sådana syrliga kommentarer från sekreteraren. Bättre kan man väl svara man behöver inte förminska den som ställer en fråga.