Forum » Tävlingsledare och domslut » När är ett icke godkännande ett icke godkännande?

När är ett icke godkännande ett icke godkännande?

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Magnus Gustafsson
När är ett icke godkännande ett icke godkännande?

Låt oss säga att Nord är spelförare och är inne på handen. Nord begär ett kort från bordet. I det läget kan ju Väst godkänna det spelet om inte Öst hinner före med en protest.

Men, nu hinner öst säga, ”du är inne på handen” varpå träkarlen säger samma sak. I det läget säger Väst att den godkänner spel från fel hand och vill spela på.

Frågan är då, är öst ”du är inne på handen” ansett som en protest och att spelföraren därför ska spela från rätt hand? Eller, måste Öst uttrycka sig i stil med ”jag godkänner inte det”?


Min personliga uppfattning är att detta är en korkad regel. Det bästa vore att spela från rätt hand, hellre än att ge motståndarna, som ju inte tagit skada en fördel.


mvh
Lars-Magnus Gustafsson


Lars-Göran Larsson

Lag 55A. Om en spelförare har spelat ut utom tur från sin eller träkarlens hand, har båda motspelarna rätt att godkänna utspelet enl lag 53, eller begära att det återtas. Om motspelarna väljer olika, ska den spelare som sitter efter det felaktigt spelade kortet bestämma.
(Så i ditt fall ska kortet från träkarlen spelas eftersom väst sitter bakom det felaktigt spelade kortet. Dessutom får motspelarna inte konferera om saken [jag har inte kollat lagrum för det senare men vet att det stått när jag förr läste på])

Dan Sundström

Jag anser att kommentaren ”du är inne på handen” bara är ett påpekande, och inte en begäran om att spela från handen. När väst godkänner spelet från bordet och öst inte protesterar är de alltså inte oense. Påspel av det begärda kortet från bordet
gäller alltså.
Dessutom tycker jag INTE det är en kokad regel. I de flesta kortspel gäller att ”lagt kort ligger” Gäller naturligtvis även i bridge. Begärt kort från bordet anses som spelat, även om det är en nackdel för spelföraren.

Jan-Olof Hegethorn

”Dessutom tycker jag INTE det är en kokad regel. I de flesta kortspel gäller att ”lagt kort ligger” Gäller naturligtvis även i bridge.”

Utom i bridge där TL har 5(femtioelva) ramsor att dra vid bordet med otal optioner för spelföraren.

/janne

Lars-Göran Larsson

Vad jag tycker är korkat är att spela ett spel där jag inte kan reglerna, eller har ett visst hum om vad reglerna har för intentioner. Dessutom hjälper det mig att välja rätt när reglerna (TL) ger mig några val.
Det hjälper mig att agera någorlunda rätt, jysst, etiskt och ibland unvika misstagen där jag annars behövt kalla dit TL.
Detta är en utmärkt forumdel att läsa och lära sig en aning på om jag är så lat att jag inte orkar ögna igen några sidor som beskriver det spel jag helst och oftast spelar.

Dan Sundström

Väst kan förstås låta bli att begära/godkänna att kortet spelas från bordet även om det vore en fördel för det egna paret.
Detta om man möter ett mindre rutinerat par på en bronstävling.
Först efter att brickan spelats kan man på ett vänligt sätt informera om vad som väst kunnat begära. Däremot inte under spelet Det kan bli en otillåten info till partner.

I det aktuella fallet kan vara så att man vill undvika att skrämma bort nybörjare och orutinerade spelare från klubben. Viktigt för oss som spelar på mindre klubbar.

På en silvertävling är det helt annan sak, Då skulle jag som väst begära att kortet spelas från bordet.

Britt-Marie Warborn
Bild för Britt-Marie Warborn

Jag tror att även mindre rutinerade par på bronstävlingen vill veta vilka regler som gäller i detta fantastiska spel!
Om spelarna är vana vid att tillkalla TL vid minsta tveksamhet uppstår inget missnöje när TL hjälper spelarna genom att förklara hur olika situationer ska hanteras.

Logga in för att kommentera