Forum » Tävlingsledare och domslut » Att fråga eller inte fråga, det är frågan

Att fråga eller inte fråga, det är frågan

12 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Björn Westling
Att fråga eller inte fråga, det är frågan

Budgivningen går:
2 K (enda krav) - 2 Hj (poängsvar)
4 NT - 5 S
6 NT

Nu är det så att svaret 5 S på essfrågan visar spaderess.
Om vi antar att näste man har enspaderkung, och vet att 5S visar just spaderess så kan han vilja dubbla för att få spader ut. Men om 5 spader betyder något annat så är inte spaderutspel lika attraktivt. Problemet är ju om man frågar om 5 spader så lämnar man ju information till partnern, om att man hade något intresse av spader.

Å andra sidan är ju svaret 5 spader på en essfråga ett bud som garanterat betyder något speciellt.

Vad gäller i sådana här situationer? Hur skall man fråga för att inte partnern skall få OI?

Johan Grönkvist
Bild för Johan Grönkvist

Enkelt man frågar om hela budgivningen inte vissa specifika bud. Sen är det ju långt ifrån självklart att dubbla även med det svaret.

Björn Westling

Johan Grönkvist skrev:


Enkelt man frågar om hela budgivningen inte vissa specifika bud. Sen är det ju långt ifrån självklart att dubbla även med det svaret.

Följande situation uppstår alltså:
Varv 1: spelaren sitter tyst och passar. Varv 2: MTH bjuder 5 spader. Nu börjar spelaren fråga om hela budgivningen . På vilket sätt kan detta dölja att just budet 5 spader är vad man är intresserad av.

Philip Berggren

Björn Westling skrev:


Johan Grönkvist skrev:


Enkelt man frågar om hela budgivningen inte vissa specifika bud. Sen är det ju långt ifrån självklart att dubbla även med det svaret.

Följande situation uppstår alltså:
Varv 1: spelaren sitter tyst och passar. Varv 2: MTH bjuder 5 spader. Nu börjar spelaren fråga om hela budgivningen . På vilket sätt kan detta dölja att just budet 5 spader är vad man är intresserad av.

Du löper alltid en risk att skapa OI när du ställer frågor beroende på hur och när du frågar. Om du bara frågar när du är intresserad av något väldigt speciellt som har med din hand att göra bör du sluta med det och istället alltid fråga oavsett. Då vet partnern inte varför du frågar i något läge.

Tobias Bende

Björn, min slutsats är att du är stekt. Om 5sp visade spader ess och dubbelt krävdes för att få spader ut och beta kontraktet så är det otur. Frågar du om 5sp löper du stor risk att bli neddömd. Att alltid fråga om alla bud när motståndarna letar efter slam känns inte realistiskt.

Philip Berggren

Tobias Bende skrev:


Björn, min slutsats är att du är stekt. Om 5sp visade spader ess och dubbelt krävdes för att få spader ut och beta kontraktet så är det otur. Frågar du om 5sp löper du stor risk att bli neddömd. Att alltid fråga om alla bud när motståndarna letar efter slam känns inte realistiskt.

Min kommentar syftade inte enbart på när motståndet letar slam utan generellt. Det är egentligen det enda sättet (förutom att inte fråga alls) att om möjligt undvika OI.

Tobias Bende

Jag förstår. På lägre nivåer kan man ju tänka sig att begränsa sig till att (alltid) fråga om alerterade bud. Slutsatsen blir densamma, Björn är stekt.

Johan Grönkvist
Bild för Johan Grönkvist

Nej det är man inte för man har en partner som väldigt ofta kommer hitta spader ut på en sådan här budgivning oavsett om jag frågar så jag litar på partnern att han hittar rätt utspel väldigt ofta då han får reda på att bordet just visat Sp Ess.

Tobias Bende

Givetvis. Man kan då ändå, med lite fantasi, föreställa sig en situation där partnern har ett annat naturligt utspel än spader men där spader spelas ut om Björn dubblar 5sp.

Idealiskt skulle Björn kunna ta reda på motståndarnas överenskommelser utan att ge UI till partnern men det är helt enkelt inte möjligt. Det går inte att få bridge helt rättvist.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Om man dubblar 5Sp så spelar det ingen roll om man ställt 100 frågor innan eller inte. Dubblingen ger partnern tillåten information att man vill ha spader ut.

Det är bara när man frågar och sen inte dubblar och partnern väljer att spela ut spader som man kan sitta lite sämre till…

Per-Inge Helmertz

Johan Grönkvist skrev:


Enkelt man frågar om hela budgivningen inte vissa specifika bud. Sen är det ju långt ifrån självklart att dubbla även med det svaret.

Är det så enkelt? Har man passat hela tiden och ska sen plötsligt börjar fråga om alla avgivna bud? Verkar misstänkt. Löser problemet om man direkt frågar på alla alerterade bud.

Uppmärksammade inte Björn Westling,s identiska svar. Sorry!

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Att inte ställa några frågor ger också OI…sluta var så vansinnigt rädd för den där OI:n hela tiden är mitt tips. Fråga när ni anser er behöva fråga.

Den som antar något utan att fråga kommer förlora många fler domslut än den som frågar och riskerar att ge partnern OI. Varje gång jag som TL får förklaringen ”Jag trodde att…” och spelaren inte har frågat så är utgångspunkten att spelaren får skylla sig själv, sen får man se om det finns omständigheter som ändrar på det (vilket det givetvis ofta finns).

De senaste 5 åren tror jag att jag har avgivit ett domslut där jag korrigerat scoren på grund av utnyttjande av OI efter frågor, hur många jag har haft där spelarna fått skylla sig själva för att de inte frågat har jag tappat räkningen på.

Logga in för att kommentera