Forum » Tävlingsledare och domslut » Har någon gjort fel?

Har någon gjort fel?

36 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Andreas Könyves
Har någon gjort fel?

Ekn1085
K863
6
1085
KD3
kn9742
Ekn
E64
972
ED10
D92
Kkn72
64
5
K1087543
D93
Nord
Öst
Syd
Väst

Väst
Nord
Öst
Syd
Pass
Pass
1NT
Pass
3
Pass
4
Dbl
5
Pass
Pass
Pass

Har aldrig försökt lägga in en giv och budgivning tidigare. Hoppas det fungerade.

Nåja…..3 alerterades och efter 4 frågade S vad 3 visade. Svaret blev ”invit med 6-korts hö”. På frågan vad 4 då betydde svarades att det bad om överföring till högfärgen.

Har någon gjort fel? - förutom juryn som något mindre begåvat gav NS valet att låta ÖV spela 5 -2 eller 5X -1?? Varför spelföraren skulle göra rätt i trumf (eller ens tillåtas göra det) efter en dubbling går långt över min fattningsförmåga och till heder till en av juryledamöterna rodnade han när jag frågade efteråt. Hade man bara dömt 5 -2 utan det lustiga tillägget vore det väl ok.

Nu är frågan - har någon gjort fel? Försvaret för budgivningen gick ut på att V iofs blev väckt av alerteringen men det hade han blivit ändå av budet 4. Må så vara men:
- vem vet vad han hade tolkat 4 som om han nu befann sig i dvala?
- han visste att det definitivt inte gick att bjuda 4 nu, det var ju transfer till

Får man som Ö nu passa är min lilla försynta fråga?

Sidor

Sven-Olov Flodqvist
Bild för Sven-Olov Flodqvist

Vilken var deras överenskommelse om 3?

Sidor

Andreas Könyves

Invit med 6-k hö

Sidor

Philip Berggren

Väst har fått otillåten information (OI) av Östs förklaring av 3. Han får då, enligt lag 16, bland logiska alternativ inte välja ett som är föreslaget av denna information. Han har från sin horisont redan visat upp sin 6kortsfärg med 3. Genom att då bjuda 5 för att försöka ”rädda brickan” genom att tala om ”partner jag bjöd fel” är inte tillåtet i läget som uppstått. Varför kan inte partnern ha varit kreativ på brickan och öppnat med stormarmic med 5 korts och renons ruter? Eller rent av lång klöverfärg…

TL bör här tillfråga spelare vad de bjuder med motsvarande kort, men jag skulle bli förvånad om några inte bjuder pass med Q9x i stöd till partnerns förmodade 5 kortsfärg.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Andreas Könyves skrev:

Får man som Ö nu passa är min lilla försynta fråga?


Om Öst har otillåten information skulle det kunna finnas begränsningar i val av bud. Anser du att Öst har någon otillåten information och i så fall vilken?

Sidor

Philip Berggren

Torbjörn Gustavsson skrev:


Andreas Könyves skrev:

Får man som Ö nu passa är min lilla försynta fråga?


Om Öst har otillåten information skulle det kunna finnas begränsningar i val av bud. Anser du att Öst har någon otillåten information och i så fall vilken?

Utan att veta lär den ju ha uppstått vid bordet i samband med frågan/svar (partnerns reaktion) och sen 5 budet på ett förklarat ”överför till din färg”

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Philip Berggren skrev:


Väst har fått otillåten information (OI) av Östs förklaring av 3. Han får då, enligt lag 16, bland logiska alternativ inte välja ett som är föreslaget av denna information.

TL bör här tillfråga spelare vad de bjuder med motsvarande kort, men jag skulle bli förvånad om några inte bjuder pass med Q9x i stöd till partnerns förmodade 5 kortsfärg.


Man bör också titta på om 4 ru är ett logiskt alternativ. Detta skulle kunna sluta illa då Öst lär uppfatta det som 6-korts hjärter.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Philip Berggren skrev:


Torbjörn Gustavsson skrev:


Andreas Könyves skrev:

Får man som Ö nu passa är min lilla försynta fråga?


Om Öst har otillåten information skulle det kunna finnas begränsningar i val av bud. Anser du att Öst har någon otillåten information och i så fall vilken?

Utan att veta lär den ju ha uppstått vid bordet i samband med frågan/svar (partnerns reaktion) och sen 5 budet på ett förklarat ”överför till din färg”


Så skulle det kunna vara, men budet 5ru i sig är tillåten information.

Sidor

Philip Berggren

Torbjörn Gustavsson skrev:


Philip Berggren skrev:


Väst har fått otillåten information (OI) av Östs förklaring av 3. Han får då, enligt lag 16, bland logiska alternativ inte välja ett som är föreslaget av denna information.

TL bör här tillfråga spelare vad de bjuder med motsvarande kort, men jag skulle bli förvånad om några inte bjuder pass med Q9x i stöd till partnerns förmodade 5 kortsfärg.


Man bör också titta på om 4 ru är ett logiskt alternativ. Detta skulle kunna sluta illa då Öst lär uppfatta det som 6-korts hjärter.

Jo, självklart är det så. Det får pollen avgöra vad folk väljer.

Sidor

Philip Berggren

Torbjörn Gustavsson skrev:


Philip Berggren skrev:


Torbjörn Gustavsson skrev:


Andreas Könyves skrev:

Får man som Ö nu passa är min lilla försynta fråga?


Om Öst har otillåten information skulle det kunna finnas begränsningar i val av bud. Anser du att Öst har någon otillåten information och i så fall vilken?

Utan att veta lär den ju ha uppstått vid bordet i samband med frågan/svar (partnerns reaktion) och sen 5 budet på ett förklarat ”överför till din färg”


Så skulle det kunna vara, men budet 5ru i sig är tillåten information.

De kommer med stor sannolikhet inte tillåtas hamna i 5 den vägen. pga. uppenbart utnyttjande av OI så blir egentligen oproblematiskt huruvida 5 infon kan anses som tillåten eller ej. Dock bör utnyttjandet av OI rendera bestraffning rakt av. Och detta redan innan bedömning av troligt resultat på brickan.

Sidor

Martin Johnsson

4kl invit till 5ru med klöverfärg
5ru renons nedgång i 5hj poc Bigsmile

Sidor

Marion Michielsen

Väst får inte välja det alternativet som OI pekar på.

Däremot kan man inte heller tvinga honom att bjuda som partner är dum i huvud. Om min partner skulle öppna 1NT med stormarmic skulle det vara sista gången vi spelade. Inte heller ska han ha 3217 eller liknande.

Den normala betydelsen på 4K ska väl vara bra kort med kl+ru. Han kanske har 2245?
Om 3R var svagt så har väst jättefina kort nu och tycker jag att 5R är självklart. Partner har Jx ET Exxx EKxxx?
Men jag fattar att det blev svårt alltihop med OI och att 4R borde vara det alternativet han ska välja nu.

Åt andra sidan behöver han inte passa 4H, det är klart att han bjuder 5R nu. Öst skulle blir förvånad men om inte väst betedde sig väldigt udda eller tänkte i flera minuter innan han sa 4Ru+5Ru så får öst bjuda vad han vill.

Jag tror det hade hamnat i 5Ru oavsett och varför NS har mer anledning att dubbla den längre vägen än en direkt 5Ru fattar inte jag. Dom har väl samma info nu, att väst glömde systemet och bara ville spela 3R?

Så bordsresultatet hade stått om jag hade varit TL, men man kan prata med väst om begrippet OI och att man inte får utnytta det, om och man tror att väst bara bjöd 5R för att väcka partner (ganska troligt), kan man ge en PP.

Sidor

Dan Bylund

Håller med Marion. 4C kan knappast tolkas som något annat än ruteraccept, klöverlängd och troligen en vidöppen högfärg. Med klöverutspel (inte orimligt efter dubblingen) så står 5D ofta mot så lite som Ax/xxx/Axx/Axxxx och då finns det dessutom plats för 5 hp till. 5D -2 synes alltså helt rimligt, speciellt om 3D systemenligt var exakt invit med en högfärg.

Sidor

Andreas Könyves

Ursäkta ett påpekande, Marion, men 3 var INTE svagt med . Det var invit med 6-k hö. Om det var svagt eller invit till 3NT i Västs värld har vi ingen aning om. Väst vet nu att han inte ”kan slå av” inviten med 4.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Samtidigt har 5Ru väldigt dåliga chanser mot Jx KQx EDJ Axxxx och det är ändå max så jag skulle bli väldigt förvånad om inte 4Ru kommer att vara ett logiskt alternativ. Framför allt om den som bjöd 3Ru bjöd det som exakt invit med ruter och det inte räckte för att partnern skulle kunna bjuda utgång själv.

Min gissning är att man kommer att tvingas bjuda 4Ru och höra 4Hj från partnern. Givetvis är pass inte ett logiskt alternativ på 4Hj utan man kommer att bjuda 5Ru och sedan är ju frågan vad som händer nu? Är partnern med på banan eller kommer han att klia sig i huvudet och bjuda 5Hj? Ja det är något TL bör utreda. (Min gissning är att det kommer att dö där iofs med tanke på ÖH’s fördelning).

Det direkta 5Ru är effektivare för att få partnern att begripa vad som hänt så därför får man inte bjuda det istället för 4Ru.

Sidor

Björn Sörling

4Kl är ett dåligt bud med Jx KQx EDJ Axxxx. Jag har svårt att se att 5Ru ska vara ett dåligt kontrakt om partnern har till 4Kl (bra ruterstöd, bra klöverfärg, dåliga högfärgshåll).

Sidor

Marion Michielsen

Andreas:
Ja men väst ska fortsätta budgivningen i sin värld, där 3R visar ruter, och svagt eller invit eller vad han nu trodde. Om förklaringen var rätt eller fel är egentligen ointeressant för vad väst borde/får bjuda nu.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Björn Sörling skrev:


4Kl är ett dåligt bud med Jx KQx EDJ Axxxx. Jag har svårt att se att 5Ru ska vara ett dåligt kontrakt om partnern har till 4Kl (bra ruterstöd, bra klöverfärg, dåliga högfärgshåll).

Om partnern har dåliga håll i båda hö är väl risken för 3 tapp i dessa färger rätt så stor? Han måste ha ett hö-ess samt exakt resten av sina hp i lå. Om du redan har visat typ en gubbe mer än vad du faktiskt har så kommer partnern att bjuda 4kl på betydligt sämre händer än bara massa ess. Allt hänger på vad 3Ru handen tror han har visat.

Sidor

Dan Bylund

Henrik Johansson skrev:


… Allt hänger på vad 3Ru handen tror han har visat.

Nja, oavsett om det var menat som slutbud eller som en klassisk invit med två honnörer sjätte så har man oväntat bra kort för att lira 5 ruter.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Dan Bylund skrev:


Henrik Johansson skrev:


… Allt hänger på vad 3Ru handen tror han har visat.

Nja, oavsett om det var menat som slutbud eller som en klassisk invit med två honnörer sjätte så har man oväntat bra kort för att lira 5 ruter.

Även om ni har 3 förlorare i hö?

Om 3ru visade 6-9 och 7+ ruter och partnern mot det inte kan bjuda utgång, anser du fortfarande att du har oväntat bra kort jämfört med vad du har visat?

Sidor

Svante Ryman

Henrik, Om jag har 6-9 med 7+ ruter finns det väl relativt många händer man gör slam på. När NT bjuder 4 Klöver anser jag att detta bör vara fit showing, max och slaminvit medans 4 ruter är scramble max och invit.
På 4 klöver är 4 ruter starkt och ber om kontroll (eftersom nt aldrig passar) därför är 5R självklart (i min värld) och det enda logiska alternativet med befintlig hand. Förutsatt att det bjuds utan stånk och stön. Om denna gång NT tar detta som renons och slamkor - so be it, nästa bricka.
Om ÖH passar på 5R denna gång (om det bjöds utom tempo) så bestraffa.
Fattar inte bättre Smile

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Pass på 5Ru är inget regelbrott från vad som framgår av problemet. OM det har begåtts ett regelbrott så är det valet av 5Ru.

Jag säger inte att 5Ru är något konstigt bud, men jag skulle bli mycket förvånad om det är det enda logiska alternativet.

Sidor

Andreas Könyves

Sörling: Hur stark tror du partnern har när det kom Dbl från Syd?

Sidor

Svante Ryman

Henrik, vilka logiska bud kan du hitta?
Pass - ja men det får han väl ändå inte bjuda och vad skulle det betyda - fråga, spela eller?
4 Ruter, helt ologiskt OM detta bud är starkt med ruter (vilket jag anser)
Kvar är ju bara 5 Ruter
OI pekar väl om något på att han inte får bjuda pass eller 4 ruter (om han menade det som svagt)

Sidor

Philip Berggren

Svante Ryman skrev:


Henrik, vilka logiska bud kan du hitta?
Pass - ja men det får han väl ändå inte bjuda och vad skulle det betyda - fråga, spela eller?
4 Ruter, helt ologiskt OM detta bud är starkt med ruter (vilket jag anser)
Kvar är ju bara 5 Ruter
OI pekar väl om något på att han inte får bjuda pass eller 4 ruter (om han menade det som svagt)

Handlar inte om vilka logiska bud som Henrik eller du för den delen kan hitta. Vi vet egentligen inte vilken nivå spelarna vid bordet håller. Det är den kategorin spelare som ska tillfrågas. Det som är självklart för dig kanske inte är det för dem.

OI:n pekar på att 4 kan bli ren katastrof om partnern inte är med på banan efteråt eftersom partnern inte kommer ta det som färg utan som hjärter.

Sidor

Ryszard Sliwinski
Bild för Ryszard Sliwinski

Marion gav en klockren analys av problemet. Resten är ett vanligt TL-arbete.
1. Ta reda på vad 3 visade enligt Väst.
2. Fråga Väst varför han bjöd 5.
3. Ta reda på vad spelare av samma kaliber som Väst bjuder på 4D när deras 3 har betydelse enligt 1.
Här förefaller finnas högst två logiska alternativ: 4 eller 5. Om alla bjuder 5 så är fallet klart. Resultatet står.
4. Om några bjuder 4 så tillåter vi inte budet 5 och då blir det förväntade fortsättningen 4 av Väst och 4 av Öst. Pass på detta är inget logiskt alternativ så det kommer 5 av Väst.
5. Fråga vad spelare av samma kaliber som Öst bjuder nu. Jag skulle vara mycket förvånad om inte nästan alla passade. Väst har ju börjat budgivningen med en pass.
6. Så resultatet på brickan är det uppnådda vid bordet. Såsom Marion påpekade har Nord-Syd samma information efter den långa vägen som efter den korta.
7. Återstår frågan om PB till Väst. Om han svarade på 2 att han bjöd det för att undvika problem ge honom PB. Om han så att han har ett självklart 5 på partners 4 så upplys honom att några spelare valde att bjuda 4 och att således är 4 ett logiskt alternativ och då OI pekar på 5 får det inte väljas.
Om han säger att han övervägde mellan 4 och 5 och valde det senare ge honom PB, då han borde fatta att 5 får inte bjudas efter erhållna OI.

Sidor

Björn Sörling

Andreas Könyves skrev:


Sörling: Hur stark tror du partnern har när det kom Dbl från Syd?

AJxx

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Andreas Könyves skrev:

Bla, bla, bla …

Får man som Ö nu passa är min lilla försynta fråga?

Du måste hålla dig till vissa grundläggande regler Andreas för att inte OI-trådarna skall bli alldeles outhärdligt tråkiga. De allra flesta är rena naturbegåvningar och klarar det alldeles utmärkt själv men jag skall hjälpa snälla killar som dig lite.

  1. Skriv i affekt

Det absolut viktigaste. Skriv innan du har lugnat ner dig, rådfrågat någon, läst lagboken utan gör det medan du fortfarande är sådär härligt kränkt.

  1. Häng ut motståndarna

Kan med fördel göras genom att skriva att det handlar om bricka 25 på Lergökaträffen i Ängelholm så att varenda en med ett uns av nyfikenhet kan kolla vem det handlar om.

  1. Anklaga dem för fusk

Spelar ingen roll om de är uttalat eller ej för vi fattar vad du menar.

  1. Du har rätten på din sida

Ta inte till dig någonting av vad folk skriver här och definitivt inte om det är någon tävlingsledare som tror de vet allt bara för de har gått någon kurs. Du har naturligtvis rätt och alla andra fel och det skall du hävda in i döden.

Sidor

Ola Brandborn

Torbjörn, du missade också att man gärna för enkelhetens skull ska strunta i att presentera komplett giv och/eller komplett budgivning, sådant stör ju bara diskussionen!

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Svante Ryman skrev:


Henrik, vilka logiska bud kan du hitta?
Pass - ja men det får han väl ändå inte bjuda och vad skulle det betyda - fråga, spela eller?
4 Ruter, helt ologiskt OM detta bud är starkt med ruter (vilket jag anser)
Kvar är ju bara 5 Ruter
OI pekar väl om något på att han inte får bjuda pass eller 4 ruter (om han menade det som svagt)

Om man bjöd 3Ru som invit och tolkade 4kl som åerinvit så har man visserligen klöver dam men ändå lite i tunnt, framför allt när partnern troligen inte har några högfärgsess, alltså går jag ner i 4ru, kan inte partnern bjuda utgång själv på mina 3ruter och klövern dessutom inte sitter bra för oss så räcker det nog med 4ru.

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Två reflektioner:

Denna tråd har hamnat fel. Den borde ligga under ”tävlingsledare och domslut”.

Denna tråd visar hur svårt det kan vara att döma efter OI. Inte minst vår allvetande helgonlika storstadsklubb borde ta det till sig.

Sidor

Logga in för att kommentera