Forum » Juniorbloggen » Smått o gott från 2015

Smått o gott från 2015

1 inlägg / 0 nya
Mikael Rimstedt
Smått o gott från 2015

Hej alla!

Året börjar närma sig sitt slut och det är dags att avrunda år 2015. Med åren som går så märker man att resorna blir fler, bridgediskussionerna blir mer avancerade och resultaten stiger.

År 2015 så har jag hunnit med ett antal internationella resor. Det har varit allt från tre Nationals, EM i Tromsö, Cavendish i Monaco och säkert några fler som jag för tillfället inte kommer ihåg. Vissa var bättre än andra men överlag så är jag väldigt nöjd med de totala resultaten. Den största framgången var när jag och Ola lyckades placera oss på andra plats på IAF:en i Cavendish-Teams på +1.06. Med lagkamraterna Bob Drijver-Gus Hansen så lyckades vi sluta på en ”missnöjd” 4:e plats i lagtävlingen men ändå en väldigt bra placering om man från början skulle ranka lagen Smile .

Många svåra brickor har det varit det här året. Om jag skulle kombinera det svåraste budläget samt spelföring så hade jag en vacker sådan som slutade väldigt lyckat när jag spelade en Swiss-tävling (Gröna Hissen) i Chicago i somras. Innan ni läser vidare så kan ni bjuda på mitt följande läge:
AQ432
AKJ96
-
AKQ

Ni är i minuszon och drar igång med 2 Enda krav. Er motståndare går in med 2NT som visar + eller +. Partnern passar och er höger hoppar till 4. Vad bjuder ni nu?

Jag tog en lång funderare (inte lika lång som PO gjorde när han fick problemet) och tänkte att Vänstern har +. Högern som hoppar till 4 måste ha en massa + eller . Men eftersom han hoppar över 4 så har han troligtvis +. Min hand blir alltså bara sämre och sämre. För att undvika baksits så valde jag att lugnt och stilla bjuda 4 som jag fick spela med K i utspel:

105
873
964
98754
-
-
-
-
ED432
EKkn96
-
EKD
-
-
K
-
Nord
Öst
Syd
Väst

Ser väldigt tungt ut trots att jag hade höga förväntningar när jag plockade upp handen. Jag stal utspelet och spelade A som både följde på. Sedan hoppades jag på att Väst hade något som liknar 5152 så jag valde att lägga ner AKQ i och mycket riktigt så sakade Väst en på den tredje n. Jag valde nu att spela A för att se vad som händer och då kom K från högern. Nu var det alltså väldigt viktigt att Inte spela Q för då kommer Öst kunna trumfa ut mig och då tappar jag totalt 4-spel. Därför spelade jag nu en låg och lät vänstern vinna för Knekten. Han förstod inte bättre utan fortsatt o spela som jag stal på handen. Nu spelade jag ytterligare en låg och sakade min sista på bordet. Väst hade nu inget val än o fortsätta i eftersom hade varit mot dubbelrenons. Spadern stals på bordet och med följande slutläge…:

-
8
-
98
-
D10
x
-
D
Kkn
-
-
7
-
xx
Nord
Öst
Syd
Väst

…vart högern inpetad som i det hela avslutades med en trumf-coup för jämn hemgång. Andra bordet tog offringen i 5D för två bet så +620 var välförtjänta 8IMP.

År 2016 börjar direkt med massa bridge och redan den 1a Januari blir det Silvertävling på St:Erik för de som har orken kvar efter ett långt nyårsfirande. Kort därpå så väntas uttagningstävling och utmanarmatcher på BBO den 3e. 6e Guldtävling, 9e Guldtävling, 10e mer utmaningsmatcher på BBO och sedan ett litet uppehåll innan utlandsresorna drar igång. Det blir allt från Island, Monaco, Ryssland och förhoppningsvis någon resa över Atlanten.

God Jul och Gott nytt år!

//Mikael