Våra svenska juniorer har ett lag med i årets sista OCBL-tävling, December Cup. Laget består av:
Harry Hjort Warlenius (Hwarlenius) – Ivar Lichtenstein (Ivarlicht)
Andreas Abragi (AAbragi) – Filip Asplund Sivelind (Filip AS)
Klara Gustafsson (Klaragust) – Tobias Bern (Xtober)
De började fint med en seger mot lag Fredin och följde upp med en mindre förlust mot franska Apple.
Resultat och laguppställningar kan hittas på OCBL:s hemsida. Spelet går att följa på BBO via spelarnas användarnamn. Heja Sverige!
De svenska juniorerna gjorde en fin insats och tog sig vidare till kvartsfinal som femma av fjorton lag i det tuffa startfältet. Där sprang man på lag Apple igen. Där spelade ett världens absolut bästa par i form av schweizholländarna Brink- Drivjer och det blev en ganska klar förlust. Bra kämpat oavsett tycker i alla fall jag.
Apple lyckades vinna hela tävlingen. Det andra laget med svenskintressen, Fredin, åkte också ut i kvartsfinalen .
Jag kunde inte följa alltför mycket av spelet men tar med mig en riktig juniorbudgivning som gav en fin sving i omgång sju:
Ö-V i zonen
Klara visade att hon hade koll på Manfred Kamras-regel när hon öppnade med 4♥. Den regeln säger att du med elva kort i två färger ska öppna med utgång i den längsta och fungerade väldigt bra här när Tobbe förståeligt satsade på lillslam och trumfen satt 3-2 (trots dubblingen). Ett annat par hittade till 6♦, annars var det idel utgång på Nord-Syds kort. +1210 gav 11 IMP mot andra bordets -480.
Ni missar väl inte lagets egen rapport från tävlingen?
Jättetrevlig läsning och flera exempel på bra bridge! Andreas skvis var läcker!