Forum » Bridge-IT och nya hemsidan » Försvinner Ruter från SBF?

Försvinner Ruter från SBF?

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Magnus Gustafsson
Försvinner Ruter från SBF?

Hej
Jag kikade på den Power Point från IT-kommittén och blev lite förvirrad över hur den kommande hanteringen av Ruter är planerad.

Först står det, på sid 17 att ”en uppdatering av Ruter kommer att ske under året….vi behöver börja fundera på hur en framtida lösning ska se ut

På sidan 21 skriver man att Ruter ska bytas ut inom 2 år och rubriken antyder att det ska ske till förmån för ett webbaserat beräkningsprogram.

…och på sid 23 står det ”alternativ lösning för dagens Ruter-system” vilket jag tolkade som att det man kan välja ett av två alternativ. Detta är också som planerat, inom två år. Denna gång som någon slags underrubrik innan punktlistan.

Vad är det som gäller? Om det blir webbaserat, kommer det innebära att man måste ha tillgång till Internet för att kunna beräkna tävlingarna?


mvh
Lars-Magnus Gustafsson


Suzanne Lemborn
Bild för Suzanne Lemborn

Hej!
Jag gör ett försök till förtydligande.

Den IT-PP du tittat på innehåller först en presentation till styrelsen från ITK innehållande fakta och önskemål, för att sedan från sidan 23 övergå till förslag till IT strategi.

En uppdatering av nuvarande Ruterversion var nödvändig redan detta innevarande verksamhetsår (21/22), för att programmet fortsatt ska fungera tillfredställande. Denna uppdatering av Ruterversionen genomfördes i februari, enligt plan.

Vad gäller Ruters framtid så kan vi konstatera att programmet börjar bli omodernt (Brennings egna ord så ingen tror jag kränker hans skapelse:). Vi behöver ta tag i frågan och fundera på hur vi ska hantera behoven i ett beräkningsprogram framåt, och det lyftes även i aktuell IT-PP.

De flesta moderna beräkningsprogram är idag webbaserade (kanske även Ruter kan bli?), så det är förmodligen en webbaserad lösning som ligger närmast. Jag måste dock klargöra tydligt att inga beslut är fattade om vad som exakt ska göras, och vad som ska hända med Ruterprogrammet just nu. Det som dock är solklart är att vi behöver ta tag i den här frågan, och vara öppna för eventuella alternativa lösningar. Detta behöver vi göra inom de närmaste två åren.
I dessa alternativa lösningar finns även en ”modern” version av Ruter medräknad, så alla vägar är öppna just nu.

Kortfattat gäller alltså följande:
Det finns idag inget annat alternativ eller en konkret plan om att byta ut Ruter. Det finns dock en plan om att genomföra en förstudie (inom de närmsta två åren) för att fatta beslut om hur vi ska göra med det befintliga Ruterprogrammet i framtiden.
Vi har blivit uppmärksammade på att det kommer att behövas bytas ut inom ett par år. Kanske till en nyare, modernare modell av nuvarande Ruter, eller ett helt annat alternativt beräkningsprogram?

Det påbörjas nu i vår en förstudie om ny lagmodul i BIT och en inventering om vad som behöver göras i samband med en uppgradering av vår plattform. Resultatet av dessa förstudier kan ha inverkan på hur vi ska planera vidare för framtida behov inom beräkningsprogram.

Hoppas jag lyckats förklara så det blev lite tydligare?

Mvh
Suzanne Lemborn
Verksamhetschef
Svenska Bridgeförbundet

Pär Alvarsson

Hej

Om förstudien kommer fram till att man ska byta ut Ruter mot något annat så behöver nog ersättaren kunna köras/användas offline. Nu är kanske jag pessimistisk men vad händer om det inte finns Internet i spellokalen eller om det mobila internetet inte funkar en kväll.

Rickard Olsson

Sannolikheten för att inte internet är uppe är där jag vistas mycket mycket liten.
Vill en klubb ändå gardera sig mot detta är det troligen billigare att tillse att ha en reserv-metod för att komma ut på nätet.
Att utveckla undantags-funktioner i ett system är oftast mycket dyrt, till och med stora banker har problem med den ekvationen…

Några andra backup-möjligheter kan vara:
- I Bridgemate finns ett resultat framräknat.
- Även om vi har ett nytt system så kan ju Ruter köras i den dator det kördes i innan.
- En annan variant är att ta fram lapparna och börja skriva igen, när internet kommer upp kan dessa lappar matas in.

Börjar vi köra online talar det mesta för att det är en risk vi får leva med. Smile

Logga in för att kommentera