Forum » Allmänna diskussioner » MULTIDISKUSSION

MULTIDISKUSSION

40 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

PO Sundelin
MULTIDISKUSSION

Här kan vi hålla oss till ämnet utan att förvirra den som vill ägna sina mentala krafter åt någon annan tråd. Alltså:
Multi 2ru- (P)-2hj-(P)-2sp
fortsättning av svarshanden -2NT/3kl/3lå/3hj/3sp

Eller
2ru - (P) - 2sp -(P) - 3hj - eller 2NT/3kl/3ru
Fortsättning av svarshanden -3sp

Sidor

Bertil-G Johnson

Är vi överens om följande?
1. SH har inte en hand med utgångsstyrka oavsett färg.
2. Inget bud kan följaktligen vara krav om det inte gäller ÖHs färg.

Så …

Läge 2D – 2H – 2S
Spaderfärgen kan vara en överraskning – möjligen i den utsträckning att mer än utgång kan finnas. SH lär ändå inte ha mer än kanske 17-18 hp.

Läge 2D – 2S – 3H
Hjärterfärgen kan vara en överraskning – möjligen i den utsträckning att mer än utgång kan finnas. SH lär ändå inte ha mer än kanske 17-18 hp.

Därmed kanske så här:

Läge 2D – 2H – 2S
Ett inviterande bud behöva, frågan är bara vilket. Samtidigt kan en fortsatt spärr vara befogad,
-3S spärr
-3f invitbud, troligen är negativa inviter bäst
-2NT balanserad invit

Läge 2D – 2S – 3H
-3S Att det skulle vara en spaderfärg är uteslutet. Rimligen måste det vara en sensationell anpassning och därmed ett kontrollbud – eller ännu hellre anpassningssökande i sidofärgen. Eftersom det handlar om att utnyttja extrem anpassning kan det senare vara att föredra.

Sidor

Ola Brandborn

Läge 2D – 2S – 3H
Bättre än att alltid korrigera till 3 Hj så bör väl man spelar att 3H visar minimum, medan 2NT (”pekar på spader”), 3 Kl och 3 Ru visar att man försöker beskriva sin hand så gott det går (positiv eller negativ ”invit” efter tycke och smak). Då torde 2S-bjudaren ha relativt enkelt att placera kontraktet på rätt nivå.

Sidor

Joakim Nordlindh

Du gör en hel del antagande som verkar vara helt vansinniga Bertil. Varför skulle man inte få bjuda ett naturligt spaderbud på sista t.ex?

Sidor

Björn Sörling

Menar du att det finns en hand som passar in på följande?

a) spaderfärg
b) minst invit mot hjärterfärgen
c) inte hade till 2NT första budronden

Sidor

Joakim Nordlindh

Fattar inte vad du håller på med Björn, jag avskyr när folk inte har bättre argument än att hitta på saker som aldrigt sagts.

Menar du att

a, Du älskar Wahlgrens Värld
b, Du älskar fiskbullar ännu mer
c, Mest av allt älskar du att spela träkarl

Svaret på din fråga är naturligtvis att jag inte har en aning, jag har inte reflekterat över den frågan då den är irrelevant.

Sidor

Björn Sörling

Bertils sista exempel var 2 -2; 3, är vi överens?

2-budet visar, enligt normal praxis, avlägg mot spaderfärgen men minst invit mot hjärterfärgen, är vi överens?

Om man har stöd i båda hö och minst invit bjuder SH 2NT, är vi överens?

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Björn, med en egen spaderfärg utan hjärteranpassning kan man tänka sig stt bjuda 2sp+3sp. Om jag har 7033 finns det inte i boken att frivilligt sätta mig i 2hj, ej heller att partnern har en spadermulti….ergo 2ru 2hj 2sp bud 3sp

Sidor

Joakim Nordlindh

Nej naturligtvis är vi inte överens. Vad av vad som sagts hittils fick dig att komma till slutsatsen att vi var överens om det du precis skrev?

Modererat. Tänk på trevlig ton./Suz

Sidor

Lars Adie

Björn Sörling skrev:


Bertils sista exempel var 2 -2; 3, är vi överens?

2-budet visar, enligt normal praxis, avlägg mot spaderfärgen men minst invit mot hjärterfärgen, är vi överens?

Om man har stöd i båda hö och minst invit bjuder SH 2NT, är vi överens?

Verkar som om 2 behöver definieras.
Normalt är att jag förväntar mig ett pass om partnern har men kräver till en rond om partnern har .

2 är oftast en svag hand, men kan också vara starkare om partnern skulle råka ha spader.

2NT kräver mot båda högfärger.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Lars Adie skrev:


Björn Sörling skrev:


Bertils sista exempel var 2 -2; 3, är vi överens?

2-budet visar, enligt normal praxis, avlägg mot spaderfärgen men minst invit mot hjärterfärgen, är vi överens?

Om man har stöd i båda hö och minst invit bjuder SH 2NT, är vi överens?

Verkar som om 2 behöver definieras.
Normalt är att jag förväntar mig ett pass om partnern har men kräver till en rond om partnern har .

2 är oftast en svag hand, men kan också vara starkare om partnern skulle råka ha spader.

2NT kräver mot båda högfärger.

Det kräver inte mot båda högfärgerna, jag kan ha en utgångshand och vill höra vad partnern har.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Thomas Andersson skrev:


Björn, med en egen spaderfärg utan hjärteranpassning kan man tänka sig stt bjuda 2sp+3sp. Om jag har 7033 finns det inte i boken att frivilligt sätta mig i 2hj, ej heller att partnern har en spadermulti….ergo 2ru 2hj 2sp bud 3sp


Ja, och jag kom just på en grej som kan hjälpa oss att både värdera och utesluta en massa händer i beskrivningnarna som efterfrågas (är våra bud krav, invit eller okrav för förbättrat kontrakt).
2ru - 3kl = jag bryr mig inte om vad du har. Jag undrar vad du tycker om mitt förslag, dvs jag har en en egen färg och du får bestämma.
2ru-3kl-3ru (relä) - > 3hj/sp/4kl/ru = detta är min färg, passa eller gör nåt annat, min förhoppning är att du kan höja ett steg.
.
Om vi utesluter ”den handen” från 2ru - 2hj/sp/NT är mycket vunnet i fortsatta sekvenser.
EDIT: (så t ex med Thomas 7033 kan vi förstå att han har svårt att se att 4sp kan stå)

Sidor

Björn Sörling

Joakim Nordlindh skrev:


Nej naturligtvis är vi inte överens. Vad av vad som sagts hittils fick dig att komma till slutsatsen att vi var överens om det du precis skrev?

Modererat. Tänk på trevlig ton./Suz

Syftet var naturligtvis att reda ut var vi inte var överens.

Sidor

Johan Sylvan

Vad gäller 2Ru-2Hj-2Sp-3Hj respektive 2Ru-2Sp-2NT/3Kl/3Ru/3Hj-3Sp är de som redan sagts lämpligen naturliga slutbudsförslag.
Frågan är väl mera om/när ÖH ska gå vidare. Tror det vanligaste är att 2Hj+3Hj är inviterande medan 2Sp+3Sp är i princip slutbud men kanske även det bör vara inviterande. Oavsett vilket tror jag ÖH ska ha tillägg för att gå vidare, med trumfstöd(normalt har man ju inte 4-stöd) passar man med min. Och utan trumfstöd givetvis pass.

Sidor

Bertil-G Johnson

Thomas, tillbaka i tiden brukade vi vara väldigt överens i syskonspalten och jag har den största respekt för ditt bridgeförnuft. Men i det här fallet väljer jag att avfärda långa spadern från 2 - 2, uteslutande av praktiska skäl. Du kan förstås ändå ha rätt – det är ju i viss mån en fråga om frekvens.

Bara en liten lustighet från alldeles nyligen. Jag öppnade 2 med ungefär ED9xxx xx Dxx xx och fick höra 3 till vänster. Om partnern haft vänsterytterns hand hade han bjudit 2 enligt dig och där hade vi stannat Smile

Sidor

Joakim Nordlindh

Björn Sörling skrev:


Syftet var naturligtvis att reda ut var vi inte var överens.

Du verkar vara på Bertils sida att tycka att 3sp omöjligt kan vara spader. Kan avslöja att du och Bertil har fel. Det kan vara spader. Hur kan jag veta det? Jo för att jag spelar så och har aldrig hört nån som spelar annorlunda, läs även TAs inlägg. Det borde väl sätta punkt på den diskussionen. (Sen är det helt säkert också det bästa sättet att spela budet, men det är ju en helt annan diskussion)

Sidor

Joakim Nordlindh

Editerat, läste fel. Men det skulle vara bra Bertil om du lägger in korten för problemhanden också, hur ska nån annars veta vad man bjuder med korten?

Sidor

Bertil-G Johnson

Joakim. Jag kommenterar av princip aldrig löjligt oförskämda inlägg.

Sidor

Bertil-G Johnson

Ditt senaste är sakligt men missuppfattat. Det var vänsterytterns hand som det handlade om och den stämde väl på Thomas exempel.

Sidor

Joakim Nordlindh

Jo jag läste fel där, sry. Nu vet vi såklart inte vad nån tycker ska bjudas med aktuell hand då du utelämnade den.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Bertil-G Johnson skrev:


Thomas, tillbaka i tiden brukade vi vara väldigt överens i syskonspalten och jag har den största respekt för ditt bridgeförnuft. Men i det här fallet väljer jag att avfärda långa spadern från 2 - 2, uteslutande av praktiska skäl. Du kan förstås ändå ha rätt – det är ju i viss mån en fråga om frekvens.

Bara en liten lustighet från alldeles nyligen. Jag öppnade 2 med ungefär ED9xxx xx Dxx xx och fick höra 3 till vänster. Om partnern haft vänsterytterns hand hade han bjudit 2 enligt dig och där hade vi stannat :-)

Motståndarna som har 11 hjärtrar, halva osten, renons(er) i spader och kanske kan ta 11-13 stick med hjärter som trumf kommer givetvis att sälja ut till 2sp.

Sidor

Dan Bylund

Nu var det länge sedan jag slutade spela Multi, men jag blir lite nyfiken. Ni som spelar att 2 – 2 kan vara antingen hjärterampis eller spaderfärg, deklarerar ni det så också? Och om fi kliver in över 2, hur ska öppningshanden förhålla sig? För mot entydig hjärterampis vill man ju att ÖH i princip alltid agerar med hjärterhanden. Förvisso enklare med entydigt svag Multi då man kan använda D och 3lå för maxhänder med hjärter. I sammanhanget är det också intressant med betydelsen på 2 – 3 för det känns inte så frekvent med att man skulle vilja ha det som passa/korrigera.

Sidor

Bertil-G Johnson

Thomas, tolkar jag dig rätt så har du en begränsning för den spaderhand du talar om. Hur ser den ut? Max 14 eller så?

Och hur hanterar du öppnarens accept av den alternativa hjärterinviten?

Sidor

Lars-Göran Larsson

Dan Bylund skrev:


Nu var det länge sedan jag slutade spela Multi, men jag blir lite nyfiken. Ni som spelar att 2 – 2 kan vara antingen hjärterampis eller spaderfärg, deklarerar ni det så också? Och om fi kliver in över 2, hur ska öppningshanden förhålla sig? För mot entydig hjärterampis vill man ju att ÖH i princip alltid agerar med hjärterhanden. Förvisso enklare med entydigt svag Multi då man kan använda D och 3lå för maxhänder med hjärter. I sammanhanget är det också intressant med betydelsen på 2 – 3 för det känns inte så frekvent med att man skulle vilja ha det som passa/korrigera.


Dan (jag vet du ställde en fråga, inte påstod något), så här tycker jag. Om 2ru-2sp ber partnern bjuda 3- eller 4hj (alternativt passa med spader) och kan ha eller inte ha spaderlängd skulle man väl inte behöva deklarera/förklara. Det är väl snarare om spaderlängden är begränsad till x antal som en överenskommelse behöver dekl/förklaras.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Bertil-G Johnson skrev:


(a) Thomas, tolkar jag dig rätt så har du en begränsning för den spaderhand du talar om. Hur ser den ut? Max 14 eller så?

(b) Och hur hanterar du öppnarens accept av den alternativa hjärterinviten?

(a) Begränsning mha hp är lika effektivt som en sälklubba av skumgummi. Inviter bjuds annorlunda, därav följer att ”2+3 < invit” men ÖH är alltid fri att lägga på om han finner det lämpligt.

(b) Smile

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Ni, som använder 2ru som multi, visande svag hö eller någon stark variant, kan jag rekommendera att skippa den starka varianten.
Har spelat så i många år nu, även mot starka motståndare, har ingen konvention som jag tjänat så mycket på.
En av fördelarna är t ex att nästa motståndare aldrig kan passa för att återkomma nästa varv, inte säkert det blir nåt nästa varv.

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Börje Rudenstål skrev:


skippa den starka varianten.


För länge sen beskrev jag Börje-varianten i Bridgetidningen. Jag roade mig med att slå en semantisk kullerbytta, och döpa artikeln till ENTYDIG MULTI. Smile

Sidor

Mikael Rimstedt

Det finns väldigt många olika spärrkonventioner mellan 2-2. Alla som spelar sin favoritkonvention repeterar jämnt och ständigt hur mycket IMP ”den konventionen” har genererat så länge de har spelat den. Själv har jag spelat många varianter som t.ex:

2/2 som svagt med båda högfärgerna (även känd som ekrens).
2 som multi och 2/2 som något annat.
2/2/2 som svaga 2-öppningar.
2/2 som canapé och svagt (4hö 5+lå).
2/2 som ”polish” (svagt med 5hö/4+lå).
2/2 som askeröd (10-13 med 6/6).

Vad många av dessa stolta konventionsälskare inte förstår är att ALLA 2-öppningar, oavsett betydelse, kommer generera en bra bricka i längden.

Händer ofta att jag får frågan: ”Jag spelar 2/2/2 som det här o dehär, vad tycker du om det?”. Svaret är enkelt ”spela det du är bekväm med”.

Sidor

Johan Sylvan

Håller delvis med junioren, men att han tycker att det är bra att öppna högt är väl ingen skräll med tanke på hans spärrstil:-) Dock tycker jag att en stor fördel med 2Hö 10-13 6+ (Askeröd) jämfört med alla andra (svaga) tvåöppningar är att partnern mycket oftare kan straffdubbla en inklivande motståndare (som ju dessutom måste agera oavsett eftersom det alltid riskerar att gå pass runt annars) eftersom han VET att ÖH har 10-13Hp och alltså behöver betydligt mindre för att kunna hoppas på ett antal bet. Och med tanke på dagens spärrstil kan ju de svaga tvåöppningarna närma sig 0Hp speciellt i +zon och då behöver man ju 5+ säkra def för att kunna dubbla på 3-läget…

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Johan Sylvan skrev:


…Dock tycker jag att en stor fördel med 2Hö 10-13 6+ (Askeröd) jämfört med alla andra (svaga) tvåöppningar är att partnern mycket oftare kan straffdubbla en inklivande motståndare…


Fråga till senioren Giggle Johan, hur många gånger under kvalet fick ni straffdubbla fi på 180 spelade givar?
Frågar mest för att det handlar om frekvens/effektivitet, och jag har mina tvivel i till denna omåttligt populära konvention, som jag själv spelar motvilligt ibland.
Den andra sidan av saken som junioren är inne på, spela de man är bekväm med; bridgespelare tycker det är kul testa olika metoder.

Sidor

Johan Sylvan

På rak arm ingen Arne men det kan ju delvis bero på att vi knappt öppnade med någon Askeröd under VM-kvalet :-)(antar det var inkliv mot Askeröd du åsyftade). Håller på att gå igenom alla brickor just nu(av andra skäl) så ska kolla hur många Askeröd vi hade och hur utfallet var på dessa så återkommer eventuellt. Däremot vet jag att jag och Frederic Wrang fick fast Helgemo-Helness minst 3 gånger för 800, 1100 och 1400 mot ingenting efter Askeröd och inkliv när vi spelade BB 2015 och i något OS eller liknande. Givetvis en slump att det var mot just dem men såna resultat kommer man ju ihåg även fast man är senior:-)(Iallafall enligt dig…)

Sidor

Logga in för att kommentera