Forum » Allmänna diskussioner » Betatestare sökes (handviewer)

Betatestare sökes (handviewer)

48 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson
Betatestare sökes (handviewer)

Har skrivit en egen handviewer för att återspela händer från tävlingar på RealBridge, då kritik gavs för beslutet att fallla tillbaka på BBOs handviewer.

Det är lätt att bli blind för sina egna misstag. Önskar därför hjälp med att testa/utvärdera för att synliggöra buggar eller andra detaljer som inte funkar så bra. Synpunkter på layout, färgval, bilder, osv är också välkomna för att förbättra användarupplevelsen.

Därför, om ni har tid och lust, gå isf in på SM lag 1-7 och klicka runt bland brickorna och klicka på slutbuden för att öppna handviewern för just det spelet. Den öppnas i en egen flik.

Den uppladdade tävlingen är en delmängd av SM-finalen, men det spelar mindre roll. Syftet är enkom att kunna testa handviewern på en uppladdad tävling.

På Ödlundskt vis får ni gärna klicka ”gilla” utan att kommentera om ni gillar det, på så sätt hålls kommentarerna till ett minimum och belyser då bara saker som kanske behöver fixas eller förbättras.

Tack på förhand

Sidor

Ola Brandborn

1: Snyggt med ”Swap Deck” ! Jag skulle dock gärna se en fyrfärgskortlek också, när du ändå har byggt funktionen.
2: Jag förstår bakgrunden, men för mig så känns den ”lite orolig”
3: Skulle gärna se en knapp ”nästa/föregående bricka” (i samma match), eller samma bricka fast med andra spelare (förstår du vad jag menar?)

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Ola Brandborn skrev:


1: Snyggt med ”Swap Deck” ! Jag skulle dock gärna se en fyrfärgskortlek också, när du ändå har byggt funktionen.
2: Jag förstår bakgrunden, men för mig så känns den ”lite orolig”
3: Skulle gärna se en knapp ”nästa/föregående bricka” (i samma match), eller samma bricka fast med andra spelare (förstår du vad jag menar?)

  1. Relativt lätt gjort, fixar troligen under dagen

  2. Noted, var själv tveksam, stjäl kanske fokus från själva spelet. Vad är bäst - helt enfärgad grön eller någon form av diskret toning (och hur ska den då se ut)?

  3. Håller med, dock betydligt svårare eftersom viewern är en ”standalone”-länk till att börja med, och sådan funktionalitet kräver förändringar i resultatrapporteringen också (för att bifoga länk till nästa/föregående bricka/resultat). Hinner nog inte med det innan CC.

Update:

  1. Done. Håller på att lägga in omsortering till med 4-färgslek. Kanske färgerna inte faller alla i smaken dock Tongueout

  2. Done.

Sidor

Joakim Nordlindh

Kanske är en vanesak, jag kan ju förstå varför du gjort som du gjort, men jag får iaf en mycket sämre överblick över resultaten när du skriver varje sidas resultat i 2 olika kolumner. Jag hade nog föredragit 1 kolumn (eller tills jag vänjer mig?)

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Joakim Nordlindh skrev:


Kanske är en vanesak, jag kan ju förstå varför du gjort som du gjort, men jag får iaf en mycket sämre överblick över resultaten när du skriver varje sidas resultat i 2 olika kolumner. Jag hade nog föredragit 1 kolumn (eller tills jag vänjer mig?)

Det är nog en smaksak utan fel eller rätt. Jag plankade layouten från BBO Smile

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Är det möjligt att likt BBO handviewer spara (importera) enstaka givar eller hela matcher för olika ändamål, tex analys DD i Länk här BridgeSolver

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Arne Jordestedt skrev:


Är det möjligt att likt BBO handviewer spara (importera) (1) enstaka givar eller (2) hela matcher för olika ändamål, tex analys (3) DD i Länk här BridgeSolver

Mina notes 1-3

Kort version, i dagsläget, nej.

(1) Enstaka givar är sannolikt inte alltför svårt att implementera. Jag använder det simpla konceptet med adressparametrar, dvs för att få upp en enstaka giv efter eget tycke kan man alltid skriva in:

”…/viewer.html?lin=qx||pn|Arne,Thomas…….[osv lin-data]”

…bara man vet hur lin-datan är uppbyggt Smile

(2) Det liknar det Ola efterlyste, att bläddra bland givar i samma match via scorecard->viewer, alternativt olika resultat från samma giv via bricka->viewer. Kräver rätt mycket förändring, ligger i förslagslådan, just nu behöver jag en paus från större ingrepp då jag lagt en hel del tid på sistone (sen ~april när jag började med resultatrapporteringsappen).

(3) Hade gärna haft DD-analys löpande, men vet i dagsläget inte hur man implementerar det i javascript. Ser att bridgesolver använder Bo Haglunds DDS så uppenbarligen går det att göra online, har inte läst in mig på Haglunds DDS, använder bcalc från Piotr Beling på resultatsidorna. Är helt ny på html/css/javascript, alla nya funktioner tar tid att läsa in sig på hur de ska implementeras Smile

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Tilläggsfråga:

Jag har valt att sortera om till SHDC vid val av 4-färgslek då det är den normala färgrankingen medan 2-färgslek sorteras enligt SHCD för bättre läsbarhet svart/röd växelvis. Hur upplevs detta? Kanske borde ha olika röda nyanser för H/D och olika svarta nyanser för S/C, eller det blir rörigt?

Sidor

Ola Brandborn

Vet inte, men om du tänker dig en ”internationell karriär” för handreplayersn så kan man ju tänka sig att även ha nationella kortsymboler (tex Kn för J i Sverige, V i Frankrike etc).

Kul anekdot: Första gången jag spelade i Frankrike så var jag tvungen att ropa på TL och fråga vad det var jag hade på handen - att den där ettan var ett ess förstod jag nog, men jag kunde inte lista ut om de fyra V:na var knektar eller kungar - antingen pass eller en stark sang beroende på svaret Smile

Sidor

Lars-Göran Larsson

Har klickat tummen upp men kan tillägga att allt annat än sortering SHDC vore korkat (alltså min åsikt). Svart färgnyansering är helt onödigt och troligen även rödnyanseringen (men det sista kan ju någon med lite sämre färgsyn ha annan åsikt om, har sett bra röda H med skillnad till orangea D).

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Lars-Göran Larsson skrev:


Har klickat tummen upp men kan tillägga att allt annat än sortering SHDC vore korkat (alltså min åsikt).

Med tanke på att såväl BBO, som Funbridge, som RealBridge sorterar enligt SHCD får du nog se dig i minoritet på de här punkten Smile Det är förstås annorlunda vid presentation av händerna som diagram istället för bilder (vilket man inte kan med min viewer).

Sidor

Lars-Göran Larsson

På dina bilder vore allt annat korkat, avsåg jag naturligtvis (och ger mig sjutton på att jag tillhör stor majoritet Smile ). BBO och Funbridgespelen tycker jag gör rätt.
Avsåg mest att säga att dina bilder är lättlästa för mig (i alla avseenden, font, avstånd, zoner - dumt och ändra vinnande koncept)
.
(Kanske gör jag mig bättre som testare av foderbeta eller rödbeta)

Sidor

Stefan Olausson

Den kort-design man valt,
borde sparas i nån cookie eller localstorage i webläsaren,
så att den kommer ihåg mellan givarna.

Själv föredrar jag 3e alternativet (2 klick på Swap Deck).
Klart behagligast att titta på, tycker jag.

Men lite jobbigt att i varje giv behöva klicka 2 ggr för att få fram denna design.

Sidor

Stefan Olausson

Uppskattar att det mesta blir unika html-länkar, som man kan spara, vidarebefordra, etc Yes Yes Yes

När man kollar ett protokoll, t ex:

https://bridgeskalis.se/scoring/tvl/210515999999/matchprotokoll/1vs6/

Ctrl+klick på ett resultat funkar.
Bra! Yes Yes

Men varför går det inte att högerklicka på ett resultat o välja om man vill öppna i ny flik, eller nytt fönster, eller ”Kopiera länk”?
Vore ännu bättre! Yes - Smile

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Stefan Olausson skrev:


Den kort-design man valt,
borde sparas i nån cookie eller localstorage i webläsaren,
så att den kommer ihåg mellan givarna.

Då får du istället ett meddelande som talar om att sidan använder kakor, och du måste aktivt välja att acceptera eller avvisa dem (se GDPR eller PTS om kakor). Detta är ett fenomen som jag genuint avskyr och har därför aktivt valt bort användandet av kakor, även om det går att begränsa till en gång var 12:e månad.

Jag valde att defaulta till den design jag tror de flesta hade valt från början. Den första designen jag använde var faktiskt den med kortbilder, men jag upplevde den som plottrig, speciellt på mindre enheter som telefoner. Därför skapade jag den mer textbaserade 2-färgsleken, och sedermera 4-färgs till Ola Smile

Stefan Olausson skrev:


Men varför går det inte att högerklicka på ett resultat o välja om man vill öppna i ny flik, eller nytt fönster, eller ”Kopiera länk”?

För att det inte är ”länkar” i sin egentliga betydelse, utan ”onClick-händelser”. Det mesta är uppbyggt av tabeller för läsbarhet (och enkelhet) och att göra länkar som snyggt radar upp kontrakt/spelförare/resultat osv är inte lika trivialt - men det går säkert.

Det går säkert också att lägga till högerklicksfunktionalitet, men just nu är mitt fokus på att handviewern ska genomtestas för anomaliteter/buggar, eventuella förändringar i själva resultatrapporteringen får bli en senare fråga.

Om du föredrar att öppna nya sidor i flikar eller nya fönster är en smaksak, och kan också ställas in globalt för webbläsaren i dess inställningar.

Sidor

Stefan Olausson

Thomas Andersson skrev:


Då får du istället ett meddelande som talar om att sidan använder kakor, och du måste aktivt välja att acceptera eller avvisa dem (se GDPR eller PTS om kakor).

Men denna funktion kan ju hanteras med localstorage
(alternativt s.k ”local cookies”), dvs informationen skickas aldrig till servern och servern vet inte vilken inställning du valt, utan hanteras lokalt av javascript i klienten.

Om jag inte helt missuppfattat,
så krävs inget samtycke för detta enl GDPR.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Från PTS:

”Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med kakor få tillgång till information om att webbplatsen innehåller kakor och ändamålet med användningen av kakor. Besökaren ska också lämna sitt samtycke till att kakor används.

Undantag från detta är när kakor behövs för att överföra ett elektroniskt meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller när hanteringen är nödvändig för att tillhandahålla en tjänst som användaren uttryckligen har begärt.”

Från GDPR.eu:

”Cookie compliance

To comply with the regulations governing cookies under the GDPR and the ePrivacy Directive you must:

  • Receive users’ consent before you use any cookies except strictly necessary cookies.
  • Provide accurate and specific information about the data each cookie tracks and its purpose in plain language before consent is received.
  • Document and store consent received from users.
  • Allow users to access your service even if they refuse to allow the use of certain cookies
  • Make it as easy for users to withdraw their consent as it was for them to give their consent in the first place.”

Sidor

Stefan Olausson

hmm… tack för upplysningen Smile

har tydligen tillkommit en del ”tolkningar” av lagarna
sen jag kollade för några år sen… Sadsmile

Sidor

Stefan Olausson

Fortfarande blir ju funktionen ”Swap Deck” rätt oanvändbar/plågsam om det valda alternativet inte ”persistas”.

Skulle man bara första gången man klickar på
”Swap Deck” kunna få upp en popup
(sen var 12e månad Giggle ), typ:
”Jag godkänner cookies för denna funktion, bla-bla-bla…”

Klickar man inte på ”Swap Deck”, så får man aldrig nån popup.

How abt this? Smile

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

60 dagars cookie tillagd, med finstilt disclaimer. Osäker på hur det håller rent juridiskt, om någon skulle anmäla till granskning dock.

Sidor

Stefan Olausson

Thomas Andersson skrev:


60 dagars cookie tillagd, med finstilt disclaimer. Osäker på hur det håller rent juridiskt, om någon skulle anmäla till granskning dock.

Nice! Smile Smile

Tackar, Thomas! Yes Yes

Sidor

Björn Hjalmarsson

Kul att nån ger sig på det här.
Behövs en konkurrent till Handviewer.

Önskelista:

  1. Klara att hantera Standard LIN-filer.
  2. Hantera båda borden i en match (som i Handviewer)
  3. Sammanställning av resultat i en match/rond (som i Handviewer)
  4. En stand alone version, så att man slipper böket med webb anpassning. Alltså för dom som använder den utanför RealBridge.
    Dom som finns idag, NetBridgeVu och BridgeVu uppdateras inte längre, så det behövs något nytt som kan ta över….

Det var en hel del…

Behöver du nån hjälp att testa kan jag hjälpa till med implementering kan jag hjälpa till…

Björn

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Björn Hjalmarsson skrev:


Kul att nån ger sig på det här.
Behövs en konkurrent till Handviewer.

Önskelista:

  1. Klara att hantera Standard LIN-filer.
  2. Hantera båda borden i en match (som i Handviewer)
  3. Sammanställning av resultat i en match/rond (som i Handviewer)
  4. En stand alone version, så att man slipper böket med webb anpassning. Alltså för dom som använder den utanför RealBridge.
    Dom som finns idag, NetBridgeVu och BridgeVu uppdateras inte längre, så det behövs något nytt som kan ta över….

Det var en hel del…

Behöver du nån hjälp att testa kan jag hjälpa till med implementering kan jag hjälpa till…

Björn

Just nu är den knuten till resultatrapporteringen jag gjort (vilket var det grundläggande önskemålet/syftet), såtillvida att den är ganska ”korkad” och bara visar vad den blir tillsagd att visa via en simpel html-länk.

Standalone för enskilda givar är den såtillvida att man kan använda den via ”https://bridgeskalis.se/viewer/viewer.html” genom att lägga till URL parametern för lindata till adressen, dvs huvudadressen+”?lin=…” med tillhörande lindata - vilket dock kräver att man vet hur lindata kodas med taggar.

Det är möjligt att jag går vidare med att lägga till möjlighet att importera från LIN-fil, och kanske även lin-filer med hela matcher osv, men syftet var aldrig att konkurrera med BBOs koncept, jag tycker deras presentation av matcher funkar rätt hyggligt. Syftet var huvudsakligen att hantera RB-resultat då jag tyckte deras presentation lämnade en hel del övrigt att önska.

Punkt 4 vet jag inte om jag förstod rätt, menar du en standalone app för windows/OSX/linux? Utvecklingen går åt andra riktningen, dvs att vara webbaserat. Även SBF har ambitionen att migrera bort från windows-appar (ruter t.ex. är ett utmärkt program, som dock lider bristen i att tvingas vara installerad på klientdatorn - precis som min egen resultatapp skriven i C#, som är den som skapar alla html-filer med resultat/brickor/iaf/osv). Kort sagt, att göra en sådan app är nog inte aktuellt i dagsläget.

Sidor

Björn Hjalmarsson

Ok, vi får se vad det blir med tiden.

Vad gäller punkt 4 har du säkert rätt, men problemet är om man har sina LIN filer skapade lokalt måste dom läggas upp på en server för att få dom att funka med Handviewer, som kan vara ett problem för många.
Men om du gör en importfunktion, så går det ju bra progget ligger på nätet, om det var det du menade?

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Björn Hjalmarsson skrev:

Men om du gör en importfunktion, så går det ju bra progget ligger på nätet, om det var det du menade?

Ja, precis, en simpel drag’n drop ruta, alternativt en importknapp (eller båda).

Sidor

Stefan Olausson

”kritik gavs för beslutet att falla tillbaka på BBOs handviewer”

Vari bestod eg kritiken?

Jag tyckte det var en praktisk (o Smile kul) lösning…

Sidor

Stefan Olausson

Tack Thomas!
Mkt uppskattat jobb du gör!
Yes Yes Yes

Ett par ytterligare önskemål:

(1) Ctrl+klick funkar som man önskar (=öppna i ny tabb)
på en del element, men inte på andra, ex:

https://bridgeskalis.se/scoring/tvl/210731121100/bricka/1_1/

Ctrl+klick på ett kontrakt => CHECK! Yes . Smile
Ctrl+klick på ett par => FAIL Worry

Vore nice om Ctrl+klick funkade på alla klickbara element överallt! Smile

(2) Skulle också önska att double-dummy-matrisen även presenterades när man kollar på ett spel vid ett enskilt bord:

https://tinyurl.com/spel-exempel

Finns ju plats över nere till höger för att visa matrisen.
Skulle spara onödigt klickande fram o tillbaka Smile

(3) I det enskilda spelet, vore också bekvämt om det fanns en knapp (förslagsvis nere till höger),
typ ”Gå vidare till nästa bricka vid samma bord”.
Sparar också en hel del klick Smile

Sidor

Stefan Olausson

Här verkar va en bugg:

https://bridgeskalis.se/scoring/tvl/210731121100/par/9_1/

Klickar man på namnen i kolumnen ”Motståndare” får man
404 Not Found.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Stefan Olausson skrev:


Tack Thomas!
Mkt uppskattat jobb du gör!
Yes Yes Yes

Ett par ytterligare önskemål:

(1) Ctrl+klick funkar som man önskar (=öppna i ny tabb) på en del element,
men inte på andra, ex:

https://bridgeskalis.se/scoring/tvl/210731121100/bricka/1_1/

Klicka på ett kontrakt => CHECK! Yes . Smile
Klicka på ett par => FAIL Worry

Vore nice om Ctrl+klick funkade på alla klickbara element överallt! Smile

(2) Skulle också önska att double-dummy-matrisen även presenterades när man kollar på ett spel vid ett enskilt bord:

https://tinyurl.com/spel-exempel

Finns ju plats över nere till höger för att visa matrisen.
Skulle spara onödigt klickande fram o tillbaka Smile

(3) I det enskilda spelet, vore också bekvämt om det fanns en knapp (förslagsvis nere till höger),
typ ”Gå vidare till nästa bricka vid samma bord”.
Sparar också en hel del klick :)

(1) Har inte gjort något speciellt för att ctrl-click skulle ha någon speciell funktion. Känner ingen som ctrl-klickar f.ö. Smile Däremot är det ett medvetet val att vissa länkar öppnar i ny flik, andra inte. Tanken är att så länge du är på resultatsidan länkas du vidare i samma flik, medan externa länkar (dit jag räknar handviewern) öppnas i ny flik. Så länge man är på resultatsidan vill man sällan klicka först o gå tillbaka sen, man vill komma vidare - medan om man lämnar för att man blir länkad till viewern vill man inte behöva klicka tillbaka.

Ctrl-klick eller ej gör ingen skillnad för mig, det blir samma resultat.

(2) Tanken är att implementera DD-element på korten, ungefär som GIB/BBO, men jag har ännu inte hunnit läsa in mig på hur jag kan anropa dll-filer från servern i en webbläsare. Visst, jag kan skriva en egen i javascript, men hur effektiv skulle den bli? Dessutom finns det flera bra DD-lösare redan, frågan är hur man implementerar dem online.

(3) Har diskuterats flera gånger tidigare, se tidigare inlägg.

@bugg: den har slunkit genom nätet tydligen, det är likadant på de flesta tidigare lagtävlingar. Fixar.

Sidor

Stefan Olausson

”Ctrl-klick eller ej gör ingen skillnad för mig, det blir samma resultat.”

När du klickar på kontraktet?
Förvånande… jag får olika beteenden för click vs ctrl+click på kontraktet i både firefox och chrome.

Kör du Safari, eller vilken browser?

Sidor

Stefan Olausson

”Känner ingen som ctrl-klickar f.ö.”

Då känner du bara palookas, obviously Itwasntme

Mkt användbart för att snabbt kunna gå tillbaka där man var,
eller öppna flera givar i olika flikar och tabba fram o tillbaka mellan dom, etc…

Funkar suveränt på BBO-myhands, där allt är vanliga länkar.

Sidor

Logga in för att kommentera