Forum » Allmänna diskussioner » Öppna eller slutna SM?

Öppna eller slutna SM?

34 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Dan Bylund
Öppna eller slutna SM?

Min uppfattning från diskussionerna på Riksstämman 2013 är att TK då fick ett ganska klart direktiv att se över regelverket så att våra SM-tävlingar verkligen är just svenska mästerskap. Konsekvensen blev också en ändring i regelverken så att deltagare i SM skulle vara svenska medborgare eller åtminstone vara varaktigt boende i landet (då TK kunde bevilja tillstånd för deltagande). Nu till spelåret 2020-2021 har emellertid detta ändrats tillbaka till den ursprungliga skrivningen om att det räcker med medlemskap i förbundsansluten klubb. På vilka grunder och i vilket forum har detta beslut fattats? Och kanske framförallt – är det så vi spelare vill ha det?

Sidor

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Hej Dan,
Beslutet finns i TK-protokoll från november 2019, punkt 27. Protokoll

Sidor

Nils Andersson

Har ingen uppfattning i sakfrågan. Men har en uppfattning i formalia frågan. Fattar en riksstämma ett beslut och TK vill ändra tillbaka borde TK fråga en riksstämma. Även om TK säkert har rätt att fatta beslutet så hade det varit mycket snyggare att fråga förbundets högsta beslutande organ när de en gång har fattat beslut i frågan.

Sidor

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Det finns inget sådant beslut noterat från Riksstämman 2013, däremot kan man läsa det i ett TK-protokoll från 2016.

Utländska spelare
En diskussion fördes om utländskt deltagande i Svenska mästerskap. Det skotska deltagandet i sommarens SM Lag Veteran föranledde denna punkt.

Beslutade att lägga till i tävlingsbestämmelserna för Svenska mästerskap följande skrivning;
För att delta i SM skall vara man svensk medborgare eller utländsk medborgare med tillstånd att delta i SM. För utländsk medborgare krävs för SM-behörighet att man varit folkbokförd och huvudsakligen vistats i Sverige sedan minst ett år tillbaka.

Bestämmelserna gällde sedan fr.o.m. Svenska tävlingsbestämmelser 2016-2017 tills de ändrades igen i Svenska tävlingsbestämmelser 2020-2021

Sidor

Dan Bylund

Carina Wademark skrev:


Det finns inget sådant noterat från Riksstämman 2013

Det var uppe som övrig fråga, därav inget beslut utan endast en notering i protokollet. Men andemeningen var helt klart att TK skulle se över kriterierna för deltagande i just SM-tävlingarna. Jag håller hursomhelst med Nils om att detta borde vara en fråga för Riksstämman, inte något som man ändrar fram och tillbaka beroende på vad några ledamöter i TK anser för stunden.

Sidor

Ola Brandborn

Poker-SM spelades ett år i Danmark. Tror ni inte att en dansk gick och vann.
Sedan dess har SM spelats i Tallinn (och på Malta) så att det lagligt går att exkludera icke-svenskar från tävlingen.
Givetvis anses bästa svensk i Danmarkstävlingen vara den som blev svensk mästare.

Sidor

Joakim Nordlindh

.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Oavsett hänvisningar till andra sporter/spel, har jag svårt att förstå att man inte måste vara svensk medborgare för att bli svensk mästare i något. Säkert inte svårt att hitta på argument emot, men kanske svårt att övertyga mig.
Obs, rasistkortet biter inte på mig här Smile

Sidor

Ola Brandborn

Börje Rudenstål skrev:


Oavsett hänvisningar till andra sporter/spel, har jag svårt att förstå att man inte måste vara svensk medborgare för att bli svensk mästare i något. Säkert inte svårt att hitta på argument emot, men kanske svårt att övertyga mig.
Obs, rasistkortet biter inte på mig här :)


Håller med!
Lustigt att vi är så tvärt emot USA - där heter allt World Series of XXX när det handlar om sporter som bara spelas i USA (och ev Canada), medan Sverige tar emot vem som helst med öppna armar till Svenska mästerskapen i YYY. Svenskt medborgarskap kanske är att ta i (i pokern krävs svenskt pass eller skriven i Sverige).

Sidor

Tomas Brenning

Börje Rudenstål skrev:


Oavsett hänvisningar till andra sporter/spel, har jag svårt att förstå att man inte måste vara svensk medborgare för att bli svensk mästare i något. Säkert inte svårt att hitta på argument emot, men kanske svårt att övertyga mig.
Obs, rasistkortet biter inte på mig här :)

Tycker du verkligen att det är svart eller vitt?

  • Att skottarna betalade medlemsavgiften på plats vid festivalen för att kunna bli svenska mästare i Lag Veteran känns instinktivt fel.

  • Att Laila, som bott i Sverige 17 år men som är dansk medborgare, kan bli svensk mästare i backgammon känns helt självklart, för ”hon bor ju faktiskt här”.

Vore det inte bättre om man kunde hitta en modell där magkänslan känns rätt? Jag tänker mig något i stil med att man antingen är svensk medborgare, oavsett var man bor (så vi inte utesluter Tobias Törnqvist bara för att han flyttade till sanddynernas land), eller att man har bott i Sverige till exempel två år.

Redigerat: Såg just att Ola B skrivit samma som jag fast om poker.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Tomas Brenning skrev:


Tycker du verkligen att det är svart eller vitt?

Att Laila, som bott i Sverige 17 år men som är dansk medborgare, kan bli svensk mästare i backgammon känns helt självklart, för ”hon bor ju faktiskt här”.

Ok, jag kan tänka mig göra ett undantag för Laila.
Men… jag kan också acceptera att man är skriven i Sverige, men problemet med undantag är att de kan bli luddiga.

Sidor

Ola Brandborn

Börje Rudenstål skrev:


Tomas Brenning skrev:


Tycker du verkligen att det är svart eller vitt?

Att Laila, som bott i Sverige 17 år men som är dansk medborgare, kan bli svensk mästare i backgammon känns helt självklart, för ”hon bor ju faktiskt här”.

Ok, jag kan tänka mig göra ett undantag för Laila.
Men… jag kan också acceptera att man är skriven i Sverige, men problemet med undantag är att de kan bli luddiga.

Att låta icke-svenskar spela SM är imho liktydigt med att låta icke-juniorer spela juniortävlingar (och det ärdet ju ingen som önskar ska ske).

En enkel regel utan gränsdragningsproblem är: Om du har rätt att rösta i kommande Riksdags/Kommunalval så får du spela SM, annars inte (med någon specialregel för juniorer givetvis).

Sidor

Joakim Nordlindh

Och hur i hela friden ska förfundet få reda på vem som är röstberättigad?

Sidor

Carsten Kofoed

Är det inte fel tidpunkt att diskutera detta under pågående SM-tävling?

Spelarna uppfyller säkert betingelserna i både Generellt Regelverk och Specifika Tävlingsbestämmelser.
Dennis Bilde är även typexempel (s7) i GR! Smile (lite annat samband).
Ett krav är att man skall vara medlem när tävlingen påbörjas, det tolkar jag …., när kvalet börjar?? Vem vet?

Vi har en styrelse och kommittèer för att de kan besluta utan att behöva fråga medlemmarna om allt, även om det kan bli fel, speciellt i dessa tider.

Vilka spelare skall få bestämma?

Svenskar kan bli Danska Mästare. Om nu någon har lyckats.

Sidor

Mikael Rimstedt

Hej!

I USA spelas det s.k. ”nationals” tre gånger om året som förkortas NABC. Det står för ”North American Bridge Championship”. Betyder det att bara amerikanare och kanadensare får ställa up? Givetvis inte och ni kan själva tänka er hur proffsbridgen hade sett ut om amerikanarna hade uteslutit alla Européer.

Ser att trådskaparen blev biten på guldbiljetten efter att ha oturen nog att hamna i samma grupp som Ebenius Crew som har många mästerskapsmedaljer på CV:et. Kanske därför den skapades från första början?

Fånig tråd!!!

Sidor

Dan Bylund

Ingen skugga över Ebenius Crew, de följer gällande reglemente. Punkt.

Carsten: Något SM pågår nästan hela året. Kan denna fråga bara diskuteras under några veckor efter festivalen menar du? Och visst, vi är en demokratisk organisation. Men vissa frågor har faktiskt en dignitet som bör tas på en Riksstämma eller åtminstone av den valda styrelsen, inte av en underställd kommitté utan någon egentlig beredning av ärendet.

Mikael: Givetvis blev frågan väckt igen för mig nu i samband med SM-semin. Blev mest förvånad eftersom jag var med på den riksstämma där detta diskuterades och även aktiv i diskussioner här i forumet som föregick TK:s tidigare beslut i frågan. Du må tycka att det är en fånig icke-fråga, men de flesta spelare jag pratat med tycker som jag att vi bör följa de flesta specialförbunden inom RF här och begränsa möjligheten för utländska spelare att bli just svenska mästare. Min uppfattning från Riksstämman var också att det fanns en konsensus bland delegaterna att Allsvenskan skulle vara öppen för utländska spelare, men inte SM-tävlingarna. Likaså är min bild att de flesta debattörer här i forumet förespråkade samma linje. Dock lyftes även då Nationals som ett motargument av några proffsspelare. Jämförelsen med Nationals haltar dock betänkligt för dessa bör nog snarare likställas med öppna EM här i Europa.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Jag har förståelse för dem som kämpar om äran i ett svenskt mästerskap utan prispengar, och får se sig slagna av spelare som saknar anknytning till Sverige. Å andra sidan är det lika stötande att vissa som betalt sin medlemsavgift inte ska ha samma rättigheter som alla andra medlemmar. Hur man än gör blir det alltså fel på något sätt.

Är lösningen att man bara får vara medlem i förbundet om man har tillräcklig anknytning till Sverige? Utlänningar som vill spela en enstaka tävling i Sverige får i så fall betala en något högre avgift för tävlingen, och får inte ställa upp i SM-tävlingar.

Jämförelsen med Nationals förstår jag inte. Eller är det också ett mästerskap utan prispengar?

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Utländska spelare behöver inte vara medlemmar i SBF så länge de är medlemmar i något annat nationellt förbund för att få spela enskilda tävlingar.

Sidor

Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Carina Wademark skrev:


Hej Dan,
Beslutet finns i TK-protokoll från november 2019, punkt 27. Protokoll


Då beslutet togs kunde man ju inte förutsätta dagens situation med onlinespel. Skrivningen där ”Till de flesta SM-tävlingar finns såväl klubb- som distriktskval. Kan man ta sig igenom det anses man värdig att spela en final.” gör väl att man kan tänka sig att beslutet hade blivit ett annat om man hade sett detta med ett SM-lag online komma.

Sidor

Carsten Kofoed

Hej Dan. Angående tidpunkten för diskussion avsåg jag enbart SM-Lag, dvs det finns tid från Kristiflygare och året ut. Nu blev det lite ”sura rönnbär” över det, förutom attityden mot gruppvinnarna - men det var nog inte avsikten.

Du eller distriktet kan skicka en motion till kommande Riksstämma. Det är ju också en ny styrelse jämf. med 2013 med en annan agenda.

Vad resultatet blir spelar ingen större roll för min del, jag har förståelse för båda sidors synpunkter.

Sidor

Johan Wahlberg

Henrik Johansson skrev:


Utländska spelare behöver inte vara medlemmar i SBF så länge de är medlemmar i något annat nationellt förbund för att få spela enskilda tävlingar.

Jag har inga problem med att utländska spelare kan vara med och tävla i SM. I mitt tycker så berikar det bara bridge desto fler och bättre spelare som deltar i olika tävlingar.

Däremot så skulle man väl kunna kräva medlemsskap i SBF för att få spela SM? Inga direkt stora pengar men det känns rimligt och in är ändå in.

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Som läget är idag så skulle alltså en prislista över medaljerna i SM-Lag kunna se ut såhär?

Guld: Meckwell
Silver: Monaco
Bons: Lavazza

Bespara mig svar om att ”det skulle ju aldrig hända”
Detta är bara hypotetiskt såklart.

Men nu när det spelas online så är det ju faktiskt möjligt att ett Svenskt proffspar skulle kunna fråga Meckwell om dom har lust att spela en helg på nätet.

Jag tycker detta känns konstigt men framförallt lite orättvist mot alla gräsrotsspelare som vi har lockat över hela landet att vara med i olika DM-Tävlingar för att få med så många lag som möjligt från distriktet till en eventuell SM-Semi.

Rent spontant så tror jag att vi på sikt kommer att ha svårare att få med gräsrotsspelarna till att spela DM-Lag som också är kval till SM-Lag om gräsrotsspelarna vet om att om de skulle kvalificera sig till SM-Semi så kan dom bli förnedrade där av massa internationella storstjärnor.

Personligen tycker jag bara att det är roligt att möta så bra motstånd som möjligt men jag är fullt medveten att det inte är allas åsikt.

Och att kröna Svenska Mästare enligt mitt exempel här ovan skulle ju kännas väldigt konstigt tycker jag.

Allsvenskan - Fine
Guldtävlingar - Fine
Svenskt Mästerskap - Nja, mycket tveksamt

Men om Svenska spelare tillåts ställa upp och vinna ett Danskt eller Norskt mästerskap så tycker jag nog att vi bör ha samma regler som våra nordiska grannar.

Lycka till med Bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Micke W du är som en trisslott!

Tycker du har skrivit ett genomtänkt och välformulerat inlägg som jag kan hålla med om till 100%.

Så vad har det med trisslotter att göra? Tja, ”plötsligt händer det”. Smile

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Johan Wahlberg skrev:

Jag har inga problem med att utländska spelare kan vara med och tävla i SM. I mitt tycker så berikar det bara bridge desto fler och bättre spelare som deltar i olika tävlingar.

Däremot så skulle man väl kunna kräva medlemsskap i SBF för att få spela SM? Inga direkt stora pengar men det känns rimligt och in är ändå in.

För att spela amerikanska nationals, eftersom jämförelsen togs upp tidigare, måste du vara medlem i ACBL, dvs den amerikanska motsvarigheten till vårt kära förbund. Men du kan förstås lösa medlemskapet i samband med tävlingen.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Mikael Westerlund skrev:


Men om Svenska spelare tillåts ställa upp och vinna ett Danskt eller Norskt mästerskap så tycker jag nog att vi bör ha samma regler som våra nordiska grannar.
/Mikael Westerlund


Varför det? Ska vi låta andra länder styra hur våra regler ska vara? Är det inte så fall bättre att verka för att införa ett nordiskt mästerskap?

Sidor

Johan Nilsson

Tycker att ju fler som har möjlighet att deltaga desto bättre för vår sport.
Själv tyckte jag det var kul och utmanande att få möta Bilde och Palma i DM-lag!

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Torbjörn Gustavsson skrev:


Mikael Westerlund skrev:


Men om Svenska spelare tillåts ställa upp och vinna ett Danskt eller Norskt mästerskap så tycker jag nog att vi bör ha samma regler som våra nordiska grannar.
/Mikael Westerlund


Varför det? Ska vi låta andra länder styra hur våra regler ska vara? Är det inte så fall bättre att verka för att införa ett nordiskt mästerskap?

Du frågar varför?

Varför jag tycker att vi skall rätta oss efter våra grannländer är enbart för att dom verkar ha satt regler för detta medans vi i Sverige inte verkar kunna bestämma oss?

Rent principiellt så tycker jag att SM är för Svenska spelare.
Men om våra nordiska grannar har ett annat regelverk så har jag absolut inget problem med att vi gör samma som dom.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Peter Swensson

Mikael Rimstedt skrev:


Hej!

I USA spelas det s.k. ”nationals” tre gånger om året som förkortas NABC. Det står för ”North American Bridge Championship”. Betyder det att bara amerikanare och kanadensare får ställa up? Givetvis inte och ni kan själva tänka er hur proffsbridgen hade sett ut om amerikanarna hade uteslutit alla Européer.

Ser att trådskaparen blev biten på guldbiljetten efter att ha oturen nog att hamna i samma grupp som Ebenius Crew som har många mästerskapsmedaljer på CV:et. Kanske därför den skapades från första början?

Fånig tråd!!!

Nja, är inte ACBL och EBL mer på samma organisatoriska nivå. Nämnda ”Nationals” NABC som som ACBL arrangerar är väl mer som öppna EM än nationsmästerskap. NABF som är EBLs egentliga motsvarighet har ju samma täckning som ACBL. Kollar du reglerna för medlemskap i USBF så liknar de mer kraven som påtalas för mästerskap här i tråden… alltså inte exakt men lite närmre jämförelse av ”äpplen med äpplen” än national med SM. (jag har nästan ingen koll på CBF, ABA eller mexicos förbund och regler, men nog måste du bo eller vara skriven där för att bli nationsmästare. Nämde ABA för även de arrangerar Nationals over there)

Sedan kan jag ju tycka att bildar man i par med någon nordiska polare så borde det vara grönt ljus för SM. Det borde finnas möjligheter att få till någon symmetrisk deal.

Sidor

Ola Brandborn

I USA spelas det s.k. ”nationals” tre gånger om året som förkortas NABC.

Nej, de spelas tre gånger om året i USA och Canada.
Om vi har en tävling i Sverige och Norge vi kallar Skandinaviska Mästerskapen så kan jag hålla med om att vi kan släppa in andra länder i tävlingen

Sidor

Joakim Nordlindh

Jag kan inte förstå hur ni som vill öppna upp detta tänker, men kanske har ni rätt. Jag har inte kollat på något EM i fotboll typ någonsin, men kanske skulle man kolla om det öppnas upp så lite intressanta lag från sydamerika fick vara med.

Sidor

Erika Rodin
Bild för Erika Rodin

Carsten Kofoed skrev:

Svenskar kan bli Danska Mästare. Om nu någon har lyckats.

Jag är dansk juniormästare Cool

Sidor

Logga in för att kommentera