Forum » Allmänna diskussioner » Jönsson förklarar

Jönsson förklarar

638 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Mikael Grönkvist skrev:


Per Hansson skrev:


Rule of 14 Smile .
Count your hcp and add the number of spades. If the sum is 14, open. In last position.
Minns dock inte var det var, can vara, möjligen någon amerikan på BBO som viskat visdom?


Du måste spela bättre än undertecknad eftersom jag har fått lära mig att det är 15 som är gränsvärdet. Se länk för mer info.

Du är så ung Mikael! Förr räckte det med 14 så kallade Pearsonpoäng för att öppna i 4:e hand, numera krävs 15. Genom att räkna Pearsonpoäng, kallas också Cassinoräkning, Pearsons regel och 15-regeln, kan man avgöra om man ska bjuda eller passa i fjärde hand. Pearsonpoäng är hp plus antalet spader. Om summan är 15 eller högre ska man öppna. Tidigare, oklart när, (se Encyclopedia of Bridge 7th edition), räckte det med 14 Pearsonpoäng. Metoden är uppkallad efter den amerikanske bridgeexperten Don Pearson.
Både Jeff Rubens (2013) och Mike Lawrence (2011) medger att det finns undantag från regeln, som bör ses som ett riktmärke. Även Ron Klinger (2002) tycker att 15 Pearsonpoäng krävs för öppning i fjärde hand.

Sidor

Per Jephson

Visst har man varit med om många underhållande episoder runt det gröna bordet, minns för några år sedan en förtjusande dam som efter min partners klöveröppning (3+) steg in med 2 klöver vilket föranledde en alert från hennes partner,hon spärrade upp ögonen och sa: ”Vad knackar du för??!” , på nästa giv hade hon en trumf och en hjärterhacka på både handen och bordet, då stal hon först bordets hjärter på hand och därefter handens hjärterhacka på bordet vilket fick mig att försynt undra vad som hände där…. det avväpnande svaret var: ” Det är väl vad man kallar en korsstöld?”
Bara några ronder senare bjöd vi ( med ett högst udda system) 1kl-D-1ru-pass-1NT varpå dubblaren undrade vad 1NT visade, jag förklarade då att det visade 20+ (ett av våra många missförstånd..), då förkunnade han med hög röst: ”Det kan han inte ha!!”
Med andra ord en vanlig tävlingskväll på klubben….

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Get a life Rimstedt!

Sidor

Per-Ola Cullin

Torbjörn Jönsson skrev:


Get a life Rimstedt!

Borde inte så där hemska bilder modereras bort?

Sidor

Björn Sörling

Per-Ola Cullin skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


Get a life Rimstedt!

Borde inte så där hemska bilder modereras bort?

Du har väl kontakter i DN som kan hantera såna här uppenbara fall av fake news?

Sidor

Mikael Rimstedt

Liksom den där bilden man ska behöva lida till varje gång man öppnar upp SBFs hemsida en hel vecka framåt. Har laddat upp med en massvis av somriga selfies ni ska få njuta av fr.o.m nästa vecka, var inte oroliga.

//Mikael

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Från gårdagens långa partävling på Funbridge.

Du har: QJ84 7 A84 AQJ75 och budgivningen har börjat:

1Kl-1Hj
1Sp-2Ru
?

Vad bjuder du?

Du spelar ”bästa lågfärg” och har visat minst tre klöver och fyra spader. 2Ru var minst inviterande. Bara bjud det som spontant faller dig in och du vinner tävlingen (men kommer å andra sidan att bli betraktad som talanglös av mig).

Sidor

Tore Mattsson

3 kl kanske

Sidor

Per Jephson

Det som är bra med dig, TJ, är din ledtrådslösa förmåga att få andra att framstå som talanglösa….
Spontant måste ju klövern bjudas men man vill ju inte höra pass på 3 kl med denna semipråm… vad kan p ha?
Med fett ruterhåll bjuder alla partävlare trising, med god hjärter bjuds denna på lämplig nivå, med 5-5 i rött hoppar han (sry….hon) till tre ru, därför bidde det bara 4 kl kvar…
Var detta för icke-spontant? Det spontana budet är självfallet sex kl och tacka så mycket när p lägger upp Kx-Exxx-Kxx-Kxxx…
Wishful thinking from the notorious frog-collector…

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jag förstår att ni blir nervösa men oroa er inte, jag är mest sur på mig själv. Ni bjuder naturligtvis 3Kl och det fortsätter:

1Kl-1Hj
1Sp-2Ru
3Kl-4Kl
4Ru-4Hj
?

Och nu?

Sidor

Per Jephson

3 kl var alltså krav mot en potentiell invit? Kan inte låta bli att oroa mig en smula över din dagsform….

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Förmodligen dumt av mig att skriva att 2Ru var minst invit för jag bjöd det som utgångskrav och har aldrig sett Argine passa under utgång. Jag kommer ihåg när jag spelade det som invit+ och det var helt hopplöst.

Nästan alla bjöd 2NT och att kalla det talanglöst är väl kanske att ta i men jag tycker inte att det är bra med den fördelningen och när det dessutom kan positionera sangen fel.

Oavsett vilket är det mesigt av mig att rita upp händer hos partnern där vi saknar spaderkontroll och bara bjuda 5Kl. Och den gången lär jag ändå inte få många poäng när resten av fältet är i 3NT.

6Kl gav 97%, 3NT: 62% och 5Kl 3%.

Bra jobbat Jönsson.

EK3
E9643
K
8642
1095
Kkn
D9753
K103
Dkn84
7
E84
EDkn75
762
D10852
kn1062
9
3
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ö-V i zonen

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

63
97
kn953
K6532
Dkn5
Kkn85
10872
D10
E10842
E6
KD6
984
K97
D10432
E4
Ekn7
19
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ö-V i zonen

Från gårdagens IMP-tävling på Funbridge. Väst spelar 3Hj efter att jag som Syd öppnat med en spader och partnern spelar ut spadersex. Jag tar för esset och fortsätter med spaderfyra som Väst tar på bordet för att maska med klöverdam. Nu måste Nord hitta den läckra vändan trumf för att få sin stöld vilket jag själv har lyckats med kanske tre gånger i mitt liv.

Det är inte lätt att se utan Nord fortsätter i ruter och Väst sakar sin spader på klövern och vi får ett stick i varje färg. Jämn hemgång.

Jag får -3 Imp för det och blir lite nyfiken på vad som hänt vid andra bord. Cullin fortsätter med spadertio istället vilket väl är bättre än min fyra men även här fortsätter Nord med ruter men nu spelar Väst trumf istället för att slänga en spader på klövern. Syd fortsätter med spader efter hjärteress och Nord får sin stöld. En bet.

Och sådär håller det på med olika agerande av Argine både i spelföring och försvar. Ibland spelar hon trumf i tredje stick och ibland fortsätter Nord med mera klöver efter klöverkung etc. Olika Syd har vänt med samma spader i andra stick, spelat samma system, har haft samma kortspelskonventioner men ändå har det blivit olika agerande från partner och spelförare.

Det där är naturligtvis vad som händer vid livetävlingar men jag kan inte se att det skulle vara önskvärt här. Och hur är det överhuvudtaget möjligt med en dator?

Sidor

Thomas Ålander

Har det blivit möjligt att ge datorer litet mänsklighet!?

Sidor

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Varför duckar du inte första spadern?

Peter

Sidor

Lennart Bylund

Du är klok du Peter!

Sidor

Per Jephson

Exactly… partnern kan ju aldrig få två spadersnattar…du lirade i alla fall landslagsmässigt….

Sidor

Ola Brandborn

Peter Backlund skrev:


Varför duckar du inte första spadern?

Peter


Eller vänder i Ruter på spaderess

Sidor

Per Jephson

Nja… det gällde väl att ta bet i tre hjärter…

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Förlåt, jag blandade ihop korten men här är den rätta given:

6
97
E953
kn76532
Dkn5
Kkn85
10872
D10
E10842
E6
KD6
984
K973
D10432
kn4
EK
19
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ö-V i zonen

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Nej, nu blev det fel igen för det är naturligtvis så här det såg ut:

K96
97
kn953
6532
Dkn5
Kkn85
10872
D10
E10842
E6
KD6
984
73
D10432
E4
EKkn7
19
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ö-V i zonen

Sidor

Dan Bylund

Ja, du får börja vässa spelet och ducka första spadern så att Argine börjar inse att du kanske är rätt så vass ändå. Duktigt fel förvisso om utspelshanden har osannolika 1255 med ruter ess som enda beväpning, Bra spelare har tur sägs det ju och man börjar ana sig till att den där datorn har en liten finurlig slumpfunktion i sig. ”Aha, här sätter sig Pocken mittemot, bäst att skärpa sig” eller ”Haha, nu du Jönsson så ska du få dig ett litet pass på ditt kravbud, minsann” Wink

Sidor

Per Jephson

LOL… med hand A klev V alltså in med 2hjärter i ofördelaktiga zoner… och med hand B gav du med ducken bort en övertrick( dyrbart, indeed?)
Nu bör du snart ta fram den aktuella sitsen (och motspelet…)

Sidor

Ola Brandborn

Även i båda de alternativa verkligheter du målade upp var Ruter Kung i stick två rätt fortsättning.
Alltså ruter kung, inte ruterkung.

Sidor

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Per Jephson skrev:


LOL… med hand A klev V alltså in med 2hjärter i ofördelaktiga zoner…


Med tanke på att Argine gjorde det med den faktiska handen ser jag inte varför hon inte skulle göra det med Torbjörns alternativa hand A.

Sidor

Per Jephson

Det har du naturligtvis rätt i (även om den fjärde spadern manar till återhållsamhet…), jag skulle inte kliva in med någon av exempelhänderna.
Hatten av för Torbjörn som förhoppningsvis fortsätter utmana våra geniknölar!

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jag är inte säker på att ni förstår hur svårt det är att få ihop 75% på en tävling som en del får på Funbridge.

Kkn54
E8
9754
432
9862
kn972
kn103
85
E
KD64
KD82
ED107
D1073
1053
E6
Kkn96
30
Nord
Öst
Syd
Väst
Öst giv
Ingen i zonen

Du spelar 3NT som Syd, får klöversex ut av Väst och sticker Öst:s åtta med tian. Ruterkung, Väst spelar spader, ruterdam, en till (Väst sakar hjärter) och Öst fortsätter med klöverfem. Du tror nu att du har en hyfsad idé om hur det sitter och går upp med esset, tar din höga ruter och efter fyra ronder hjärter har Öst bara spader kvar. Tio stick och +430.

För denna inte fantastiska men prydliga spelföring får du 75% på brickan. ”Det klarar jag också ” säger du. Ok, men nu skall du göra det på 11 brickor till. ”Inga problem!”. Ok, men då låtsas vi att du och Väst byter svarta sjuor med varandra, alla kan slå en mask och du får bara 50% på brickan. Nu måste du ha 100% på nästa bricka osv, osv …

Good luck Chuck!

Sidor

Dan Bylund

Se, nu hade du lite flyt ändå. En vassare öst plockar fram hjärter 2 när du spelar din fjärde hjärter!

Sidor

Per Jephson

Att casha den fjärde rutern var kanske en smula… hur ska man beskriva det… talanglöst?
Med ruterkommunikationen intakt hjälper det föga att östrobban avblockerar sina hjärter…

Sidor

Per Hansson

Nä Micke, jag spelar nog inte bättre än du Smile , inte om aktuellt hcp stämmer, eller alldeles oavsett det förresten. Och jag blev en aning osäker när jag sänt iväg, om det var 14 el 15 ”sånna där points ”. Men nu kom ju en förklaring, via Bo, och det var faktiskt 14 som min amerikanska prd ”lärde” mig. Jag har förresten varit i North Carolina och spelat med henne, 2 ggr, sen vi träffades på BBO!! hur kul som helst. Trevlig Midsommar förresten!!!

Sidor

Logga in för att kommentera