Forum » Allmänna diskussioner » Idé för klubbar att få in lite småpengar

Idé för klubbar att få in lite småpengar

5 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Ola Brandborn
Idé för klubbar att få in lite småpengar

Det är ju tråkigt att sitt alldeles ensam hemma, eller hur? Och spela på nätet vill jag ju inte. Tre vänner kan jag leta upp utan att krocka alltför mycket med folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Skulle inte klubbarna runt om i landet tanka ner brickorna från någon större tävling, lägga dessa med lämplig brickläggningsmaskin om man har sådan, och sedan hyra ut ett brickset på säg 32 brickor för ett par tre hundralappar så man skulle kunna spela facitbridge hemmavid? Jag förstår att det inte hjälper de stora klubbarna (eller förbundet), men småklubbarna runt om i landet skulle på detta sätt kunna få in lite slantar till verksamheten som nu ligger på is?

Philip Berggren

Ola Brandborn skrev:


Det är ju tråkigt att sitt alldeles ensam hemma, eller hur? Och spela på nätet vill jag ju inte. Tre vänner kan jag leta upp utan att krocka alltför mycket med folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Skulle inte klubbarna runt om i landet tanka ner brickorna från någon större tävling, lägga dessa med lämplig brickläggningsmaskin om man har sådan, och sedan hyra ut ett brickset på säg 32 brickor för ett par tre hundralappar så man skulle kunna spela facitbridge hemmavid? Jag förstår att det inte hjälper de stora klubbarna (eller förbundet), men småklubbarna runt om i landet skulle på detta sätt kunna få in lite slantar till verksamheten som nu ligger på is?

Problemet är väl att det inte går att garantera att smitta inte finns på sagda brickor.

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Bra idé tycker jag!

Så här skriver FHM på sin sida, visserligen angående mynt och sedlar, men kortlappar borde falla under samma kriterie. Även om brickläggaren råkade vara smittad under tiden brickorna läggs dör nog viruset innan brickorna hinner spelas.

Smittar covid-19 via sedlar och mynt?
*Det finns inga uppgifter om att personer har smittats via sedlar eller mynt. Coronaviruset (SARS-CoV-2) som orsakar sjukdomen covid-19 smittar i första hand mellan människor genom så kallad droppsmitta. Det betyder att smittan överförs till slemhinnorna i ögon, näsa eller mun från droppar som sprids i luften när en sjuk person hostar eller nyser.

Så här kan du undvika att bli smittad och att smitta andra:
*
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

Peter Swensson

Linnea Edlund skrev:


Bra idé tycker jag!

Så här skriver FHM på sin sida, visserligen angående mynt och sedlar, men kortlappar borde falla under samma kriterie. Även om brickläggaren råkade vara smittad under tiden brickorna läggs dör nog viruset innan brickorna hinner spelas.

Smittar covid-19 via sedlar och mynt?
*Det finns inga uppgifter om att personer har smittats via sedlar eller mynt. Coronaviruset (SARS-CoV-2) som orsakar sjukdomen covid-19 smittar i första hand mellan människor genom så kallad droppsmitta. Det betyder att smittan överförs till slemhinnorna i ögon, näsa eller mun från droppar som sprids i luften när en sjuk person hostar eller nyser.

Så här kan du undvika att bli smittad och att smitta andra:
*
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

  1. Virus dör inte. De lever inte överhuvudtaget.
  2. De kan vara bevarade i infektuöst tillstånd i flera dagar på en yta. Beror på ytan etc
  3. Överföring från yta till slemhinnor händer om man råkar peta sig i ansiktet . Det händer i alla fall att jag gör hela tiden även om jag tänker på det numer.
  4. Det är osannolikt att virus överförs från en yta som pengar till slemhinnor.
  5. När man sitter och pillar på bridgehänder är kontakttiden och plockandet enormt mycket mer omfattande än med papperspengar (för de flesta pappetspengsinnehavare)
  6. Risken är helt klart större med spelkort, men hur stor är risken? Givetvis låg, men som philip antydde långt ifrån noll.
  7. Går det att minska risken med spelkorten? Det gör det! Lätt! Det går att sänka risken väldigt nära noll. Handskar och andningsmask på brickläggaren (inga tramsskydd) och brickor som inte tafsats på på säg 14 dagar.
  8. Kan de som spelar med lagda brickor minimera risken att överföra virus från kort till sina slemhinnor. Javisst, alla kommer inte vara lika duktiga dock. Kräver kunskap och självinsikter. Egna gummihandskar så att man blir medveten om när man råkar ta sig i ansiktet och kan tvätta där man tagit. Eller varför inte ett transparent skärmskydd, skyddet är då att inte peta sig i nyllet och minska risken något för salivsprutande med och motspelare när de kommenterar budgivning och spel.
  9. Är det en bra ide att starta med? Inte utan risk mitigering, som vi i branschen säger.
  10. Jag skulle gärna spela lite livebridge i mindre sällskap med lagda brickor, men är inte övertygad om jag vill utsätta någon utan brickläggare för risken att bli potentiell massspridare.

Nerspritade plastkort och handvaskning är ett fullgott alternativ

Tänk noga och play safe… som Rixi Markus kanske sagt.
Viktigt att bara tar sina egna övervägda beslut.

Ola Brandborn

Philip Berggren skrev:

Problemet är väl att det inte går att garantera att smitta inte finns på sagda brickor.


Med rätt planering kan kortlekarna ligga i karantän en vecka eller två eller så både före och efter spelet.
Logga in för att kommentera