Forum » Allmänna diskussioner » Elittävling på BBO

Elittävling på BBO

122 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Mikael Rimstedt

Per Hansson skrev:

Påminnare för den som vill ha kul ikväll. Kolla in rekommendationerna ovan för att vara med på Nich:s ”bridgesudd”. Han är för övrigt redan igång, och det blir också ”travsudd”. Det är inga blyga kommentarer som avfyras i streamen, med både gula,röda och blåa kort.

Nu blir jag ju nervös Smile

Sidor

Philip Berggren

Mikael Rimstedt skrev:

Per Hansson skrev:

Påminnare för den som vill ha kul ikväll. Kolla in rekommendationerna ovan för att vara med på Nich:s ”bridgesudd”. Han är för övrigt redan igång, och det blir också ”travsudd”. Det är inga blyga kommentarer som avfyras i streamen, med både gula,röda och blåa kort.

Nu blir jag ju nervös :)

För oss mindre bevandrade. Vad är innebär ett blått kort? Nerd

Sidor

Lars-Göran Larsson

Kan användas efter det röda (en s. k. dubbelutvisning).

Sidor

Stefan Olausson

Sidor

Per Hansson

Idag lördag den 2:e maj, Nichlas Eliazohn berättade just nu ( kl 12.14 9 i travsudden att han och Andreas Westman, ikväll kommer att streama Stridsvagn mot South Sweden. Så om Ni inte har ngt annat roligt att göra, här är ett tips på aktivitet.

Sidor

Thomas Karlsson

Tråkigt att han sänder när man inte har tid att titta.

Sidor

Björn Sörling

Går att se tokigheterna efteråt Wink

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Hallåj!

Först lite tråkiga nyheter - det blir ingen Bridgesudd ikväll, Nichlas har en sjuk dotter att ta hand om, men vi hoppas på nya bokningar.

Totalt är nu hälften, 14 matcher av 28 spelade, tabellen uppdateras kontinuerligt.

Jag fyller på med länkar till matchresultaten när jag sitter vid en dator, så denna lista uppdateras inte riktigt lika frekvent. Smile

Just nu kan man se Fredin mot Skalman på BBO, och senare ikväll spelar Bananätarna mot Mixedlandslaget. Mycket nöje!

Bokade matcher

Hemmalag Bortalag Speldag Omgång
Fredin Skalman 3/5, kl 17:30 4
Bananätarna Mixedlandslaget 3/5, kl 20:00 5
Dansk dynamit Mixedlandslaget 4/5, kl 20:00 6
Skalman South Sweden 4/5, kl 20:00 2
Dansk dynamit Fredin 5/5, kl 20:00 7
3 Wrangs Skalman 6/5, kl 19:00 5
Dansk dynamit Bananätarna 6/5, kl 20:00 4
Bananätarna Fredin 7/5, kl 19:00 2
South Sweden Dansk dynamit 11/5, kl 20:00 3

Spelade matcher

Hemmalag Bortalag Omgång Resultat
Stridsvagn Mixedlandslaget 2 24-30 / 47-27
3 Wrangs Mixedlandslaget 4 40-49 / 23-24
Skalman Stridsvagn 3 11-25 / 18-36
Fredin 3 Wrangs 1 4-30 / 35-34
(fyra sista brickorna i andra halvlek)
Skalman Dansk dynamit 1 4-53 / 16-39
Mixedlandslaget South Sweden 1 6-12 / 17-17
Bananätarna South Sweden 7 18-21 / 25-11
Fredin Mixedlandslaget 3 43-9 / 31-36
Stridsvagn 3 Wrangs 7 43-1 / 20-28
Fredin Stridsvagn 6 44-10 / 12-28
Stridsvagn Bananätarna 1 21-28 / 5-28
Stridsvagn South Sweden 4 46-18 / 35-23

Sidor

Mats Nilsland

Hej alla. Jag har brottats med tekniken för mina ’artiklar’ och får det inte riktigt att fungera. Linnea har erbjudit sig att hjälpa till, så i morgon kanske problemet är löst.

Sidor

Joakim Nordlindh

Vet inte om man får skiva om sina egna bedrifter, men du hade en bra spelföring, tror det va i 3hö, där du maskade ut ruJ i slutskedet. Om du behöver hjälp att hitta nåt att skriva om Smile

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Brickan var intressant ur flera aspekter. Nisse fick koll på ruterns fördelning, 4-2, och maskade teoretiskt korrekt ut knekten över 4kortsfärgen och gick hem i tre hjärter för +140. Bra lir att stjäla upp klövern och få koll på fördelningen.
Men jag är ändå tveksam i om det var rätt spelat. Om knekten sitter på på fel hand, går han tre bet i zonen eftersom trumfen var slut. Antar ren matematik och lite förmätet att hacka på en korrekt och bra spelföring, men det är inte alltid rätt att spela på hemgång.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Börje, blir det inte så här? (om jag förstår din beskrivning rätt)
Gick att säkra -100 (jämförtalet med följande).
1. Mask som går 4 av 6 gånger = + 140 (ger + 240 2/3 av fallen)
2. Mask som spricker 2 av 6 gånger = -300 (ger -200 1/3 av fallen)
Låter som rätt spelat (i längden).
.
Gjorde en snabbräkning, kanske för snabb. Har jag blandat bort korten i huvet på mig själv?

Sidor

Marion Michielsen

Lars-Göran Larsson skrev:

.
Gjorde en snabbräkning, kanske för snabb. Har jag blandat bort korten i huvet på mig själv?

Jag har inte sett given, men om man toppar ruter, skulle man gå hem då om det sitter Jx bakom?

Sidor

Mats Nilsland

Håller med om det kan ha varit fel, svårt att räkna på oddsen tycker jag, men man ska spela på sin känsla även med risk för att se dum ut efteråt Smile

Tror kanske Lars-Göran missat det med Jx, hemgång om man toppar?

PS, Vill inte skriva om given här för Linnea har med den i morgon!!

Sidor

Mats Nilsland

Marion Michielsen skrev:

.

Jag har inte sett given, men om man toppar ruter, skulle man gå hem då om det sitter Jx bakom?

Ja man hade AQ109 till Kxx med fyra kort kvar

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Marion Michielsen skrev:

.

Ja

Sidor

Mats Nilsland

Börje Rudenstål skrev:

Brickan var intressant ur flera aspekter. Nisse fick koll på ruterns fördelning, 4-2, och maskade teoretiskt korrekt ut knekten över 4kortsfärgen och gick hem i tre hjärter för +140. Bra lir att stjäla upp klövern och få koll på fördelningen.
Men jag är ändå tveksam i om det var rätt spelat. Om knekten sitter på på fel hand, går han tre bet i zonen eftersom trumfen var slut. Antar ren matematik och lite förmätet att hacka på en korrekt och bra spelföring, men det är inte alltid rätt att spela på hemgång.

Klart man får hacka!! Det är förstås som med slammar. En bra slam är en slam som går hem. Fick erfara det med, lite surt igår när Janne slog på ett sjajs och visade singel med två hackor!

Sidor

Marion Michielsen

Det är fortfarande bättre att maska men inte mycket.
+240 i 4/6 och -440 i 2/6.
(Antar att man inte kan spela EK och maska sen, då hade det varit claim)

Sidor

Mats Nilsland

Marion Michielsen skrev:

Det var handen efter AD109 som hade fyra, så man måste maska direkt om man ska göra det.

Sidor

Mats Nilsland

En länk till Linneas o min nya sida, mer uppdateringar i morgon

Fredin teams

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Jag kommer att flytta över Mats rapporter till en sida här på svenskbridge.se - så att jag kan hjälpa till med publiceringen.

Eftersom ni ändå är i full fart med att dissekrera brickan, så är det väl lika bra att jag skickar er länken redan idag! Smile
http://www.svenskbridge.se/upplands-bf/fredin-vs-skalman

Vartefter jag hinner kommer jag lägga in tidigare rapporter så man hittar dem via denna sida: http://www.svenskbridge.se/upplands-bf/nilsland

Och en direktlänk till brickan - för er som själva vill klicka er igenom hur spelet gick.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Mats Nilsland skrev:

Marion Michielsen skrev:

Det var handen efter AD109 som hade fyra, så man måste maska direkt om man ska göra det.

Då tycks veta att handen bakom har fyra kort i färgen och två val, toppa eller direktmaska.
Då får du - 300 (2/6) och + 140 (4/6) om du maskar (- 6,7 i snitt)
Du får - 100 (4/6) och + 140 (2/6) om du toppar (- 20 i snitt).
Samma slutsats, bättre maska men inte mycket.
(och det är identiskt med Marions siffror, ser jag - teoretiskt cirka minus 13 helpoäng i snitt per giv, i delkontrakt 2hö - hade det gällt slam i hö hade det definitivt varit viktigare att spela med oddsen, men aldrig fel att kämpa i delis heller)

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Nu är 17 av 28 matcher spelade!

Eftersom att tabellen haltar när inte alla lag har spelat lika många matcher så är det inte helt enkelt att se vilka som ”leder” så långt. Dansk dynamit tog en viktig seger mot lag Fredin igår, men det är jämnt i toppen.

Här finns en ”normerad” tabell, där alla lag fått temporära 10 VP per ospelad match (med reservationer för att matte på morgonkvisten inte är min starkaste sida).

Prel
plac
Lag # Riktiga
poäng
Hittepå
poäng
1 Stridsvagn 6 73,04 83,04
2 Dansk dynamit 3 40,62 80,62
3 Fredin 5 60,54 80,54
4 Bananätarna 3 35,62 75,62
5 3 Wrangs 3 27,26 67,26
6 Mixlandslaget 6 55,53 65,53
7 South Sweden 4 35,51 65,51
8 Skalman 4 11,88 45,88

Kolumn 3 = antal spelade matcher så långt.

De fyra främst placerade lagen när alla matcher är spelade kommer att spela semifinaler.

Alla resultat Bokade matcher och info Nilsland rapporterar

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Och nu är alla matcher utom en inbokade - med lite tur kan det bli semifinaler till helgen!

Bokade matcher

South Sweden Dansk dynamit 11/5, kl 20:00 3
Mixedlaget Skalman 11/5, kl 20:00 7
3 Wrangs South Sweden 12/5, kl 19:00 6
Stridsvagn Dansk dynamit 12/5, kl 20:00 5
3 Wrangs Skalman 13/5, kl 17:30 5
Skalman Bananätarna 14/5, kl 20:00 6

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Nu återstår bara två matcher i gruppspelet, och lag 3 Wrangs don’t make a right är inte helt uträknade ännu - Om Wrangarna lyckas totalkrossa Skalman, och Skalmännen lyckas banka Bananerna hårt, så kan tabellen bli spännande mot slutet!

Upplägget för slutspelet är följande: Ettan möter fyran, tvåan möter trean. Matcherna spelas över 48 brickor, men får, om lagen är överens delas upp på två tillfällen. Ettan och tvåan tar med sig en symbolisk carry-over på 0,1 IMP, så dessa kan alltså inte sluta oavgjort.

Även dessa matcher spelas på dagar och tiden som lagen kommer överens om på egen hand, men så fort jag får reda på bokningarna så kommer jag absolut att göra reklam!

Kvarstående matcher:

3 Wrangs Skalman 13/5, kl 17:30 5
Skalman Bananätarna 14/5, kl 20:00 6

Sidor

Mats Nilsland

Det har varit tunt med rapporter från mig på slutet och anledningen är att jag håller på att finslipa min nästa bok och dessutom inga roliga brickor, men hoppas vi går vidare till finalspelet så kommer jag igen då!

Sidor

Stefan Andersson

Ni är helt grymma som håller i detta. Riktigt kul. Tack.

Sidor

Per Hansson

Den som väntar på något gott väntar inte för länge- eller hur det är man säger. Jag uppskattar dina krönikor högt och rent, och jag tycker det är himla roligt att kika på matcherna via BBO. Det är visst jätteroligt att spela själv, men jag har stor glädje av att studera, både bidding och spelföringar och motspel. Mycket trevligt avbrott i den här trista Coronatiden. Och så en ny bok att se framemot. Finfint det.

Sidor

Jan Lagerman

Linnea Edlund skrev:

Nu återstår bara två matcher i gruppspelet, och lag 3 Wrangs don’t make a right är inte helt uträknade ännu - Om Wrangarna lyckas totalkrossa Skalman, och Skalmännen lyckas banka Bananerna hårt, så kan tabellen bli spännande mot slutet!

Den första av de två matcherna blev just så.
3xWrang vann med 57imp.
Så sista matchen blir inte betydelselös.
Undrar om Skalman kan vakna till. Smile

Sidor

Logga in för att kommentera