Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Sidor
Jag kan absolut tänka mig att kommentera (och skänka min andel till passande välgörenhetsorganisation). Utan ett spelschema (främst för semifinal och final) är det dock svårt att lova något.
Sidor
Micke, bra där, hoppas det går att pussla ihop!
Sidor
Det gäller att hantera den 8:de motståndaren så bra som möjligt!
/janne
Sidor
Nu finns en informationssida!
Här kan du hitta spelarnas BBO-namn, och vartefter matcher bokas uppdateras information om speldag och tid på denna sida.
Sidor
Hittar inga tider?
Sidor
Ja, du har noterat korrekt. Det beror på att inga lag har meddelat mig några tider än.
så fort de kommer överens och informerar mig så kommer jag att lägga in på sidan, och troligtvis även skriva i tråden.
Sidor
Första matchen bokad!
Mixedlandslaget möter Stridsvagn (i det som egentligen är omgång 2) imorgon ca kl 20:00.
Det är alltså helt ok att spela kvalmatcherna vartefter man kan boka in spel. Kvalet går över 2*12 brickor.
För er som vill titta på matchen så tar ni er alltså till www.bridgebase.com och söker upp någon av spelarna och går till deras bord.
BBO-namn hittar ni här!
Sidor
Hallåj! Nu är dom igång på riktigt.
Matcherna kan alltså bokas i valfri ordning och därför presenterar jag dem i den ordningen de spelas, oavsett omgång.
Bokade matcher
Spelade matcher
(fyra sista brickorna i andra halvlek)
Och jag kommer inte att spamma forumet för varje match som bokas, men ni kan alltså hitta dem på turneringens informationssida framöver.
Sidor
Du informerar verkligen flitigt. Gör livet lite roligare för rätt många, känns det som. Mycket heder till Dig. Och förresten ett tips till läsare här: Läs gärna ” Mats Nilsland rapporterar”. Den första rapporten från en intern träningsmatch är hur kul som helst! Fortsätt så Mats.
Sidor
Missade första matchen idag, men jättebra med denna info. Kul att titta på spelare som kan lira. Vad beträffande lagens budgivning är jag väl inte alltid lika imponerad.
Sidor
Bra jobbat, du lyckades vara positiv i två tredjedelar av ett inlägg!
Sidor
Det är alltid enkelt att sitta med facit. Misstag sker när man inte ser alla kort. Tycker nog att vi ska undvika att kritisera spelares budgivning när vi inte vet varför de gjorde som de gjorde. Tror nog att vi alla hittar MÅNGA bud vi inte är nöjda med i efterhand oavsett vilken nivå vi spelar på.
Vi ska också ha i åtanke att dessa duktiga spelare låter andra titta utan motkrav. Att då framföra kritik kring hur de spelar är inte särskilt snyggt.
Sidor
Vilket bladder Berggren. Osannolikt löjligt. Klart vi ska säga vad vi tycker, hur kul blir det annars.
Idag var det en spelare som dubblade för att få en färg ut till sin renons. Två minuter senare insåg han att han hade utspelet. Elit?
Ridå
Sidor
Nej, nu blir det snart south sweden. Då blir det sund bridge.
Sidor
Bara för att vi får säga vad vi tycker behöver man inte alltid göra det. Om det är någon som är löjlig så är det du själv. För ja, även elitspelare gör misstag online där de inte är lika vana vid att spela. De blir inte mindre elitspelare för det.
Sidor
Säg vad du tycker, absolut, men formulera dig åtminstone på ett trevligt sätt. Det är också skillnad mellan spel på BBO och live. Misstag av den typ som du skriver om inträffar garanterat mycket oftare på BBO. Förra veckan klev till exempel min lagkamrat in med 2♥ över 1♥ med fördelningen 0-3-4-6 och två knektar. Vad som hänt? Han trodde (förstås) att det var partnern som öppnat.
Sidor
Jag kan vara kritisk men Skalman/Stridsvagn var grymt bra där jag tittade (alla fyra).
Sidor
Stridsvagn imponerar. Instämmer. Alexander hade uppvisning i 4 sp igår. Ändå var han inte nöjd med sig själv. Jag tyckte han spelade vackert. Vilken framtidsman.
Sidor
Sandin = nutidsman t o m?
Jag häpnade när Ahlesved alerterade och förklarade åttakortsfärg (inte 7+!)och Warne lyfte till 5ru med renons i en oerhörd komplicerad kortkombination dem sinsemellan (en straff i ett utmärkt kontrakt andra bordet spelat 6ru med, för mig, okänd budgivning).
Men jag såg flera spel som jag tyckte mig se teoretiskt perfekta,
Sidor
Kollar South Sweden. Lugn och fin bridge.
Men Bjerre klev in på fyrkortsfärg och gick 4 bet när Morath hade pråm men bara 3 trumf. Viktigt med trumf.
Opiskat dock.
Sidor
Jag hoppas att ingen missar Mats Nilslands små rapporter!
Länk - The Scanian initiative
Det var mååånga IMP som bytte ägare i matchen mellan skåningarna och stockholmarna idag.
Sidor
Tyckte jag var positiv. Skrev att jag inte alltid ( men ofta ) var så impad av en del bud. Många hemdubblingar mm. 3 RD klöver minus 5 var nog dock värst. Men absolut många bra bjudna slammar och fina spel. Har lärt mig mycket. Men är det rätt i längden att öppna med 3 hj i första hand med Jxxxxx och bara hackor i resten. Har sett liknande bud några gånger.
Sidor
I grönt zon mot rött har det med åren blivit populärare och populärare att ha ett defensivt tänk i budgivningen. Dubblade bet är inte så dyrt (om det inte blir många…) och motståndarna är mest fokuserade på att hitta egna kontrakt.
Sidor
Har partnern korten vet denna direkt vad jag har, har motståndarna korten är det en spärr.
En stilfråga antar jag, bra eller ej vet jag inte men det kan ge mycket plus och minuspoäng.
Sidor
Bra fråga Lisbeth.
Sidor
Good news everyone!
Mr Bridgesudd (AKA Nichlas Eliazohn, mannen med det mest svårstavade namnet i riket) kommer att sända några matcher från Fredinligan.
Han tjuvstartade redan under veckan, men nu har jag fått heads up på att det blir sändningar från följande matcher under helgen.
Fredag: Stridsvagn - Bananätarna 1/5, kl 20:30
Söndag: Bananätarna - Mixedlandslaget 3/5, kl 20:00
Länk till streamen: https://www.twitch.tv/zohn
Vad är Twitch kanske någon undrar? Jo, det är livesändning, i detta fall ser man en match på BBO, samtidigt som man får se och höra Nichlas och eventuella gäster kommentera spelet - och du som tittare har möjlighet att delta via chatt där du kan ställa frågor, eller själv kommentera en budgivning eller spelet. Du behöver inte ladda ned något program, utan det går utmärkt att köra direkt i webbläsaren.
Bridgesudd tar verkligen bakblåsande till helt nya höjder!
För att kunna vara med och chatta så måste man ha ett konto (alias för chatten) och det fixar man gratis här: https://www.twitch.tv/ - Och glöm så klart inte att ha ljudet igång.
Sidor
Mycket trevligt att kunna höra och se kommentatorerna.
Blir en bra bakblåsning, plus att vi blir lite bortskämda med denna service. Men det är vi nog värda i dessa coronatider.
Varmt tack till Er!
Sidor
.
Sidor
Instämmer till fullo! Men Eliazohn med vänner har inte alltid allt klart för sig*… Likväl är det prima underhållning.
Sidor
Påminnare för den som vill ha kul ikväll. Kolla in rekommendationerna ovan för att vara med på Nich:s ”bridgesudd”. Han är för övrigt redan igång, och det blir också ”travsudd”. Det är inga blyga kommentarer som avfyras i streamen, med både gula,röda och blåa kort.
Sidor