Forum » Allmänna diskussioner » Överbud efter inkliv efter 1NT?

Överbud efter inkliv efter 1NT?

13 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Magnus Gustafsson
Överbud efter inkliv efter 1NT?

Jag har ett par frågor till den som vet något om Modern Standard.
Dels, var kan hitta lite utförligare dokumentation om systemet?
Men också, mera riktat till en speciell situation. I en av böckerna om Modern Standard beskrivs hur man gör när ÖH öppnat med 1NT och motståndarna kliver in. Bland annat så visar överbud i motståndarens färg 5+ i högfärg och är utgångskrav. Men, det står inget om vad som händer sedan. Hur bjuder ÖH? Och, eftersom att det är 5+ så inkluderar ju detta även sexkorts-färger. Borde det inte räcka att SH bjuder utgång direkt i den färgen?

Jag är, i detta inlägg inte intresserad av vad man ska eller inte ska ha för system. Jag är bara intresserad av vad det aktuella ämnet handlar om. Jag vill gärna att de som verkligen vet hur det ska vara svarar. Inte de som tror att de vet.

Väst
Nord
Öst
Syd
_
_
_
1NT
2
3
Pass
?

Väst
Nord
Öst
Syd
_
_
_
1NT
2
3
Pass
?

För dig som bara vill diskutera för diskussionens skull så ber jag dig hålla dig borta från denna tråd. Jag kan, om du vill starta en annan tråd som du i så fall kan tjafsa i.

Stefan Olausson

-

Micke Melander

Min gissning är att det handlar om att ta hand om tvåfärgshänder. Så du bjuder naturligt där svarshanden som ställt krav till utgång blir kapten på skutan. Det betyder kort och gott att man bjuder sina färger, varför kan man undra.

Ja, säg att budgivningen går 1NT - 2H; där 2H visar något… 3C nu skulle vara krav 5+ färg och vill veta mer om ÖH. Jag ”tror” att det hela handlar om att kunna parera händer där du ex. som svarshand har 5-5 och minst utgångsstyrka och kunna bjuda dem båda på ett vettigt sätt.

Observera! Detta är vad jag tror och jag är INTE systemskapare.

Lars Adie

Du bjuder naturligt, partnerns färg med stöd NT med håll och en annan färg utan något av dessa.
Överbud är antingen 5 kort eller 6+ och slaminvit.

Micke Melander

Alternativen är: stödjer färg, bjuder ny färg eller tar essfråga. Om man har överenskomna metoder så man kan kontrollbjuda efter uppvisat stöd… dvs naturlig budgivning Smile

Lars-Magnus Gustafsson

Bilden är från OH, Den vidare vägen.
Här är det tydligt, ”en” högfärg som avses.

1NT_2x_PNG.PNG

Petter Bengtsson

I den första budgivning vet inte ÖH vilken högfärg SH har. Där bjuder ÖH 3hj med minst 3-korts hjärter (SH bjuder 3sp med 5+ spader) och 3sp med 2-korts hjärter och minst 3-korts spader.

Lars-Magnus Gustafsson

Petter Bengtsson skrev:


I den första budgivning vet inte ÖH vilken högfärg SH har. Där bjuder ÖH 3hj med minst 3-korts hjärter (SH bjuder 3sp med 5+ spader) och 3sp med 2-korts hjärter och minst 3-korts spader.

Så hade jag också tolkat det hela, och att man bjuder 3 NT eller 4 i andra exemplet. Om det inte vore för det där pluset. Det känns som om det kvittar vad ÖH har, om SH har en sexkortsfärg eller mera.

Linus Olsson

Du har missuppfattat det. Ser ut som du läst på en hemsida där de tagit bort en viktig mening. Så här ser min bok från 2010 ut.

Om motståndarna kliver in mot en sang är överbudet allmänt utgångskrav.
Om motståndarna kliver in med två spader visar överbudet 5 korts hjärter och endast då.

Lars-Magnus Gustafsson

Linus Olsson skrev:


Du har missuppfattat det. Ser ut som du läst på en hemsida där de tagit bort en viktig mening. Så här ser min bok från 2010 ut.

Om motståndarna kliver in mot en sang är överbudet allmänt utgångskrav.
Om motståndarna kliver in med två spader visar överbudet 5 korts hjärter och endast då.

Jag tolkar det inte så, att det är ett allmänt utgångskrav. Det finns ju även 2NT att ta till där. Däremot är det utgångskrav med femkorts högfärg. Och, den största ”vinsten” med detta bud tycks vara någon form av överföring. (om högfärgen ska spelas) Dock, vilket som inte framgår riktigt så tycks det finnas en liten skillnad på om inklivet visare högfärg eller lågfärg.
Så här står det i lärarhandledningen till samma bok därifrån bilden är tagen. (Overhead):
”Överbudet mot ett äkta färg-inkliv visar minst en femkorts högfärg och utgångskrav. Dels kan
man skilja det från ett invitbud och dels får man spelföringen på 1 NT-öppnarens hand. ”

Det hela håller så smått på att klarna, i alla fall för mig och den tolkningen jag gör.
Om Göran Petersson ser detta så skulle det vara kul med en kommentar av honom. Han står som författare till boken.

Lars Adie

Lars-Magnus Gustafsson skrev:


Petter Bengtsson skrev:


I den första budgivning vet inte ÖH vilken högfärg SH har. Där bjuder ÖH 3hj med minst 3-korts hjärter (SH bjuder 3sp med 5+ spader) och 3sp med 2-korts hjärter och minst 3-korts spader.

Så hade jag också tolkat det hela, och att man bjuder 3 NT eller 4 i andra exemplet. Om det inte vore för det där pluset. Det känns som om det kvittar vad ÖH har, om SH har en sexkortsfärg eller mera.

Med 6+ hjärter bjuder svarshanden 4hjärter i andra exemplet ja, det är då ett starkt bud och sh har visat sin styrka.

I första exemplet vill jag lägga till att öh kan bjuda 4kl med 3-3 eller bättre i högfärger, ett bud i högfärg antyder 2 kort i den andra.

Lars-Magnus Gustafsson

Även om detta fortsätter så vill jag, redan nu tacka alla som ville hjälpa mig med denna fråga.
Jag är glad för att få hjälp här.
Smile

Jan Lagerman

Petter Bengtsson skrev:


I den första budgivning vet inte ÖH vilken högfärg SH har. Där bjuder ÖH 3hj med minst 3-korts hjärter (SH bjuder 3sp med 5+ spader) och 3sp med 2-korts hjärter och minst 3-korts spader.

Spelade mot Tommy Bergdal och Peter Norden för mååååååånga år sedan i allsvenskan.

1NT (2Ru) 3Ru* (pass) * någon 5k högf
3Sp (pass) 3NT (pass)
4Hj (pass) ?

Peter N hade 1516 och blev förbryllad av Tommys budgivning.
Varför hade han inte bjudit 3Hj med 3+ hjärter?
Peter bjöd nu 5Kl och Tommy passade.
Det var ett bra kontrakt ända tills 2Ru-inklivaren sakade på första trumfen.

Vad var det som hände?
Jo, Tommy hade Kxx i ruter och ville sätta sig på spelföringen.
Så han bjöd 3Sp med 43 i högfärgerna.
När Peter sa 3NT bjöd Tommy 4Hj och hade därmed satt dig på spelföringen.
Operationen lyckades men patienten dog när Peter inte fattade vad det var som hände.

Logga in för att kommentera