Forum » Allmänna diskussioner » Varför skall våra juniorer behöva tigga pengar?

Varför skall våra juniorer behöva tigga pengar?

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson
Varför skall våra juniorer behöva tigga pengar?

På riksstämman i oktober i fjol föreslog styrelsen oförändrade medlemsavgifter vilket riksstämman också lydigt röstade för trots att de inte höjts på 15 år.

Drygt tre månader saknar vår nye juniorlandslagskapten Martin Löfgren medel och vädjar om pengar från medlemmarna till en nystartad fond:

”Jag vill be dig om hjälp med en slant till juniorlandslagstruppens aktiviteter!” och fortsätter: ”Man kan ha olika uppfattningar om hur juniorlandslagstruppens aktiviteter ska finansieras, men en trist sanning är att vi idag saknar medel att göra det vi borde och vill.”

Hur är det möjligt att det saknas pengar till juniorbridgen som borde vara den högst prioriterade verksamheten och hur kunde styrelsen föreslå oförändrade medlemsavgifter på riksstämman?

Jag hoppas verkligen att insamlingen blir framgångsrik men det är pinsamt för förbundet att våra duktiga juniorer skall behöva gå med håven till enskilda medlemmar för att få in pengar till sin verksamhet.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Håller med om att det låter väldigt märkligt. Vi har världens bästa juniorer som kan bli världens bästa seniorer så småningom, om de bara fortsätter spela bridge. Inte lätt att hålla intresset uppe dock om man måste lägga ut för mycket pengar själv för att spela internationellt, vilket krävs.
Jag vet att S:t Erik under många år samlar in pengar till sina egna juniorer och jag förmodar att även andra klubbar i Sverige gör likadant. En del av våra förbundsavgifter avsätts troligen också till juniorverksamhet, detta är dock osäkert vad jag förstår efter att har läst tidigare inlägg från debattörer. Iaf är det uppenbarligen alldeles för lite.
Jag vet att ett antal inläggare propsat för att höja medlemsavgiften lite grand för att kunna finansiera juniorbridgen och jag tror att alla medlemmar skulle acceptera detta. Sätt lite fart nu för f-n.

Nils Andersson

Att höja avgifterna tror jag inte alls på. Vilket vi snackat om i tidigare trådar. Men eftersom det kostar 15 kr/spelare att spela vårsilver och dessa pengar går till juniorbridgen. Det är totalt 19 kr dyrare att spela vårsilver än att spela vanlig partävling. Så höj startavgiften med en tjuga lira ett vårsilver och förklara den höjda startavgiften med att på så sätt stöder klubben juniorbridgen.

Svante Ryman

Känns som merparten av Sveriges Bridgespelare betraktas som snåljåpar. Varför inte höja avgifterna OCH höja lite startavgifter för juniorernas bästa. De som inte tror på att höja avgifter - VARFÖR? - ok höj inte för juniorer (om det finns någon avgift) och låt pensionärernas höjning vara frivillig (så vi inte tappar 80% :)). Vad är ni (förbundet m fl) rädda för? Och ni medlemmar som absolut inte vill höja - snåljåpar. Tycker jag Smile

Thomas Ålander

Pengar är ju bra att ha tillgång till.
Vilka belopp handlar det om i juniorsatsnings-sammanhanget?
Förbundet har i dag 26 000 medlemmar, med en höjning av medlemsavgiften med 10 kronor får man in 260 000 kronor. En del medlemmar kanske hoppar av, men bortåt 200 000 bör det bli. En ökning med 5 kronor ger hälften.
Vilka är behoven/önskemålen?

Britt-Marie Warborn
Bild för Britt-Marie Warborn

BK Albrekts kommer att höja startavgiften under perioden 27 februari till den 5 mars med 10 kr/spelare till förmån för juniorbridgen. Vi inleder med Albrekts Herrar den 27 februari och avslutar med Albrekts Damer den 5 mars. Under veckan finns ytterligare sex aktiviteter.
Någon annan klubb som hänger på??

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Om det fattas pengar till våra juniorer är det klart att vi hade behövt höja medlemsavgiften men eftersom det nu ändå tar nästan två tills nickedockorna på riksstämman får nästa chans kan vi lämna den frågan ett tag.

Hur tänkte man i styrelsen när man gjorde upp budgeten för 2016 när det var uppenbart att det fattades pengar även om man försökt dölja det för jag har tex inte hittat något i styrelseprotokollen (”En bankir håller korten nära kroppen”).

Men för att ändå få det att gå ihop bestämde man sig tydligen av någon outgrundlig anledningen att det var just juniorerna man skulle spara på. Varför juniorerna när de istället borde varit de första som fått pengar? Räknade man kallt med att de små liven inte skulle gnälla och att de i sin ungdomliga entusiasm och allmänna livsglädje inte ens skulle märka att de var satta på undantag? Eller tänkte de: ”skit i juniorerna, när folk ser att det fattas pengar finns det alltid människor med ett gott hjärta som ställer upp. Klubbarna får väl ställa fram bössorna och den där de Knijjf verkar vara en snäll kille.”?

En sak jag däremot la märke till när jag läste styrelseprotokoll var att man under 2016 tydligen skall renovera kansliets lokaler men jag antar att det hade varit svårare att få medlemmarna att gräva i fickorna för det ändamålet?

Logga in för att kommentera