Forum » Allmänna diskussioner » Öppna landslaget i EM

Öppna landslaget i EM

69 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Fredrik Kronmarker
Öppna landslaget i EM

Med bara timmar kvar till EM-premiären mot Lettland tänkte jag skicka över en lägesrapport. Vi har nu varit på plats i ett dygn i Herning och hunnit med att kolla på danska mästerskapen i stangspring. SM-veckan (DM i Danmark) pågår för fullt i Herning och förutom stangspring har tyngdlyftning avgjorts på torget utanför vårt hotell.

I princip kan man säga att Herning består av en gågata. Här ligger en massa restauranger och vi hittar också spellokalen några hundra meter bort. Vi bor med franska och italienska laget och på restaurangen i går satt vi bredvid våra träningskompisar från Nederländerna. Det var kaptensmöte i går kväll och innehållet var ungefär lika spännande som ni kan gissa.

Den enda egentliga diskussionspunkten var några kapteners förvåning över att det nu krävs läkarintyg för att använda hörapparater. Då jag tar mitt jobb på allvar blev det en hörapparats-fråga på vårt lagmöte senare under kvällen. Det är 2 VP:s avdrag för all personlig elektronik som är påslagen i spellokalen vid en första förseelse och betydligt dyrare vid en andra så det ska vi undvika.

Vi hade också en diskussion om att tävlingen genomförs med budgivning på paddor (säger man så?). I samband med första matchen ställer man in sina preferenser och de följer sedan med genom hela mästerskapet (om man nu inte ändrar de längs vägen). För Janne Selberg och Lasse Andersson blir det ”elektronisk bud-debut” och mötets åsikt var nog att dubbelklick var att rekommendera även om Mikael Rimstedt förordade noll betänketid. På kaptensmötet framgick det också väldigt tydligt att man inte kommer få ångra några bud.

Vi har ingen skrytsam statistik vad gäller spel med elektronisk budgivning.
Simon Hult och Peter Bertheau lyckades hamna överlägset sämst i kategorien ”most unsynchronised alerts” häromsistens. Hade sin förklaring i att Peter inte var helt med på att både sina egna och partnerns bud skulle alerteras så fanns en förklaring till katastrofsiffrorna….

På lagmötet gick vi också igenom motståndarna för dagen, Lettland och Skottland. Lettland är mer aggressiva och spelar ”krångligare”. Ola som hade i uppdrag att vara föredragande kring det ena lettiska paret satte ett stort frågetecken kring deras markeringar. Efter tio minuters tystnad konstaterade han att det var omöjligt att försöka hitta en struktur.

Gårdagen avslutades med padelmatch för några av oss. De tjocka vann ganska lätt mot de smala.

Uppladdningen under dagen har haft lite olika struktur. Morgondopp i friskt vatten var start för undertecknad samt Hult och Selberg. De andra ägnade sig åt promenader. Innan tolv måste laguppställningen skickas in. Spelarna vet vilka som ska spela men inte våra motståndare. I fortsättningen är det en kvart efter varje avslutad match som gäller för line-up. Noterar också i dagens bulletin från tävlingen att Sverige tippas vara topp 6 i alla klasser. Det låter lovande.

Återkommer kring vilka som spelar första matchen om en stund.

Sidor

Martin Löfgren

Heja!

Sidor

Johan Grönkvist
Bild för Johan Grönkvist

Heja Värmbol!

Sidor

Fredrik Kronmarker

Lasse och Janne spelar tillsammans med Mikael och Ola i första matchen.

Sidor

Stefan Andersson

Aj,aj

Sidor

Lisbeth Nilsson

Det såg åtminstone lovande ut ett tag.

Sidor

PO Sundelin

Trevligt med en kaptensrapport. Synd att den tydligen var en engångsföretelse.
Finns det något sätt att följa våra matcher även om de inte råkar tillhöra de BBOutvalda? eller får man nöja sig med totalresultatrapporteringen per rond?

Sidor

Anders Morath
Bild för Anders Morath

Hej PO,

På EBLs resultatsida finns en rad med Running Scores. Där kan man följa alla matchresultat giv för giv. Klickar man på bordsnumret får man upp protokollet från respektive bord så långt.

Sidor

Fredrik Kronmarker

Vi summerar dag 1 med att det fixade till sig mot slutet.
EM är ju ett maratonlopp så finns ingen större vits med att låta resultat enskilda dagar påverka ens känslor vare sig uppåt eller neråt.
I morgon sänds våra två första matcher på BBO, mot Ungern och Portugal (start 10.00 samt 13.15).
Janne och Lars spelar första matchen med tvillingarna Rimstedt.

Sidor

Torbjörn Arffman

Härligt grabbar, ska bli sjukt kul att följa er framfart på nätet. Jag räknar med att ni gör oss EM-stolta i sommar, nu när fotbollsgrabbarna inte kan!!!

(Åh Janne viktigt att hela tiden hålla sig vaken vid EM-bordet. Vi som var på Wrang’s Ålandsstället i maj vet Smile

Sidor

Fredrik Kronmarker

Ungern avklarat. Nu ’svenskmöte’ mot Antonio Palma och Portugal. Bertheau/Hult hoppar in och ersätter Lasse och Janne. Tvillingarna kör på. Ola har (mycket) motvilligt tagit ett morgondopp och ser fräschare ut än nånsin. Sänds på BBO kl 13.15.

Sidor

Micke Melander

Nu blir jag fundersam, varför skulle Ola motvilligt tagit ett morgondopp? Här vilar någon hund begraven i texten, men tack för lysande rapportering, övrigt löser jag själv via running scores etc.

Sidor

Fredrik Kronmarker

Bra match mot Portugal. Nu tar vi oss an Färöarna. Bertheau/Hult och tvillingarna Rimstedt fortsätter. Vi är av någon outgrundlig anledning bortplockade från BBO i det här passet. Hoppas vara tillbaka där i morgon.

Sidor

Fredrik Kronmarker

Dag 2 färdigspelad och stora skiftningar i tabellen. Blev libanesisk middag och genomgång av morgondagens motstånd. Ola, Simon och Janne har nu tagit sig ut för att se EM-fotbollen på storbild. Gamlingarna Lasse och jag håller ställningarna på hotellet. Micke och Peter kör prestigefylld padelmatch mot pappa och son Rombaut. Eftersom de inte läser detta kan jag avslöja att man ska spela mycket i sidled mot Bertheau för bästa möjliga resultat…
Alla i laget har enats om att rutiner är bra så varje dag avgår ”badbussen” 08.00. Vi har hittat en sjö som inte är alltför grumlig. Sen är det ingefärsshot-bonanza på frukosten följt av gemensam promenad till spellokalen. Vi har också två enkla regler. Vi pratar bara bridge mellan 18.15 och 19.00 varje dag. Och så dricker vi ingen alkohol (rätt självklart förstås). Vi märker också av att det är en viss åldersskillnad i gruppen. Ikväll ägnades stor tid åt att förklara vilka Hasse & Tage var och när vi sedan började prata om Kalle Sändare var det några som funderade på om de inte kunde byta nationalitet.

I morgon möter vi Kroatien, Litauen och Irland. Den första matchen sänds på BBO med start 10.00. Lasse och Janne spelar tillsammans med tvillingarna.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Efter att ha läst eller snarare sett bilderna från dagens dag för dag känner jag hur en bestraffning för både Hult och Palma ligger i luften… Men jag har kanske glömt av det i morgon Cool Under tiden råder jag kaptenen att undervisa sina spelare i lag 43 som bl.a. Säger att

(c) Träkarlen får inte titta på bildsidan av något kort på motspelarnas händer.
3. En motspelare får inte visa sin hand för träkarlen

Inte bara är det förbjudet, Hult förlorar dessutom vissa av sina rättigheter som träkarl.

Sidor

Mats Nilsland

Palma borde tittat på träkarlen i stället när han släppte hem Hult i 4Sp Smile

Sidor

Magnus Eriksson

Henrik Johansson skrev:


Efter att ha läst eller snarare sett bilderna från dagens dag för dag känner jag hur en bestraffning för både Hult och Palma ligger i luften… Men jag har kanske glömt av det i morgon Cool Under tiden råder jag kaptenen att undervisa sina spelare i lag 43 som bl.a. Säger att

(c) Träkarlen får inte titta på bildsidan av något kort på motspelarnas händer.
3. En motspelare får inte visa sin hand för träkarlen

Inte bara är det förbjudet, Hult förlorar dessutom vissa av sina rättigheter som träkarl.

Ja ajabaja om vi har trevligt vid bordet…..regler framför allt Lipssealed

Sidor

Christer Edlund

Magnus Eriksson skrev:


Henrik Johansson skrev:


Efter att ha läst eller snarare sett bilderna från dagens dag för dag känner jag hur en bestraffning för både Hult och Palma ligger i luften… Men jag har kanske glömt av det i morgon Cool Under tiden råder jag kaptenen att undervisa sina spelare i lag 43 som bl.a. Säger att

(c) Träkarlen får inte titta på bildsidan av något kort på motspelarnas händer.
3. En motspelare får inte visa sin hand för träkarlen

Inte bara är det förbjudet, Hult förlorar dessutom vissa av sina rättigheter som träkarl.

Ja ajabaja om vi har trevligt vid bordet…..regler framför allt :X

Sidor

Christer Edlund

Bridge och golf liknar varandra i så motto att i båda sporterna finns en del regler som man kan ställa sig frågande till.

Sidor

Stefan Andersson

Bra spelat alla grabbar. Kör hårt i värmen Wink

Sidor

Pierre Winberg

Den här regeln borde man inte ställa sig frågande till. Vissa lagar finns till för att kunna förhindra fusk i största möjliga mån.
De här lagarna tillkom efter att man uppdagade fusk där träkarlen tittade i motspelarnas kort och sedan diskret visade hur spelföraren skulle spela. Jag tror absolut ingen av spelarna på bilden ens tänkte tanken, det är rätt vanligt bland elitspelare att man visar träkarlen sin hand.
Men man kan inte låta den stora mängden ärliga spelare frångå regler, då tappar reglerna sitt syfte och mål som är att förhindra den lilla mängden oärliga spelare att fuska.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Det kan aldrig vara upp till spelarna själva att bestämma vilka regler som inte gäller just dem. Rättvisa tävlingar bygger på att alla respekterar och följer samma regler oavsett vad man tycker om reglerna.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Tekniskt strul inför rond 7. Kommer att dröja några minuter innan den startar.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

15 minuter senare är allt up and running igen…hörde jag budlådor någon? Wondering

Sidor

Fredrik Kronmarker

Dagens sista match drar igång i detta nu. Vi möter Irland. Bertheau/Hult och tvillingarna Rimstedt spelar. Tyvärr ej på BBO men Lovebridge är ett utmärkt ställe att följa tävlingen på.
I morgon är det en mellandag i programmet. Enbart två matcher, Österrike och Estland. I morgon får vi också chansen att välkomna damerna, mixed och seniorerna till Herning.

Sidor

Fredrik Kronmarker

Då har vi spelat klart 27,6 % av det här mästerskapet.

I morgon väntar Österrike i den första matchen klockan 10.00. Bertheau/Hult ska testa hur det är att inte ha sovmorgon. Spelar med Ola och Mikael.

Vi har redan bestämt hur vi gör i dagens andra match och eftersom även våra motståndare Estland gjort det behöver vi inte hålla det hemligt. Lars och Janne kommer in medan Ola och Mikael får ta sin första vila i det här mästerskapet. Morgondagen innebär också min sista dag som ensam ”pappa” till det här gänget. Fredrik Nyström kommer ner som coach och simsalabim har vi nån i ledarstaben som också förstår bridge;)

Sidor

PO Sundelin

Låt oss hoppas att det faktum att alla våra hittillsvarande motståndare ligger på nedre halvan beror på att de mött just oss.

Några måste väl ändå känna till Hasse o Tage.

För övrigt utgår jag från att damernas, åldringarnas och Fredriks närvaro ska inspirera till stordåd. Kör över dom.

Sidor

Joakim Nordlindh

Blir det slutspel och i så fall med hur många? Eller är det bara en rak serie där alla möter alla?

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Joakim Nordlindh skrev:


Blir det slutspel och i så fall med hur många? Eller är det bara en rak serie där alla möter alla?

Rak serie alla mot alla. Gäller alla klasser.

Sidor

Fredrik Kronmarker

Stökig natt i Herning.
Bertheau kastade in handduken vid tretiden i morse med feber.
Micke och Ola får vänta med att vila.
Lasse och Janne spelar båda passen.
Hult stöttar vid sidan och vi hoppas Peter kryar på sig. Nu Österrike.

Sidor

Stefan Andersson

Stark match mot öster. Snyggt. Sun
Krya Peter Cake

Sidor

Logga in för att kommentera