Är det tillåtet att markera slutbudet i budlådan genom att låta det sticka upp en bit. Det blir då synligt från andra bord ???
Markering i budlådan, vad slutbudet är.
20 jun 2024 kl 22:02
Markering i budlådan, vad slutbudet är.
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Än värre är väl om de glömmer stoppa tillbaka så nästa bord kan se vad som spelades på brickan innan..
40B2(d)
Om inte den ansvariga organisationen bestämmer något annat, får en spelare under budgivningen och spelet inte använda hjälpmedel för minne, beräkningar eller teknik.
Se Generellt regelverk.
/B
Man har alltid rätt att fråga vilket kontrakt som spelas. Vilket i praktiken innebär att Du kan ha budkortet uppdraget i lådan eller ligga på bordet. Att ha det kvar i lådan kan vara olyckligt om det kan ses från andra bord, speciellt i en barometer.
I t.ex en lagmatch så brukar man ju skriva vilket kontrakt som spelas och av vem, ofta i väntan på utspelet. Här har man ju också en möjlighet att se vad kontraktet heter under spelet.
Glad Midsommar
V-ås-åsa
Det bästa hade nästan varit om man lät slutbudet ligga i mitten av bordet medan man spelade brickan.
Jag kan inte se att det finns något i reglerna som hindrar att man gör så.
Björn Ohlsson nämnde hur reglerna styr det ovan. Däremot ser jag inget hinder att spelarna använder privatprotokoll, om arrangören erbjuder sådan service.
Eftersom man får fråga vilket kontrakt som gäller, vad händer om alla har glömt det, i så fall? Ingen av spelarna får då använda något hjälpmedel (inte ens bridgematen?) för att ta reda på vilket kontraktet är.
Det är naturligtvis nonsens. Kontraktet är något som påverkar själva spelreglerna, till skillnad från vilka övriga bud som bjudits eller vilka kort som har gått. Det ska inte behöva råda någon tvivel om vilket kontrakt som råder.
Vad dömer man om alla vid bordet glömt vilket kontrakt som spelas?
Det finns speciella avdelningar man kan hänvisa till för fortsatt spel.
Folk kan tycka frågan är löjlig, men det finns ingen gräns för vad bridgespelare kan ställa till med. Jag blev tillkallad till ett bord på festivalen för några år sedan där ÖV vägrade godkänna det resultat som nord matat in i bridgematen. Nord hade matat in 3NT N+1 men ÖV hävdade med bestämdhet att nord spelat 3Kl och gått 3 bet…
Blev dom överens?
Nix, och vi kan väl säga att det är inte mitt stoltaste ögonblick som TL i hur jag hanterade det, men jag lämnade bordet med fyra nöjda spelare och slapp en massa krångel. Istället för fyra arga spelare som inte förstått vad jag gjort.
Låter som M+/M+.
Borde varit 0/0 enligt principen om Salomos dom.
Låter snarare som Medel-/Medel-, i alla fall om min tolkning är rätt att lag 65D kan användas:
LAG 65 – MARKERING AV STICK
D. Samförstånd om spelets resultat
En spelare bör inte ändra ordningen hos sina spelade kort förrän man enats om antalet vunna stick. En spelare som inte följer bestämmelserna i denna lag riskerar att förlora rätten att göra
anspråk på omtvistade stick eller rätten att hävda (eller förneka) en revoke.
Har båda sidor skrapat ihop sina kort har båda brutit mot denna lag och det är lätt att motivera M-/M-.