Forum » Allmänna diskussioner » Syftet med hcp 62?!?

Syftet med hcp 62?!?

10 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Kjell Staffas
Syftet med hcp 62?!?

Jag är förmodligen en av de första som försökte förklara för förbundet det märkliga med ett handikappsystem som har en maxgräns (52) då den påverkar ”prestationen” för de som har hcp under 52 när det deltar de som har 52.
Anledningen är enkel: De med 52 har egentligen en spelstandard som är lägre vilket borde visas med att de spelar på deras riktiga handikapp, dvs ett större tal än 52. Då kan handikappsystemet bli lite mer rättvisande.
Kan det vara detta som inledde tankarna på att införa hcp upp till 62 så är det nog en av de större missuppfattningarna någonsin. Nu står det iofs i senaste artikeln som gör en första uppföljning av införandet att anledningen är att de med högre hcp skall ha större chans i handikapptävlingar.
I min värld är det ett av de mest korkade argument jag någonsin hört: Vi skall alltså gynna sämre bridgespelare genom att ge dem en bättre placering i tävlingarna, SAMT dela ut mästarpoäng för ”bedriften”.
Anledningen att jag tog upp det är helt enkelt att det blir ett mer rättvisande hcp-system då men att man absolut aldrig någonsin skall räkna med att spelare har ett högre hcp. Detta skulle ligga som en dold siffra för de som har hcp 52 och kunna vara hur högt som helst och användas när en tävlingsnivå bestäms för justering av deltagarnas hcp.
En annan del som är minst lika tokig i det hela är nya medlemmar som skall in i systemet och har spelat på en viss nivå i ett annat land- Nu har vi ett fantastiskt exempel där en viss Antonio de Palma blivit medlem i en svensk klubb och tilldelats handikapp 52!!!!!!!!!!!!!!! Snälla söta förbund: gör om gör rätt! Det var säkert lika komiskt då Marion Michielsen blev medlem i en svensk klubb.
Om det nu skall finnas någon mening med att ha ett hcp-system så måste det finnas en dynamik i systemet som fixar till de större avvikelserna. Att räkna med ett korrekt hcp för samtliga spelare kan automatiseras och då det egentliga handikappet inte syns så slipper också denna person ståta med epitetet högst hcp i Sverige.
Eftersom mina tankar inte ledde till någon förändring så är jag ödmjuk nog att förstå att de säkert inte är något som någon fäster särskilt mycket uppmärksamhet kring, men vi har trots allt handikappsystemet som på något sätt skall spegla spelarens spelstyrka varför det borde vara lämpligt att fixa till de värsta buggarna i dagens system.
PS. Ett förslag jag hade har tydligen genomförts, nämligen att handikappet påverkas enbart av de spelar man möter i exempelvis en simultantävling, åtminstone det heat man spelar i.

Lars Adie

En spelares ingångshcp kan kansliet ändra om det behövs.

Dan Bylund

Lars Adie skrev:


En spelares ingångshcp kan kansliet ändra om det behövs.

Problemet är ju att kansliet nog sällan uppmärksammas om detta. Finns också exempel på tidigare stormästare som gått in på 52 när de tagit upp bridgespelandet igen. Slår galet på resultaten och ger även en hyfsad skjuts mot minushcp för dem som dessa spelar med inledningsvis.

Dan Bylund

Håller med Kjell om mycket, men om det nu kan få fler nybörjare att hålla igång bridgespelandet om hcp-resultaten bättre speglar deras prestation i förhållande till förmåga genom att höja taket till 62 så kan jag absolut leva med det. Framtiden får väl utvisa om man verkligen får den önskade effekten dock.

För övrigt så förstår jag inte varför man inte alltid tar fram en resultatlista efter hcp som komplement till scratch-listan. Dock tycker jag det var ett feltänk i grunden att börja dela ut bp efter hcp-resultat. Borde ha varit något separerat från mp-systemet, typ järnpoäng istället.

Mårten Gustawsson

Kjell Staffas skrev:


En annan del som är minst lika tokig i det hela är nya medlemmar som skall in i systemet och har spelat på en viss nivå i ett annat land- Nu har vi ett fantastiskt exempel där en viss Antonio de Palma blivit medlem i en svensk klubb och tilldelats handikapp 52!!!!!!!!!!!!!!! Snälla söta förbund: gör om gör rätt! Det var säkert lika komiskt då Marion Michielsen blev medlem i en svensk klubb.


Du vet väl om att du som tävlingsledare kan justera en spelares handikapp om detta uppenbart är felaktigt?
(Om spelaren ska delta i ett flertal tävlingar framöver kan det vara bra att ta kontakt med förbundets kansli och be om en permanent ändring eftersom handikappjusteringen läses över nästa gång klubben uppdaterar sitt medlemsregister.)
Men visst är det enklare att gnälla på att ”någon” ska ha koll och agera!
Thomas Ålander

Av vilken anledning är värdena 52 resp 62 valda som högsta värde?
Något lägsta värde finns ju inte.

Eric Arvidsson

Tyvärr måste det sättas ett tak. För att det ska bli något sportsligt kvar.
Börjar man komma upp i hcp 70 (1 motsvarar 0,5 %) så börjar det trilla in lite vinster oavsett!

Hade varit väldigt intressant att se en analys av hcp systemet. Min tes är att antalet tävlingsstarter i riket har minskat sedan införandet.?

Tomas Brenning

Thomas Ålander skrev:


Av vilken anledning är värdena 52 resp 62 valda som högsta värde?
Något lägsta värde finns ju inte.

Vi var tvungna att börja någonstans. Det finns 52 kort i en kortlek, så varför inte just så Smile

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Mårten Gustawsson skrev:


Kjell Staffas skrev:


En annan del som är minst lika tokig i det hela är nya medlemmar som skall in i systemet och har spelat på en viss nivå i ett annat land- Nu har vi ett fantastiskt exempel där en viss Antonio de Palma blivit medlem i en svensk klubb och tilldelats handikapp 52!!!!!!!!!!!!!!! Snälla söta förbund: gör om gör rätt! Det var säkert lika komiskt då Marion Michielsen blev medlem i en svensk klubb.


Du vet väl om att du som tävlingsledare kan justera en spelares handikapp om detta uppenbart är felaktigt?
(Om spelaren ska delta i ett flertal tävlingar framöver kan det vara bra att ta kontakt med förbundets kansli och be om en permanent ändring eftersom handikappjusteringen läses över nästa gång klubben uppdaterar sitt medlemsregister.)
Men visst är det enklare att gnälla på att ”någon” ska ha koll och agera!

Så varje enskild klubb och TL skall gå in och kontrollera vilka hcp värden gästande spelare har och ändra dom istället för att den klubb som vet om att de får en världsspelare som medlem ser till att han tilldelas ett korrekt hcp? Hur kan man ens tänka tanken att ansvaret skulle ligga någon annanstans än hos den klubb spelaren blir medlem i?

Rickard Olsson

I ”rättvisa” hcp-system, som ju alla är en grovt förenklad bild av verkligheten, sätts ett talvärde som kan relateras till individens aktuella ”spelstyrka” som det blir i vårt sammanhang.
Innan ändringen hade 20% av våra medlemmar ett hcp på mellan 50-52, vilket innebar att många i den gruppen tvingades spela på ett lägre hcp än vad som motsvarade deras spelstyrka. Speciellt olyckligt var det att många av våra nya medlemmar av naturliga skäl hamnar där. Att för denna grupp vecka efter vecka placera ned dem på hcp-listan med 5-10 placeringar är ju inget som stimulerar någon. Vi lägger ned massor med resurser på att lära nya människor att spela bridge men tar sedan emot dem med ett orättvist hcp-system som inte hjälper till att bygga självförtroende.
Ibland kommer någon in i systemet med en spelstyrka som uppenbarligen inte motsvarar 52. För att hantera dessa undantag finns möjlighet att begära en manuell justering via kansliet. Tyvärr är det bara ett fåtal sådan ärenden per år. Jag tycker som Mårten nämner att det åligger TL att justera och rapportera in till förbundet i sådana lägen. Man kan upprätta bevakningslistor och möjliggöra för kansliet att ingripa centralt. Är det deras uppgift?
62 ,72 eller ingen övre gräns? Dessa möjligheter har undersökts med simuleringar och när det gällde det viktiga målet ”mer rättvisa” kunde ingen större skillnad skönjas. Detta beror på att de som har en spelstyrka överstigande 62 i mycket liten grad deltar i våra tävlingar. En annan viktig aspekt är att det av psykologiska skäl är bra med ett ”uppsamlingsheat”. Med max 62 ger simuleringarna att runt 5-6% landar där när ändringen varit igång i två år.

Logga in för att kommentera