Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Sidor
Videon på Youtube diskuterar
Bland annat verkar ett tiotal forskare hålla på med att hitta det 52:a talet, samt om, och i så fall vilket, det finns ett udda Mersienne-primtal. Bridgespelare som drömmer sig tillbaka till max 52 i handikapp kommer att vallfärda till bokhandeln.
Sidor
När vi nu har Nördarnas Julafton här, vill jag passa på att lära ut de första 14 decimalerna på pi:
How I need a drink, alcoholic in nature, after the tough chapters involving quantum mechanics.
Sidor
3 komma„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„(end of world?)
Sidor
[quote=Jan-Olof Hegethorn]
3 komma„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„(end of world?)[/quote/]
Hej Jan-Olof!
Tyvärr är jag för korkad eller för humorlös för att förstå dina inlägg här på Forum generellt sett. Förklara gärna vad meningen i detta inlägg t ex är. Någon humor jag missat? Något känt citat?
OBS ingen anklagelse eller hovering från min sida bara genuint intresserad eftersom jag nästan alltid tycker dina inlägg är obegripliga.
Mvh och trevlig helg
Joppe
Sidor
Är det inte dags att stänga ner den här tråden nu? Till skillnad mot en del tidigare fall handlar det ju inte om personangrepp, men jag tycker att vi börjar avlägsna oss lite väl mycket från den ursprungliga Fibonaccifrågan, även om det här med perfekta tal och Mersenneprimtal är intressant. Eftersom senaste sidospåret är Pi kan jag bidra med lite nördkunskap här också.
Världsrekordet i att rabbla decimaler innehas av en indier och lyder på 70 000. 19-årige Klaus Andrei innehar svenska rekordet på 40 500. Henrik Lilliestråle hade ett tag rekordet med 18 640, men var inte nöjd. Jag kan 123 457 decimaler, men fick ett fel vid 18 640, vilket är lite frustrerande sade han. Jag har inget aktuellt värde på hur många decimaler man är uppe i nu, men det är tillräckligt stort för att någon minnesmästare ska klara mer än en bråkdel. I likhet med de flesta klarar jag mig personligen bra med att veta att π ≈ 3,14
Sidor
För att återgå till bridgen utan angrepp - tvärtom. Hr Ödlund lärde mig (tack) en inte oväsentlig (?) konvention - RKC pi.
Sidor
Jag är helt överens med dig! Min fråga om hur Fibonaccitalen används i budsystem var seriös och jag fick klargörande svar från flera, framför allt Thomas Andersson. Tack! Jag vet nu att inte bara Meckwell utan även andra spelare som befinner sig på deras nivå använder Fibonaccital i reläsystem. Vi som spelar på klubbnivå får avstå.
Fibonaccis talföljd bildar geometriskt en spiral i många mönster t.ex. gyllene snittet, men även i naturen: i blommors mönster, snäckor och t.o.m. spiralgalaxer.
Matematikern Leonardo Fibonacci var den som till väst introducerade de indiska siffrorna och nollan vilket har gjort det enklare att räkna än med det romerska talsystemet.
Fibonacci-dagen är den 23 november varje år för att uppmärksamma Fibonacci. Valet av datumet kommer ifrån de fyra första Fibonaccitalen 1, 1, 2 och 3 vilket i det amerikanska datumformatet motsvarar 23 november (11/23).
Sidor
Hej!
Att min sk humor är svårsmält är jag van vid.
Att Pi tar slut/inte tar slut förren att vår värld tar slut och därmed alla våra talserier går upp i rök(förhoppnings inte).
Hur länge briljanta matemater, mm räknar så finns ”1” gränsvärde som är oåterkalligt som vårt röda kort ”stop”. När det inträffar så har hur många hjärnor som helst snurrat runt i siffermagi så länge att de inte märker avslutet.
mvh
/janne
Sidor
Hej!
Att min sk humor är svårsmält är jag van vid.
Att Pi tar slut/inte tar slut förren att vår värld tar slut och därmed alla våra talserier går upp i rök(förhoppnings inte).
Hur länge briljanta matemater, mm räknar så finns ”1” gränsvärde som är oåterkalligt som vårt röda kort ”stop”. När det inträffar så har hur många hjärnor som helst snurrat runt i siffermagi så länge att de inte märker avslutet.
mvh
/janne[/quote
Hej igen Janne!
Nu förstår jag ännu mindre…
Någon annan som kan förklara vad Janne menar?
Mvh Joppe
Mv
Sidor
3 komma och nåt mer tror jag betyder decimaler på pi.
I övrigt brukar jag inte heller förstå det Janne skriver, men livet går vidare ändå.
Sidor
Leif, klart att livet går vidare ändå. Tyvärr(?) är jag dock sådan att jag hellre än att gå omkring och grubbla om det är något jag inte begriper istället frågar. I detta fall förstod t o m jag att inläggen handlar om Pi men ingenting därutöver. Uppenbarligen får jag inga klargörande svar så jag får väl fortsätta att grubbla… Inte mer med det som sagt
Mvh Joppe
Sidor
Inte så svårt, tar talserier som är oändliga slut när universum slutat snurra.
/janne
Sidor