Forum » Allmänna diskussioner » 44 eller 53

44 eller 53

11 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Ola Mattsson
44 eller 53

Jag leter efter en artikel som Wirgren skrev om att det inte alltid är bättra att spela på 44 än 53 (dvs två gemensamma färger). Någon som vet var jag kan hitta?

Peter Ventura
Bild för Peter Ventura

På sid 8-12 här.

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Tack för fetstil på länken Smile

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Peter Ventura skrev:


På sid 8-12 här.

Tänker jag fel eller handlar detta inte om fyrkorts- alt. femkortsöppningar. D.v.s. något helt annat?

Peter Ventura
Bild för Peter Ventura

Intressant läsning, förvisso, men inte vad Ola sökte efter. Här finns samtliga utgåvor av BRIDGE sedan 2008, men Anders skrev även i flera andra tidningar.

Stefan Zylberstein

Lite OT på temat.
I vissa sammanhang - gränsslammar - är 44 claim - eftersom man har kast, medan 53 slammar är sterila 11 trick. Ganska vanligt, faktiskt.

Problemet uppstår vanligen med femkortsöppningar om man accepterar Stenberg på 3-kort.

Medan en gemensam lågfärg kanske försvinner…

Resultat? En bra 6kl försvinner, och man hamnar i en hopplös 6spader.

Eller tvärtom då, med mera flexibla budmetoder. Smile

Been there, done that! Har lärt mig den hårda vägen! Smile

Ola Mattsson

Det var detta Wirgren skrev en artikel om (jag vet inte hur jag skulle kunna hitta den). Artikeln handlar om att 44 inte alltid är bättre än 53, vilket jag hör flera säga som en ”sanning”.

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Du får plöja gamla Bridgetidningar…

Mats Nilsland

Jag kan inte hjälpa till med att hitta artikeln men jag kan förklara vad skillnaderna är. Det är inte helt enkelt för ibland är det ena bättre och ibland det andra och det påverkar också hur man ska bjuda.

Vi har ”lärt” oss att 4-4 är bättre. Men om vi redan har hittat en 5-3 i högfärg letar man inte alltid efter en 4-4 i lågfärg. Tvärtom vill vi gärna hitta en 4-4 i högfärg hellre än både 5-3 och bättre i lågfärg, i alla fall om vi ska till utgång.

När det gäller slam och utgång kan 4-4 vara bättre om trumfen sitter jämnt (3-2) och vi hinner trumfa ut och sedan kan saka förlorare på den långa färgen. Men det fungerar bara om inte motståndarna hinner ta sina stick först, och därför huvudsakligen i utgång eller slam och ibland endast med ”fel” utspel (när fi ej attackerar vår ömtåliga färg).

Spelmässigt kan också 5-3 vara bättre om trumfen sitter 4-1 om vi kan trumfa ut och ha en trumf kvar eller stjäla på den korta handen. Ibland är det dock tvärtom, vi kan bli trumfmatt med 5-3 och klara snedsitsen bättre med 4-4.

Så är det med bridge. Inte mycket är enkelt!

Ola Mattsson

Tack Mats för att Du tog Dig tid!

Stefan Olausson

Genomgående tema är väl att 44’an har för dålig kvalitet
och att man i annat kontrakt skrapar ihop sina stick i övriga färger.
Exempel:

Axxx
K
KQJTx
AKx

Kxxx
AQxx
Axx
xx

13 troliga stick i ruter, men minst en ofrånkomlig loser i sp-kontrakt.

Dock sällan enkelt att med säkerhet utröna alla faktorer i budgivningen, förstås.

Logga in för att kommentera