Mixed lag uttagning
Enligt tidigare uppgift skulle hela laget varit uttaget i börja på februari.
Varför dröjesmål?Laget som vann plus ett samspelt parEnligt hörsägen är det tredje paret redan klart
Om så är fallet vilket samspelet 3dje par avses? (En undrande norsk)
Du och Ylva borde ligga bra till som par.
2:a i mixeduttagningen och bra resultat i DM lag Stockholm.
Håller med Catarina, dom har spelat jätte bra både i mix utagningen och i DM lag.
Svaret kommer kanske den 11/3?
Hur stämmer det här med utdrag ur nyheten DAMLAGET UTTAGET TILL EM?
Några kanske undrar var våra tidigare världsmästarinnor tagit vägen, men just i år satsar de på mixed-klassen i stället.
Den 7 nov har Martin Löfgren (UK) och Pär Ol-Mårs (Kaptenen) informerat Mixed truppen nedanstående uttagningskriterier till EM i Danmark:
Efter avslutad uttagning tas det segrande laget ut intakt. UK tar, i samråd med segrande lag, ut ett tredje par.
Val av tredjepar ska styras av tidigare resultat, erfarenhet och samspelthet samt resultat i uttagningstävlingen, dock kan tredjeparet utses utanför de par som deltagit i uttagningarna om starka skäl för detta föreligger.
Par är odelbara. Om en spelare i ett par i det segrande laget förklarar sig inte kunna/vilja spela EM kan inte ny spelare ta dennes plats. Följande principer gäller om så skulle ske:
· En spelare/ett par i segrande lag drar sig efter uttagningarna ur: Kvarvarande par tas ut liksom det par i det andraplacerade laget med bäst IAF-resultat. Tredje par tas ut av UK enligt principer som beskrivs ovan.
· En spelare i vardera paret i segrande lag drar sig ur: det andraplacerade laget tas ut i sin helhet. Tredje par tas ut av UK enligt principer som beskrivs ovan.
· Avstår hela det vinnande laget sina platser går erbjudandet till det andra placerade laget och även då väljs ett tredjepar enligt principer som beskrivs ovan..
Det ska bli intressant att se vilka starka skäl som gör att inte Ylva Strandberg - Tore Stormo tas ut så som kriterierna formulerats. Bäst av övriga par på IAF i uttagningstävlingen; bra IAF-score i Sthlms DM-lag final/SM-kval 17-18 febr: dubbla SM mixed segrare (2024 och 2022)
Jag kan utläsa andra kriterier än de som Gunnar påpekar.
Uttagningen av ett tredjepar kan mkt väl innebära andra kriterier:
* ett par som är tillräckligt samspelt och med erfarenhet från motsvarande turneringar och som utgör ett vassare alternativ.
* ett par som kanske fungerar bättre socialt med de redan 4 klara spelarna.
Misstänker att kaptenen kanske har något i bakfickan efter öppna lagets OBS i kommande helg. Därför avvaktar ett beslut.
Varför föregå kaptenens beslut med en massa spekulationer och försöka påverka uttagningen?
Uttagningar har inget med rättvisa att göra. En uttagningen går ut på att få laget att göra den bästa prestationen på plats!
Hmm du är inte så dum, du tror också att det är annat som ligger bakom dröjsmålet med uttagningen. Att uk inte följer reglerna är förstås inte ok. Ett svar från UK eller S B F vore väldigt bra.
På vilket sätt följer inte UK reglerna? Jag citerar:
’Efter avslutad uttagning tas det segrande laget ut intakt. UK tar, i samråd med segrande lag, ut ett tredje par.
Val av tredjepar ska styras av tidigare resultat, erfarenhet och samspelthet samt resultat i uttagningstävlingen, dock kan tredjeparet utses utanför de par som deltagit i uttagningarna om starka skäl för detta föreligger.’
’I samråd med segrande lag’ står det. Som Magnus skriver finns det ju andra aspekter att väga in. Jag har ingen uppfattning om hur tankarna går hos det vinnande laget, men inte minst med tanke på att man själva bekostar resor och uppehälle måste väl deras åsikt väga tungt.
I motsats till inläggen från lag ’Norsken’ tycker jag att kriterierna för val av tredjepar ger UK stort spelrum.
Min fråga var alltså inte så dum som jag trodde när jag inte fick nåt svar.