Forum » Allmänna diskussioner » Öppna med 1 i färg- 5korts högfärgsöppningar

Öppna med 1 i färg- 5korts högfärgsöppningar

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars Karlström
Öppna med 1 i färg- 5korts högfärgsöppningar

Goder afton, en fråga från färskingar, om vad som gäller vid öppning med 1 i färg. vid 5 kortsöppningar är prioordning:
1) Längsta färg
2) med 5-5 fördelning öppna med högst rankade
3) din längsta lågfärg ( med 4-4 välj ruter, med 3-3 välj klöver)

vi undrar om vi gjorde och tänkte rätt i följande budgivning:

Partnern har öppningsstyrka med 7 ruter och 5 hjärter. Partnern öppnar med 1 ruter och i nästa varv 1 hjärter.

Som svarshand tolkar jag , att Partnern lovar minst 4 ruter och 4 hjärter och förnekar 5 korts högfärg i hjärter.

-Är punkt 2 en exakt 5-5 kort fördelning, eller menas skrivningen att det är minst 5 kort i en färg och minst 5 kort i den andra färgen

-Om ovanstående budsekvens är korrekt, hur bör den följande budgivningen se ut? hur ska SH förstå att det finns en 5 korts högfärg hos Öppningshanden?

Mats Nilsland

Hej Lars. Med precis 5-5 brukar man öppna med högsta. Med ännu bättre fördelning vill man öppna med längsta. I ditt exempel med 7 ruter och 5 hjärter blir det lite jobbigt. Man öppnar med ruter men sedan måste man bjuda hjärter två gånger för att visa fem. Partnern kan då förhoppningsvis förstå att man har ännu fler ruter efterson man började med att visa rutern.

Ibland kan man välja att öppna med en 5-korts högfärg även med sex kort i en lågfärg eftersom högfärgerna är lite viktigare och det tar längre tid att visa fem kort om man börjar med lågfärgen, Dessutom behöver man ha bättre än minimum för att bjuda 3 gånger om inte partnern också har vettiga kort.

Lycka till

Micke Melander

Hej Lars,
Det är galet svårt att reda ut händer som 1-5-7-0 och hur de ska bjudas i ett naturligt system. Det blir ändå svårare om du har en hand som kräver till utgång, varvid du kommer spärra dig själv med 2C som tar bort budutrymme. Just lång ruter är en extremt känslig färg…

Säg att du har K, EKDXX, Ekn1098XX, -

Ja, du har en stark hand, men du har egentligen inte den HP-mängd som krävs för att öppna med 2C. Vill vi ens öppna med 2C, trots att vi vet att vi sannolikt troligen gör utgång, mot väldigt liten anpassning i rödfärgerna hos motparten? Troligen inte.

En tänkbar aktion kan vara att öppna med 1D. På 1S som förväntat svar återbjuder vi 2H som blir reverse. Nu beror det på vad som händer, statistiskt kan vi gissa på återbud i klöver varvid vi inte mår så bra. Men 3H kommer nu berätta om minst 5-6 i rödfärgerna.

Jag blev lärd någon gång i början på 90-talet den berömda ”Manfreds regel” (av honom själv dvs, Manfred Kamras från Göteborg), den har regelbundet bidragit till många vinster i såväl lag som partävling - med elva kort i två färger och där minst sex av dem är i en högfärg – bjud utgång direkt (dvs 4 i högfärg) om du tror dig ha tillräckligt med honnörer för att täcka upp och kunna nå rätt. Är du helt fel ute så har du ofta tagit en väldig bra offring, då motståndarna också gör utgång i de andra färgerna. Dvs. det behöver inte alls vara en traditionell åttakortsfärg, det handlar om händer som är stickgenererande - och det är galet svårt att spela rätt försvar mot sådana öppningar då det händer något som man inte kan förvänta sig.

Jag hade nog öppnat med en ruter med det du beskriver och enträget fortsatt med hjärter två gånger. Men min erfarenhet säger mig att man kan vara på obehagligt hög nivå då det ofta sitter snett runt om, och vi kanske inte bara har en med som bjuder, utan kanske tom alla fyra.

Det krävs dock att öppningshanden som helt plötsligt introducerar en ”andra-färg bjuder om den” för att vi ska greppa längden och då får vi informationen om 5-6+.

Björn Ohlsson

Micke Melander skrev:

Det är galet svårt att reda ut händer som 2-5-7-0 och hur de ska bjudas i ett naturligt system.

Fjorton kort är svårt att visa i de flesta system.

/B

Micke Melander

Ja, så klart - tack är redigerat. Påverkar inte innehållet i stort, men du kanske har några mer konstruktiva sätt att hjälpa Lars på som är bidragande till utveckling?

Lars Adie

Enda krav blir ofta inte bra med en tvåfärgshand även om spelstyrkan räcker till utan du får öppna med 1 och hoppas partnern inte passar.

Med en betydligt svagare hand är det bättre att bjuda högfärgen - annars kommer den bort när du inte är stark nog för reverse.

Ola Brandborn

Jag hade det här monstret i måndags, de här händerna är inte lättbjudna… AQ9875/AKJT32/9/-

Lars-Göran Larsson

Lars Adie skrev:


Med en betydligt svagare hand är det bättre att bjuda högfärgen - annars kommer den bort när du inte är stark nog för reverse.


Bara så att uttalandet inte ska låta som en absolut sanning eller stå oemotsagd:
Min strategi är inte sådan och det beror på att ett flertal bättre spelare än jag rekommenderat enkla ”bjud din längsta färg först” (även om du får svårighet att visa dina exakta färglängder med 5-6, strategin gäller öppningshand såväl som svarshand).
Börja med att ”se” 5-färgen som 4(+)korts i en 4-6-hand och se om tid och utrymme ges för att informera bättre.
På vissa givar kan Adies råd fungera bäst men bridge är ett spel där man försöker göra rätt på flest givar i längden.
Eller har någon fog för annat?
Lars-Göran Larsson

Ola Brandborn skrev:


Jag hade det här monstret i måndags, de här händerna är inte lättbjudna… AQ9875/AKJT32/9/-


Bra att du tog upp handen, Ola.
Om man öppnar/bjuder högsta färgen först och sedan den lägre (oavsett om det nu är 6-6 båda hö eller 6-6 hö-lå) på lämplig nivå och sedan bjuder den lägre om och om igen tills det bli pass eller preferens till den högre, bör vi väl inte komma fel?
Speciellt om vi ger tusan i att öppna en högre färg som är kortare än den lägre rankade (så slipper Karlström det felgissandet).
(och nog har du haft 1000 svårare händer att bjuda, Ola, t ex om du flyttat en sp till kl - även om jag då inte tycker öppningsbudet 1hj är svårt)
Logga in för att kommentera