Zia

12 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Max Ödlund
Bild för Max Ödlund
Zia

Här en överjävlig bricka från Zias nya bok Bridge - en kärlekshistoria. Jag har ändrat lite på den, för att göra den ännu vackrare. Och ja, jag är partisk, eftersom jag översatt boken.

På din spaderöppning försökte Väst irritera i pluszon med 3 hjärter. Ni fick inte hejd på vagnen förrän i 6 spader. Hjärter ut, kungen från Öst.

D3
103
ED9754
E102
EK10982
ED
98643
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Om du (mot förmodan) ser genidraget, så posta det inte här, nöj dig med att lajka inlägget, eller mejla mig privat. Jag har en vanlig gmail-adress.

Facit kommer dagen innan julafton, så att jag inte förstör helgfriden för någon.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Huruvida det är ett genidrag eller inte är svårt att bedöma utan att ha sett motståndarnas kort, men för att gå hem i kontraktet ser det ut att behöva sitta lite bra…åtminstone på given jag ritade upp för att ta 12 stick (jag har inte läst boken eller sett given tidigare). Men det kan naturligtvis finnas andra sitsar som leder till hemgång.

Emanuel Unge

Ja det här är verkligen en favorit. Cool

Jan Lagerman

Jag gav ett gäng spelare ett bridgeproblem en gång.

643
ED10
K4
Dkn987
KD1092
87
9753
E4
Ekn85
Kkn6
Ekn8
532
7
95432
D1062
K106
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
1l
1p
2NT
Pass
3NT
Pass
Pass
Pass

Min fråga efter spader ut till hacka, nia och syds knekt; Sedan klöver till hacka dam och äss, var:

Hur många stick fick spelföraren nu i 3NT?

Alla vid bordet var bra spelare (Ottliks robbergäng)

Svaren varierade mellan 9 och 10 stick. Någon friskade i med 11 stick.
Max gissade på 2 bet.

’Min’ giv och det rätta svaret på den får ni gissa er till, men det är en liten hint om klurigheten med given i startinlägget.
(Som om detta vore en överraskning)

Svaret på båda är ju lite utanför den normala autostradan, om vi säger så….

PS Jag klarade inte av att lösa Max (Zia’s) hand när jag fick den.

Dan Bylund

Jan Lagerman skrev:



Hur många stick fick spelföraren nu i 3NT?

Sätter en slant på Max där, dvs på 2 mirakelbet!

Pg Eliasson
Bild för Pg Eliasson

Gillar bägge händerna.

Sara Ekdahl

Vad nånstans kan man köpa boken!

Fredrik Jarlvik
Jan Lagerman

Jag gav ett gäng spelare ett bridgeproblem en gång.

643
ED10
K4
Dkn987
KD1092
87
9753
E4
Ekn85
Kkn6
Ekn8
532
7
95432
D1062
K106
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
1
1
2NT
Pass
3NT
Pass
Pass
Pass

Ja, jag har lovat att ge svaret idag, så jag tar det nu, innan Max berättar om given som står överst i tråden.
Som alla som känner Max och i viss grad kanske mig, är det inget vanligt spel som läggs ut.
Som jag indikerade, och som Dan räknade ut, är 9 eller 10 stick aldrig rätt.
Nej, Max o Dan hade helt rätt när de gissade på 2 bet.

Given såg jag i en Bridge World för många år sedan. En skribent föreslog att innan viktiga matcher på mästerskap skulle någon gå igenom givarna för att stryka trista 3NT +1 givar.
In kom ingen mindre än Geza Ottlik och berättade om denna ’trista’ 3 sangare.
Till saken hör också att Geza nervärderade spelet. Han skrev att på vår tid (40 talets Ungern) var det inne att kasta och avblockera honnörer.
Så Västs, har glömt hans namn men det var Gezas partner, manöver på given var inget märkvärdigt skrev Geza, för Väst sakade Kung(!) på andra spadern.

6
ED10
K4
D98
D102
87
9753
4
85
Kkn6
Ekn8
53
95432
D1062
10
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
1
1
2NT
Pass
3NT
Pass
Pass
Pass

Det fick spelföraren att tro att klövern satt Kx - A10x från start och att Geza nu satt kvar med 10x. Därmed gick klövern inte att godspela.
Men i och med att kung sakats hade spelföraren nu 8 stick hemma och provade att maska i ruter.
Den sprack, och Väst spelade tillbaka ruter.
Spelföraren vann sticket, tog ut alla röda vinnare och petade in Geza i spader så han skulle få de två sista sticken på D9. Men Geza spelade en ruter och Väst kunde ta de två sista sticken i ruter och hjärter.
Själv tycker jag spelet är fantastiskt.
Jag gav det en gång till Versacce i Rom, som när jag frågade och han svarat 10 stick, berättade om två bet utbrast -:”Impossible!!”
Men även han höll med om spelets storhet.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Du sitter Öst.

D3
103
ED9754
E102
764
K54
kn863
D75
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Fi har bjudit 6 spader, efter det att partnern spärrat i hjärter.
På hjärterutspelet lägger du kungen - och Syd damen! Vad är det som händer?
Aha, partnern har dragit för hjärteress! För att han har en renons! Vad underbart det är när bridge spelas på ett intelligent sätt! Så du vänder mysandes i ruter till stöld och en mirakelbet. Tjusigt värre!
Nja …
D3
103
ED9754
E102
764
K54
kn863
D75
EK10982
ED
98643
kn5
kn98762
K102
Kkn
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Syd såg att slammen var chanslös, så han skapade en Östlig illusion. Jag får gåshud av sånt här!

I Zias bok har bordet AQT9xx i ruter. Då klarar man några sitsar även mot bästa försvar, så jag skulle göra given ännu snyggare genom att ta bort rutertio. Fast jag borde tagit bort även ruternio och klövertio, för med min sits finns faktiskt sitsar när man klarar sig mot bästa försvar. Detta har uppmärksammats av Thomas Andersson, Svante Ryman och Kalle Aldeborg.

God Jul!

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Oavsett om det går att hitta väldigt avlägsna alternativa spelsätt måste väl ändå detta både vara ett av de vackrare och dessutom sannolikare för hemgång?
Problemet är dock förstås ev betänketid. Förstås innan man spelar på från bordet, men har man då kunnat beakta att öst ev har kungen?
Läcker giv iaf.

Jan Lagerman

Någon kanske tror att det är osannolikt att lägga damen, när man har ED på MTHs Kung.
Det är det kanske, men det har hänt.

https://www.sterik.se/Portals/48/docs/files/2016-01-01.htm

På årets första giv 2016 spelade jag med en av tvillingarna mot den andre tvillingen.
Han satt träkarl och såg spelföraren, med EDx, spela damen på min Kung i ett sangkontrakt.
Det var inte lika snyggt som på given Max presenterade, och resultatet för denna spännande spelföring blev exakt NOLL poäng.

Men kanske kanske det kan fungera nån gång. Bigsmile

Logga in för att kommentera