Forum » Allmänna diskussioner » Förändringar i upplägg Svenska Cupen

Förändringar i upplägg Svenska Cupen

14 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars Andersson
Förändringar i upplägg Svenska Cupen

Jag tror det behövs en utvärdering av vad som funkar och inte. Hur kan man göra Cupen mer attraktiv? Kan börja med mina förslag:

Problem 1. Lag har svårt ordna matcher, oftast pga geografi eller arbeten.
Mitt förslag: De lag som vill får spela på nätet fram till och med åttondelsfinal. Självlart under säkrare förhållanden, exempelvis på RealBridge med Kamera.

Problem 2. Det är extremt jobbigt för team att åka till Uppsala för att bli utslagna i kvartsfinalen. Även bridgespelare har jobb och familjer.
Mitt förslag: Korta ner slutspelet en dag. Komprimera spelprogrammet och kör kvart till final fredag till söndag.

Problem 3. Får man överhuvudtaget pris för att bli utslagen i kvartsfinal?
Mitt förslag: Se till att de som kvalar in till slutpelet, dvs kvartsfinal, får ett rejält pris!

Problem 4. Cuebids vinner hela tiden
Mitt förslag: Skriv i tävlingsreglerna att när man vunnit två gånger i rad måste laget splittras! Bigsmile

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson
  1. Det är redan tillåtet.

  2. Instämmer inte. Vi vill spela MER bridge, inte mindre. Som jämförelse, 24-brickorsmatcher i Allsvenskan är i mitt tycke allt för lite, och i division 3 spelar man bara 20! I Danska ligan är det en halvlek… jag hade gärna rest i 7 timmar för att spela i Uppsala, och om jag gör det vill jag inte bara spela en sketen helg, då kan det lika gärna vara. En kortare final skulle snarast bara gynna de som bor runt husknuten, inte långväga gäster. Dessutom, de som blir utslagna får spela gratis i Uppsalas lagtävling.

  3. Alla som tar sig till slutspel får penningpriser, med undantag för de som lämnar W.O. Fördelningen är ca 50% - 25% - 4%x2 - 2%x4 - 1%x8

Däremot tror jag på en förändring för att undvika W.O. i finalen. Någon skrev i annan tråd om ”lucky losers” dvs att fråga förlorande R16-lag i turordning. Om lag A tackar nej, fråga lag B osv. Nu var det ju ett extremt oturligt i årets upplaga med 3 W.O.

Bengt-Göran Olofsson

Föreslår att man får ta in nya spelare även till slutspelet, kan nog undvika ett par WO .

Ola Brandborn

Bengt-Göran Olofsson skrev:


Föreslår att man får ta in nya spelare även till slutspelet, kan nog undvika ett par WO .

Ja, i alla fall att någon hövding på förbundet får ge dispens, exempelvis för det där laget i år med ett anhörig som gick bort strax före avfärd.

Vad jag menar är alltså inte att ett lag som spelat på fyra spelare ska kunna plocka in ”duktigare reserver” inför slutspelet, men det måste kunna gå att ersätta en spelare eller ett par när något allvarligt och mycket oförutsett inträffar.

Johan Grönkvist
Bild för Johan Grönkvist

Bara för klargörande av fakta.

Man kan vara upp till 8 spelare i ett lag redan.
Man kan lägga till spelare ända fram tills man spelar sista matchen i rond 7.

Lars Andersson

De 4 förlorarna i kvartsfinalen får alltså 2000. Om man delar på 6 är det 350/person. Då har man lagt ut en ansenlig summa för 7 omgångar inklusive resor och lyckats vinna 8 matcher i rad.

Spel på nätet om båda lagen går med på det var årets regel.

Med mer nätspel blir den geografiska lottningen onödig eller i alla fall kan man begränsa den!

Ola Brandborn

Lars Andersson skrev:


Spel på nätet om båda lagen går med på det var årets regel.

Med mer nätspel blir den geografiska lottningen onödig eller i alla fall kan man begränsa den!

Man skulle kunna låta lagen själv fylla i om de föredrar nätspel eller livespel, och låta de lag som vill spela på nätet lottas mot varandra (oavsett var i landet de finns) så långt det är möjligt, medan vi som föredrar livebridge lottas regionalt så långt det går.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Lars Andersson skrev:


De 4 förlorarna i kvartsfinalen får alltså 2000. Om man delar på 6 är det 350/person. Då har man lagt ut en ansenlig summa för 7 omgångar inklusive resor och lyckats vinna 8 matcher i rad.

Nja… +2000 för startavgiften i Uppsala lagguld får du nog också räkna in, kan jag tycka.

Lars Andersson skrev:

Spel på nätet om båda lagen går med på det var årets regel.

Absolut. Men det var en av dina punkter till förändring, och den var redan införd.

Lars Andersson skrev:

Med mer nätspel blir den geografiska lottningen onödig eller i alla fall kan man begränsa den!

Japp. Och SC urvattnad. SC lever på ett STORT startfält, bestående av den breda massan, som i slutändan ”sponsrar” finallagen. Många av de som ställer upp i SC har säkert inga ambitioner att gå till final, men vill gärna spela om guldpoäng på lokal nivå. Jag tror en övergång till mer nätspel och ”fri” lottning kommer att ta död på tävlingen.

En stor del av tävlingens signum är ju just det faktum att man spelar lokalt och att ens spelområde utökas successivt.

Min personliga åsikt är dessutom att nätspel är helt ointressant. Har spelat några OCBL och ALT-tävlingar och finner det helt menlöst, det goda motståndet till trots. Jag vill spela BRIDGE - inte ett datorspel. För det ändamålet har jag Diablo eller WoW istället.

Däremot kan man diskutera fördelningen av prissumman till finallagen, om den ska skruvas lite på. Det låter jag vara osagt.

Ola Brandborn

Thomas Andersson skrev:


Min personliga åsikt är dessutom att nätspel är helt ointressant.


Du är inte ensam. Jag kommer aldrig spela en tävling där upplägget var att man skulle spela online (däremot skulle jag såklart ställa upp på att möta tex Gotland online om man hade ”otur i lottningen”).

Jag sitter och jobbar framför datorn 14 timmar om dagen, 7 dagar i veckan. Jag spelar bridge för att det är ett sätt för mig att komma bort från datorn och träffa människor.
Vill SC ha min startavgift till prispotten (som Thomas påpekar så är det ”döda pengar”, jag kan inte vinna tävlingen, men jag kan ”kämpa väl”) så får ni stå ut med att möta mig live.

Lars Andersson

Jag tycker man ska kolla vilken form spelarna helst vill ha. Det är inte säkert att vare sig mina, Thomas Anderssons eller Ola Brandborns åsikter ska vara grunden för hur Svenska Cupen ser ut. När jag spelade bridge i Norrbotten hade jag blivit extatisk för chansen att spela en cupmatch mot ett lag med landslagsspelare, men YMMV.

I och med den här diskussionen har jag kommit fram till ett annat förslag. Svenska Online-Cupen. Trimma deltagarantalet till 256/128/64 därefter matcher baserat på seedning 1-64, 2-63 osv. Det upplägget har Spingold och Vanderbilt. Semifinal och Final på bridgeveckan samt stor prisutdelning! Hur svårt kan det vara?

I nuvarande Svenska Cup vad sägs om fler priser som exempelvis ”Mest Överraskande Vinst” och ”Högst placerade lag med max spadernålen”. Kanske ”Vackraste budgivning/spelföring/försvarsspel” också?

Mats Nilsland

”I nuvarande Svenska Cup vad sägs om fler priser som exempelvis ”Mest Överraskande Vinst” och ”Högst placerade lag med max spadernålen”. Kanske ”Vackraste budgivning/spelföring/försvarsspel” också?”

Jag röstar för snyggaste spelförare så man har chans att vinna något …

Petter Fryklund

Alla svarar med plåster på en seriöst skada. Det hela handlar bara om intäkter till förbundet. För att skapa lokala speltillfällen gå tillbaka till anordnande av lokala silvertävlingar, gärna lagtävlingar.

Arne Ericson

Håller med Thomas till 100%

En stor del av tävlingens signum är ju just det faktum att man spelar lokalt och att ens spelområde utökas successivt.

Detta ger möjlighet att vi från”skogarna”kan nå finalspelet. Årets bästa bridgearrangemang. Man får möjlighet att umgås utanför spelet också+ sidotävlingar o Uppsala lag-guld.

Har varit finalspel 4ggr. 2016 slog vi bla Harplinge och nådde final mot Thomas-David Bennet-Wirgren. Min största framgång någonsin.
Detta hade varit omöjligt med nätspel och seedning.

Det är dessa tävlingsformer som håller mig kvar vid tävlingsbridge.

Nätspel och seedning tar död på tävlingen

Eva Andersson

Dessutom får alla som når finalspelet lunch och kaffe i fyra dagar (oavsett om/när man åker ut). Värde ca 5-600kr/person.

Logga in för att kommentera