Johan S

8 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Stefan Andersson
Johan S

Fan va kul. GL Wink

Ola Mattsson

???

Johan Grönkvist
Bild för Johan Grönkvist

Jag antar att Stefan menar att Johan Säfsten har fått rollen som juniorkapten.
länk till nyheten

Mats Nilsland

Fått och fått …

Jag tror vi ska vara glada att Johan Säfsten ville ta på sig rollen som ny kapten efter den turbulens som varit och inneburit att den tidigare ledningen på tre personer inte ville fortsätta.

En juniorkapten kan dock inte själv tillverka nya juniorer utan det är upp till hela bridgesverige att försöka få fler unga att börja/fortsätta spela. Vi har tyvärr hamnat i ett underläge mot många andra länder när det gäller antal juniorer och vad som görs för att vända utvecklingen, så vi måste fortsätta kämpa med den saken!

Stefan Zylberstein

Mats Nilsland skrev:

En juniorkapten kan dock inte själv tillverka nya juniorer utan det är upp till hela bridgesverige att försöka få fler unga att börja/fortsätta spela. Vi har tyvärr hamnat i ett underläge mot många andra länder när det gäller antal juniorer och vad som görs för att vända utvecklingen, så vi måste fortsätta kämpa med den saken!

Hear, hear!

Jag skall återge en liten sann anekdot. Snarlikt tema och kanske snarlik lösning?

Jag har under en period jobbat som gymnasiebibliotekarie i en mindre kommun, en glesbygdskommun. Kommunen hade satsat ambitiöst på en rätt så bra gymnasieskola med flertalet aktuella gymnasieprogram. Man hade även idrottsgymnasium. MEN eftersom kommunen var så pass liten, hade man svårt att fylla upp klasserna, trots en del kreativa lösningar. Och trots att man hade ett tjugotal elever utifrån tack vare sitt idrottsgymnasium.

Så man brukade kommentera läget något skämtsamt, att om varje lärare som jobbade i kommunen skulle skaffa ett extra barn, så skulle gymnasiet inte längre ha något problem med elevunderlag…

Kanske något liknande bör göras med nya juniorer? Inte nödvändigtvis att rent fysiskt tillverka blivande juniorer de som kan, men rekrytera bland sina yngre släktingar och deras kompisar…

Enklast att när klubben ordnar en bridgekurs, så ist för att fundera vilken äldre granne man kan vidtala, så anstränga sig att söka bland sina yngre grannar och släktingar.

För dom som gärna sitter vid datorn kan man påpeka att det går utmärkt att spela bridge via datorn / platta / mobiltelefon. Och då går det till och med att själv välja när och hur länge man avser att spela. En halvtimme i taget om så är.

I övrigt vill jag föreslå att rekrytera nya minibridgespelare på mellanstadiet, ist för att slentrianmässigt utlysa på högstadiet och gymnasiet.
Minibridge torde funka alldeles utmärkt för mellanstadiebarn…

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Mats Nilsland skrev:


Fått och fått …

Jag tror vi ska vara glada att Johan Säfsten ville ta på sig rollen som ny kapten efter den turbulens som varit och inneburit att den tidigare ledningen på tre personer inte ville fortsätta.

En juniorkapten kan dock inte själv tillverka nya juniorer utan det är upp till hela bridgesverige att försöka få fler unga att börja/fortsätta spela. Vi har tyvärr hamnat i ett underläge mot många andra länder när det gäller antal juniorer och vad som görs för att vända utvecklingen, så vi måste fortsätta kämpa med den saken!

Helt rätt.
Dock är det så att om vi fortsätter ta beslut om att inte skicka de juniorer vi har till de mästerskap som de kvalificerat sig till så kommer resultatet fortsätta åt precis samma håll, att vi ligger efter andra länders juniorsatsningar!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Mats Nilsland

För att intressera unga spelare för bridge krävs det antagligen att man har en grupp att arbeta med. Om en junior inte redan känner till bridge är det svårt att bli intresserad av ett spel där de flesta utövarna är äldre. Om man kan spela med kompisar i samma ålder är det större chans att det blir en fortsättning. Därför har de länder som kunnat införa skolbridge bättre förutsättningar.

Stefan Zylberstein

Mats Nilsland skrev:


För att intressera unga spelare för bridge krävs det antagligen att man har en grupp att arbeta med. Om en junior inte redan känner till bridge är det svårt att bli intresserad av ett spel där de flesta utövarna är äldre. Om man kan spela med kompisar i samma ålder är det större chans att det blir en fortsättning. …

Ja bra idé… Om jag spånar. Det är ju många (mellanstadie) klasser som samlar in pengar till klassresor eller dylikt.
De kanske säljer något, eller ordnar Luciabesök…

Är de redo att komma till en bridgeklubb och sjunga Lucia för en tusenlapp, skulle de säkert vara redo att komma till klubben för en provgenomgång…

Samma förstås med ungdomar som säljer eller har aktiviteter för att samla in pengar till klasskassa eller välgörande ändamål.

Är klubben villig att satsa lite mera så kanske rent av en hel serie av betalda besök??

Som sagt, jag tror på mellanstadiet som utmärkt ålder för minibridge… Kanske också för fullskalig bridge, men denna mognad är då mera individuell.

Jag antar att man ordnar bridgeintro för brickbytarna på Bridgefestival? Jag vet att iaf något år gjorde man detta, tror det var Melander som höll i det… BLEV det några kvar som bridgespelare? Om inte varför inte?

Finns säkert flera idéer…

Logga in för att kommentera