Forum » Allmänna diskussioner » Jag är nyfiken

Jag är nyfiken

5 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Karlsson
Jag är nyfiken

Hur är rankingen uppbyggd i lagtävling? Jag skall spela med en snubbe som är rankad 3747a. Får vi i laget fler RP om vi vinner när han spelar? Eller förlorar motståndarna fler RP?

/Nyfiken

Joakim Nordlindh

RP är väl bara inspelade Silverpoäng och guldpoäng över de senaste åren. Längre bort i tiden räknas inspelade poäng bara 1/3 och 2/3.

Mats Nilsland

När jag bodde mer i Skåne spelade jag en hel del i Danmark. Där har dom lyckats med ett ranking/handicap system som hanterar både par och lag genom att hancicapningen utgår från ”multihold” (liknande vad vi kallar butler eller imps across) där man kan gå såväl plus som minus. Jag tror vi i Sverige har för många lokala ligor för att det skulle fungera. Vi har dock för många olika system att ranka spelare och inget av dem är bra.

Jag ligger t.ex tvåa på handicap och 427:a på ranking och inget av dem är särskilt rättvisade.

Redan på 70 talet hade vi ett fungerande rankingsystem i Skåne. Allt var inte bättre förr men många saker har inte blivit bättre heller.

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Här förklaras hur rankingsystemet fungerar sedan början av 2022. Det omfattar alla silver- och guldtävlingar, oavsett lag- eller partävling. Rankingpoäng

Lars Andersson
  • Gul?
Logga in för att kommentera