Forum » Allmänna diskussioner » Hans Göthe

Hans Göthe

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Claus Clausen
Hans Göthe

Ystads bridgesällskap är i sorg. En av de riktigt stora i svensk bridge har lämnat oss.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Som gammal Ysta-påg vill jag och Skånes Bridgeförbund framföra mina/våra kondoleanser till Ystads BS, men framförallt till Eva-Liss Göthe.

Ta hand om er alla.

Micke Melander

Nu är jag ju inte Ystad påg.. dock Sundsvallsgrabb…

Jag har känt Hasse och Eva-Liss sedan drygt 30 år tillbaka och kamperat med de båda på flera mästerskap när det begav sig på 90-talet. En fantastisk upplevelse då ni bidrar till det minst väntade när som.

Vila i frid Hasse!

Johnny Johansson

oerhört ledsamt känner för Eva-Liss nu

Bertil-G Johnson

Lärde känna Hasse ca 1957, då vi båda hamnade i distriktsstyrelsen för SSUH (preskriberat). Sedan blev det många möten under många år inom bridgen. Alltid samma nöja att höra hans saltade kommentarer om saker och ting.

Känner med dig Eva-Liss …

Jan Lagerman

Hade det stora nöjet att få spela en del med Hasse när vi var med i samma ligalag.
En giv som etsat sig fast var ungefär denna.

3
10973
9863
87
1096
ED
E1072
652
E872
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ingen i zonen

Budgivningen var kort men explosiv.
Ni öppnade som Syd med 1, Väst bjöd 3NT och er partner dubblade.
Ser fint ut med alla våra ess och alla passade.

1 3NT Dbl all pass

Utspel 3 enl 1-3-5 (10-12)

Ni vinner ess och Väst bekänner med knekt.
Vilket kort spelar ni sedan?







Det ser ut som om partnern dragit för KQ543 och det kan bli blockering i klöver om ni returnerar 2an.
Bra tänkt!!!

Men Hasse tänkte ett steg till och la ner spaderäss i stick två!!
Det var vinnande då jag som Nord hade:

KJxxx Qx x KQxxx

Efter spaderess och högmarkering fortsatte Hasse med spaderdam och sedan kom klöver8.

Efter 10 svarta stick skulle spelföraren saka ett kort från KJ och AK.
Han sakade ruter och blev inpetad i för summa 1 stick.

Vid det andra bordet gick budgivningen lika dant, men utan spaderäss blev den färgen blockerad i försvaret och där blev det ’bara’ 1400 i ozon, medans vi fick in 8 straff och spelföraren i 2000-klubben.

Tack Hasse för många fina spel. Det här stack ut.

Eva-Liss Göthe

Jag tackar av hela mitt hjärta för de vackra orden om Hans. Skulle bara önskat att han själv hade kunnat läsa dem.
Särskilt gladde Janne Lagermans inlägg mig. Det visar att Hans i sin glans dagar var en spelare att räkna med!
Kramar till er alla!

Logga in för att kommentera