Forum » Allmänna diskussioner » Mästarklasser ?

Mästarklasser ?

14 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund
Mästarklasser ?

Jag har två vänner som skall börja spela massa bridge igen efter många års uppehåll så jag har efter bästa förmåga berättat om vad som är skillnad sedan en av dom spelade sist, så som Bridgemate osv.

Sedan så kom Mästarpoäng på tal och de undrade över gränserna för Klövernål, Ruternål och hela vägen upp till Stormästare med olika antal stjärnor.

Jag satt här då tillsammans med mina vänner och sa att den informationen finns här på hemsidan.

Men jag blir bara mer och mer besviken på den här hemsidan och det hela har nu blivit rent PINSAMT!

Nu har vi alla tre surfat runt här på sidan utan att hitta info om detta någon stans. Jaja, men då använder vi väl ”sökmotorn” då?
Jag har säkert sökt med 5-6 olika sökord och mina vänner med lika många utan någon som helst framgång.

Jag vet sedan tidigare att jag själv är väldigt dåligt på sådant här men åtminstone en av mina vänner är väldigt duktig på allt som gäller datorer. Och även folk som är lika dåliga som jag måste väl kunna hitta en sådan här enkel sak på vår hemsida? Och när till slut inte ens min vän hittade detta så undrar jag hur någonsin en ny person här inne som är lika dålig som jag någonsin skall kunna hitta någonting?

Sökord jag har provat:

Mästarpoäng
Mästarpoängsklasser
Mästarvärdighet
Gränser för mästarvärdighet
Klövernål
Ruternål
Stormästare

Jag har säkert glömt några också.
Pinsamt!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Sökmotorn är inte bra. Använd google istället.
Första länken med googlesökning:

Eller tänk så här:

”MP har med tävlingar att göra.” (klicka TÄVLING)
”MP har nog ett regelverk.” (klicka Regler & dokument)
”Hmm…där står något om Mästarpoäng.” (klicka på Tävling)
Klicka på ’Regler för mästarpoäng 2022-2023’ (själva dokumentet)

Mikael Westerlund

Nu har jag gjort precis som du skrev Thomas (inte google).
Och till slut så hittade jag det! Tack för hjälpen.

Hur mycket var det nu den nya sidan här inne kostade? Var det 2 Miljoner?
Kanske hade gått att ta lite av de pengarna och låtit alla våra olika Junior-klasser fått åka på lite olika mästerskap istället?
I alla fall de mästerskap de sedan tidigare har kvalat in till?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Mikael Westerlund

Sedan så går jag in och läser vad som krävs för att vara 6-stjärning Stormästare som ingen i Sverige ännu har uppnått.

Sedan så ser jag att Anders Morath med stor marginal uppfyller kraven. men Anders står fortfarande kvar som 5-stjärnig Stormästare?
Även Håkan Nilsson uppfyller kraven även om det är mer knappt. Håkan står också kvar som 5-stjärnig Stormästare.

Är det över huvud taget någon som jobbar med detta? Eller har man helt enkelt lagt ned detta?

Lycka till med hemsidan
/Mikael Westerlund

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Mikael Westerlund skrev:

Sedan så går jag in och läser vad som krävs för att vara 6-stjärning Stormästare som ingen i Sverige ännu har uppnått.

Sedan så ser jag att Anders Morath med stor marginal uppfyller kraven. men Anders står fortfarande kvar som 5-stjärnig Stormästare?
Även Håkan Nilsson uppfyller kraven även om det är mer knappt. Håkan står också kvar som 5-stjärnig Stormästare.

Är det över huvud taget någon som jobbar med detta? Eller har man helt enkelt lagt ned detta?

Lycka till med hemsidan
/Mikael Westerlund

Det är ett nytt påfund f.o.m. 220901. Kanske ingen som reflekterat över det - eller så ligger det i en ”ToDo”-lista att implementera men inte högprioriterat. Kanske.

Thomas Ålander

Det finns mycket som verkar ha placerats i en Todo-lista. Prioriteringsgraden torde variera.

Mikael Thulin

På google kan man använda sig av en ”site:” flagga. Och söka på t ex ”site: svenskbridge.se mästarpoäng regler” Det är lite sorgligt att behöva ta till den på vår hemsida. Men det gör en åtminstone mindre frustrerad.

Peter Nohrén

Förstår inte att ni har så svårt att hitta…
Jag gjorde en sökning på ordet ”regler” och hittade allt på en gång.

Om man bemödar sig lite att kolla in hur sidan är strukturerad så lär man sig hitta.

Mikael Westerlund

Peter Nohrén skrev:

Om man bemödar sig lite att kolla in hur sidan är strukturerad så lär man sig hitta.

Så du menar att om man är intresserad av det vi nu diskuterar så är det helt okej att ha en sökmotor här på sidan som inte ger resultat oavsett vad du använder för sökord där du har med Mästarpoäng eller ens Mästarpoängsregler.

Vi skall alltså ha en sökmotor som kräver att folk som är sämre på datorer eller helt enkelt inte får för sig att just den informationen vi var ute efter här borde gå att hitta om vi söker på just regler?

Hade det åtminstone gått att söka på Mästarpoäng regler, så ok då. Men inte ens detta går!

Som jag sagt tidigare, Pinsamt!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Lars Adie

Peter Nohrén skrev:

Fast det var inte resultatet jag fick länk

Sökfunktionen på svensk bridge är inte bra men den är dålig på många websidor, det är svårt att få till en bra funktion innehållsmässigt.
Söka upp medlemmar går bra däremot.

Peter Nohrén

Tydligen får man olika svar beroende på var man står när man söker, det är ju inte så bra. Jag var redan i ”Tävling” när jag sökte. Men jag tycker fortfarande att man kan bemöda sig om att klicka runt lite på hemsidan för att se var olika typer av info finns…

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Mikael Westerlund skrev:

Hur mycket var det nu den nya sidan här inne kostade? Var det 2 Miljoner?

När jag gjorde min senaste beräkning för kanske fyra år sedan trodde jag att den skulle kosta förbundet 8,5 miljoner.

Jag slog larm om de skenande kostnaderna redan 2015 och det tog femtioelva inlägg från mig och fem år innan poletten ramlade ner hos folk så att vi fick en ny styrelse (som alltså är oskyldig till fiaskot).

Det är därför det är ett stort problem om inlägg som innehåller kritik och vill förändra bedöms som trista och gnälliga. Nu är dessutom debatten på forumet mer eller mindre död vilket är en katastrof för demokratin inom förbundet.

Sökmotorn (och hemsidan …) är helt kass, om du tex söker på Vesterlund kommer förmodligen inte ditt namn upp. Bra att du uppmärksammar det men det är försent att göra något nu, pengarna är slut.

Generellt är svenska bridgespelare idag gamla, trötta, introverta och vaknar bara till liv när det är inlägg om alertering eller när de tycker att det gnälls för mycket (som nu antagligen).

Ola Brandborn

Torbjörn Jönsson skrev:

Sökmotorn (och hemsidan …) är helt kass, om du tex söker på Vesterlund kommer förmodligen inte ditt namn upp. Bra att du uppmärksammar det men det är försent att göra något nu, pengarna är slut.

Det kostar en halv utvecklingstimme att addera Googles sökmotor via ett redan färdigt plugin på en wordpress-site som detta forum
Joakim Nordlindh

Mikael Thulin skrev:

På google kan man använda sig av en ”site:” flagga. Och söka på t ex ”site: svenskbridge.se mästarpoäng regler” Det är lite sorgligt att behöva ta till den på vår hemsida. Men det gör en åtminstone mindre frustrerad.

Då borde väl en väldigt enkel lösning vara att man gör om sökfältet på hemsidan till en länk till google med taggen site: svenskbridge.se?

Logga in för att kommentera