Forum » Allmänna diskussioner » Gotland styvmoderligt behandlade?

Gotland styvmoderligt behandlade?

12 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Per Hult
Gotland styvmoderligt behandlade?

Nu har åter en omgång lottats i Svenska cupen och som vanligt har gotlandslaget fått bortamatch på fastlandet. Tror att det endast skett en gång att ett fastlandslag åkt till Gotland för spel. (Hade stuga på Gotland?)
Ett av motiven denna gång var att vårt lag hade haft två hemmamatcher och endast en bortamatch. Vad beror då detta på, det är bara för att det alltid är särlösningar för Gotland i omgång 1-3 för att slippa resor, vilket är rimligt.
De senaste åren har vi hela tiden fått argumentera för våra resor i samband med allsvenskan och SM semi lag avseende resestöd, vi har ännu inte fått ersättning för SM semi ännu! Rimligt vore att var sjätte år borde SM semi lag gå på Gotland för att skapa lite rättvisa samt att det går att föra samma resonemang med allsvenskan.
Tyvärr så är vi vana med detta på Gotland inom idrotten, går ett gotlandslag i upp i en fastlandsserie så möts det motstånd från fastlandslagen trots att de endast får åka till Gotland en gång och gotlandslagen åker upp till fastlandet varannan vecka.

Med hopp om en likabehandlad bridge för alla distrikt!?

Per Hult
Limestone

Emanuel Unge

BBO/RealBridge går bra för vår del

Försökte hitta nån tid att gästspela på Gotland men gick bet.

Leif Lundberg

Vi fixade en realbridgematch förra omgången av förbundets Björn Holm (bästa rekryteringen nånsin?)

Det var precis som att spela live. Man både alerterade och förklarade partnerns bud . Man både såg och hörde motståndare och partner. Precis som vid ett riktigt bord.
Tidigare har man ju förklarat sina egna bud vid online-bridge, men det här var ett fall framåt.

Alternativet är i mitt tycke om man ska självalertera att spela med skärmar.

Det var väldigt trevligt att spela som vid ett riktigt bord. Fast det var online.

Ola Brandborn

Per Hult skrev:


Nu har åter en omgång lottats i Svenska cupen och som vanligt har gotlandslaget fått bortamatch på fastlandet. Tror att det endast skett en gång att ett fastlandslag åkt till Gotland för spel. (Hade stuga på Gotland?)

Eftersom jag flygit till Gotland för spel i SC en gång, och vi inte hade stuga på Gotland, så har det nog skett minst en gång till.

Med det sagt, Åländska bridgeklubben är medlemmar i Sveriges Bridgeförbund (eller var i alla fall, vet inte hur det är nu) och inte i finska, och om du tycker synd om er på ön så kan du fundera hur extra synd det skulle vara om Åland skrapade ihop ett lag…

Mig veterligen har Gotlänningarna bra rabatter på Gotlandsbåten, eller hur?

Norrlandslagen har också långa resor…

Per Hult

I grunden så är det principer och bemötanden som jag är ute efter.
Vad det avser Norrland så utgår jag från att om ett lag från Luleå möter ett lag från Umeå och nästa år får möta varann igen så byter man spelort av rättviseskäl.
Gotland har en särlösning i omgång 1-3 för att minska resekostnader och kommer in på fastlandssidan i omgång 4. Blir det endast två lag blir det problem och då måste det ske möte mot fastlandslag i omgång två. Enligt din ordinarie bridgepartner mötte ni ett gotlandslag tidigt och fick generöst resestöd av förbundet. Sannolikt en omgång med bara två lag från Gotland.
Det handlar inte bara om resekostnader, det är även restid samt att det ibland svårt att kunna resa på en dag, dock inte sommaren.
Gotlandsrabatten är inte så lysande om du tror och det och får inte vara en parameter vid laglottning! Jag kan personligen betala mellanskillnaden, bara lagen kommer till Gotland!
Gotlands bridgeförbund har lämnat ett förslag att vi börjar allsvenskan tidigare på lördagarna, då kan gotlandslagen åka upp på fredagskvällen och hem på lördagskvällen. Med detta förslag sparas en övernattning och 25 000 kr för förbundet, så nog drar vi vårt stå till stacken.
Uppfattar att förbundet tagit detta beslut.

Ola Brandborn

Per Hult skrev:


Gotlands bridgeförbund har lämnat ett förslag att vi börjar allsvenskan tidigare på lördagarna, då kan gotlandslagen åka upp på fredagskvällen och hem på lördagskvällen. Med detta förslag sparas en övernattning och 25 000 kr för förbundet, så nog drar vi vårt stå till stacken.
Uppfattar att förbundet tagit detta beslut.

Det hopps jag förbundet ställer sig bakom.

Johan Bjurström

Per Hult skrev:


Vad det avser Norrland så utgår jag från att om ett lag från Luleå möter ett lag från Umeå och nästa år får möta varann igen så byter man spelort av rättviseskäl.

Jag tror inte att det funkar så. Vi har mött Sveg fem gånger genom åren i Sv Cupen och vi har fått bortamatch varje gång. Det är inte på långa vägar lika långt som mellan Umeå och Luleå men det blir ändå nästan 40 mil t.o.r.

Leif Lundberg

Vi har 56 mil t.o.r denna omgång.
Som tur är får man spela på bbo och framför allt realbridge, så resorna kan elimineras helt.

Ola Brandborn

Per Hult skrev:

Enligt din ordinarie bridgepartner mötte ni ett gotlandslag tidigt och fick generöst resestöd av förbundet. Sannolikt en omgång med bara två lag från Gotland.
Det handlar inte bara om resekostnader, det är även restid samt att det ibland svårt att kunna resa på en dag, dock inte sommaren.

Jag är ju en sådan konstig person som gillar att resa, jag tyckte det var riktigt roligt att åka till Gotland och spela, och passa på att se Visby. Och ni var väldigt trevliga värdar (och en ”gullig” spellokal ni fixat).

Det här var ju före pandemin, så onlinespel var inte möjligt att göra.
Med det sagt så tycker jag att bortalagen borde ha möjlighet att kräva onlinespel om avståndet är över typ 15 mil enkel resa, inte att lagen skall komma överens om detta.

Björn Sörling

I Skånes DM-lag adderades bortalagens resmil för varje match. I varje ny lottning fick laget med flest resmil hemmamatch. På den tiden var det en del admin, men nuförtiden borde det väl gå att programmera in i lottningen.

Ola Brandborn

Björn Sörling skrev:


I Skånes DM-lag adderades bortalagens resmil för varje match. I varje ny lottning fick laget med flest resmil hemmamatch. På den tiden var det en del admin, men nuförtiden borde det väl gå att programmera in i lottningen.


Intressant idé faktiskt. SC bygger ju mycket på att man anger ett postnummer vid start, så data för uträkningen finns ju från start (man får förutsätta att inga lag kommer på idén att utnyttja detta genom att tex ange postnumret till en av Stockholms kranskommuner om 1 spelare av 4 bor i typ Vallentuna). Om postnumret som skall anges är postnumret till ordinarie spellokal så blir det rättvisast och bör inte kunna utnyttjas då.
Det är ju inte direkt säkert att denna idé skulle hjälpa just Gotlandslag (de torde ha korta resvägar i början, och därför troligen bli bortalag i senare omgångar), men det kanske gör livet lite lättare för Norrlandslagen, och framför allt är det en icke-godtycklig regel att luta sig mot.
Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Ola Brandborn skrev:

Eftersom jag flygit till Gotland för spel i SC en gång, och vi inte hade stuga på Gotland, så har det nog skett minst en gång till.


Jag har också flugit till Gotland för att möta Lag Bundin ett år, så det förekommer kanske inte så ofrekvent.
Logga in för att kommentera