Forum » Allmänna diskussioner » Utspelet som inte avgjorde i Umeå

Utspelet som inte avgjorde i Umeå

2 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist
Utspelet som inte avgjorde i Umeå

Den som inte tycker att bridge är en adrenalinfylld sport har nog inte spelat ut mot en dubblad storslam på ett tag. SM-semifinalheatet i Umeå spelade andra tider och därmed separata brickor från övriga spelorter. Där höjdes i alla fall min puls en aning på följande giv:

10
kn98654
86
10743
10
Nord
Öst
Syd
Väst
Öst giv
Alla i zon
Väst
Nord
Öst
Syd
1 1
Pass 2
1NT 3
Pass
2
Pass
3 4
Pass
4
Pass
4NT 5
Pass
6 6
Pass
7
Dbl
Pass
Pass
Pass
117+ hp
2Har hunnit passera 30-strecket
38+ hp, balans
44-kortsfärg
5RKCB
6Oklar betydelse

Vad hade du spelat ut?


Budgivningen tog lite tid och på Östs 6 funderade Väst så pass länge att det blev tydligt att han funderade på att korrigera till 6NT eller höja till storslam. Mot ett sangkontrakt skulle inte jag spela ut så jag kunde koncentrera mig på eventuella utspel mot ruterkontrakt redan under tiden som tankepausen förekom.

Utspelet mot 6 kändes rätt givet i form av min singelspader. Den leder ju till bet om partnern har A eller A. Mot eventuella 7 kändes det dock högst osannolikt att kontraktet inte skulle gå bet om partnern hade något av de korten, Öst kan ju knappast saka fem spader på bordets fyra hjärter och maximalt fyra klöver? Med A hos partnern skulle jag inte direkt behöva anstränga mig särskilt hårt Smile

Risken för bortsakning av alla kort i färgen såg däremot ut att finnas om det var A som partnern förfogade över så mitt utspel mot 7D hade blivit en klöverhacka. Frågan som sedan dök upp vid bordet är ju om partnerns dubbling nu förändrar någonting? Ja, om partnern håller med mig om att den enda objudna färgen (klövern) är det naturliga utspelet så borde ju hans dubbling istället be om hjärterutspel. Med A kan han ju då lugnt (hur lugn man nu kan vara med ett ess i försvaret mot motståndarnas storslam?) passa och invänta mitt klöverutspel. Vill han däremot ha hjärter i utspel, den onaturliga färgen, måste han dubbla.

Hjärter råkade dessutom vara träkarlens först bjudna färg vilket en Lightnerdubbling traditionellt bett om. Med hjärter som min längsta färg var det också partnerns troligaste renons vilket ytterligare pekade mot ett hjärterutspel. Allt sammantaget fick det alltså bli en hjärterhacka vilket var rätt när hela given var:

97643
E
7
D98652
ED852
K3
EK10954
10
kn98654
86
10743
Kkn
D1072
Dkn32
EKkn
10
Nord
Öst
Syd
Väst
Öst giv
Alla i zon
Väst
Nord
Öst
Syd
1 1
Pass 2
1NT 3
Pass
2
Pass
3 4
Pass
4
Pass
4NT 5
Pass
6 6
Pass
7
Dbl
Pass
Pass
Pass
117+ hp
2Har hunnit passera 30-strecket
38+ hp, balans
44-kortsfärg
5RKCB
6Oklar betydelse

Lyckligt nog var Jonas Petersson och jag överens om dubblingens budskap. Jonas kunde dessutom vara rätt säker på att A skulle vinna första stick eftersom jag knappast passat över 1 med åtta stycken hjärter. 17 IMP gav detta mot andra bordets +1390 men trots vinst i den här matchen blev det lag Paper Moon som tog finalplatsen i heatet. Lycka till i Örebro önskar jag dem och övriga deltagare!

Leif Lundberg

Jag hittade inte hjärter ut, mtv hade visat 4+ hj och mth en renons någonstans.
Jag trodde den var i hjärter och spelade klöver ut.
Den missen kostade 17 imp (-20 istället för -3).
Men som nämnts så hade det tack och lov ingen betydelse för slutresultatet i tävlingen.

Logga in för att kommentera